Има осигурен безплатен транспорт за близо 100 000 деца в задължителна предучилищна възраст и за учениците от 1-и до 12-и клас включително, казва министърът на образованието и науката
- Очакваме над 700 хил. ученици да прекрачат училищния праг, първокласниците са над 57 хил.
- Минималната основна заплата за главните учители и възпитатели става 1831 лв.
- След въвеждането на електронната медицинска бележка ще направим анализ променили ли са се числата за отсъствията
- Първокласници, бъдете любопитни, родители - вярвайте на учителите, учители, ценим усилията ви
- Учениците вече ще могат да четат учебниците онлайн, където и да са
- Проф. Цоков, готова ли е образователната ни система за първия учебен ден?
- Tрябва да сме наясно, че всъщност подготовката за първия учебен ден в образователната ни система започва от момента на последния училищен звънец на отминалата учебна година. Затова и преди всичко искам да благодаря на всички учители, експерти и директори в предучилищното и училищното образование, които работиха през летните месеци, за да стартира всичко навреме и с добра организация. На 15 септември очакваме над 700 хил. ученици да прекрачат училищния праг. Разбира се, най-специален е денят за тези над 57 хил. първокласници, които днес за първи път ще срещнат своите учители. Важно е да не забравяме, че учебната година започва и за над 30 хил. български деца, които ще посещават нашите 398 училища зад граница.
Що се отнася до организацията, мога да кажа, че вече всички учебници и учебните помагала, които осигурява МОН, са доставени в училищата. Започваме учебната година и с едно нововъведение – учебниците, които министерството осигурява – на учениците до 7-и клас, ще бъдат налични онлайн чрез “Дигиталната раница”. Това означава, че учебникът, който е избрал съответният учител, ще се визуализира в профила на детето онлайн и той ще има достъп до него отвсякъде.
Активно използвахме летните месеци за ремонтни дейности. Извършени са различни по обем и обхват ремонтни дейности в 747 училища и детски градини.
Още нещо, което ми се иска да подчертая при старта на учебната година, което мисля, че трябва да е гордост за цялото ни общество. През годините благодарение на последователните инвестиции успяхме наистина да осигурим достъп до образование за всяко българско дете и днес мога да кажа, че към 15 септември 2023 г. ще бъде осигурен безплатен транспорт за близо 100 хиляди деца в задължителна предучилищна възраст и за учениците от 1-и до 12-и клас включително посредством 5400 маршрута.
- Анонсирахте влизането в сила на електронна медицинска бележка за учениците. Откога стартира този процес?
- Радвам се, че успяхме ефективно да използваме летните месеци и за тази промяна, която мисля, че е в полза на всички - на учениците, родителите и на учителите. Благодаря на колегите от Министерството на електронното управление и на Министерството на здравеопазването, които ни подкрепиха, за да стане възможно това, като от 1 октомври медицинските бележки за учениците ще бъдат изцяло електронни. Те не просто ще идват по служебен път от съответния лекар, но класният ръководител няма да се налага да прави каквито и да е последващи действия. Всичко ще става автоматично и в реално време. Можем да кажем, че това ще спестява годишно по над едно работно денонощие на всеки класен ръководител. С други думи, повече от 3 цели работни дни на година досега са се губели само в тази административна дейност. Сега учителите ще имат това време да подготвят уроците си, да работят с учениците и много други. С електронните бележки ще спрем и порочната практика за предоставяне на фалшиви бележки. През миналата учебна година над 270 хил. ученици са отсъствали от училище по уважителни причини, а средният брой отсъствия на един ученик е 50. Това не е никак малка цифра и ще е много важен последващият анализ – как електронната бележка ще се отрази на тези тенденции, защото честите отсъствия от училище са сред най-рисковите фактори за трайно отпадане от училищната система.
- Дадохте възможност седмокласниците да се явят на втора дата на изпит при бедствие или болест. Това ли е най-важната промяна от този 15 септември?
