100 хил. лева струва на Велико Търново възстановяване на щетите върху общинско имущество само за 12 месеца - пари от местните данъци и такси. Те биха стигнали за няколко детски площадки, казва кметът на Велико Търново
- Г-н Панов, кметовете все повече надигате глас за ескалация на вандализма и унищожаване на публична собственост. Откъде тази агресия?
- Примерите за увредено общинско имущество са много. Всеки ден кметовете се сблъскват със счупени пейки, кошчета за смет, детски и спортни площадки, беседки и кътове за отдих. Всеки ден има вандализъм в градския транспорт, издраскани стени на сгради, щети по паметници на културата, струпани отпадъци на нерегламентирани места.
Когато питаме “За какво се разходват парите от нашите данъци?”,
е добре да си даваме сметка, че сериозна част отиват за ремонти на обществено имущество.
Това са стотици хиляди левове годишно - пари от данъците и таксите, които плащаме всички ние.
Вместо тези пари да се използват за инвестиции в благоустройство, градска среда, инфраструктура, ги даваме, за счупеното от недобросъвестни хора.
- Дали има ескалация на вандализма?
- Трудно е да се отговори. Кметовете имат всевъзможни отговорности, особено в кризите, през които преминаваме.
Засега не са ни възлагали да правим само и психологически портрет на обществото! Но е видимо, че вандализмът е проява на разделението в обществото и агресията, която се увеличава от повече от две години.
- Как да противодейства местната власт? Имате достатъчно права да наказвате.
- Не, правомощията на местната власт са ограничени. Общинските служители не могат да искат лична карта от гражданите и за да се състави акт, трябва да присъства полицай.
Когато някой иска да подаде сигнал, се изискват двама свидетели, а гражданите обикновено отказват да свидетелстват. Камерите за видеонаблюдение, монтирани от общините, или не са валидни за доказателства в съда и много рядко се използват за издирване на нарушители.
На първо четене минаха законови поправки, според които
Пътна полиция може да използва общинските камери за контрол на скоростта,
но още не е сигурно, че това предложение ще бъде прието. Промените бяха внесени след голям обществен натиск, след много загинали по пътищата и по настояване на кметовете.
Общините са жертва на порочната практика, наложила се във времето, да им се възлагат все нови и нови отговорности и задължения, но без необходимите механизми да ги прилагат и не по-малко важно - без необходимите ресурси.
Искам обаче да обърна внимание, че правата на гражданите също не са абсолютни. Те са обвързани със задължения и отговорности, които много често забравяме.
- А колко струва на Велико Търново възстановяването след вандалските посегателства?
- Само за 1 година се дават по 100 хил. лева, за да се възстановят щетите от вандализъм върху общинско имущество.
Тези 100 хил. лева са събрани от местните данъци - сгради, МПС и данък прехвърляне, както и от таксата за битови отпадъци. Вместо тези пари да бъдат вложени в 3 нови детски площадки, нови тротоари , отиват за поправка на счупеното.
Общините имат твърде ограничени източници на приходи, а през последните години всички полагаме изключителни усилия за почти 100% събиране на местните данъци. И ако често говорим за финансова децентрализация, това е защото са нужни повече и по-гъвкави инструменти за собствени приходи.
- Общините плащат и за изхвърляне на битови отпадъци на нерегламентирани места, за премахване на графити.
- Незаконните сметища също вандализъм. Вместо да си извозите отпадъците след ремонта и да платите на сметището за това, ги струпвате пред блока - да плащат другите. И кметовете се оказват единствените отговорни за появата на незаконни сметища!
Това е илюстрация как държавата, когато не може да създаде и прилага ефективни правила и контрол, прехвърля “голата отговорност” на кметовете.
Аз не познавам колега, който е създал незаконно сметище, но всички сме разчиствали бунища
Правим го, защото спазваме своите задължения, но е важно да се знае, че го правим с парите, които всички като граждани плащаме под формата на данъци и такси, в конкретния случай - такса за битови отпадъци.
И това не е всичко! Абсурдно е глобата за незаконното сметище да се налага не на виновните за появата им, а на кмета, на чиято територия се е появило.
