Вече 230 хил. пушачи в Българи ползват нашите бездимни алтернативи, казва новият директор на ФМИ България
- Г-н Пинтос пристигнахте в България неотдавна. Какви са първите ви впечатления и каква е визията ви за българския филиал на Филип Морис Интернешънъл (ФМИ)?
- Имах голям късмет, защото първият ми ден в България и в офиса бе на 1-ви март, и в този ден се случи нещо, което ще помня винаги. Имах прекрасната възможност да отпразнувам Баба Марта и да разменя мартеници не само с колегите си, но и с други хора, които срещнах през деня и според мен това е една чудесна традиция. Харесвам традициите и за мен това беше много приятно изживяване. Мисля, че даде добър тон за това, което предстои и за впечатленията ми от страната. София е много хубав град, в който е постигнат добър баланс между зеленина и възможности за интересно прекарване на времето, а и хората са много гостопроемни. Особено хората в моя екип. Това е прекрасно преживяване и съм благодарен за него.
Що се отнася до Филип Морис Интернешънъл, нека започнем с факта, че компанията ни има изключително богата 170-годишна история, като ние предлагаме продуктите си на повече от 160 пазара по света. През последните години преминаваме през трансформация, а именно преход от традиционния бизнес с цигари към бездимни алтернативи, за които имаме надеждна научна информация и които включват редица иновации. И това е чудесно, а е и нещо, в което вярваме не само на глобално ниво, но и тук в България.
Ситуацията, пред която сме изправени като компания, е ясна: според данни на СЗО в света има над 1 млрд. пушачи и техният брой няма да се промени в следващите две десетилетия. Знаем, че усилията и мерките за ограничаване на тютюнопушенето, прилагани в момента, не дават желания резултат и затова работим в посока на това пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат, да получат достъп до информация за по-малко вредни бездимни алтернативи. Щастливи сме от постигнатия съществен напредък през 2022 г. - общо 31% от нашите нетни приходи в глобален мащаб вече се формират от тези по-добри алтернативи, които макар и не без риск, са значително по-добър вариант от това да се продължи с пушенето. Числото за нетните ни приходи само в Европа е около 40% и мога да кажа, че България не е изключение от тази тенденция и с гордост можем да се похвалим, че към момента 230 000 пълнолетни пушачи вече ползват нашите бездимни алтернативи, което според мен е впечатляващо постижение. Убедени сме, че можем да ускорим значително този процес в бъдеще.
Хората в България, и най-вече пушачите, не се различават особено от пушачите по целия свят. Всички те имат различни причини да пушат. Една от тези причини е никотинът, но тя не е единствената. Харесва им ритуалът, харесва им вкусът. Затова ние смятаме, че най-добрият подход за насърчаване на пушачите да се откажат ог цигарите е не само да им се предложат по-добри алтернативи, но и да се осигури богат избор от решения, отговарящи на различните им потребности. Това е едно от нещата, към които ще се стремим в следващите години, като познатото ви вече устройство за нагряване на тютюн без горене IQOS ще има водеща роля. Вярваме, че ще можем да предложим още научно доказани бездимни решения под формата на различни платформи, но това не е достатъчно. Трябва да следим и за това дали правим нещата правилно – дали прилагаме добри практики за маркетинг и комерсиализация, дали предоставяме точна информация, както и дали осигуряваме достъп по отговорен и устойчив начин.
Една от платформите, с които особено се гордеем, е програмата ни за превенция на достъпа на младежи до нашите продукти. През последните години изпълняваме този план в работата си с всички наши търговски партньори в България и е важно да продължим да го правим и в бъдеще.
- Споменахте 230 000 потребители в България. Гледам числата в глобален мащаб за ползващите устройството за нагряване на тютюн и виждам 25 милиона души, от които, 18 млн. са преминали изцяло на устройството и са спрели да пушат. Това ли си давате като цел – да расте броят на пушачите, отказали цигарите и преминали напълно към устройството за нагряване?
- Като компания сме си поставили цели и се гордеем с постигнатото до момента, но смятаме, че трябва да ускорим напредъка. През изминалите години осъзнахме, че въпреки факта, че създадохме успешно решение, а именно продуктите за нагряване на тютюн без горене, ние трябва да увеличим скоростта си и да се стремим да отговорим на нуждите на различните пушачи по света. Смятаме, че трябва да насочим вниманието си и към други категории бездимни продукти – става въпрос за електронни цигари, както и за т.нар. модерни форми на никотин за орална употреба.
