В основата на една загуба или победа на избори е в това, което самите политици умеят да казват
Поредните избори отминаха с поредните емоции и сред загубилите започна отстрел на виновните. По българска традиция – това са PR консултантите.
Нищо ново. Наблюдаваме тази картинка за пети път в рамките на две години.
И пак – по традиция – политиците са страхотни и са се справили блестящо! Тези, които са влезли в парламента, са горди, другите, които са отвън – все са останали неразбрани. От техните уста са се появили невероятни идеи, те са размазвали буквално техните фенове с усмивките си и с гениалните си послания,
но, видиш ли, консултантите им, както всички ги наричат “пиари”, нещо не стават
и затова не са спечелили. И едните, и другите говорят по всички възможни телевизии, без победителя, разбира се.
Винаги съм казвал, че ако някой не е научен на нещо, не е голям проблем. Мога да направя от аматьора да стане професионалист за горе-долу шест месеца, правил съм го стотици пъти. Но не мога да направя мързеливият да стане работлив или пък интригантът да стане екипен играч.
Същото важи и за политиката, особено по време на избори.
Няма PR експерт на света, който да може да промени политическите послания на своя клиент, както и не може да го направи по-харизматичен и приемлив, ако самият клиент няма тези качества.
Истината е, че в основата на една загуба или победа на избори не е PR стратегията, а това, което самите политици умеят да казват и как и на кого го правят. PR експертите не са магьосници, а консултанти, те могат да преобразят един политик, но не могат да променят възгледите му.
Няма как един политик с тотално ляво мислене и красиви апели да харчи повече и безразборно, да привлече гласовете на бизнеса дори и с най-чаровната си усмивка. Защото бизнесът иска да се работи, да се печели и едва тогава да се мисли как, кой и колко да харчи. И обратното - добре облечен десен политик, призоваващ да работим здраво, да свиваме коланите и да замразим пенсиите, и чудеса да направи с облеклото си и с всичките си красиви жестове, няма как да спечели в село или в град, пълни с пенсионери и безработни.
PR консултантът е важен, много важен, но ние винаги сме били на вторичния пазар. Първи е клиентът – дали е политик, фирма, компания, бизнесмен… това рядко може да има значение за професионалиста, въпреки че лично аз винаги съм пазил дистанция от политическия маркетинг и съм се старал дори да не се докосвам до него заради… самите политици. През очите са ми минали поне десетина хиляди проекта за последните 30 години и мога уверено да кажа, че няма по-смешно нещо от политик, облечен във власт, който се е вторачил в своя PR консултант и безропотно изпълнява всеки негов съвет. Както съм виждал и стотици политици, които са ми представяли своите консултанти с унизителните за нашия прекрасен бизнес думи: “Това е моят PR!”.
Последните избори показаха тази жалка картинка най-отчетливо.
Кандидати, които искат да спечелят града, се появиха с горди трактористи
по полята, качиха се на влакове, разгърдени развяха революционни перчеми и се правиха на по-популисти от най-левите си конкуренти. Нито един от тях дори нямаше смелостта да поздрави спечелилите, дори и с всичките критики, които могат да им отправят в този поздрав. И това важи за всяка загуба, пък и за всяка победа.
Просто законите на професията в политиката са ясни. Не е причината в PR-а, причината винаги е в клиента. Той може толкова, колкото му позволява интелектът, опитът и разбирането за успех. Нито грам повече.
* Максим Бехар е световноизвестен ПР експерт, основател и управител на водещата компания M3 Communications Group, Inc., президент на Световния комуникационен форум в Давос, Швейцария.