Малкият брой на специалистите по здравни грижи значи по-ниско качество на обслужването
Данните за болниците и медицинските сестри у нас за 2022 г. показват задържане в броя на лечебните заведения и лекарите. Ако сме очаквали промяна в здравеопазването, дори и само по отношение на броя на специалистите, тя не се е случила.
По последни данни на НСИ лечебните заведения за болнична помощ в България са 341. За последните 4 г. няма промяна в броя и новата здравна карта очевидно не е довела до намаляване им. Лекарите също остават сравнително постоянна величина за последните 3 г. За първа година спадът на медицинските сестри, акушерките и останалия медицински персонал с по-ниска квалификация е овладян, въпреки че все още специалистите по здравни грижи са относително малко спрямо лекарите. Предстои да видим дали този факт е временно явление, или България ще успее да задържи и дори да увеличи медицинските си специалисти.
България е една от страните в ЕС с най-ниско съотношение между лекари и медицински сестри
Броят на практикуващите медицински сестри спрямо населението остава един от най-ниските в ЕС. Зад това стоят разнообразни причини – сравнително ниското заплащане, емиграция към страни с по-добри условия на труд в Европа и по света, ограниченият прием във висшите училище за такъв тип образование и вероятно много други.
Защо е важно да има достатъчно квалифицирани специалисти по здравни грижи? Относително малкият брой на медицински сестри се свързва с по-ниско качество на здравното обслужване.
Именно медицинските специалисти, особено в болниците, са в близък и постоянен контакт с пациентите и много често от тяхната работа зависи усещането за грижа у пациентите. Дейностите, които те извършват, ще бъдат пренасочени към лекари в случай на недостиг на медицински сестри, а това намалява общата ефективност на системата.
Разпределението на ресурсите в една публична система е от много съществено значение, като често се забравя, че ограничението на финансовия ресурс автоматично означава невъзможност за предоставяне на една услуга в големи количества с адекватно качество. С други думи,
колкото повече болници има в системата, толкова е по-вероятно услугата на много места да не е добра,
а пациентите да са недоволни. Концентрацията на услуги в един доставчик също има голямо значение за нейното качество – колкото повече операции извършва един лекар например, толкова по-вероятно е той да се квалифицира в по-добра степен, да се сблъсква с множество и разнообразни случаи и да има възможност да извършва разнообразни действия, които повишават неговата ефикасност и продуктивност. Ако обаче лекарят работи рядко и малко, е по-вероятно той да се сблъсква с по-големи проблеми при предоставяне на здравната услуга. Съответно очакваните здравни резултати няма да са добри.
(От седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика)