Единствената цел на този противоконституционен закон е отстраняване на главния прокурор и политическо овладяване на прокуратурата, казва в интервю за сайта "Гласове" главният прокурор.
И още акценти от интервюто
- Реформата е едно знаме, зад което стоят интереси на олигархични кръгове; По казусите, свързани с кабинета „Петков“, мога да ви уверя, че прокуратурата ще си свърши работата безкомпромисно; Връщаме се в нивата на престъпност от 1996-1997 г. И това е логичен резултат от закриването на специализираната прокуратура
- В момента, в който се засегнаха икономическите интереси на олигарсите от времето на прехода, те се обединиха и закриха специализираната прокуратура; След като Тренчев и Кънчев са напуснали Сърбия, е налице грубо нарушение на международно поети ангажименти. Ще бъде надлежно сезиран Генералният секретар на Съвета на Европа.
- Прокуратурата няма да скрие нищо, както не скри и за начина, по който мафията се опитва да унищожи прокуратурата и да завладее държавата заедно с някои олигарси. Колегите от градска прокуратура ще излязат и ще обяснят фактите. А коя е Мата Хари, нямам представа какво е имал предвид Борисов. Това е име на прочута шпионка от времето на Първата световна война. Колегите, които наблюдават досъдебното производство, които събират доказателствата по делото, предполагам, че са изяснили всичко.
- Прокуратурата обърна ли достатъчно внимание на безстопанствените действия на кабинета „Петков“? Да Ви припомня аферата с „Джемкорп“ за 1 млрд., аферата със завода за електромобили в Ловеч, аферата с газовите посредници, аферата с дерогацията и ценовото предимство, подарено на „Лукойл“, и пр. Трудно ли се повдига обвинение на политици?
- Не мога да коментирам конкретни разследвания. Налице са различни проверки и досъдебни производства по тези случаи, които цитирате. Какво прави главният прокурор е записано в Конституцията. Той не контролира, не ръководи, не дава указания по конкретни разследвания. Сигурен съм, че всички колеги, които наблюдават тези досъдебни производства, ще си свършат работата в рамките на закона. Но искам да ви отговоря принципно какъв е проблемът. Много сериозният проблем, свързан с борбата с корупцията и конкретно с политическата корупция, е, че законодателството ни е от времето на Тодор Живков. То регламентира обществени отношения, които вече не съществуват. И съответно, не регламентира новите обществени отношения, които възникнаха след 1989 г. Защо това законодателство не се привежда в съответствие с европейските стандарти, например като германския наказателен кодекс и процес, като френския, това е въпрос, който трябва да се отправи към българските политици. Откакто съм започнал да работя, от 1996 г., си задавам въпроса дали това се дължи на некадърност, на некомпетентност, или е съвсем съзнателно, нарочно. Според мен е второто. Когато имаш един негоден инструмент, не можеш да постигнеш годна цел. От една страна, българският народ има очакване за справедливост, хората виждат безнаказаност. Но, от друга страна, за да се постигне тази справедливост трябват годни инструменти. Образно се изразявам, става дума за законите. Задължение на българските политици е да дадат на правоохранителната система годни инструменти. Тоест закони, които могат да дават резултати. Просто ви казвам какви са затрудненията. Иначе ние даваме всичко от себе си, колегите си вършат работата.
- Този вид престъпления, които са сложни за доказаване и се движат по ръба на закона, защитени ли са от партийния чадър, от изпълнителната власт?
- Съществен проблем е разрухата на институциите. Правосъдната система, затова се казва система, се състои от различни институции. Органи от изпълнителната власт и съдебната власт. За да се постигне крайния резултат, трябва да си свършат работата един куп органи. А обществото пита само прокуратурата. Само че прокуратурата се занимава с едно конкретно нещо. Повдигане на обвинение и внасяне на обвинението в съда. Но едва след като МВР и службите са констатирали, разкрили определено престъпление и са уведомили прокуратурата. След това прокуратурата изготвя обвинителен акт и евентуално съдът може да осъди някого. Хайде, задайте си въпроса, колко пъти някоя служба е подала сигнал срещу действащ министър! Или срещу действащо високопоставено лице или политик. Ще ви кажа, за цялата си практика не познавам, не съм срещал нито един такъв случай. Нула. Ако има някакви сигнали от различни органи и от стотиците контролни институции, на които им плащаме заплати в тази държава, то те са едва след като този човек вече не е на определена длъжност. И тук въпросът е искаме ли въобще да осигурим на хората справедливост? Дали наистина искаме да осъществим борба с корупцията, борба с организираната престъпност?! И какво правим като подготовка законодателно и процедурно, за да изпълним тези цели?! Мисля, че въпросът е риторичен. Отговорът е ясен.
- Идват някакви аферисти, които се представят за реформатори, съсипват всичко в държавата и не им се търси отговорност. Защото били „политици“, искали да променят нещо, да тръгнем „напред“.
