- Учителските заплати да се увеличат с 30% от 1 юли
- Дистанционното обучение доведе до много пропуски, но е важно да използваме и наученото в пандемията
- Остава проблемът с намирането на кадри по информационни технологии, математика, физика
- Вече над 400 училища чакат конкурсите за директори, това също е сред спешните задачи на новото ръководство на министерството на образованието
- Г-н Стаматов, защо тази година резултатите от матурите са най-слабите от 5 години?
- Причините са комплексни. По-слабата подготовка рефлектира върху този резултат. Все по-рядко днешните ученици отделят време за учене и за четене на литература. За голямо съжаление, и допълнителната подкрепа, която трябва да получат, понякога е по-малка. На последно място, въздействие оказа и онлайн обучението.
- С встъпването си премиерът Николай Денков реагира остро на освобождаването на всички зам.-министри, като изтъкна специално колко важно е в МОН да бяха останали заради готвените изпити. Днес са първият за седмокласниците и този по външното оценяване за 10-и клас. Очаквате ли проблеми?
- Стабилността при организацията на националното външно оценяване, създадена през предходните години, и увереността, която имат почти всички ръководства на училища, трябва да дадат спокойствие, че изпитите в 7-и и 10-и клас ще минат по начина, по който са планирани.
- Как приключва учебната година, имате ли директорите някакви притеснения?
- Всичко върви както трябва. Учениците от 1-и, 2-и и 3-и клас си получиха необходимите документи. Стъпките за дигиталното им издаване вървят гладко. Това ще продължи и за останалите класове.
Резултатите от държавните зрелостни изпити излязоха и веднага ще бъдат генерирани дипломите за завършено средно образование. Издаването на документите ще гарантира спокойно приключване на учебната година.
- Познавате ли новия министър проф. Галин Цоков?
- Няма директор в страната, който да не познава новия министър
проф. Цоков заради участието му в различни квалификации на директори.
Тъкмо затова надеждите ни за устойчива и трайна промяна в образователната система са много големи.
- Част от нея е промяната на учебните програми, за която отдавна се говори. Кога може да се случи?
- Това е една от изключително важните стъпки, които трябва да бъдат предприети веднага от новия министерски екип. Трябва да се направи промяна не заради самата промяна на учебните програми, а да се обмисли
прилагането на най-добрите европейски модели на българско ниво
Посоката трябва да не е по отделни предмети, а STEM преподаването по различни учебни направления.
STEM идеята, която ще бъде реализирана след година, трябва да намери своето приложение и в това какво ново всъщност ще се преподава по предметите от природния цикъл, математика и информационни технологии, как да е най-интересно и силно практично ориентирано. Това ще може да бъде приложено след 1-2 години, когато ще са факт навсякъде и самите STEM кабинети.
В пряка връзка е и облекчаването на учебното съдържание в дисциплините от хуманитарния цикъл
То трябва да се олекоти и да има възможности за повече творчество. Това трябва да се случи веднага след като бъде сформиран политическият екип от новия министър и бъдат създадени
много екипи от учители и директори, които да дадат предложенията си по отделните дисциплини
Дебатът трябва да започне още в разгара на лятото, за да бъде факт философията, на която ще се стъпи наесен. Тогава да започнем създаването на новите учебни програми, които от своя страна да са базата за промяна на учебниците.
- Докъде стигна процедурата по кандидатстване на училищата за европари за създаването на STEM центрове?
- Точно сега се подготвят най-интензивно концепциите на училищно ниво. Този месец и през август се подава за одобрение първият етап от концепцията. При срещите ми с колеги директори от различни области в страната основната тема, за която говорим, е попълването на концепцията, идеите за STEM, възможностите за най-качествено усвояване на средствата. Това е основното позитивно и за голямо съжаление,
единственото, което се случва
в системата ни през тази календарна година - подготовката за STEM центровете. Реалното им създаване ще стане през следващата календарна година. Интересът е голям.
- Но въпросът е не само да има модерни кабинети, а и подготвени учители. Ще има ли достатъчно преподаватели наесен и каква е възрастовата им картина? Започна ли подмладяването на учителите?