Сигурен съм, че вече сте чули за най-новата ни придобивка - шведската компания Swedish Match. Швеция е един от най-добрите примери в света, защото по-малко от 5% от населението ? са пушачи, което е изумително. Те постигнаха това не само с подходящите бездимни алтернативи, но и с подходящата регулаторна рамка и достъп до информация и научни данни за продуктите. Освен това е интересно да се отбележи, че според данните, Швеция е сред страните с най-ниска заболеваемост от рак при мъжете в света. Това е добър пример за това как тази трансформация може в един момент да донесе ползи за общественото здраве.
Затова вярваме, че идеята за богато портфолио, съставено от различни предложения, ще сработи, но и това не е достатъчно. През 2021 г. обявихме, че навлизаме и в съвсем нов сегмент. През последното десетилетие научихме много в нашия научноизследователски център и сега имаме възможност да адресираме някои незадоволени потребности в областта на здравеопазването и качеството на живот. Затова придобихме три фармацевтични компании – Fertin Pharma, Vectura и OtiTopic – и сме твърдо убедени, че това е огромна възможност за нас в годините занапред. Поставили сме си за цел до 2025 г. 1 млрд. долара от нетните ни приходи да бъдат формирани от тази дейност.
Разбира се, това е само началото на една допълнителна бизнес дейност. Първостепенният ни приоритет е съвсем ясен и той е всички пушачи да преминат на по-добри алтернативи възможно най-скоро.
- Споменахте Швеция и това, че се постигнали впечатляващи резултати. Но те имат местен продукт, съдържащ никотин, наречен снус, популярен още в Норвегия и в Швейцария. И тъй като вече имат опит с такъв продукт, лесно преминават на бездимни алтернативи. Това може ли да се приложи и в други сфери?
- Да. Красотата на този модел и причината, поради която той е толкова успешен, е наличието на добър продукт, приет от пълнолетните пушачи. Затова и ние работим не само за разширяването на портфолио си, в което IQOS остава водещият продукт, но и за това бизнесът, правителството и обществото да обединят усилия и да вървят в една посока: а именно да се даде достъп на потребителите до наличните бездимни алтернативи и научните данни зад тях и те да бъдат оставени да направят своя информиран избор.
- ФМИ наскоро публикува своя доклад за устойчиво развитие, в който се отчита напредък в изграждането на бъдеще без дим. Какво означава това, когато говорим за конкретни бизнес постижения и как се отразява на бизнес стратегията ви в последните години?
- Това е тема, към която съм пристрастен, защото бях част от глобалния екип, работещ точно по този проект. Едно от интересните неща, които трябва да се отбележат е, че когато говорят за устойчивост, повечето хора мислят за въздействието на продуктите върху околната среда, което е отчасти правилно и ще се спра на това по-късно. За нас нещата са много ясни: най-голямото въздействие, което ФМИ може да постигне в световен мащаб е пушачите да преминат на по-добри алтернативи. Това със сигурност ще даде най-добри резултати за обществото като цяло, а то е и наш основен приоритет през последните 12 години, като ние сме първата голяма тютюнева компания, която публично е заявила своята ясна цел: всички пушачи, които иначе биха продължили да пушат, да преминат на бездимни алтернативи. Колкото по-скоро се случи това, толкова по-добре. За тази цел през последните години инвестирахме сериозни суми – около 10 млрд долара или почти 99% от инвестициите ни са насочени към тези по-добри алтернативи. Това е важна цифра. Разбира се, продължаваме да работим в различни области, които също са важни за нас. Има три основни теми, свързани с ESG и устойчивото развитие по-конкретно. Искаме да обърнем внимание на въздействието от нашите продукти, на обществото като цяло и разбира се, на въздействието на ниво корпоративно управление. Ще се спра малко по-подробно на това, защото нашата стратегия в глобален мащаб е ясна и ние се опитваме да я изпълняваме във всички аспекти на бизнеса си, във всичко, което правим – от комерсиализацията на продуктите до начина, по който говорим с партньорите си и начина, по който те се държат. Особено се гордеем с това, че следим напредъка, но не просто пишем доклади, но и извличаме поуки от тях, както и правим проучвания на място, за да разберем кое е важно за местните общности, как можем да подобрим въздействието си в България и как в края на краищата можем да постигнем промяна.