- Дали са аферисти или не са, не мога да кажа. Това означава да взема отношение по казуси, които не познавам. Единственото, в което мога да ви уверя, е, че прокуратурата в лицето на конкретните прокурори и следователи ще си свърши работата безкомпромисно. Независимо дали става дума за хора от кабинета „Петков“ или за случаи, свързани с управлението на ГЕРБ, или за които и да са други случаи. Но при спазване на този закон, на тези процедури. Прокуратурата е (почти) единствената институция, която все още си върши работата. Държа да кажа, върши си работата отговорно. И точно затова към прокуратурата са насочени всички обществени очаквания. Отново подчертавам: българската прокуратура се занимава само с един сегмент от правосъдието, а именно реализиране на наказателна отговорност. Ние не се занимаваме с политическа отговорност, не се занимаваме с морална отговорност, не се занимаваме с религиозна отговорност, не приемаме закони. Ние се занимаваме само със сегмента престъпления. А защо някой не привежда законодателството по начин, че да може прокуратурата да си върши по-качествено работата, това а е въпрос към политиците. Защо някой не разкрива престъпления, е въпрос към изпълнителната власт. Някой усилено иска да дискредитира прокуратурата в интерес на олигархията, мафията, организираната престъпност.
- Притеснявате ли се, че ако повдигнете обвинение на Кирил Петков и Асен Василев, ще излязат хора на площада и ще започне революция? Това ли е, което спира прокуратурата?
- В никакъв случай, това никога не е притеснявало който и да е прокурор. А мен като главен прокурор изобщо не ме притеснява подобен ход на събития. Но това, което искам да кажа, в посоката на въпроса, който ми задавате, е, че в България вече всеки, на който му се повдига обвинение, включително дори за битови инциденти, се счита за репресиран. Това става модерно. Те не считат себе си за виновни, те се определят за репресирани. И се опитват от това да извличат дивиденти. Вие чувате ли някой да казва: „Сгрешил съм, пресякъл съм на червено.“ Няма такъв. Това е тренд, който се създава от определени политици. И резултатът е, че се руши държавността. И вие искате при тази ситуация, да има някакво доверие в институциите, да има борба с престъпността и да има сигурност за българските граждани. Самите политици, самата политическа среда рушат държавата и държавността.
- Вече са ясни резултатите от изборите. Очаквате ли мнозинството да подкрепи законопроекта на Зарков за ограничаване на Вашите правомощия? Има ли опасност прокуратурата да се използва за разменна монета, да се договаря, обезсилва, унижава с политически търгашества?
- Очаквам българските политици и депутати да спазват Конституцията и законите в страната, които са задължителни за всеки български гражданин. Казвате „за ограничаване“ на моите правомощия. Законопроектът на Зарков не е законопроект за ограничаване на моите правомощия. Не е и за контрол, както се тиражира из медиите. Ще ви обясня. Това е законопроект, направен за мен и въобще за шест човека, за които ако трябва да се реализира наказателна отговорност, тоест да им се повдигне обвинение, се въвежда процедура, която е различна от тази за останалите български граждани. За мен и за моите заместници се създава извънреден ред. Казано по друг начин, това е извънредно законодателство. Българската Конституция не допуска извънредно законодателство. Това е или дискриминация, или привилегия. И двата случая са неприемливи за държава от ЕС. Но имаме пропагандно клише, което и вие употребявате, „контрол“, „ограничаване на правомощията“ и пр. Правомощията на главния прокурор са записани в Конституцията, не могат да бъдат ограничени със закон. Това е пропаганда! Промиване на мозъци и манипулация! Целта на т.нар. закон на Зарков, който си причиних усилието да прочета, е много проста. Да залеят със сигнали и всякакви компромати, след това да образуват дело и да отстранят конкретния главен прокурор Гешев. Ето това наричат реформа. Вие видяхте ли някакъв смислен опит за реформа през тези две години? Навсякъде е просто разруха. Няма реформа. Коя е реформата? Да закрием специализираната прокуратура, която беше най-сериозният инструмент за борба с организираната престъпност! Ход, който беше в интерес на олигарсите, както се вижда от последните седмици. Реформата е едно знаме, зад което стоят интереси на олигархични кръгове. Конкретни политически, икономически, криминални и всякакви други интереси. Прокуратурата като последната стабилна институция пречи. И ще продължаваме да им пречим, защото трябва да защитаваме народа, хората.
- Защо прокуратурата отказва да участва с компетентни идеи за съдебната реформа? От прокуратурата няма предложения.
- Пак пропаганда. Къде видяхте, че отказваме да участваме? По време на миналия парламент поканих всички парламентарни групи да участват в дебат, в разговор, за да обсъдим различни идеи. Написах писма до всеки един депутат поотделно. Предложих депутати да поканят академичната общност, професори и хора, които са експерти в правната сфера. Дебатът беше публичен и се излъчваше онлайн. В предишното Народно събрание нямаше много юристи, а се търси кардинална промяна на законодателството. Успяхме да направим среща с четири парламентарни групи. Но тези, които най-много говорят за съдебна реформа, въобще не се срещнаха с нас. Е, как при липса на спокойна среда и липса на интелигентен разумен дебат, може да се постигне реформа? Това показва, че тези, които са рупорът на т.нар. реформа, а вече ви обясних какво представлява реформата, разруха и отстраняване на конкретни магистрати в нарушение на Конституцията, отказват да говорят пред медиите заедно с професионалисти. Защо? Ще ви кажа защо отказват, защото нямат юридически аргументи. И ще станат смешни. Те имат интерес да повтарят клишетата „контрол“, „всевластие“, „ограничаване на правомощията“ и пр. Това е просто манипулация. Българинът, ако не е юрист, не разбира тази специфична материя, и бива заливан непрекъснато от всички тези фрази за „неограничените“ правомощия, за „механизмите за ограничаване“ и пр. Всичко това не отговаря на истината. Прокуратурата има желание да участва в този дебат, просто заявихме, че трябва да се спазва Конституцията. А не да се обсъжда и приема революционно законодателство, ако мога така да се изразя.
