- Трябва да се чуе и гласът на общините, преди правителството да пише териториалните планове за справедлив преход, казва кметът на Стара Загора
- Държавата се нуждае от гъвкава регионална политика
- Г-н Тодоров, бяхте категоричен, че не желаете повече да сте кмет, сега като че ли нещо се промени? В града се носят всякакви слухове.
- Съвсем скоро всичко ще стане ясно, но по принцип живеем във времето на слуховете. Защото много бързо се пръска информацията и всеки разпространява нещо, което е чул отнякъде или той сам е измислил - идеята е да уязвят някого.
Колкото до моята категоричност, честно казано, отговорността ми към хората винаги е била много голяма. Най-вече към хората, с които работя. Всичко това, което сме го правили толкова време, и екипът, който сме изградили, не е без значение за мен.
Не съм от тези, които биха били предатели. Да, в годините са пускани всякакви слухове, един от тях е, че едва ли не мога да се явя на кметски избори като независим кандидат. Аз
никога не съм бил и няма да бъда предател
- това съм го казвал винаги. Защото най-лошо е човек да бъде предател. Предател веднъж - предател за цял живот. Но още е рано, защото лятото е много горещо от гледна точка на работата. От няколко месеца буквално съм заринат, може би си тръгвам вечер последен от общината.
- Казвали сте, че искате да оставите след себе си подреден град. А в момента в Стара Загора се изпълнява голям инфраструктурен проект и центърът е с разкопани улици и разбита инфраструктура, потънал в прах?
- Да, това е видимият резултат в момента от изпълнението на воден проект за 122 млн. лева, който се отнася едновременно за Стара Загора, Казанлък, Раднево и Чирпан.
Този проект е на ВиК, не е на общината. Но за да завърши успешно, общината се зае да оправи улиците след ремонтите. След подмяната на цялата инфраструктура отдолу следва да се направят цялостно множество улици и междублокови пространства.
Толкова голяма инвестиционна програма за инфраструктура Стара Загора никога не е имала. Държа на думите си, че
искам да оставя след себе си един подреден град
Към това се стремя, независимо кога ще бъде. Човек, когато е на изборна позиция, трябва винаги да е готов да си тръгне.
- Мнозина в момента се питат дали градът ще бъде оправен скоро?
- Действително изстрадахме през последната година и има недоволство. Но каква е ситуацията в Стара Загора? До 2006-а имаше режим на водата.
Причината бе, че водопроводната мрежа е толкова стара, загубите бяха големи и трябваше водата да се спира вечер, за да се пести. Благодарение на тогавашния кмет д-р Евгени Желев и на тогавашния управител на ВиК този режим беше прекратен, заработи и пречиствателната станция.
Но тогава проектът, който беше направен по ИСПА, реши само част от големите проблеми в града. В кварталите се направи страшно много през последните години, те бяха оправени откъм водоснабдяване и канализация. В същото време в широкия център нямаше ремонти, а проект на ВиК имаше.
И каква беше задачата пред общината - идват от ВиК през миналия август и казват: кмете, забавихме се с обществените поръчки, имаше обжалване, едва сега можем да започнем, защото сега вече имаме надзор и всичко.
И аз ги питам кога трябва да приключи проектът. Те казват: до 30 септември 2023 г. - за година. А обхватът на проекта е почти целият център плюс квартали, които са в неговата периферия.
Още тогава за себе си знаех, че за да сменим всички тези тръби за година, ние трябва едновременно да разкопаем всичко. Но пък,
ако не го направим, ще загубим парите
и проектът ще се фазира, както това ще стане на много други места. Да се фазира означава: казват ти - в този програмен период спираме дотук и ще продължим по-нататък, когато има пари. Аз като кмет не можех да причиня това на града си, въпреки че идват местни избори, има рискове, и да се уплаша от недоволството на хората.
Напротив - това е жизненоважно за града, знам с каква задача се нагърбваме още от миналата година, знам и какъв ще бъде негативизмът, защото хората обвиняват общината за каквото и да се случи. Няма значение, че в случая това е проект за обект на ВиК, но това е и проект, който занапред ще осигури, ще пести и подобри питейната ни вода.
Да не говорим, че улиците ще бъдат направени цялостно и повече няма да се бутат с десетилетия.