- Това е сериозна промяна за системата, която е чакана повече от три десетилетия. Влизането ми в министерството съвпадна с организирането именно на изпитите след 7-и клас. Неколкократно обсъждах с експертите притеснението ми, че с годините сме натоварили този изпит с прекалено много очаквания. Децата и родителите гледат на него като определящ за цялото последващо развитие в живота. Подготовката продължава повече от година, а очакванията са толкова големи, че някои деца буквално не издържат на напрежението. Въпреки тази огромна важност обаче системата не допуска никаква причина, която може да не позволи на детето да се яви на него. Оказва се, че то, дори да е тежко болно, трябва някак да отиде и да се яви на изпита. Знаете, че тази година имаше тежки наводнения в отделни райони в дните на изпитите и на някои места извозвахме децата с тежка техника, за да успеят да стигнат до изпита навреме. Аз - като човек, отдал целия си живот на педагогиката, не мога да приема това. Трябва да има много по-човешки подход в целия процес. Капката бе историята, която прочетох в медиите за момиче, което отива на изпит със сериозни болки в корема и буквално от училищния чин е прието в болница. Още същия ден разпоредих да се направят всички необходими промени максимално бързо, така че още от тази година да има възможност децата, които по медицински причини не са могли да се явят на изпита, да го направят на следваща дата. Тази възможност се създава не само за изпита след 7-и клас, но и за националното външно оценяване в 4-и и 10-и клас. От това ще могат да се възползват и деца, в чието семейство е имало смъртен случай в дните на изпита. Новата дата ще се определя със заповед на министъра, а децата ще се състезават както за незаетите места в гимназиите, така и за допълнително разкрити, където има възможност.
- Кои други промени бихте откроили през тази учебна година и каква е целта им?
- Всъщност направихме още промени в изпита след 7-и клас като всички те са с мисъл за учениците и с желание да ги накараме да работят по-спокойно и да покажат знанията си. Седмокласниците ще разполагат с повече време на изпитите по български език и литература и по математика. За първата част вече ще имат 75 вместо 60 минути. Още една промяна в изпита след 7-и клас ще стане факт още от започващата учебна година. Броят на задачите и по двата предмета остава същият, но по математика две от задачите, които досега са били с отворен отговор, ще станат с избираем. С въведената промяна децата ще могат още в хода на изпита да се коригират, ако видят, че решението им не фигурира в изброените варианти. Това не само ще спомогне за по-точна проверка на знанията, но и ще позволи включване на по-голям дял задачи с практическо приложение. Изпитите от националното външно оценяване в края на 7-и клас са изтеглени със седмица по-късно в сравнение с предходни години, за да имат седмокласниците повече време за подготовка. Още една промяна – десетокласниците ще положат изпитите си на дати, различни от тези за седмокласниците, с което се надяваме да облекчим и учителите, и директорите. Може би е важно да обърнем внимание и че през тази година есенната ваканция на учениците е в периода от 28 октомври до 1 ноември заради насрочените избори за местна власт, като се запазва броят на ваканционните дни.
Аз лично си пожелавам и това да е годината, която ще премине под знака на дигитализацията и модернизацията. Вече споменах две от важните новини в тази посока - наличните онлайн учебници и електронната медицинска бележка. Това обаче са само първите стъпки и ще работим да има нови и по-големи действия в тази посока. Това е и годината, в която, ако всички си свършим добре работата, във всяко българско училище ще бъде изграден модерен STEM център. През тази година трябва да оценим и финансираме 2245 такива проекта по ПВУ. За мен е знаково и че през тази учебна година ще инвестираме близо половин милиард лева в две ключови национални програми: Програмата на правителството за строеж и ремонт на детски ясли и градини и училища - 240 млн. лева и Програмата за спортни площадки и салони - също 240 млн. лева. Не на последно място, това е учебната година, в която трябва да стартира строителството на 8 нови училищни сгради и 8 детски градини, финансирани по ПВУ.