Същото е с драскането по обществени сгради. Да, общините плащат сериозно за почистването, защото за 1 квадрат фасада, то струва 45 лв.
Само в София общината почисти 8 хил. квадрата графити, или това са над 360 хил. лв. В Пловдив от “Столипиново” бяха разчистени 19 тона отпадъци, два дни по-късно теренът отново беше затрупан. В Казанлък само край един блок са изхвърлени 75 тона отпадъци от незаконно сметище.
Вид гражданска безотговорност е и нехайството на собствениците на на паметници на културата, които се рушат. Общините са длъжни да ги укрепват с средства на данъкоплатците! Редки са случаите, в които собствениците възстановяват тези разходи.
Когато се уврежда имущество, изградено с европейски средства, общините са заплашени и от финансови корекции.
Общините носят отговорност и за незаконното горене на гуми, кабели и др. замърсяващи въздуха, без да разполагат с механизъм за контрол и санкции.
- С какви правомощия трябва да е общинската полиция и колко ще струва тази структура на местните бюджети?
- Заради всичко, което казах досега, от години насам общините настояват за промени в Закона за МВР, за създаване на общинска полиция, която да има ефективни правомощия по спазването на общинските разпоредби за обществен ред.
Затова и призоваваме гражданите освен на дежурните телефони в местната администрация да сигнализират и на тел. 112, за да може оттам сигналът да се насочи към полицията и да се реагира.
- Сдружението на общините призовава гражданите да подават сигнали, но това е голяма бюрокрация, ако вземем за пример ситуацията със сигналите за пътни нарушения.
- Да, граждани сигнализират за проблеми. Практиката обаче е да се пусне снимка или клип в социалните мрежи и да се чака общината да знае за проблема и незабавно да го реши.
Извинете, но всички сме част от решаването на проблема. Вандалите живеят сред нас и със своето равнодушие ги насърчаваме.
Не може анонимно да наблюдаваме и после да ругаем кмета, че не се е намесил
Общината сме ние с вас. Другото е воайорство! Всички общини, включително и Велико Търново, имат различни канали за сигнали на граждани, електронни платформи и приложения точно с тази цел. Сигналите се обработват и разпределят веднага.
Отново стигаме до законовото изискване за двама свидетели, до необходимостта от трайно законодателно решение и най-важното - от спазване на правилата. А те важат за всички.
- Всъщност как взаимодействате с МВР? Има ли добри практики?
- По места общините работят добре с МВР. На сигналите, които подаваме, се реагира незабавно въпреки ограничения човешки ресурс. Проблемът не е в работата ни с МВР, а в нормативната база.
Нужни са две неща - уредена в Закона за МВР общинска полиция и признаване на записите от общинските камери като годно доказателствено средство по смисъла на НПК.
- Вече имаме държавен бюджет, за какво ще има пари местната власт и взеха ли управляващите под внимание исканията ви да бъдат предвидени пари за наболели проблеми като почистване на речни корита например?
- Националното сдружение води преговорите с министъра на финансите по отношение на средствата за общините в държавния бюджет. За поредна година успяхме да го убедим и постигнахме увеличение на парите, с които ще разполагат общините.
С 1,4 млрд. лв. средствата ще бъдат повече в сравнение с 2022 г.
С 50 млн. лв. е увеличен и резервът за непредвидени и/или неотложни разходи по централния бюджет за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, като общият му размер за 2023 г. е 130 млн. лв.
Успяхме да договорим и подобряване на разпоредбата, която дава възможност средствата за капиталови разходи да бъдат прехвърляни за неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа, на сгради, публична общинска собственост, за почистване на речни легла за осигуряване на нормалната им проводимост в урбанизираните територии.
Когато говорим за почистването на речните корита обаче, важно е да се знае, общините се грижат само за зоните, които преминават през населените места, а извън отговорността е на областните управи и структури на МОСВ. Затова
искаме по-добра координация между институциите, за си свърши всеки своята работа. Какво като коритото на реката в Карловско беше почистено, но нагоре по течението - не?
Сдружението внесе предложение средствата за превенция да не бъдат включвани в общия ресурс за преодоляване на бедствия, а да бъдат записани в отделно перо и да се използват в добра координация и ефективно.