За да го няма най-задавания въпрос: защо, като копаха веднъж, копаят пак? Затова след ВиК ще поканим “Овъргаз” да си направят трасето, “Виваком” и А1, EVN - всички, които имат комуникации под земята, трябва да минат.
- ВиК дружеството обаче беше ли подготвено за толкова мащабен проект?
- Не беше подготвено. Те нямат достатъчно капацитет, за да управляват толкова голям проект. И затова падна една голяма част от работата върху общината, а от друга страна, се създадоха и недоразумения.
Ако във ВиК имаше голям инвеститорски контрол, структура, която да бъде на всеки подобект, да контролира как се изпълнява, нямаше да се налага фирмите да се връщат по 3-4 пъти заради лошо изпълнена работа, както беше на ул. “Васил Левски”. Ще ги връщаме, но за Стара Загора
сигурен съм и гарантирам, че всичко ще бъде както трябва
- Заради изпълнението на проекта кандидати за бъдещия общински съвет обявиха, че ВиК не се справя, и поискаха местен референдум дружеството да премине към общината, да не е държавно?
- Аз съм против подобен референдум. Първо, ВиК услугата е услуга, в голяма степен, управлявана от държавата чрез МРРБ.
Да не говорим, че още една диня под мишницата на общината ще дойде много. Това няма да реши основните проблеми. Дали ВиК ще бъде под ръководството на общината, или на държавата, по-важните неща са, че
трябват сериозни инвестиции в този сектор
и аз лично подкрепям всички такива проекти, макар че в случая изтърпяхме доста негативизъм. Те имат главни изпълнители, избрани чрез обществена поръчка, които им реализират проекта.
Но контролът върху тях бе много слаб от страна на ВиК, и то, защото нямат капацитет за това. При тях има инкасатори и други служители, но ивеститорско звено няма.
- Казахте, че 30 септември е крайният срок за изпълнението на ВиК проекта. Дали ще бъде спазен?
- Да, този е крайният срок, в който трябва да бъдат предадени всички подобекти с възстановени настилки. ВиК възстановяват само там, където са правили траншеи, другото го прави общината.
Смятам, че на 30 септември наистина ще завършим и тогава хората ще видят истинския ефект.
Мисля, че всеки лидер на град трябва да се заложи на дузпата - да рискува и да поеме отговорност, и когато всичко завърши и се види ефектът от стореното, хората да кажат: да, той е имал право, че пое тази отговорност. Защото в България
през последните години се нагледахме на непоемане на отговорност,
всеки отбягва да вземе горещия картоф. Аз осъзнавам, че ако не го бях направил това, щях да навредя на града дългосрочно, а ако поема отговорност и се справя, хората ще го оценят.
За съжаление, от ВиК не дават много публична информация - установи се например, че те имат доста милиони кредити, около 50 млн. Ние не знаехме това. Те са вземани през предните години.
И когато се направи сериозен икономически анализ, ще стане ясно може или не например цената на водата да е по-ниска. Но управителят на ВиК трябва да излезе и да каже ясно и категорично може ли да се свали от тази цена на водата на база на тези сметки и ако не, да обясни защо.
- Този проект е само една от актуалните за града теми. Другата са инвестициите и работните места в контекста на Зелената сделка, която рано или късно ще засегна комплекса “Марица-изток”?
- Ние дадохме съвсем наскоро информация за инвеститорите, които идват и които вече реализират своите намерения в Стара Загора. Говорим за над 2600 нови работни места.
За да има инвестиции в един град, какво зависи от кмета? Местните данъци и такси да са на ниско ниво - нашите са най-ниските сред големите градове в България. Второто, което трябва да имаме, е терени, които да са подходящи за инвестиции.
Направихме индустриална зона “Загоре”, която почти се запълни, и се наложи да апортираме вътре още 400 декара общинска земя. Тя ще бъде разработена, кандидатстваме в момента да вземем пари за изработване на инфраструктура.
Като град трябва да се преборим
държавата да раздвижи проекта за бившето летище
на Стара Загора, където върху 2000 декара да бъде изградена нова индустриална зона. (Няколко дни след този разговор в града бе министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов за откриване на нов завод и обяви, че тъкмо тази нова индустриална зона на Стара Загора ще се случи и ще бъде приоритет на държавата.)