- Има идеи да се подкрепи закона на Зарков само за да се види, че ще падне в Конституционния съд. Но съществуват опасения, че процедурата срещу Вас ще бъде задвижена още преди Конституционният съд да се произнесе.
- Очаква се, че този закон ще бъде обявен от Конституционния съд за противоконституционен. И това не е мое очакване, такова е становището на Върховния касационен съд относно този законопроект. Но единствената цел на този противоконституционен закон е отстраняване на главния прокурор и политическо овладяване на прокуратурата. Нали трябва да си кажем конкретно истината! Това е истината. Този закон няма друга цел. Освен докато се разглежда от Конституционния съд, да се задвижи процедура за отстраняване на главния прокурор. Отделно, този закон мисля, че казах веднъж, е писан от хора, за които се надявам искрено, че са извън Министерството на правосъдието. Защото, ако е писан от експерти от Министерството на правосъдието, това показва много ниски нива на компетентност, направо липса на такава, както и пълно непознаване на практиките на Конституционния съд. Показва директно непознаване на българската Конституция. Всички чуха проф. Киров преди няколко дни, който каза, че нищо не може да се случи без изменение на съответните текстове в Конституцията. Вижте, това не е реформа! Това е едно несъобразяване с всякакви правни принципи и европейски стандарти за постигане на една конкретна политическа цел. Какво или кой стои зад тази политическа цел, може да попитате г-н Зарков. Мисля, че бях достатъчно ясен.
- Вие склонни ли сте да приемете конституционни промени?
- Да няма главен прокурор въобще в България ли? Това е смешно.
- Не. ДПС имат идеи за конституционни промени, свързани със зависимостта на другите прокурори от главния прокурор. Примерно кадровата политика да се извършва от съответните колегии – прокурорска и съдийска. Да се отнеме и общия надзор върху законността, с който в момента разполагате. Можете да изземете всяко дело и да го контролирате.
- Пак опираме до медийни усещания, а не до реално законодателство. Има решение на Конституционния съд, че всеки един прокурор в България, който е материално компетентен, може да повдигне обвинение спрямо главния прокурор. И българският главен прокурор не може да контролира по никакъв начин тези разследвания, защото е заинтересован. Накратко. Решение отпреди няколко години. А иначе няма как да коментирам конкретни предложения за промени в Конституцията, защото, първо, не съм запознат, и второ, в крайна сметка това е в правомощията на народните представители. Да правят каквото искат, но да спазват елементарни правни принципи. Да спазват Конституцията. И да уважават държавата. Не може, както каза един евродепутат, в името на върховенството на закона, да се нарушава върховенството на закона. Защото иначе стигаме, както ви казах, до революционно законодателство, а крачката след него е онова, за което сме чели в историята по време на революциите, улични трибунали и закона на случайните тълпи. Отделно от това, моите правомощия са съвсем ясно регламентирани и с решенията на Конституционния съд. И далеч не са това, което се представя политически. Сега и да обяснявам, никой няма да да вникне в подробностите. За да е ясна истината, а не да се водим по грешни твърдения, трябва да се познават детайлите от Конституцията. Ще кажа само, че тези, които искат реформата, не познават и не признават собствените си изменения на Конституцията от 2016 г. и на Закона за съдебната власт. Ще ви припомня, че г-жа Йорданова внесе искане за моето отстраняване пред Висшия съдебен съвет и когато неин сподвижник от ВСС я попита „имате ли доказателства“, тя каза: „Не, нямам.“ Бих задал следния много уместен въпрос: какво би се случило с политическата кариера на един правосъден министър в която и да е държава от ЕС, ако той иска отстраняването на главния прокурор без да има каквито и да е доказателства?! Но не това е главният въпрос. Главният въпрос е, че в искането за отстраняване изрично е записано, че българската прокуратура е „централизирана“. Тази госпожа не знае, че по инициатива именно на политическата сила, от която произхожда, се промени Конституцията, а след това и Закона за съдебната власт. И българската прокуратура от 2016 г. не е централизирана. А е само единна. Всички прокуратури в Европа са единни. Просто такава е структурата на прокуратурата. Ако приемем тази идея да няма главен прокурор, ние ще сме първата страна в Европа, в която няма главен прокурор. Тези, които лансират тази екзотична идея, трябва да знаят, че има решение на Конституционния съд. Че това би означавало промяна в държавното устройство. А това става само и единствено от Велико народно събрание! Просто това е тежка некомпетентност. И други цели, които се прикриват зад некомпетентността.
- Има теза, че с тези суперфункции, които имате, всички искат да притежават тази позиция, тоест да си сложат свой главен прокурор. Фигурата на главния прокурор става много апетитна.