- Кога ще има промени във форматите на изпитите?
- Виждам, че се получава един шум в системата, затова искам да подчертая, че за новата учебна година не се предвиждат промени във форматите на изпитите. Изпитните материали за изпитите от национално външно оценяване се изготвят на базата на модели, които ежегодно се оповестяват, а за държавните зрелостни изпити – на учебно-изпитни програми, които са част от наредбите за общообразователната подготовка и за профилираната подготовка. Виждате, че всички бързи промени, ако мога да ги нарека така, са единствено в посока облекчения за учениците, но в рамките на сегашния им формат.
- Отказахте ли се от забраната за домашни през ваканцията след реакция на учители и родители?
- За съжаление, от самото начало имаше едно неразбиране към тази тема. На първо място, ние искаме да дадем една допълнителна възможност за учителите – да могат да възлагат и да оценяват по-дългосрочни извънкласни задачи.
Това реално се прави и в момента в много училища, но не е нормативно разписано. А това е добра, макар и малка стъпка към проектно-базирано обучение. В никакъв момент аз или екипът ми не сме искали да се бъркаме в педагогическата автономност на учителите, затова и всички текстове, които породиха обществени дебати, са премахнати в крайния вариант на нормативния документ.
- Защо е важно да заработи платформата “Дигитална раница”?
- Краткият отговор е ясен – защото това вече дори не е бъдещето, това е настоящето в редица образователни системи. Тази платформа е заработила реално от 2022 г., но така и не е била популяризирана. Факт е, че това е само началото и тя трябва да се запълва и обогатява. Ако обаче чакаме да я запълним напълно, преди да насочим вниманието към нея, ще сме в постоянно догонване на процесите. Затова и с началото на учебната година ние ще се опитаме да провокираме много по-голям интерес и от учителите, и от родителите, и от учениците към нея. Вярвам, че това е начинът и да ускорим работата по нейното развитие. Важно е да се знае, че “Дигиталната раница” е безплатна и осигурява достъп до електронни уроци за всички ученици от 1-и до 12-и клас. Тя е достъпна през уеб адрес edu.mon.bg. Достъпът се осъществява чрез националните образователни акаунти на ученика и учителя в @edu.mon.bg или регистрацията на родителя в Национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование. Ползите са много. Както казах, в “раницата” са всички учебници на учениците от 1-и до 7-и клас, тъй като в момента са безплатни. По избор на издателствата в нея могат да се качват и учебни помагала. Догодина предстои в “Дигиталната раница” да бъдат налични и учебниците от 8-и до 12-и клас. Въпреки че няма да измести напълно хартиените учебници, тази платформа е много важен инструмент в помощ на учебния процес. Ако ученикът не носи даден учебник в клас, той ще има достъп до него през дигитално устройство. В “Дигиталната раница” има и 3D модели към уроците, които са много подходящи за преподаване в клас. Към уроците са дадени тестове, с които учениците могат да се упражняват. По решение на учителя домашните също могат да се насочат през “Дигиталната раница”. От своя страна той може да качва учебно съдържание, което да се ползва само от неговите ученици или от всички. Много важна информация за всички учители е, че за всеки разработен от тях урок, който бъде одобрен за национално ползване, учителят ще получи възнаграждение в размер на 160 лв. За да се чувстват преподавателите още по-уверени и мотивирани да “пълнят” раницата със съдържание, до края на годината ще се организират и редица обучения за учителите за работа с дигиталната платформа.
- Кога ще е истинският ремонт на учебните програми и в каква посока ще е?