Градът върви напред и аз въобще нямам притеснения от тази гледна точка. Притесненията ми са свързани по-скоро с комплекса “Марица-изток” и за това да се направи там наистина плавен и справедлив преход от въглищата към зелените технологии. Неслучайно държавата изработва териториални планове за справедлив преход.
Преход означава хората да имат достатъчно време, да знаят предварително какво ще се случи, да имат създадена алтернатива. Питат какво ще направи общината - ето това, което ви казах.
Само че къде е държавата? Ние разбрахме ли през последните години кои са тези проекти, които държавата предвижда да реализира, за да създаде нови работни места на мястото на тези, които биха били загубени? Не сме разбрали, защото такива проекти няма. Говорим за
териториален план за справедлив преход
за районите на Стара Загора, Перник и Кюстендил. За да има успех такъв план, трябва като община да го подготвим заедно с държавата. Но от години те правят едно и също - преливат от пусто в празно.
Миналата година на 1 август публикуваха за обществено обсъждане териториален план за справедлив преход на Стара Загора, докато хората са на море. Беше изготвен от правителството без наше участие.
И беше пълен с несъстоятелни тези - пишеше колко хора следва да бъдат освободени от работа, но не пишеше колко човека и с какво ще бъдат ангажирани, не пишеше колко работни места ще бъдат създадени, нямаше финансови разчети и какви проекти ще бъдат реализирани.
Беше план, писан на коляно, без подготовка и бе по-скоро отбиване на номера. Ако тогава правителството искаше да направи истински план, трябваше да каже: даваме достатъчно време на комплекса да работи - примерно до 2030 г. Това да е
време, в което да се направи цялата подготовка,
да се реализират финансови намерения, да се подготвят индустриални зони, в тях да дойдат инвеститори и да се създадат новите работни места.
Това не беше направено, а това е нашето предложение.
До 2030 г. спокойно можем да изградим индустриална зона “Летище Стара Загора”, можем да изградим индустриална зона “Марица-изток”, където да се направи инфраструктура.
Тоест просто трябва да се изгради инфраструктурата там, да се отпуснат пари за това, не са толкова много - грубо около 50 млн. лева. После държавата ще си върне парите от тези терени, които ще продаде. Там ще има производства, ще се създава заетост, ще плащат данъци, ще бъдат алтернатива.
Сега се говори за батерии, за фотоволтаици. Да, за всичко това има място, но трябва да има и производство. Защото, когато има производство, това означава работни места.
Фотоволтаиците дават ток, но не дават работни места
Дали те могат да заместят въглищните централи като производители на ток - това трябва да се третира от национална енергийна стратегия. Но проблемът е работните места да бъдат запазени.
Тези може би над 30-40 хил. души, свързани с комплекса, трябва да получат алтернативна заетост. Това е, което сякаш не разбират хората, които готвят плана. Тогава възразихме, сега чуваме, че пак готвели нов план.
И сега не ни е търсил никой. Нито пък колегите кметове на съседните общини. И сега казват, като го направим този план, ще го дадем за обсъждане. Много е вероятно и той да е като миналогодишния.
Това е екипната работа в България, нагледали сме се на неща, които показват как не се прави, отколкото как се прави едно нещо. Дано не съм прав, но това е едно от големите ми притеснения като кмет. Защото преходът става бавно, но наистина трябва да е справедлив, за да останат хората по родните си места.
Европа дава политика на кохезионни съответно мерки, за изравняване на стандарта на живот в различните региони. И не можем да бъдем по-различни от това и да говорим: ама в България ще оставим само една столица, която да бъде притегателен център за всичко.
И това трябва да бъде държавна политика, не само да питат: кмете, ти какво направи?
Когато държавната политика я няма, какво може да направи един кмет, дори да е вундеркинд? България трябва да има национална политика, насочена към регионите. Регионалното министерство затова се казва регионално, иначе щеше да бъде министерство на пътищата.
Да се прави регионална политика е нещо по-различно и по-сложно.
- Какво трябва да се промени?
- Инвестициите на държавата да не бъдат насочени само към София. Там околовръстният път с какви пари се построи - с държавни пари. Метрото с какви пари се строи - с държавни. Както и много други инфраструктурни проекти.
Но трябва да се постъпи по същия начин и с регионите - в последните години не помня в Стара Загора нещо да е правено с държавни пари. Всички говорят за демографската криза, тя ще продължи дотогава, докато в регионите няма добри условия и достатъчно работни места, инвеститори и всичко останало.