- Или някой си въобразява, че позицията на главния прокурор е същата, каквато е била през 1990 г. В момента съвсем не е така. От 1990-а са настъпили страшно много промени. И те не са само в законодателството, свързано с правомощията на главния прокурор. Тогава прокуратурата е имала по-големи възможности, била е централизирана. Главният прокурор е имал много повече правомощия. Но особено след делото „Колеви срещу България“ са настъпили много законодателни промени. Прокуратурата не е същата. Това дори не е тази прокуратура, в която аз започнах да работя преди години. И тя не е същата във всякакъв аспект. Включително хората вътре в системата са различни. Така че който си мисли теоретично, че като стане главен прокурор ще може да преформатира политическата и икономическата среда през инструментите на прокуратурата, просто този човек няма представа как функционира съдебната власт. Няма представа и в какъв свят живее всъщност. Най-малкото помислете. Как може да е всесилна прокуратурата, след като ние се занимаваме само с наказателно преследване при извършени престъпления. Което е 10% от цялото правосъдие в България. Останалите 90% са граждански, административни, търговски, всякакви други дела. И тъй като напоследък прокуратурата се набеждава като виновна за всичко, тогава задавам въпроса, а в останалите 90%, където не участва прокурор, всичко наред ли е? Там е огромният финансов и икономически интерес. Този интерес не е в наказателните дела. В нашите 10% ние имаме 94-95% осъдителни присъди. Според вас колко процента от българите срещат прокурор в живота си? Повече от 90% не срещат прокурор. Те изграждат становището си по отношение на прокуратурата от телевизията. Но те имат среща с граждански, търговски, административни и други дела. Там всичко наред ли е? Затова, нали разбирате, че е много неадекватно да се говори за „съдебна реформа“. Това не е съдебна реформа. Това е унищожаване на една от малкото работещи институции. Целта е конкретната личност на главния прокурор. Това в интерес на хората, на народа ли е?! Ние сме последната преграда пред престъпността.
- Ако се тръгне на радикална процедура срещу вас, ще направите ли партия? Какви са Ви нагласите?
Изобщо не съм мислил по този въпрос. А и не знам какво разбирате под „радикална процедура“. Тези партии, казвам го като гласоподавател, които са получили гласовете на едва 30% от хората, които изобщо гласуват, всъщност нямат представителност да извършват каквото и да е в съдебната власт. Kазвам ви честно, аз съм искрено притеснен. Защото това, което се нарича реформа, е всъщност абсолютна разруха.
- Как ще коментирате усилията на засегнати олигарси да наемат американски лобисти за персонална дискредитация на Вашата личност?
- Ако прокуратурата не си вършеше работата, нямаше да има офанзива срещу нея. Не ме учудва, че са платени 350 хиляди долара на американски лобисти за дискредитиране на главния прокурор. Въобще не ме учудва, че са плащани сериозни суми за медийни публикации срещу главния прокурор. Мога да се пошегувам, че е обидно българският главен прокурор да е оценен на стойността на един апартамент. Вярно скъп апартамент, но апартамент. Но, ако трябва да говоря сериозно, това е най-малкото, което правят тези хора, да плащат за лобизъм срещу българската прокуратура. Тази дейност в САЩ е законово регламентирана. И всеки може да види в съответните регистри кой е платил и за какво. За съжаление тази опция може да използва от лица, които са преследвани от правосъдието, за да се руши съдебната власт и да се атакува главния прокурор. Което на практика означава, че си върша работата. Вероятно такава лобистка дейност се извършва и в България. Само че ние нямаме закон за лобизма. Въпреки многократните опити за приемане на такъв закон. Ако имахме, щеше да се види, както се вижда в съответните регистри в САЩ, дали някой е платил и колко е платил, за да се прокара в парламента решението за закриване на специализираната прокуратура. И за всичките други лобистки закони, които се пропагандират като реформа. Щеше да се изясни и поведението на някои журналисти, които се държат много странно.
- По времето на Бойко Рашков имало ли е чадър в МВР над криминалитет, който е свързан с планове за Вашето отстраняване? Можем ли да говорим за заговор срещу прокуратурата, опити за комплоти, за купуване на политици и инструментализиране на цели партии? На практика това е, което оповестявате в скандални пресконференции. Казахте, че законопроектът на Зарков е даден на Христо Иванов от Бобокови...
