Който натрупа няколко нарушения, те му се сумират и отива на съд за безотговорно шофиране, казва първият българин полицай в САЩ
И още акценти в интервюто:
- Който откаже тест за дрога, му се взема книжката задълго и застраховката поскъпва много
- До училищата за 1 миля превишение на скоростта глобата е 450 долара Има полицаи, специално обучени да разпознават дрогираните шофьори
Росен Димов, който бе апелативен прокурор на Пловдив, предложи в интервю за “24 часа” шофьорите нарушители да плащат глобите на място. Още през 2009 г. той настоява за конфискация на колите на пияните водачи. Идеята му обаче така и не стига до парламента. Как другите държави се борят с рисковите шофьори, с тези, които сядат зад волана под въздействието на алкохол и наркотици, ще ви представим в следващи броеве. “24 часа” потърси за мнение Стефан Пенчолов, който е първият българин, работил като полицай в САЩ.
- Г-н Пенчолов, в България от години се вземат мерки срещу войната на пътя, но те сякаш не дават резултати. Вие дълги години сте били полицай в САЩ. Как там се справят с пияните, дрогираните, безразсъдните шофьори?
- Разликите в правораздаването и обществените нагласи са съществени, но ако може да постигнем една частица от положителния им опит, ще бъде добре. В САЩ санкциите спрямо пияните и дрогираните водачи са много сериозни. Известно е, че всеки щат има различни закони, но в основата са едни и същи. Например в много щати приеха, че ако в рамките на 5 години шофьорът е заловен три пъти пиян зад волана, е углавно престъпление, тоест той лежи в затвора ефективно. В някои щати наказанието е от 3 до 5 г. лишаване от свобода.
- Какво е разрешеното количество алкохол за водачите?
- Работил съм в Калифорния, Уайоминг и най-големия град на щата Вашингтон - Сиатъл, където съм патрулирал и най-дълго. В различните щати допустимостта варира от 0,05 до 0,08%. Над това се смята, че шофьорът е под влияние на алкохол.
- Не е ли малко като количество изпит алкохол?
- Като наивно младо момче, докато се обучавах в полицейската школа, исках преподавателите да ми обяснят какво количество алкохол е. И те ми даваха следния пример. Мъж със средно телосложение може да пие през половин час по една бира. Ако някой си е позволил вместо чаша бира чаша вино, трябва да изчака два часа в ресторанта. Това е най-базовият пример.
- С дрегер ли се проверява за алкохол?
- По-различно е от България. Полицаят вижда, че има много подозрително или несигурно шофиране. Тогава спира водача и на място се прави тестът за трезвеност - девет крачки напред, девет назад, със затворени очи шофьорът пипа носа си. Но има един детайл, който и най-добрите артисти не успяват да изиграят. Един химикал се държи на 20 сантиметра от носа на шофьора и острието се движи на 45 градуса пред лицето му. Водачът трябва да го следва с очи. Когато е употребил алкохол, зениците подскачат неудържимо и не се контролират. Това са преки доказателства, които полицаят описва в доклада си.
Дрегерите влязоха преди около пет години в САЩ, американско производство са. Но те нямат правна стойност в съда, използваме ги за собствена информация. Записваме в доклада, че портативният дрегер е показал например 1,2 промила. Шофьорът е арестуван, отива се в най-близкото полицейско управление, а те в американските градове са на доста близки разстояния. Там вече се прави изследване със специален дрегер, който е приблизително с размер на пишеща машина. Той е с филтри, пломбиран е. Извършват се три издишвания на въздух. Резултатите отиват в централната служба на пътната полиция и в централната служба на полицейското управление, където се извършва тестът. Тоест не може да се покрие проверката. Оттам нататък по една формула машината изчислява преди колко време какво количество е изпил шофьорът. Грешки не се получават.
- Тоест машината може с точност да посочи, че задържаният водач е изпил половин бутилка уиски преди четири часа например.
- Точно така. 11 г. работех само нощни смени като патрулиращ полицай в Сиатъл. Управлението ми беше в центъра на града и през уикендите се изпълваше с млади момичета с насълзени очи, заловени през нощта да шофират пияни.
- Какво следва за шофьора?
- Това е нарушение, за което е предвиден арест. Но полицаят сам преценява дали ще сложи нарушителя в килия, или не. В повечето случаи, за да не се затормозява системата, когато шофьорът е минал през тестовете, се извежда пред управлението, колата му е на полицейски паркинг. Той се обажда на правоспособен водач, който да го откара. Ако няма на кого да позвъни, му се вика такси. В САЩ коли не се отнемат за шофиране след употреба на алкохол. Там без автомобил не може, но наказанията са огромни. Коли се отнемат само за търговия с наркотици.
Впрочем в някои щати санкциите са същите и за пияните ездачи на кон и за тези, които управляват моторни лодки в нетрезво състояние.
- Как се установява наличието на дрога при шофьорите?
- Малко полицаи в САЩ правят проверки за наркотици. Те преминават курсове и са експерти по разпознаване на дрогата. Всеки полицай в САЩ е обучен да извършва спиране за алкохол и да разпознава пияния водач. Но при наркотиците е висш пилотаж. Когато съм бил полицай на пътя и съм спирал водач заради поредица от нарушения - кара бързо, не спира на червено, и установя, че е неадекватен, говори забавено, но не мирише на алкохол и се усъмня, че е употребил наркотици, се обаждам по канала за взаимопомощ. Пристигат полицаите, обучени да разпознават дрогата. Защото аз нямам квалификацията и съответно правото да напиша в полицейския доклад каква химия е приел спреният от мен човек. По канала за взаимопощ им съобщавам къде сме. Пристига специалистът и определя какво, кога, къде е взел водачът. Според неговия тренинг и опит посочва вида на наркотика, следва арест.
