- Да заложим на разнообразни преживявания, а не на евтини
- Докато никой от партньорите ни не знае, че България е родина на най-старото обработено злато в света и на най-топлия гейзер и че може да се карат ски, да се покоряват планини и да се ходи на плаж в рамките на три часа, ние няма как да успеем
- България отново инвестира в лицето си пред света и нае на туристическото изложение в Берлин щанд от 500 кв. м. По мнение на участниците той е хубав, представителен и те са горди, че са тук
- Берлин е най-голямата туристическа борса в света. Като служебен министър участвате на втора световна борса след тази в Лондон. Какво представяме тук и какво очакваме като резултат?
- След COVID туристите се промениха в цял свят по един и същи начин: искат да наваксат пропуснатото, но бързо се сърдят, лесно се разочароват, трудно прощават и с лекота отмъщават, като повече не се връщат. Нашият шанс е да направим всяко усилие, за да очароваме.
България отново инвестира в лицето си пред света и нае щанд от 500 кв. м. По мнение на участниците той е хубав, представителен и те са горди, че са тук. Изложението е във формат само за професионалисти и фирмите са от среща в среща - на нашия щанд е като мравуняк от посетители. Голямата ни цел е да работим съвместно с чуждестранните туроператори и това би бил много голям успех за страната.
- Те ще ни рекламират по своите канали и това няма да ни коства допълнително средства?
- Ще участваме с половината от общия разход. За нас е от ключова важност да се представяме по правилните канали. Хвърлянето на масирана реклама навсякъде е възможно само за държави с огромен, многомилионен бюджет.
- Бизнесът у нас предупреждава за липса на персонал и за ситуации, когато един служител изпълнява по няколко функции и от това страда цялото качество на услугата.
- Проблемът с кадрите не е нов и основната причина за това е краткият сезон. Там, където обектите работят целогодишно - говорим не само за хотелиери, а за заведения и всички свързани с тях дейности, текучеството е малко, а заетите са добре подготвени. Няма как с три-четири месеца работа да се издържаш цяла година. С удължаването на сезона, с откриването на нови възможности за предлагане на услуги извън основните дейности на курортите този проблем постепенно ще бъде разрешен. Нищо обаче не може да се случи веднага. От ключова важност е отношението към кадрите, както и посланията сред децата в средните училища. Министерството започна кампания именно със средните училища, като идеята е учащите да се мотивират и да желаят да вършат тази работа, а не да започват работа в туризма, защото друго не им идва наум. Работим с университети, а непосредствено съществува възможността за внос на кадри.
- От кои държави можем да внасяме служители? Сезонът е на педя разстояние, а вече е ясно, че недостигът е огромен.
- По рамковото споразумение между нашата и съответните държави очакваме персонал от Украйна, Молдова, Турция, Узбекистан, Казахстан, Киргизстан, Таджикистан.
- Какво можем да предложим срещу конкуренцията на южните ни съседи?
- Не само защото са ни съседи, но и защото разполагат със съвсем различни условия от нас, не бива да гледаме на Гърция и Турция като на преки конкуренти. Няма как да противостоим с нашите три месеца сезон на техните 8 - 9 месеца и с нашите 350 км брегова ивица на 15 хиляди километра! Затова трябва да предлагаме разнообразие в рамките на една ваканция.
Всеки турист, избрал почивка на Северното или Южното Черноморие, вече разполага с огромен набор от преживявания само на два-три часа разстояние, които ще превърнат почивката му в нещо, за което с удоволствие да разказва. Вече и Албания става все по-активна.
- На срещата на Европейската комисия по туризъм стана дума, че ако ще търсим възраждане на туризма, съседните държави трябва да изработят общи продукти, за да бъдат интересни за посетителите отвъд океана. От години говорим за съвместни програми с Гърция и Турция и само говорим.
- Може и още години да го говорим, но моментът ще дойде, защото това е икономическата логика. Искам да подчертая, че работата ми като служебен министър бе да стабилизирам сектора, а не да правя стратегии и да развивам гигантски кампании, защото нямаме обективна възможност. Често хората забравят какви са ограниченията на един служебен министър. Задачата ни беше министерството да работи експертно с бизнеса и да стигнем нивата от 2019 г. и това ще стане факт. Продукти, които са общи, балкански, изискват дългосрочна работа, визия, стратегия, стъпки за осъществяване, което следващият редовен министър ще поеме като ангажимент.
- Румъния е най-големият ни пазар, но какво предлагаме сега на германците и какво искат те от нас?
- Те искат море, топлина и почивка. Но манталитетът на гостите от едни региони е коренно различен от представители на други държави и всъщност е много важно да разполагаме туристите така, че те да са удовлетворени от краткото си съвместно съжителство. Това е нещо, което туроператорите уточняват достатъчно рано с хотелиерите. Изключително важно е не само запълняемост на легловата база, но и какъв е миксът от гости, за да остане средата комфортна за всички.
- Още в началото на работата си като министър установихте, че страната ни няма център на разпознаваемост, няма своя Айфелова кула. Затова предлагаме всичко на всички.
- В кабинета ми за срещи тук, в Берлин, е закачена снимка на най-старото обработено злато в света. И на всеки, който влиза за среща при мен, задавам въпроса: “Знаете ли какво е това?”. Досега не съм чул отговор “Да, знам”. Питам и кой е най-горещият гейзер в Европа и отново никой не е в състояние да ми отговори. Докато никой от партньорите ни не знае, че България е родина на най-старото обработено злато в света и на най-топлия гейзер и че може да се карат ски, да се покоряват планини и да се ходи на плаж в рамките на три часа, ние няма как да успеем. За целта ни са нужни съвременен и адекватен бюджет и модерна дългосрочна стратегия. Иначе аз ще продължа да обикалям със снимката на съкровището и да питам човек по човек дали знае, а той няма откъде да знае.
- В туризма не е ли голям проблем, че във всички обществени поръчки се гони най-ниската цена?
- Ако някой продължава при изготвянето на поръчките да работи с едничка цел “най-ниска цена”, той е обречен на провал. В момента на българския щанд работят 44 представители на бизнеса, говорих с всеки от тях. Всички искат разнообразие, всички искат качество. Няма как да правим качество с най-евтините хранителни продукти на пазара, с най-евтините чаршафи, най-евтините матраци, възглавници. Време е да забравим за най-ниската цена, а да мислим как създаваме модерен краен продукт, който носи удовлетворение. И цената ще е адекватна на съдържанието, а не на евтиния продукт.
CV
- Роден е на 11 септември 1983 г. в Добрич
- Завършил е немската гимназия в родния си град
- Има три бакалавърски степени от Варненския свободен университет - по туризъм, мениджмънт и маркетинг
- До 2021 г. бе председател на Варненската туристическа камара
- В края на 2021 г. стана народен представител от ПП на мястото на избрания за министър Даниел Лорер и бе председател на комисията по туризъм
- През август 2022 г. бе назначен за министър на туризма в служебния кабинет на Гълъб Донев
- Семеен, с две деца