- От информация, дадена от Софийска градска прокуратура, става ясно, че вероятно криминално проявени лица са посещавали министерството на вътрешните работи, както и въпросния министър на вътрешните работи. Всеки може да си направи изводите. Не съм казал, че законът на Зарков е даден от Бобокови, а че може би е даден на задната седалка на един джип. Ако има нещо „скандално“ в тези пресконференции, то е, че просто се онагледява това, което ние от прокуратурата обясняваме от две години. Че причината за атаките срещу прокуратурата, а вече и срещу МВР, тоест срещу всички, които работят срещу престъпността, са икономически и политически конюнктурни интереси. И тези интереси не съвпадат с интересите на гражданите. Това, което се вижда от събраните от колегите доказателства, е как се обединяват срещу прокуратурата: едно лице, което се укрива в Швейцария и е издирвано от Интерпол, Овидиу; един може би журналист Димитър Стоянов от сайта BIRD; един укриващ се и вече издирван от Интерпол криминален авторитет според медиите, Красимир Каменов – Къро; Цветан Василев, който е подсъдим, укриващ се в Сърбия, в чиято банка руската ВТБ е била акционер, която е в санкционния списък на САЩ и ЕС; в тази палитра присъстват и многократно осъждани престъпници като Дилян Георгиев, както и някои политически партии, конкретни политици и олигарси. Това онагледява всичко, което говоря през последните повече от две години. В записите се чува как се плащат 400 хиляди за отстраняване на полицейски служители. И всички тези хора ги обединява едно – да рушат прокуратурата! Обединява ги интересът, че някои служби и прокуратурата си вършат работата, а това не е добре за тях. В това дело са заплашени конкретни магистрати, които са жени, майки. И те са заплашени много брутално. Не мога да допусна мои колеги от структурата, която оглавявам, да бъдат заплашвани. Затова се появих на тази пресконференция, за да покажа грозната картинка, че мафията, олигархията, организираната престъпност под знамето на реформите, които някои политици огласяват, просто си укрепват властта. Ето това е овладяната държава! Няма защо да си задаваме въпроса, защо живеем така както живеем. Защото позволяваме. Зададох въпроси на държавата, на правителството, на Демерджиев, на ДАНС, какво ще направят те, за да защитят държавните институции. Не да защитят прокуратурата, а да защитят държавата. Да защитят хората, народа. Защото тези доказателства онагледяват какво се случва в държавата. Да чухте някакъв отговор?!
- Министър Демерджиев каза, че не е в този филм. Вие ли го изолирахте или той Ви изолира? Защо няма взаимодействие между прокуратура и МВР.
- Взаимодействаме много повече отколкото с предишния вътрешен министър. Но това е записано в Конституцията, определени институции да си взаимодействат. Ако МВР не разкрива престъпления и както беше при предишния вътрешен министър, на служителите им се забранява даже да се виждат с прокурори, как очаквате да има осъдени хора. И сега се връщат дори телефонните измами, които изчезнаха преди да бъде закрита специализираната прокуратура. Защо убиват възрастни хора по къщите и ги грабят? Защото институциите се използват с политическа цел. Примерно „няма да работите с прокуратурата, защото аз не харесвам главния прокурор“... Дали харесваш някой, който е начело на дадена институция, няма значение. Ние работим за хората, за държавността. Трябва да има взаимодействие и това го пише в Конституцията. От МВР вече не знам коя година подред заявяват, че няма да сформираме съвместни щабове. В Изборния кодекс пише, че се сформират екипи между МВР и прокуратурата. Но МВР казват, че няма да сформираме такива. Тоест казват, че няма да спазват закона.
- Какво означават думите на министър Демерджиев, че не е в този филм?
- Нямам представа, трябва него да питате. Но ви гарантирам, че това не е филм. А сериозно разследване. Не може да се коментира така лековато подобен казус, при положение, че е ясно, че се събират пари, за да бъдат отстранени двама полицейски служители. Нямам обяснение за реакцията на министър Демерджиев.
- Имаме свръхактивен служебен правосъден министър. Не виждам причина да не се изчака стабилно редовно управление, а се промушва някаква заготовка в поредицата от кратко работещи парламенти. Олигархията овладяла ли е служебните кабинети на Радев?
- Това е „законопроект“ в кавички, защото от правна гледна точка е пълна трагедия. Но аз не мога да коментирам дали олигархията е овладяла служебните кабинети. Това е ваша констатация. Но мога да кажа, че има конституционна практика, без да съм достатъчно прецизен, в насока, че служебните правителства трябва да внимават най-общо казано какви законодателни промени предлагат. Ако се налага някаква спешност, те могат да предлагат някакви минимални промени, за да функционира нормално държавата. И да осигурят спокойни и честни избори. Служебните кабинети не трябва да надхвърлят своите правомощия. Ясно е, че г-н Зарков излиза извън очертаните граници от практиката на Конституционния съд. Но предвид всичко, което казах за този „законопроект“ и за ситуацията, това изобщо не е учудващо. Този „законопроект“ с много малки изменения е преписан от този на г-жа Йорданова. А нейният „законопроект“ изпитвам съмнения, че изобщо е писан от експерти в Министерство на правосъдието. Както казах вече, може да е получен на задната седалка на един джип.
- Какво става с делата и случаите, които създават висок обществен интерес - КТБ, Васил Божков, Бобокови, и пр. Внасят се обвинителни актове в обем на 1000 страници, в които умишлено се загубваш, общо взето по много от случаите нищо не се получава.
- Няма как да напишеш 1000 страници, за да се загубиш умишлено в тях. Това пак е хибридка.
- Казвам го, защото в обществото се настанява усещане, че част от тези случаи представляват по-скоро дългосрочно сплашване, изгонване от страната и съответно изземване на бизнесите през това време. Употребява ли се прокуратурата в преразпределението на икономическите ресурси? Удрят ли се едни в полза на други?
