- Около 10 - 12 хил. души годишно са заловени след употреба на алкохол, половината са с над 1,2 промила
- Асоциацията на пострадалите от катастрофи от 8 г. предлага мярката, явно обществото трябваше да узрее
- Не правим революция. Такива мерки действат навсякъде в Европа, но там са организирани по-добре, по-бързи са
- Делата няма да се забавят. Просто трябва да се даде експертна оценка колко струва този автомобил
- Г-н Тодоров, вече започнаха първите отнемания на коли на пияни шофьори, заловени с над 1,2 промила зад волана, и на дрогирани водачи. Одобрявате ли тази мярка?
- Да, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи я предлага от близо 7 - 8 години. Трябваше да измине този период, за да узрее българското общество, че такава мярка е необходима. А тя е необходима, защото през годините ние видяхме, че нито високите глоби, нито отнемането на шофьорски книжки, нито дори свалянето на регистрационните номера може да спре пияните и дрогираните водачи.
Ще дам и пример с числа. Годишно около 10 - 12 хил души са заловени с алкохол. Около половината - 5-6 хил., са с над 1,2 промила.
За мен промяната е важна, защото българинът има специално отношение към своя автомобил. Той не застрахова дома си, не застрахова живота си, но трепери и застрахова автомобила си. Може би това е наследство от социализма, когато за нов автомобил се чакаше 10 години.
А това, което ние предлагахме, е при определени условия да се отнемат колите на пияните шофьори.
- Защо?
- Ако един човек е свикнал да кара пиян и му вземат книжката, той ще продължи да кара. Ако му наложат глоба от 2000 лева, той няма да я плати и ще продължи да шофира. Така че се радвам, че нашите народни представители узряха за тази промяна.
Тя не е някаква екзотика. Съществува в почти всички европейски държави. Там автомобилите се отнемат дори за много по-малки провинения.
- Например?
- На места се предвижда конфискация на коли за превишена скорост.
- Но освен за пияни се предвижда и за дрогирани шофьори. А знаем, че има фалшиви положителни тестове, за които след това 6 месеца се чака да излязат кръвните проби. А те обикновено потвърждават, че човекът не е вземал наркотици, а е пил лекарство.
- Така е. Все още има само три лаборатории, които потвърждават полевия тест, а това е крайно недостатъчно. Затова от Министерството на здравеопазването поеха ангажимент да организират поне още 6 лаборатории в спешен порядък. Така времето за чакане ще се намали драстично.
- Г-н Тодоров, чета всеки ден данните за пияни и дрогирани, а числата са стряскащи - само за сряда са 11 с над 1,2 промила и 11 дрогирани. Вече има отнети коли, къде ще се съхраняват?
- Това е вторият проблем. Той е организационен. МВР трябва да съхранява колите на определени места до приключване на делото. Когато присъдата влезе в сила, Министерството на финансите ще организира продажбата на тези автомобили.
На Запад има много добре разработена система. Тя включва организирани търгове, онлайн наддавания и т.н.
Аз съм сигурен, че в близките месеци ще се натрупат стотици коли, които ще бъдат конфискувани, и те трябва да се съхраняват. След това те трябва да се продават. Затова за тези организационни проблеми трябва да започне да се мисли още отсега.
- Какво се случва с автомобил, който е съпружеска собственост? Да приемем, че имам книжка, напил съм се и съм се качил в колата. Но защо трябва да страда моята съпруга и да не може да закара детето на училище или лекар?
- А защо трябва да страда някой, който вие ще смачкате на светофара?
Това е вещ в крайна сметка. Тя е средство, оръжие на престъпление и съответно, когато е чужда собственост, ще се плаща не както е досега 2000 лв., а стойността на автомобила. Това също е европейска практика.
Тепърва съдебната практика ще изчиства този въпрос, но ако собствеността е 50 на 50%, ако няма някакви договорни отношения, или автомобилът ще бъде конфискуван и след това единият съпруг ще плаща на другия неговата половина след конфискацията, или съдът ще остави колата, но ще го осъди да плати стойността ѝ.
- Споменахте равностойността на автомобила. А шофорите на камиони и автобуси, които не са им собственици? Там говорим за изключително скъпи превозни средства. Значи децата и внуците на тези хора са обречени да ги изплащат...
- Ще дам пример със застрахователните казуси досега. Ако пиян шофьор причини катастрофа и убие някого, то неговата “Гражданска отговорност” не важи. Да, застрахователят плаща, да речем, 300 000 лева на близките на загиналия, след което съди за същата сума водача.
Тук обаче има една голяма разлика - 300 000 лева не връщат убития човек. Затова сега добрата новина е, че този, който си е позволил да кара пиян или дрогиран, ще остане без кола и без да е убил човек. Така се постига превантивният ефект на закона. За мен това е по-добрият вариант.
