Предлагаме наказанията да важат и за тези, които управляват тротинетки и велосипеди, казва депутатът от ГЕРБ-СДС
- Г-н Кръстев, с ваши колеги от ГЕРБ предлагате промени в Наказателния кодекс, с които се въвежда терминът “пътно убийство”. Какво означава това?
- Това е термин, който обхваща всички случаи, при които виновно е причинена смърт на едно или повече лица от водач, който е нарушил правилата за движение по пътищата и е предизвикал пътнотранспортно произшествие.
- Кои са другите важни промени?
- Първото, което правим, е да заменим моторно превозно средство с пътно превозно средство, който е по-широк термин. Така съответните наказания, предвидени в Наказателния кодекс, ще се прилагат не само за тези, които са причинени от моторно превозно средство, а за управляващи велосипеди, тротинетки, каруци и други.
Тази промяна се налага и с оглед на факта, че все повече зачестяват инцидентите с велосипеди и тротинетки. Вече има поне 3 смъртни случая, причинени от водачи на тротинетка например.
Второто важно нещо е разделянето на обстоятелствата на две групи – тези, при които водачът не е нарушил съзнателно правилата за движение по пътищата, от тези, при които има съзнателно нарушение - управлявал е след употребата на алкохол и/или наркотични вещества, избягал е от местопроизшествието, управлявал е, без да има необходимата правоспособност, причинил е пътнотранспортно произшествие след превишаване на разрешената скорост в населено място с повече от 50 км/ч, или след преминаването на червен сигнал на светофарната уредба.
Третото нещо, което променяме, е да направим престъпен и по-тежко наказуем отказа от тест, когато е причинено пътнотранспортно произшествие. Лицата, които откажат да бъдат тествани без медицински причини за това, ще носят наказателна отговорност за вредите, които са причинили, наравно с тези, които са управлявали след употребата на алкохол или наркотични вещества и техните аналози.
Също така въвеждаме 2 обстоятелства, при които да има по-високи наказания за ПТП – когато има преминаване на червен сигнал и при управление на пътно превозно средство със скорост, надвишаваща максимално разрешената за населено място с над 50 км/ч.
- Защо няма доживотни присъди за причиняване на смърт на пътя?
- И в сега действащата законова уредба е предвидено, че в особено тежки случаи се наказва с лишаване от свобода от 15 до 20 години или доживотен затвор лице, когата умишлено е причинена смърт на едно или повече лица при ПТП. Друг е въпросът, че май няма нито една такава присъда.
- Вдигате долната граница за наказанията. Какво ще промени това?
- Така ще отпадне възможността да не влизат в затвора водачи, които са причинили смърт след умишлено нарушаване на съществени правила за движение по пътищата, които посочих в предишния отговор.
В момента най-малкото възможно наказание за тези престъпления е 3 г. и при определяне от съда на такова законът дава възможност за условна присъда. При долна граница от 7 г. това няма да е възможно.
- Съдилищата рядко наказват виновните за тежки катастрофи с максимума, предвиден в НК. Променя ли се и горната граница според вашето предложение?
- Именно защото няма присъда с предвидения максимум, не предлагаме промени, защото няма да има ефект.
- Кристиан Николов беше обвинен за умишлено причиняване на смъртта на Милен Цветков, а Георги Семерджиев - по непредпазливост. Как ще се разграничава коя катастрофа е умишлена и коя е по непредпазливост по вашите предложения?
- Разграничението е изрично уредено и в сегашната уредба на Наказателния кодекс. Промяната, която ще има ефект, и която предлагаме, е да отделим ПТП, при които водачът, макар и по непредпазливост, го е причинил, като е нарушил умишлено важни правила за движение - в този случай предвиждаме по-тежки наказания.
- Разграничавате средните от тежките телесни повреди, причинени при катастрофа. Защо се прави това? Дайте пример.
- Това се налага поради факта, че в момента средни и тежки телесни повреди са записани в един и същ текст с доста голям диапазон на предвиденото наказание. Така съдилищата определят едно и също наказание на тези, които са причинили средна телесна повреда, и на тези, които са причинили тежка. Ние предлагаме разделяне и така хората, които са счупили ръката на човек при ПТП, няма да бъдат наказвани по същия начин като тези, които са оставили някого инвалид за цял живот.
- Защо се наложи да въведете двете нови квалификации - ПТП при преминаване на червен светофар и при превишаване на скоростта над 50 км/ч. Как е по сега действащия НК?
- В момента тези, които са причинили ПТП, движейки се със 110 км/ч при ограничение от 50 км/ч в населено място, и тези, които са минали на червен сигнал, се наказват наравно с хората, които са причинили ПТП, движейки се с 30 км/ч, но изгубили управление поради заледен участък например. Ние считаме, че това е несправедливо. Освен това движението с превишена скорост и преминаването на червен сигнал са две от основните причини за най-тежките ПТП в населени места.
- Как очаквате да се отразят тези промени на бързината на съдебните дела при престъпления на пътя?
- Тези промени няма да окажат влияние на бързината на делата. Те ще окажат влияние за определянето на справедливи присъди и за постигането на по-добра превенция при този вид престъпления. Едно е водачите да знаят, че каквото и да направят, ще се отърват с условна присъда, съвсем друго е, ако ще лежат в затвора, и то за немалкия срок от 7 до 15 г.