- Изключително пъстра е възрастовата картина на учителите в страната. Това се отнася и за директорите.
По-младите учители избират големия град
Не така е в малките населени места, където интересът за кандидатстване на завършили педагогика е твърде слаб.
Остава проблемът с намирането на кадри по предмети като информационни технологии, математика, физика, химия и по чужди езици. Този недостиг според мен би могло да бъде разрешен с промяна на възнагражденията, а и със създаване на национални програми по математика и информационни технологии, които да бъдат дълготрайно финансирани от държавата.
- Нали учителските заплати се вдигнаха двойно?
- Вдигането на заплатите приключи в края на септември 2022 г. Темата също трябва да е на дневен ред на новия политически екип на МОН. Министърът трябва да убеди финансовото ведомство за продължаване на тенденцията за увеличаване на заплатите.
Освен това инфлацията трябва да бъде компенсирана по адекватен начин, за да не изостават заплатите на учителите спрямо другите сфери. Ако трябва да бъда максимално конкретен, от 1 юли трябва да бъдат намерени политическа воля и икономически възможности за увеличаване на заплатите на педагогическите и непедагогическите специалисти с 30%.
Ако трябва да систематизирам кои са важните стъпки пред новия политически екип, те ще са три. Първата е увеличението на възнагражденията. Втората е
промяна на единния разходен стандарт, който върви след всеки ученик.
Третата е да стартират разговорите за промяна на учебните планове и програми.
- А конкурсите за директори? Бяха стопирани стотици заради жалба на един от кандидатите от провинцията.
- Това е другата голяма задача на образователното министерство - създаване на единни недискриминационни правила за директорските конкурси.
По различни причини миналата година те се препънаха. В страната има много колеги директори, които очакват конкурсите. Ако към миналогодишните 250 човека добавим тези, които тази година достигнаха пенсионна възраст, то броят им вече е над 400. Това означава, че провеждането на конкурсите не трябва да се бави.
- А трябва ли директорите на училища да имат мандат?
- Да си директор на училище, съвсем не е като да си директор на някаква друга институция. Той е учител, няма икономическа подготовка, но много бързо трябва да я придобие, за да прилага Закона за обществените поръчки и какво ли не още.
- След приключването на пандемията от училищата много пъти предупреждавахте, че сте останали затрупани с тестове за COVID, как се реши този проблем?
- Тестовете в училищата се съхраняват в специално обособени стаи. В София поне те са с годност до края на годината. Здравните власти трябва да кажат какво трябва да предприемем.
- Отърсиха ли се окончателно и учители, и ученици от пандемията?
- Бързо забравихме за нея, което е хубаво. Започнахме да живеем нормално. Единственото, което трябва да продължим да прилагаме, са плюсовете от дистанционното обучение и да използваме позитива на дигиталния формат на преподаване. Това понякога може да се използва и без пандемия.
- И все пак поколението не претърпя ли загуби заради пандемията?
- Със сигурност заради дистанционното обучение има много негативи. Със сигурност има пропуски, които няма как да бъдат наваксани. Позитивът е, че видяхме смисъла от използването с образователни цели на различни електронни устройства. Сега вече можем да си служим с тях много по-рационално, отколкото ако не бяхме ги ползвали в онлайн формата.
- Председател сте на групата на ГЕРБ в Столичния общински съвет. Местните избори са след по-малко от 5 месеца. Вече е ясно, че Йорданка Фандъкова повече няма да се кандидатира, не е ли време да бъде обявен новият кандидат?
- В София има толкова много дейности, които трябва да бъдат свършени преди изборите. Кой ще е кандидатът, е едно от нещата, което на политическо ниво трябва да бъде решено и да бъде обявено, когато има единна позиция.
Апетитите за София явно са много големи. От една страна, това е добре, защото така се виждат възможностите и невъзможностите на различните политически сили. Притеснението ми е
София да не бъде управлявана от хора, които могат добре да говорят, но да не правят нищо
От 2009 г., откакто г-жа Фандъкова е кмет на града, са се реализирали много дейности в различни направления. Когато правиш нещо, без съмнение може да се допуснат грешки. Само когато не работиш, няма никакви грешки.