- Как е ориентирана работата ви към местните общности и как поддържате ангажираността на хората, с които работите, така че да дават най-доброто от себе си?
- На първо място адаптираме глобалната бизнес стратегия към местните условия. Тя се превръща в местна стратегия. Опитваме се да правим така, че хората да се чувстват ангажирани. Един добър пример за местна информационна кампания е "Промени картинката" - кампания, която цели да повиши осведомеността на хората относно един от най-големите проблеми що се отнася до екологичното въздействие от нашите продукти, а именно замърсяването с цигарени фасове. Искаме хората да осъзнаят проблема и да разберат как тяхното поведение се отразява на околната среда, както и да им помогнем, като предложим подходящи решения на проблема със замърсяването. Друга наш важен проект, е инициативата "Забавно лято, грижовна есен", която осъществяваме с местни партньори – работим по нея вече няколко години, подпомагайки по този начин различни общности от бившите тютюнопроизводителни региони в България. Опитваме се да осигурим елементарни неща, като достъп до образование, достъп до ресурси, с които представителите на по-младото поколение да се пренасочат от една стопанска дейност към друга, и в крайна сметка да могат да се грижат за себе си и своите семейства. Организираме академии за деца и учители, както и медицински прегледи за възрастни хора. Много се гордеем с този проект. Досега сме подпомогнали над 19 000 души и почти 3 300 деца и искаме да продължим да го правим в партньорство с други организации, а защо не и с правителството. За периода на изпълнение на проекта сме инвестирали близо 1 700 000 лв. и ще продължим да го правим и в бъдеще.
Нашият екип в България се състои от 130 служители. Това е голяма организация, съставена предимно от млади хора от различни националности, чиято средна възраст е 35 години. Много от тях са учили в чужбина и са се върнали в България. Те обичат страната си, но, което е още по-важно, те са привлечени от мисията на компанията. Ангажирани са на 100% с нашата цел да убедим пушачите да оставят цигарите. Вярват в това; работят за това и са отдадени на това. Тук в България сме носител на наградата Top Employer на Top Employers Institute вече седем поредни години и се надяваме, че ще продължим да получаваме това признание и в следващите години. Ще продължим да привличаме и развиваме талантите си. Вярваме, че сме създали една приятна и многообразна работна среда. Всички наши служители могат да се възползват от т.нар. смарт модел на работа - гъвкаво решение, което им позволява да работят три дни дистанционно от дома си. Осигуряваме им и различни възможности за развитие – от обучения до посрещане на лични нужди. Добър пример за това е нещо, което правим в момента – провеждаме обучения за управление на личните финанси, за да могат нашите служители не само да постигнат баланс на работното място, но и у дома. Смятам, че се движим в правилната посока и че в дългосрочен план България ще се превърне в източник на таланти за Филип Морис Интернешънъл в глобален мащаб.
- Тоест, създавате у всички тези млади хора усещането, че са част от една революция, която ще промени за добро бъдещето на човечеството?
- Един ден според мен ние ще погледнем назад и ще осъзнаем, че това може би е била една от най-великите истории за трансформация на бизнеса в историята на света. Ако успеем да постигнем целта си, а аз съм убеден, че ще успеем, ще можем с гордост ще разказваме на приятелите си и на семействата си, че сме били част от това начинание.
- Ако се върнем към миналото, бях сред първите журналисти в България, които писаха за бездимната алтернатива още през 2014 г. Сега картината се промени напълно и на пазара излизат нови продукти, а пълнолетните потребители като че ли са объркани и не разбират разликите между тях. Кое е най-важното, което хората трябва да знаят, за да могат да бъдат правилно информирани?
- Според мен е много положително, че тези нови продукти излизат на пазара. Мисля, че колкото повече решения се предлагат, толкова по-лесно ще е пушачите да преминат към по-малко вредни алтернативи. Но остава проблемът с достъпа до информация, който е в основата на това понякога пушачите да се чувстват объркани. Важно е всички потребители да имат достъп до точната информация, за да могат да направят информиран избор. Единственият начин да се постигне това е ако индустрията, правителството и обществото работят заедно. Заедно с появата на нови продукти на пазара е необходимо да се създаде подходящата регулаторна рамка за тях с диференцирано данъчно облагане, което да съответства на рисковия профил на всеки отделен продукт. Ако положим усилия в тази посока, наистина ще ускорим напредъка към постигане на свят без дим.