- Вижте, не мога да използвам термина „удрят“, но ако говорим за повдигане на обвинения, то повдигат се обвинения на тези, за които има доказателства. И тук логичният въпрос, който задавам от няколко години, е знаете ли някога, в периода преди 2019 г., да са повдигани обвинения на лица с такъв сериозен икономически ресурс?! И кога сте чули допреди 5-6 години да има обезпечени 3 млрд. лева от КПКОНПИ в резултат на работата на специализираната прокуратура? Въпреки че сега може и да са по-малко вече. Именно затова закриха специализираната прокуратура. Всеки може да тълкува нещата по всякакъв начин, всеки се счита за репресиран. Винаги се задават въпроси защо този, защо сега, защо преди избори, защо след избори, защо не онзи и т.н. А ние от две години сме постоянно в избори. Явно някой иска просто да спрем да работим. Трябва да се спазва закона. И ние спазваме закона такъв, какъвто е в България. Но този закон е от времената на зрелия социализъм. И този закон принуждава съответните прокурори да пишат обвинителни актове по 1000 страници, а по едно дело бяха даже 11 хиляди. Нали не мислите, че на някой това му е мечтата в живота, да напише с юридически термини няколко пъти обема на „Война и мир“?! Наистина ли мислите, че някой би написал 11 хиляди страници, ако може да напише една. Защо германският или австрийският прокурор пишат по една страница? А българският прокурор пише 1000, 2000, 3000 страници за едно битово престъпление? Защото българското законодателство и българската съдебна практика са такива. И защо след като цитирате Бобокови, Божков и КТБ, да не кажем и друго. Нещо за съдебната фаза на процеса. Делото КТБ от 2017 г. е в съд. Коя година сме сега, 2023-а нали? За шест години са разпитани 5-7 свидели. А при досъдебното производство бяха разпитани около 400 свидетели без да обяснявам за другите процесуални действия. И тук логичният въпрос е защо питате прокуратурата за съдебната фаза?! Питайте народните представители за законодателството, което приемат, и в крайна сметка това е въпрос към съда. Съдът организира и ръководи процеса. На българския прокурор непрекъснато му се задават въпроси от друга компетентност. Например, защо не са разкрити престъпления, както попита г-жа Йорданова. Между другото в искането за отстраняването на главния прокурор пишеше, че прокуратурата разкрива престъпления. Което е задължение на МВР. И че прокурорът ръководи съдебното следствие. Което го прави съдът. Това мен ме потресе, честно ви казвам! Пишеше и че прокуратурата е централизирана, както вече ви казах. Пишеше още и че Висшия съдебен съвет е Висш съдебен съд. Направо не знам какво да кажа. И тези хора искат да правят реформа!
- Прокуратурата е доста активна в момента, това е вярно.
- Ама то се видя в материалите от пресконференциите, как се обединяват, за да правят компромати, да отстраняват магистрати. И се обединяват от криминален контингент, както ги наричаме на жаргон мутри, до милиардери, през политици, през журналисти, през осъдени лица. Оставам с впечатление, че този Димитър Стоянов от сайта BIRD едва ли не докладва на Красимир Каменов по телефона. Извинявайте, но в каква държава живеем!
- Основният аргумент срещу Вас е, че може би щадите едни за сметка на други. Има ли бизнес или политически кръгове, които предпазвате от обвинения?
- Българската прокуратура повдига обвинения на тези, за които има доказателства. На тези, за които службите са разкрили, че има извършено престъпление. Нека за тези хора от кръговете, които вие визирате, да ме попитате дали има предоставени някакви доказателства от ДАНС и от МВР. Питайте ме! Кой сме защитили, кой щадим? Пак е хибридна атака това, че главният прокурор повдига обвинение. Главният прокурор не повдига обвинение, той разпределя едни преписки, които стигат до конкретен прокурор. И решенията се вземат от конкретни прокурори. Но. Приемаме, че тази невярна представа не може да се промени тепърва в съзнанието на хората.
- Пазите ли Бойко Борисов, пазите ли Пеевски? Вашите врагове всеки ден повтарят именно това, че едни хора поръчват разправа с други хора и че те самите остават недосегаеми. Какво се изясни за кюлчетата, които някаква Мата Хари беше снимала?
- Българската прокуратура не пази никой и ще повдигне обвинение на всеки, за който има доказателства. На вашия въпрос мога да отговоря с логичния въпрос: колко сигнала от МВР, от ДАНС и от други служби за извършени престъпления от Борисов са входирани в прокуратурата, но със съответни достатъчно данни?! Мога да ви кажа, защото питате и за Пеевски, че това са нула. За Борисов има един случай, свързан с ареста му, за който вече всичко е ясно, включително и на Европейския парламент и ЕК. Съдът обяви арестът за незаконен. Ако някой предостави доказателства за тези хора, ДАНС, НАП, МВР, че имат каквито и да било престъпления, конкретният наблюдаващ прокурор ще си свърши работата. Ние повдигаме обвинения, когато са налице разкрити престъпления, достатъчно данни, събрани доказателства. След това внасяме обвинителния акт. Това, че някой не харесва някого, това че един е политически противник на друг, няма никакво значение. Никоя наказателна система не работи с посочване на някого от политическия му враг, което автоматично да води до наказателна отговорност. Това значи, че се връщаме в тоталитарната държава. Българската и европейската правни системи работят по определени стандарти и с доказателства. Друг е въпросът, че нашата система по причините, които обявих, остаряло законодателство и разбити институции, е по-малко ефективна от системите на нашите европейски партньори. Правилният термин за случая с кюлчетата е снимки на предмети, които може да са златни кюлчета. Защото тези предмети ги няма, разбирате ли. Колегите казват, че до две-три седмици всичко ще бъде приключено. Прокуратурата няма да скрие нищо, както не скри и за начина, по който мафията се опитва да унищожи прокуратурата и да завладее държавата заедно с някои олигарси. Колегите от градска прокуратура ще излязат и ще обяснят фактите. А коя е Мата Хари, нямам представа какво е имал предвид Борисов. Това е име на прочута шпионка от времето на Първата световна война. Колегите, които наблюдават досъдебното производство, които събират доказателствата по делото, предполагам, че са изяснили всичко.
