Всеки водач да има профил за уведомяване за санкции. А в градовете, където скоростта е над 50 км/ч - задължително заграждения
Преди ден министърът на вътрешните работи Иван Демерджиев каза какви са планираните промени в Наказателния кодекс и други закони, за да намалеят загиналите по пътищата. Сред тях са:
- наказателна отговорност на отказа от дрегер и кръвен тест за наркотици
- възможност за увеличаване на размера на наказанията и специално увеличаване на долния размер на наказанието лишаване от свобода
- лишаването от право да се управлява МПС да не може да е за по-малък срок от лишаването от свобода.
Това са промени, многократно предлагани и в “24 часа”. Защото
сега всеки може да откаже да се подложи на тест
за наркотици и алкохол и ще избегне наказателната отговорност, като се размине с глоба и лишаване от правоуправление за 2 г. за всеки отказ.
Демерджиев предложи и друга мярка - намаляване на максималната скорост на магистралите, а също и на максималната скорост в населените места от 50 на 30 км/ч.
Да, в много държави максималната скорост по магистралите е по-ниска от нашата. Варира от 110 км в някои щати на САЩ през 130 км в съседна Гърция до липса на ограничения в Германия. По някои оценки намаляването на скоростта с 10 км по магистралите в България
ще доведе до спасяването на 60 човешки живота
Но по тази логика намаляването примерно на 60 км/ч ще доведе до почти пълна липса на смъртни случаи, ако ограниченията биха се спазвали, т.е. до стотици спасени човешки животи. Но не ограниченията на скоростта са причината за големия брой смъртни случаи, а нарушенията на правилата за движение.
Една от най-честите причини например е предприемане на изпреварване точно в момента, когато друга кола е предприела такова. Което изисква елементарна проява на внимание. Като се ограничи скоростта до 130 км/ч, каква е гаранцията, че няма да се кара с по-висока скорост? В момента по принцип наказанието е само глоба. А ако караш мощен автомобил за много пари при сегашния размер на глобите – нарушителите не се стряскат. А и много от съобщенията за наложена глоба не се връчват и не се стига до наказание. Много по-ефективна мярка би било
глобата да представлява процент от застрахователната стойност на автомобила
За тази цел не е голяма трудност да се изгради компютърна система за застрахователната стойност на всеки автомобил по някой от световните справочници.
Да си шофьор, е лицензирана професия, която изисква и образование, и обучение, и полагане на изпит. Тогава какъв е проблемът всеки шофьор да има профил например в действащата система за сигурно електронно връчване. И уведомяването за наложеното наказание (вкл. с електронен фиш) няма да е трудно. При ниската ефективност на събиране на глобите задължително трябва да се запише, че ако глобата се плати примерно в двуседмичен срок от уведомяването, то
тя ще се плати
в размер на 40% Това, разбира се, е възможно, ако глобите се увеличат двукратно.
При строежа на магистралите има твърде много корупция. В последната година и половина държавният бюджет се закърпва, т.е. държи се до 3% дефицит само поради неизпълнението на инвестиционните разходи. В резултат магистралите са ни в окаяно състояние.
В много участъци на тях маркировката не се вижда, даже при не много силен дъжд има условия за аквапланинг.
Знаците са толкова много, че шофьорите не им обръщат внимание
Карат се големи и без ограничения стари коли с много дефекти вместо по-малки и по-нови коли. Вече си е направо опасно да се кара по тъмно.
По една суха и добре поддържана магистрала може спокойно да се кара със 140 км/ч. Ако магистралата не е наред – ами навсякъде в такива участъци да ограничат движението до съответната по-ниска скорост.
В много държави максималната скорост в населените места е ограничена до 30 км/ч. В редица градове в кварталните улички също има такова ограничение. Но този род ограничаване е неопределено, защото такова е и понятието за квартал, жилищен комплекс или зона. Затова е мислимо ограничаването на максималната скорост до 50 км/ч като се запази възможността на всички главни улици и транзитни градски пътища да се разрешава съответната по-висока скорост.
Много важно е на булевардите и на околовръстните пътища, където скоростта ще е увеличена над 50 км/ч,
да се направят заграждения, които да не може лесно да бъдат прескачани
Ограниченията на скоростта в населените места няма да е чудодейна мярка. Тежките катастрофи, като тези на столичните булеварди “Черни връх” и “Сливница”, стават с много по-висока скорост от разрешената.
Покрай тежките катастрофи в София, отнели живота на хора, отново се постави въпросът за ограничения за младите водачи. Според проучване на ОИСР загиналите по-млади водачи са над два пъти повече в сравнение с останалите. Ограничения от всякакъв характер за младите водачи има в някои държави.
- Придружители се изискват за шофьори под 18 г., което не важи за България. Да се въведе срок за придружител за определен срок от получаването на книжката, не е много ефективно, защото далеч не всеки започва веднага да кара.
- Ограничението на мощността на колите, освен че е по-трудно установимо, не е и определящо -
с големия брой коли може да се постига висока скорост
- В крайна сметка ОИСР препоръчва при обучението задължително да се отдели специално време на начина на каране, на опасността от това и бъдещите водачи да видят какви може да са последиците. В частност е изключително полезно да им се поставят специално направени нескъпи очила, които да показват как биха възприемали пътната обстановка, ако са пили или употребявали наркотици.