Бившият началник на отдел "Пътна полиция" в СДВР казва още:
- Там има най-много жертви, на аутобаните са най-малко
- Младите водачи да са с коли под 100 конски сили и да има повече часове в автошколите
- Важното е, че в кратки срокове Георги Семерджиев вече е осъден за смъртта на двете млади момичета Колкото повече камери има, толкова по-дисциплинирани стават водачите
- Комисар Тенев, поредна катастрофа с две жертви, причинена от млад водач. Трябва ли да има повече мерки за тях?
- Разбира се. Трябва да са с автомобили, които са с под 100 конски сили, и да има повече часове в автошколите. Трябва да се учат и на полигони. Според мен е нужно и изпитващите да бъдат от Пътна полиция, както беше преди 2002 г.
- С промени в Закона за движение по пътищата се предлага скоростта по магистралата да падне от 140 на 130 км/ч. На извънградски път обаче остава 90 км/ч. Не трябваше ли и там да се намали?
- Да, трябваше. Според статистиката на Евростат в последните две години в България имаме най-малко убити по магистралите, а най-много - по пътищата първи, втори и трети клас. Така че промяната от 140 на 130 км/ч по магистралата няма да се отрази кой знае колко върху пътната обстановка и върху убитите и ранените. Ако беше се намалила скоростта по първокласните, второкласните и третокласните пътища с 10 километра - от 90 на 80, това е по-добрият вариант.
А и защо да пада на 130 километра по магистралите? Вие виждате какви задръствания има там. Да, нямаме най-добрите магистрали в Европа. Но не са и най-лошите. Пътищата ни не са много качествени, но пък за сметка на това скоростта не е чак толкова голяма и нямаме толкова много катастрофи с фатален край, за да намалее с 10 километра в час. Но по пътищата първи, втори и трети клас - там, където имаме много убити и ранени в сравнение с магистралите, трябваше да бъде предвидена подобна мярка. И според мен е добре тази статистика да се определя като важна за намалението на скоростта.
Знаете, наскоро имаше една тежка катастрофа между Пазарджик и Пловдив с петима убити. Тя не беше на магистралата, а на първокласен път. Това е един пример, който показва, че именно тези извънградски пътища са по-опасни от магистралите.
Ако трябва да говоря и като бивш началник на столичната Пътна полиция, то данните сочат, че в столицата има най-малко убити на северната и южната тангента. Така че там също не е нужно намаляване на позволената скорост. Трябва да се ограничи на други места, дори катастрофата на бул. “Сливница”, причинена от младежа, го показа.
- Отдавна се говори, че трябва да се премахне толерансът от 10 км/ч за превишена скорост. Вие как мислите?
- За мен трябва да има такъв. Ще ви кажа защо. Радарите, с които се отчита скоростта, са измервателни уреди и дават една статистическа грешка. Така че примерно, ако карате с до 10 километра в час над допустимата скорост, радарът отчита няколко километра надолу, за да може правилно и точно да каже скоростта, с която се движите.
А и махането му ще създаде проблеми. Например, ако си сменя гумите на автомобила с малко по-голям размер, това, което ще показва километражът на колата, ще е различно от отчетеното на радара - той ще завиши скоростта.
Затова този толеранс от 10 км/ч се дава, за да се компенсира както статистическата грешка, така и разминаването от автомобила.
- Друго, което ми направи впечатление, е, че вече се предвижда и отнемане на шофьорската книжка за превишаване на скоростта с над 50 километра извън населено място, а в града пада с 10 км/ч до 40. Вие какво мислите, добра идея ли е?
- Да, защото знаете, че има водачи, които фучат. Ти караш, изпреварваш със 130-140 километра в час и той минава зад теб и ти мига от един километър разстояние да ти дава зор, за да му направиш път.
Така че е правило при подобни превишения да се отнема книжката за известно време. Това по някакъв начин ще дисциплинира екшън героите, които управляват мощни автомобили по пътищата.
- Не трябваше ли в града да падне до с над 30 км/ч например.
- Според мен не. 40 км/ч е добре. Вие знаете, например на бул. “Цариградско шосе” има места, на които има ограничение 50 км/ч. Така с тези 30 километра отгоре, ако решите да изпреварвате автомобил, може да останете без книжка. Така че над 40 км/ч ми се вижда разумно предложение.
- Има идея шофьорите да дават предимство на десен завой на хората с колела и тротинетки. Какви са вашите наблюдения като дългогодишен шеф на столичната Пътна полиция? Водачите зачитат ли ги като участници в движението?
- Мога да ви кажа, че от дълги години имаме катастрофи, при които водачи, правейки десен завой, не забелязат мотоциклетиста или велосипедиста и му отнемат предимството и стават винаги тежки пътнотранспортни произшествия. За мен това е добра идея, тъй като на голяма част от столичните булеварди имаме и алея за велосипеди и тротинетки, която е от дясната страна на платното.
И когато един водач спира на кръстовището и прави десен завой, задължително, когато има такава алея, трябва да погледне в огледалото и да види дали по нея не се движи велосипедист.