- Какво се случи след закриване на специализираната прокуратура. Делата се изсипаха в градския съд, настъпи хаос.
- Случи се това, бум на престъпността, на организираната престъпност, разпад на държавността. Всички тези реформи, тези движения прокарват интересите на престъпносттта и на олигархията. Този неистов напън да се закрие специализираната прокуратура в рамките на дни, насрочване през два-три часа на заседания на правната комисия, за мен не може да бъде обяснен по друг начин освен като определен интерес, който се реализира чрез натиск. Връщаме се в нивата на престъпност от 1996-1997 г. И това е логичен резултат. Защото колегите от специализираната прокуратура останаха в София да работят. В момента организирана престъпност се разследва в 28 окръжни прокуратури. Тези хора 12 години не са работили по тази тема. Отново трябва да изграждаме специализация. Дума, която нашите европейски партньори отново повтарят. Тоест трябва да се изгражда капацитет в следващите 3-4 години. Делата, които са висящи, ще катастрофират. А нови дела може би има три-четири за наркотици, за каналджии не знам да има. Следва това, което виждаме по улиците, бум на престъпността, гоним се с мигрантите като стражари и апаши, връщане на телефонните измами, разпространяване на наркотиците. При специализираната прокуратура всеки месец имаше по няколко престъпни групи. Сега има три-четири в рамките на година. И след като не преследваме организираната група, ние гоним последствията, гоним мигрантите по улиците, тук-там се задържат два стръка марихуана и пр.
- Специализираната прокуратура беше ли създадена с външен импулс?
- Тя беше създадена с подкрепата на европейските институции и с намерение на българските политици просто да отчетат някаква дейност. Те считаха, че специализираната прокуратура няма да проработи. И когато тя проработи и засегна сериозни икономически и политически интереси, веднага я закриха. Цената на това закриване ще плащат българските граждани. Престъпността ще става все по-видима. Представяте ли си, да преследват кола с мигранти от Ямбол до София и да не могат да я спрат. Ние се гоним по улиците, вместо да гоним организираните престъпни групи.
- Изграждането на специализираната прокуратура е било свързано с идеята да се преформатира икономическият елит, който е от началото на прехода и дължи появата и нарастването си на взаимоотношения свързани с Русия, както и на връзки и ресурси, произтичащи от бившата комунистическа власт. Външният фактор искаше да промени някои сраснали се с държавата мрежи на корупционен обмен. Но явно това не се случи, не се промени.
- То няма как да се промени. Защото в момента, в който започна да се случва и започнаха да се засягат икономически и политически интереси, тези фигури, натрупали богатствата си по време на прехода, се обединиха и закриха специализираната прокуратура. Това е положението.
- Има спешни неща, на които не се обръща внимание. Европейските заповеди за арест е невъзможно да се изпълняват. Защо?
- Защото има определени решения на европейско ниво, дадоха се препоръки за промени в българското законодателство. Ето това е съдебна реформа. Европейските заповеди за арест за наказателно преследване, издадени от български прокурори, вече трудно могат да бъдат изпълнени. Почти невъзможно е. Българският законодател от две години не променя закона и сега в момента при задържане на издирван обвиняем в държава – членка на ЕС, ако той е грамотен и има добри адвокати, има голяма вероятност да не бъде върнат в България. Вместо да оправят тези несъответствия, те искат да повдигат обвинения на ръководството на прокуратурата. Например, ако убиецът Илиян Тодоров от случая край дискотека „Соло“, все още не беше осъден и беше задържан в ЕС, имаше голяма вероятност да не бъде върнат в България. Но той беше задържан в Узбекистан, а и се издирваше за изпълнение на влязла в сила присъда. Аз говорих с главния прокурор на Узбекистан и сме в процедура по връщане на лицето в България за изпълнение на присъдата.
- Това не е ли удобно за обвиняемите? Ето, за Антони Тренчев и Коста Кънчев, обвиняеми по разследването срещу NEXO, има Европейска заповед за арест. Но в такъв случай могат да шетат из Европа без проблем.
