Бивш главен архитект и урбанист на Белград, арх. Фолич е работил по приемането на стратегически документи - новия общ устройствен план и стратегията на града. Те определят основните насоки за бъдещо развитие като обръщане на йерархията в трафика в полза на пешеходците, велосипедистите и обществения транспорт. Работи по обвързването на Белград с бреговете на реките, а премахването на железопътния и промишлен капацитет от центъра.
- Арх. Фолич, какво ви харесва в нашата столица?
- Белград и София имат много сходен манталитет, затова се чувствам у дома си тук, което не бих могъл да твърдя за всички места, които съм посетил. Много се радвам, че мога да бъда част от трансформацията на София като водещ град в световен план по отношение на стратегии за преобразуване на градската среда и приближаването ѝ към хората. За мен бе удоволствие да бъда част от журито. Идеята да се прекосява една улица не е съвременен подход, а в този изключително елегантен проект става въпрос за ново изживяване на ползвателите на парка и нова гледна точка да се усети градската среда. Друга причина да спечели е малкият отпечатък върху естествената среда наоколо. Поради спецификата на мястото и наличието на жилищни сгради в района, освен парковите и пешеходните пространства, които трябва да бъдат обвързани по ул. “Бяла черква”, мостът се справя много добре със задачата да свърже двете пространства, като същевременно е много елегантен начин да се постигнат целите на проекта.
Най-голямото предизвикателство при изграждането на подобни съоръжения е да не се образуват мъртви зони отдолу, които може да са непривлекателни за гражданите. Тук е избегнато. Изключително еконачин, заложено е конструкцията да е от дърво и така не тежи на околната среда.
Друг основен момент е отношението към Перловската река
Тя е покрита и няма обществен достъп до нея. По този начин се провокира дискусия за реките в градския живот и пространството може да се преосмисли, за да се привлекат повече хора да използват природните дадености, каквато и е Перловската река.
За мен лично беше голяма радост да разгледам Перловската река и втората част на Южния парк, защото това е без съмнение един от
най-красивите паркове, в които съм бил,
отворените пространства са приканващи за хората с деца и кучета. Подходът е изключително семпъл и бих препоръчал да се продължи в този дух, а подобен мост е изключително лек и не нарушава средата.
Бих искал да изкажа подкрепата си за усилията на кмета на София и арх. Здравко Здравков да създадат една истинска пешеходна зона в града. Понастоящем София разполага с пешеходни улици, които, за съжаление, не са достатъчно добре обвързани, затова когато пл. “Света Неделя” бъде завършен като основен възел в центъра на града и когато този мост бъде изграден, ще се получи пълноценна пешеходна зона, която да мотивира хората да прекарват колкото е възможно повече време там и да нямат нужда от личен автомобил в града, което според мен е изключително важно. Навсякъде по света има опозиция, когато се случват подобни промени, но след реализирането им тя винаги се превръща в изключителен защитник - осъзнава начина, по който се облагородява градът.
- Да, но манталитетът на Балканите е различен и всяка улица трябва да отвоюваме от колите, а това е трудна задача. Какви са начините?
- В продължение на 5 г. бях главен архитект на Белград и същия въпрос съм го задавал на мои колеги, които работят в тази насока по света. Един от градовете, които са осъществили изключително успешна промяна в посока от автомобилно към велосипедно движение, е Любляна - и балканска, и славянска столица. Като главен архитект на Белград имах възможност да говоря с главния архитект на Любляна Йанис Кожей, който все още е на поста и има много голям опит. Той беше много честен и ми каза, че са имали изключително много протести в центъра, но са го направили въпреки това. И щом приключили с проекта, се оказали герои. Така че моят съвет е просто да го направите.
- Вашият опит какво показва - толкова ли е лесно просто да се направи?
- Докато бях главен архитект, успяхме да преобразуваме 10 хектара площ в пешеходни пространства и наистина имахме много сходни проблеми. Особено в урбанизираните територии. Поради спецификата на Белград пешеходните зони по протежението на реките не срещнаха никаква опозиция, но тези в самия център срещнаха съпротивата на местните жители и политическа опозиция, а те се обединиха. Но ние се вслушахме в съвета на г-н Кожей и успяхме да обвържем основната пешеходна улица на града “Княз Михаил” с река Сава, като преобразувахме цялата градска част в този район в пешеходна. По време на реконструкцията
моята снимка беше разлепена навсякъде
като враг на народа - това е човекът, отговорен за съсипването на средата. Понеже познавам лично много от тези хора, мога да уверя, че сега те са от най-големите привърженици на трансформацията, която направихме. Това вдъхна нов живот на тази част от града и като цяло на Белград. Градската среда стана много по-безопасна, появи се много повече изкуство в нея, а това се отрази и на цените на имотите, защото това стана изключително привлекателна част на града и хората желаят да живеят там. Трансформацията повишава качеството на живот в целите квартали и вдига цените на имотите. Бизнесът на собствениците на имотите и магазините върви по-успешно от всякога.
- В София видяхте ли място, за което си казахте, че е добре да се промени?
- Протежението на реките и по-специално Перловската. По сравнително бърз и лесен начин може да се доближи до хората, като се почисти растителността и се изгради пешеходна инфраструктура, която да ги мотивира да прекарват времето си там. Според мен само с няколко десетки хиляди евро може да се постигне изключително лесно и така в града ще се открие изцяло нов елемент, който ще го обогати.
И още едно нещо - бих апелирал и за медийна подкрепа за преобразуването на пл. “Св. Неделя”, защото ролята на медиите е изключително важна за трансформацията на градската среда, могат да наклонят везните във всяка една посока.