- Но конфискацията не става автоматично, а след съдебни дела. Не е тайна, че в България те са бавни. Сега отнема две години да осъдиш един шофьор само за алкохол или дрога, без да има причинена катастрофа. А когато вече говорим и за отнемане на кола, това няма ли да забави още повече процеса?
- Не мисля, че ще се случи. В общи линии единственият нов момент е, че се прави оценка колко струва това превозно средство.
Тъй като това е конвертируема стока, експертизите се правят много бързо. Има различни начини за оценка, било то пазарна или застрахователна стойност. Просто трябва да се даде на съда една експертна оценка колко струва този автомобил. И то само ако шофьорът не е собственик на колата. В противен случай стойността не е важна за делото - автомобилът се отнема.
- Да ви върна обаче на фалшиво положителните тестове. Хората и в момента съдят МВР за това, че са останали 6 месеца без книжка. А сега ще са и без кола. Очаквате ли ръст на такива дела?
- Така е, има подобни дела. Затова от Министерството на здравеопазването трябва в спешен порядък да спазят обещанието за нови 6 лаборатории. И да не се спира дотам. Ще е хубаво след 2 години да има по една във всеки областен град. Така експертизите ще излизат за 24 или 48 часа. Но това зависи от организационната воля на нашата държава.
- Но, г-н Тодоров, аз пак виждам вратичка - ако съм пил и ме спре пътен полицай, просто ще откажа да дам проба.
- Така е, но пияният не кара пиян инцидентно. Той може да го направи веднъж, при втория отказ вече е предвидена наказателна отговорност - до 6 месеца затвор.
Това е една стъпка напред, защото допреди 20 дни човек можеше да откаже и получаваше само 2000 лв. глоба и 1 година без книжка. Вече ако има повторяемост, отиваш на престъпление.
Така че, да, можете да откажете, но веднъж. С извинение към читателите, че се повтарям, но практиката показва, че каращите пияни не го правят само веднъж.
- Но човек с чисто досие ще бъде освободен от наказателна отговорност.
- Да, но отново ще мине през процедура, през съда, през викане на заседания.
Няма закон, който да обхване 100% от случаите. Животът винаги е по-динамичен. Ние не правим някаква революция, не измисляме топлата вода. Такива мерки действат навсякъде в Европа.
Въпросът е, че там те са организирани по-добре, по-бързи са. Няма ги тези забавяния с наркотичните проби, колите се продават бързо и в държавата влизат пари, така че това е много, много добра крачка напред.
Вероятно ще има и технологични и организационни проблеми. Затова е добре, че ги споменаваме, защото мерки ще могат да се вземат в самото начало.
- А ако в крайна сметка ме оправдаят, но за тези 3 години колата ми се окаже повредена? Кой носи отговорност?
- Който я съхранява. МВР дори вече е осъждано по подобни дела.
- Извън темата за пияните и дрогираните шофьори - имаше идея глобите да бъдат вързани с работодателя и ако човек не бъде открит, да му се връчват през шефа. Тя не бе приета. Вашето мнение?
- Аз съм почитател на друг подход. Според мен трябваше глобите да бъдат свързани с годишния технически преглед и да не може да го минеш, ако не си си платил задълженията.
- И това обаче не беше прието.
- Така е, остана само предложение. Не знам защо нашите конституционни съдии решават, че трябва да защитават правата на нарушителите, а не правата на гражданите. Именно от КС отмениха текста да не можеш да подновиш книжката си, ако имаш неплатени глоби. За мен не бе правилно решение, тъй като беше начин за събиране на държавни вземания.
- Но пък бе прието МВР да изгради нова електронна система и след това, когато отиваме да сменяме книжката или други документи, да си даваме имейла и телефона, за да ни връчват санкциите за скорост дигитално. Тази идея одобрявате ли?
- Да. Лично ми се е случвало в Западна Европа да карам автомобил под наем. Още с вземането му там даваш номера на кредитната си карта.
Така за направено нарушение от фирмата си вземат парите за глобата, която са платили (глобите за скорост се налагат на собственика на автомобила - б.а.). Едва след това от компанията ти казват, че си превишил скоростта на определeна дата и място. Изпращат ти и разпечатка и линк. Ако не си съгласен, влизаш в сайта, пускаш жалба, отиваш на съд и доказваш, че не си карал ти например. Тоест те първо вземат парите, а едва след това се обжалва.
- Август месец сме. Известно е, че през лятото стават най-много тежки катастрофи. Вашият съвет към шофьорите?
- Дори четох, че има 8% ръст на катастрофите в национален мащаб. През годините винаги най-много са били инцидентите през юли, август и септември. Нека хората бъдат внимателни, нека наистина да знаят, че вече при пиян или дрогиран шофьор може да се конфискува колата.
Смятам и че предстоят още промени в Закона за движението по пътищата. Според мен темата пак ще е актуална след парламентарната ваканция.