- Вашият главен изпълнителен директор, когото интервюирах преди време, вижда бъдещето ви като компания в областта на иновациите, науката и технологията. Според него след 10 или 15 години пушенето ще остане в миналото. И вие ли смятате така?
- Да, вярвам в това, което Яцек казва, защото нашите резултати в различните държави са страхотни и съм убеден, че с подходящата подкрепа, с осигуряването на достъп до информация за тези продукти ще ускорим напредъка. Да, в някои случаи пушенето може наистина да изчезне след 10 или 15 години. Възможно е България да е първата държава, която ще го постигне. Но всичко се свежда до това да се осигури достъп до информация, както и до това да се създаде подходяща регулаторна рамка, която да допринесе за повишаване на информираността и подобряване на достъпа за тези потребители. Ние сме поели ангажимент да инвестираме и да създадем най-добрата технология в света, която да отговаря на потребностите на пушачите. Това е нашият приоритет номер едно.
- Разкажете малко повече за професионалния си път?
- Работя във ФМИ от малко повече от десет години. Професионалният ми път започна в Мексико, преди да дойда тук, прекарах известно време и в централния офис в Швейцария. България е третото място, на което работя. Обичам компанията и харесвам нещата, които правим. Както вече казах, вярвам, че създаваме история. Най-много харесвам това, че всички в компанията сме ангажирани с нашата мисия. Другото нещо, което харесвам, е международният характер на компанията. Навсякъде, дори тук в България, за нас работят хора от различни държави – аз самият съм роден във Венецуела. Това е компания с международен дух, която дава възможности за развитие, за работа на различни места.
- А очаквате ли, че България отговори на вашите интереси, когато става дума за отдих, за практикуване на спортовете, които обичате, или за време с децата и създаване на спомени за цял живот?
- О, да. На 100%. Първо нека кажа, че съм благодарен, че съм тук. След Венецуела живях известно време в САЩ, Испания, Мексико и Швейцария. Това, което ми харесва в живота в друга държава, е възможността да науча нещо ново. Според мен България може да предложи много - първото е възможността да си близо до природата. Ще ви дам пример с едно от моите хобита – ските. Запалих се по тях в Швейцария и много се радвам, че ще мога да продължа да се занимавам с това и тук в България през зимата. През пролетта и лятото можем да практикуваме планински туризъм. Този лесен достъп до природата е нещо, което развълнува семейството ми и мисля, че ще му се насладим напълно. Друго нещо, което е много важно за мен като латиноамериканец и което нямахме в Швейцария, е морето. Харесва ми, че сме толкова близо до Черно море и нямам търпение да опозная цялото крайбрежие. Иска ни се да прекарваме летните си ваканции на морето в България, а и в Гърция. Вашето географско разположение е благословия, от която ще се възползваме. Не на последно място мисля, че София може да предложи много, но има и много малки градчета, които да посетим, както и някои винопроизводителни райони. Според мен България е перлата на Балканите и нямаме търпение да я опознаем, да натрупаме нови спомени, да имаме нови приключения и да се насладим на времето си тук.
- Знаете ли, София се вписва много добре в концепцията на Мариан Залцман за градове на щастието, където всичко е на 15 минути с велосипед. Има голямо разнообразие от възможности наоколо, и може би ще пасне на вашия темперамент. Имам предвид, че сте от Венецуела, а ние българите също сме много приветливи и мили хора. Но тук има голям риск. Рискът е накрая да не искате да си тръгнете…
- Да, когато дойдох за първи път, човекът, който ми показваше града ми каза, че тук има една поговорка, че човек плаче два пъти, като дойде в България – първият път, когато му кажат, че трябва да се премести тук и вторият, когато си тръгва, защото се е влюбил в страната и не иска да я напуска. Това съвпада с това, което Вие казвате. Вече има много млади българи, които са живели в чужбина и създават свой малък бизнес тук – ресторант, красиво магазинче... Всичко е много добре изпълнено, с международен дух и нагласа. Това според мен е голяма възможност. Страната се нуждае от повече такива хора, които да създават нови неща, да се опитват да променят нагласите и да налагат иновативни решения. Според мен те са бъдещето на страната. И не само в България, младите са тези, които ще донесат промяната във всяка една държава по света. След повече от месец в България бих казал, че впечатлението ми е много положително.