Интервю с вицепрезидента на "Филип Морис Интернешънъл"
Срещаме се с д-р Мойра Гилкрист, вицепрезидент „Стратегически и научни комуникации“ във Филип Морис Интернешънъл, на Глобалния форум на никотина във Варшава, който тази година засегна изключително силно темата за намаляването на вредата от тютюнопушенето. В разговор, посветен на прогреса на компанията в посока изграждане на бъдеще без дим, д-р Гилкрист акцентира на науката и иновациите като противодействащи сили на дезинформацията.
- Госпожо Гилкрист, преходът на тютюневата индустрия от конвенционалните горими цигари към бездимните алтернативи не е ли прекалено бърз? Тези устройства се появиха за първи път през 2014 година, а вече една значителна част от приходите на компаниите идват именно от тях.
- Точно така, бездимната алтернатива IQOS, в която до този момент компанията е инвестирала над 10.5 милиарда долара за нейното разработване, се появи за първи път на пазара в Япония, а след това и в Италия. Логично, тогава приходите от бездимни алтернативи заемаха 0% от всичките ни приходи. Днес обаче виждаме и сме изключително горди, че вървим уверено в изпълнение на мисията ни да изградим бъдеше без дим и данните за последното тримесечие сочат, че на бездимните алтернативи дължим около 35% от глобалните си приходи. Целта ни е до 2025 година 50% от нетните приходи на Филип Морис Интернешънъл да са генерирани от бездимни алтернативи. През тези години наистина преживяхме огромна трансформация и смятам, че това не може да се сравни с никой друг преход в някоя друга индустрия. Преминаването от един продукт към друг, толкова различен и иновативен, роден от науката и подкрепен от фактите, никъде не е бил толкова стремителен. Когато се присъединих към компанията, тя беше в началото на своята историческа трансформация и смело мога да кажа, че това беше най-доброто професионално решение, което някога съм взимала. Още тогава енергията, мотивацията и ангажираността на екипа бяха ясни, точно както е и сега – работим, за да изградим свят без дим и да предложим на пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат, потенциално по-малко вредна алтернатива.
- Много хора може би са изумени от този преход, не мислите ли?
- Ние преобърнахме представите за цяла една индустрия. Още от самото начало положихме огромни усилия да разработим, създадем и развием водещата за нашето портфолио бездимна алтернатива и смятам, че от ден първи си давахме сметка, че ни чака дълъг и предизвикателен път. Иновативният подход в разработването на продукти е от изключително значение за намаляването на вредата в живота ни. Науката, зад IQOS, дава онзи избор на пълнолетните пушачи да заменят цигарите с потенциално по-малко вредни, но удовлетворяващи търсенията им алтернативи без дим. В този смисъл, пълнолетните пушачи трябва да имат достъп до цялата информация свързана с бездимните алтернативи, за да могат да направят избор базиран на факти. От всички заинтересувани страни зависи да се справим с дезинформацията. А правителствата, те трябва да обърнат поглед към концепцията за намаляване вредата в различните й аспекти, част от които е и намаляване вредата от тютюнопушенето.
- Филип Морис Интернешънъл прави огромни инвестиции в научните разработвания на бездимни алтернативи, над 10.5 милиарда долара. Защо това е толкова важно за компанията?
- Да, тези инвестиции са наистина безпрецедентни. Това идва от една идея, развита в компанията преди повече от две десетилетия – да се обърнем към науката и стъпвайки да нея да създадем и развием продукт, който да промени изцяло индустрията. Само така, инвестирайки в разработването и развитието на водещата за нашето портфолио бездимна алтернатива, сме сигурни и уверени, че правим нещо важно за милиони пълнолетни пушачи – комерсиализираме продукт, който има потенциала да подобри общественото здраве и да намали вредата от тютюнопушенето.
- Важна ли е устойчивостта за една трансформация с мащабите на вашата?
- Устойчивостта е в сърцевината на трансформацията ни и е отговор на предизвикателствата, произтичащи от трансформационния процес, като същевременно той стимулира иновациите и ни поставя в по-добра позиция за успех в бъдеще. Комплексността на нашата стратегия се дължи на факта, че ние управляваме едновременно въздействието по две вериги на стойността - веригата, от която се стремим да се откажем (нашето портфолио от цигари) и веригата, към която се движим (нашето портфолио от бездимни алтернативи), като в същото време управляваме и въздействието от самия трансформационен преход.
- Споделяте ли мнението, че намаляването на вредата ще се превърне в глобална супертенденция, която ще намери своето отражение в много индустрии?
- Да, абсолютно. Аз съм фармацевт по образование, а намаляването на вредата от никотина е сред водещите усилия на фармацевтичната индустрия. Но трябва да имаме огромно търпение, за да постигнем тези цели и преди всичко трябва да помогнем на пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат, чрез прозрачна информация за бездимните алтернативи, да вземат решение, което да има потенциала да намали вредата в живота им. Вярвам, че всяка индустрия трябва да адресира темата за намаляването на вредата.