- За превишена скрост какви са наказанията и колко е разрешената?
- Много са тежки, особено ако се превиши позволената в район на училище. Там ограниченията са много ниски - 20 мили в час, което е около 34 км/ч. За една миля отгоре, което е 1,78 км/ч, актът е 450 долара.
- Веднага ли се плаща глобата?
- Допреди десет години нарушителят се подписваше на акта. Не че е съгласен с констатациите, а че е получил бележката. Законодателите премахнаха това изискване, защото беше глупаво. Например някой реши, че няма да се подпише, и трябваше да викам моя зам.-началник на управлението.
Актът заминава в съда, до две седмици на адреса, който е на шофьорската книжка, пристига съобщение. Дават се две седмици да го обжалва в съда или да го плати. Ако не го извърши в рамките на срока, има заповед за арест.
Разбира се, има хора, които живеят на своя остров, но те биват арестувани, книжките им се вземат, не им се дава право да кандидатстват отново. Там се смята, че шофьорската книжка не е право, а е привилегия.
- Може ли да се откаже проба с дрегер?
- Разбира се, никой няма с пистолет на челото да принуди някого да даде проба. Но преди да се получи шофьорската книжка, се подписват много документи, договори с щата, които отиват в щатската администрация. В тях пише, че шофьорът ще се подчинява на всеки правоохранителен орган, ще се подложи на всички видове тестове, които се изискат от него.
Какво се получава? Този, който откаже проба, е нарушил договора и щатът му отнема книжката за много дълго време. Но и застраховките скачат неимоверно. Всеки е задължен да застрахова автомобила си, но обикновените застрахователни агенции отказват, когато шофьорът е рисков. И тук се получава Параграф 22. От една страна, не може да се кара без застраховка, а никой не иска да го застрахова. Тогава съответният щат намира застраховка, която е четворно по-скъпа и е от месец за месец. Не може да има шестмесечна или годишна. Адски скъпо е и е почти непосилно финансово.
- Кога спират полицаите в САЩ?
- Много пъти съм карал по магистралите, които минават през целия Сиатъл и зад мен се е образувала колона от автомобили. Зад всяка полицейска патрулна кола в САЩ се образува такава стена, защото никой не смее да я изпревари. В САЩ полицаите спират само когато се намират отзад и само когато са с кола. Защото иначе са мишена. Когато полицаят спре автомобил, той предупреждава водача да не напуска колата, униформеният се приближава, но не до самия прозорец, а зад него. Шофьорът се явява в много неудобно положение. За да ме види, се извива на 45 градуса. В повечето случаи дори без да предупреждаваме, водачът си държи ръцете на волана, за да не стане недоразумение.
Например някаква кола минава на червен светофар, пускам я в системата и излиза, че е крадена. Това се нарича стоп с висока степен на опасност, тоест човекът в колата може да е въоръжен, да е престъпник. Аз карам на безопасно разстояние след него, не пускам още лампите. Обаждам се по радиосистемата, диспечерът също е видял, че е крадена. Събираме се минимум две коли и тогава се пускат светлините. И по много интересен начин се изважда шофьорът. Започват да му се подават аудиокоманди, а през това време от полицейските коли са пуснати много силни лампи. Първо на шофьора се нарежда да сложи ключовете на тавана на колата, после с дясната ръка да отвори вратата отвън, което е възможно най-неудобния начин. Не се обръща изобщо, а излиза от нея на колене. Вдига си блузата, за да се види дали няма оръжие, слага си ръцете на тила. На колене върви по посока на гласа на полицая. Ако има пътник, му се нарежда да не извършва никакви движения. По средата на пътя до полицейската кола, която е спряла на над 20 метра, колегата от другия автомобил го приближава и му слага белезниците. Пътниците се извеждат по същия начин. След това се вика пътната помощ, която откарва колата до полицейското управление за събиране на доказателства. След като има арест, няма нужда от съгласието му да бъде отворена колата. Тя се отваря от служба “Детективска”.
- Има ли много безотговорни шифьори?
- Малцинство са, малка част от обществото си позволява подобно поведение. Те обикновено са от по-ниско развити икономически зони, от предградията, може би с други култури. Също така обществото е много бдително към нарушителите. Щом видят някого да кара безрасъдно, подават сигнал. Само по сигнал от гражданин не може да бъде спрян автомобил. Но е достатъчно, за да започне издирването му, за да констатира полицаят нередностите и да го спре. Но ако аз като полицай видя нарушение, дори да не съм на смяна, се обаждам в най-близкото районно, съобщавам номера на значката си и колегите може по моя сигнал да спрат автомобила. Аз трябва само да напиша една къса докладна.
Няколко административни нарушения - червен светофар, неспиране на пешеходна пътека, прерастват в криминално деяние. Но когато констатирам няколко административни нарушения, не пиша отделен акт за всяко, а ги сумирам. Това вече е безотговорно шофиране, което е криминално деяние и се отива на съд.
- Има ли много българи полицаи в САЩ?
- Имаме и организация - Българо-американска полицейска асоциация, в която вече са над 40 млади колеги. Искам да благодаря на главния секретар на МВР Петър Тодоров за организирането на едно много печално възпоменание на един наш колега, полицай във Филаделфия, родом от Карлово, който си отиде по време на служба. Много ни разчувства, че се почете паметта на един млад мъж на 39 години. Асоциацията също така спонсорира българчета със стипендии, организира родолюбиви тържества и прояви.