- В края на юли МОН предложи за обществено обсъждане промени в учебните програми от 1. до 10. клас по всички общообразователни предмети. Промените бяха предложени от работни групи от учители, предложени от социалните партньори. Това стана след цялостен преглед на приложимостта на програмите – анкети сред учители, анкетни проучвания за мнението на учениците, професионално социологическо проучване… На този етап предвиждаме да оставим „отворени“ за обсъждане учебните програми до края на месец септември. Искаме внимателно да огледаме предложенията, да чуем мотивите за всяко от тях, да се вслушаме във всеки един глас „за“ или „против“. А работата по посока не олекотяване, а облекчаване на изучаваното учебно съдържани от фактологическа тежест и разработване на визия за концептуална промяна за преминаване към рамкови учебни програми, структурирани върху компетентности, е по-дълъг процес. Тази дейност изисква повече време в рамките на няколко години.
- Кога всички училища ще имат STEM център?
- Знаете, че предстои изграждането на STEM центрове и кабинети в 2271 училища със средства от плана за възстановяване и устойчивост. За тях са предвидени над половин милиард лева и се очаква някои училища още през 2024 г. да започнат да обучават в тези кабинети. Това е промяна не само на образователната среда, а и на дизайна на обучение, на начина на преподаване на знание. Вярвам, че в STEM центровете обучението ще се случва по различен начин и ще се събужда интересът на децата към науката. STEM преподаването ще подобри и връзките с бизнеса и ще насърчи повече български деца да избират инженерни специалности, които са много важни за пазара на труда ни. Разбира се, важно е не само да изградим материалната база за STEM обучението, но и да развием уменията, за да я използваме максимално ефективно.
- Инфлацията не изяде ли и новото увеличение на учителските заплати?
- В средата на август със социалните партньори подписахме анекса към колективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. Учителските заплати се увеличиха с 15%, като увеличението влезе в сила със задна дата от 1 януари 2023 г.
С подписания анекс, минималната основна заплата на педагогическите специалисти стана 1709 лева. Минималната основна заплата за старши учителите и старши възпитателите стана 1763 лв., а за главните учители и главните възпитатели - 1831 лв. Удовлетворен съм, че с държавния бюджет гарантирахме както заплащанията на заетите в образованието, така и продължаването на започналите ремонти и модернизация на училища и общежития в страната. По този начин правителството гарантира националния приоритет за поддържане на ниво на учителските заплати от 125% от средното възнаграждение в страната. Разбира се, винаги може повече, но за мен е от изключителна важност този процес да не спира, за да имаме мотивирани учители, които всеки ден се стремят да бъдат по-добри и по-успешни в това, което правят.
- Какво бихте казали на учениците и родителите им в началото на учебната година?
- На учениците пожелавам да вярват в себе си, да не спират да мечтаят, да уважават своите родители и своите учители. Бих искал да се обърна специално към тези малко над 57 хиляди първокласници, които за първи път ще се срещнат със своите учители. Пожелавам им да са любопитни, търсещи и преди всичко щастливи през учебните часове, които предстоят! Родителите бих посъветвал да имат търпение и да вярват на учителите – само с общо доверие ще постигнем най-доброто за децата. На учителите и ръководителите на образователни институции искам да кажа, че виждаме и ценим всичките им усилия.
Зная, че в преподавателския процес има трудни дни, има и моменти, в които човек си задава въпроса дали да продължава да дава всичко от себе си. Днес, когато цялото ни общество гледа към тях, повече от всякога трябва да са горди с професията си и да я обичат – защото тя е призвание.
Не на последно място поздравявам с първия учебен ден и 398-те български неделни училища зад граница, в които над 30 хил. деца учат не само български език, но и родолюбие!
CV
- Роден е на 12 март 1962 г. в Шумен
- Доктор по педагогика и професор по управление на образованието, има редица специализации към европейски и американски университети
- Заместник-декан и преподавател в Педагогическия факултет на Пловдивския университет
- Директор на Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти на Пловдивския университет и ръководител на Катедра “Педагогика и управление на образованието”
- Автор е на над 110 научни публикации, издадени в България и чужбина