И ако сте забелязали на самите светофари за велосипедисти, светлината се включва малко по-рано, отколкото се включва светофарът за автомобилите. Може би една-две секунди, за да може велосипедистът да направи десния завой малко по-рано.
Това е добра идея и аз мисля, че е добре водачът, като прави десен завой, задължително да се оглежда в дясното огледало, за да види дали по дясната страна не се приближава велосипедист, или тротинетка, които извършват десен завой. И може би трябва светофарите за тези участници в движението да им дават предимство не само в София, а и в другите градове.
- Друга идея за велосипедистите и хората с тротинетки е да могат да заобикалят колите, да изпреварват и да се престрояват в средна и лява лента.
- Не съм привърженик на тази идея. Според мен е много опасно, а и много рисковано, тъй като тротинетката и велосипедът не са чак толкова голямо пътно превозно средство като мотоциклета, та да се виждат, а и нямат мигачи. Няма как да разбереш дали водачът на велосипеда ще си дръпне ръката настрани да прави ляв завой или десен волан. За мен това нещо не е добра идея, защото ще имаме и доста повече катастрофи с ранени велосипедисти и водачи на тротинетки.
- Предвидено е в закона и по-бързо връчване на глобите чрез куриери, както и през профила в Единния портал за достъп до електронните административни услуги. Колко време отнема сега?
- Доста. Имали сме случаи, когато е минала година и няма как да му връчим наказателно постановление или фиша, тъй като ние ги викаме, но водачът не идва. Колегите от районните управления посещават адреса, виждат, че го няма там, и се връща преписката обратно. Така нямаме контакт с нарушителя, за да му се връчи глобата, която има по фиш или по наказателно постановление. Това отнема време и затова много водачи пътуват из страната и ако не ги спре пътен полицай да им направи проверка дали имат глоба за заплащане, те си карат безпрепятствено дълго време - година, две, три.
- А в друг проект, който е внесен в парламента, пък се предлага вече и в общината да се връчват глоби, а и техните камери да снимат за скорост. Как гледате на тази идея?
- Аз много отдавна съм казвал, че ако общините имат финансови средства и си сложат радари и камери да следят за червен сигнал на светофара, това не е лошо. В края на краищата колкото повече видеонаблюдение имаме на територията на страната, особено в големите градове, а и в малките населени места, толкова по-дисциплинирани стават водачите. Защото общината, ако има възможност да закупи няколко радарни установки, стационарни, да ги положи на такива места, където има много интензивен трафик, ще видите как ще се дисциплинират водачите.
Друг е въпросът къде ще отидат глобите от тези нарушения. Най-вероятно към общината, тъй като тя е вложила финансови средства и ще трябва да се възстановят сумите, които са дали за поставянето на такива радари и видеокамери, особено на кръстовищата, където се минава на червено.
- В момента предложението е 70%от сумите по глобите да отиват за общината.
- Това е добро разпределение. Сега само МВР има такива камери, и то на определени места. Ако има повече, ще се постигне много по-добър ефект на превенция. И това трябва да е не само в големите, но и в малките населени места. Колкото повече видеонаблюдение, толкова хората стават по-дисциплинирани.
- Междувременно се предлага и да се узакони измерването на средна скорост със системи. Защо толкова години имахме проблем с тях?
- В чужбина на много места има такива камери за средна скорост. У нас наистина имаше проблем, не бяха регламентирани законово. Може би не е имало достатъчно разбирателство между институциите или воля на управляващите, за да го направят по най-добрия начин. Но за мен средната скорост е добър вариант за санкциониране на нарушителите.
Със сигурност повечето камери ще помогнат. Знаете, в Гърция, в Германия отива българският шофьор и спазва правилата. Там никой не си прави илюзията, че може да наруши закона.
- Предлага се и пешеходците да не използват мобилни устройства, докато пресичат. Как гледате на тази идея?
- Харесвам я. Ако сте забелязали, пътувайки в София, хората вървят отстрани на пътя. В момента, както си говорят или гледат в телефона, стъпват на пешеходната пътека и продължават пак да вървят. Дори не се оглеждат наляво и надясно дали има автомобил, който е близо до тях. В този случай рискът е изключително голям, тъй като автомобилът може да се намира на 4-5 метра.
Ако колата е малко по-близо, тя няма как да спре. Така че за мен е добро предложение хората да не използват телефон, когато пресичат на пешеходната пътека. Същото мисля, че трябва да е и за тротинетките, и за велосипедистите, и за хората, които се качват на такива електрически двуколки.
- Вие бяхте началник на столичната Пътна полиция, когато стана катастрофата с Георги Семерджиев. Той получи 20 години затвор. Как ви се струва наказанието?
- За мен е важно, че този водач, който предизвика смъртта на две млади момичета, си получи наказанието. Не мога да коментирам 20 години дали са много, или малко. Важното е, че в много кратки срокове има вече издадена присъда, което е добре.
- Следите ли още ситуацията в София?
- Да, за съжаление, има повишение и на ранените, и на загиналите. Трябва повече контрол.