- За съжаление Сърбия се превръща в Дубай на Балканите. И не бих се учудил ако в Белград си направя оперативка Васил Божков, Красимир Каменов – Къро, Цветан Василев, Овидиу, Димитър Стоянов от BIRD, Бобокови, Баневи и със сигурност изпускам още десетки и стотици обвинени от българската прокуратура. Да си разпределят задачите, кой ще се занимава с финансиране, кой с лобизъм в САЩ, кой с компромати и кой с много по-сериозни неща. Това в рамките на шегата. Но ако трябва да говоря сериозно, тъй като Антони Тренчев и Коста Кънчев са били засечени в Сърбия и въпреки това им е разрешено да напуснат Сърбия и да се върнат в Дубай, това е скандал от международна величина. Ще ви обясня защо. Независимо какво говорят, тези хора са обявени за издирване от Интерпол. Колегите от Софийска градска прокуратура своевременно са уведомили Министерството на Правосъдието на Република Сърбия, че двете лица трябва да бъдат задържани и са изискани действия по Европейската конвенция за екстрадиция. Но искането на българската прокуратура не е изпълнено от компетентните сръбски власти. След като Тренчев и Кънчев са напуснали Сърбия, е налице грубо нарушение на международно поети ангажименти. Такъв случай на мен не ми е известен в европейската история. Софийска градска прокуратура ме уведоми за този безпрецедентен случай на неспазване на договорености по Европейската конвенция за екстрадиция и аз ще запозная съответните европейски институции с това нарушаване на международните договорености, по които България и Сърбия са страни. Ще бъде надлежно сезиран Генералният секретар на Съвета на Европа. Но да продължим най-общо за Европейските заповеди за арест (ЕЗА). Недействащото законодателство е много удобно за обвиняемите, питайте обаче депутатите защо това се случва. Нали искат съдебна реформа. Да кажат кое точно е съдебна реформа за тях? Едното е просто знаме „Съдебна реформа! Съдебна реформа!“, зад което стоят нула идеи за реална реформа, а са събрани икономически, политически, олигархични и мафиотски интереси. А другото са реални законодателни реформи, които трябва да се направят в интерес на хората, за да може прокуратурата да си върши работата. Реформи, за които професионалистите са напълно наясно, че са спешно необходими. Откакто аз работя, от 1996 г., никой не променя законите в посока улесняване на работата и процеса, защото ще пострадат тези, за които говорим – олигархията. Ето това, което коментираме: изключително важно и вече закъсняло законодателно изменение е привеждане на българското законодателство при издаването на ЕЗА за наказателно преследване в съответствие с практиката на Съда на Европейския съюз в Люксембург. Такова обаче не е налице, компетентните органи не са изпълнили своите задължения.
- Какви аргументи имахте за нахлуването в президентството, когато се говореше за шпионаж и т.н.?
- Пак хибридки, „нахлуване“ и пр. Какво значи нахлуване? Може ли да определим едно действие за нахлуване след като има разрешение от две инстанции на българския съд. Две съдилища разрешават претърсване и изземване. Нахлуване означава щурм. Ще ви дам един пример за хибридка – „нахлуване в КТБ“. Първо, никой не е нахлул в КТБ, а във фирми, които са в същата сграда, за претърсване. Никой не задава въпроса как полицията с полицейски коли, с лампи, претърсва „Дойче банк“. Как швейцарската полиция претърси Credit Suisse, и след това й паднаха акциите. Но в България се използват действията с друго значение. Ние живеем в паралелен свят, но обратен на действителността. И това е светът на лъжата, в който лъжата се представя за истина. А истината се представя за лъжа. Журналистите използват понятия, които са пропагандни клишета, а какво остава за хората, които научават новините от телевизията.
- Добре, имахте ли тогава достатъчно основания за претърсване в президентството?
- След като две различни съдилища в България са дали разрешения, те са преценили, че са налице достатъчно основания за претърсване по две различни досъдебни производства. Спазваме закона такъв, какъвто е. По досъдебните производства не мога да ви кажа какво се случва, мисля, че едното е прекратено. Към онзи момент е имало доказателства за претърсване, после колегите са преценили, че няма достатъчно доказателства за повдигане на обвинение или не са достатъчно доказателствата за внасяне на обвинението в съда. Това е стандартна процедура. Нормално е. Едно досъдебно производство може да се внесе в съд, може да се спре, може да се прекрати, всичко е по преценка на наблюдаващия прокурор. Това, което вие наричате „нахлуване“, ние го определяме като „събиране на доказателства“ при спазване на определени процесуални правила. След това се констатира дали са събрани, дали са достатъчно. Това е процедурата.
- Задавам този въпрос, защото президентската институция е знакова институция и е необичайно да се осъществява претърсване там. За да се влезе в такава процедура, трябва да има много солидни основания. Това прикрепи Радев към жълтопаветната революция, той я легитимира.
- Това са политически коментари, които аз не мога да си позволя. И ще спра дотук.
- Кажете ми, не ви ли боли отвътре, някъде в дълбоката същност за това, което се случва в България, наблюдавайки цялата тази ширеща се престъпност?!
- Боли ме. Признавам, че аз такъв бърз разпад на държавността не съм виждал никога досега. Не съм виждал такова нещо през цялата си кариера като това, което се случва в момента. Не че сме били идеална държава, но това днес е пълна разруха. И не виждам хора, които ще излязат напред и ще отстояват интересите на общността, на държавността, а не единствено собствените си лични интереси.