Всеки ден се убеждавам, че в нещата, които правим, има и доза магия. За рационален човек като мен това беше неочаквано, но приятно откритие, казва главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг Груп"
Инвестицията на "Юнайтед груп" потвърждава сериозния ангажимент на компанията у нас
За първи път ще предложим състезанията от Формула 1 в 4К
- Навремето Хачо Бояджиев - легендарен тв режисьор, казваше, че ако една телевизия няма собствена сграда, тя не е телевизия. Ето, Нова тв вече има и от 1 февруари е в собствен телевизионен комплекс. Какво представлява той, г-жо Здравкова?
- Сградата на “Нова Броускастинг Груп” е единствената по рода си в България. Тя е първият самостоятелен комплекс за електронни медии от ново поколение. Създадена е специално за производството на телевизионна и радиопродукция с площ от почти 17 000 кв. м. Разполагаме с 9 свръхмодерни телевизионни и радиостудиа, просторни апаратни, монтажни и изцяло нов нюзрум. Основната ни цел е да надградим постигнатото и да подобрим качеството на медийните услуги. Разполагаме с последните технологични новости, които дават много повече свобода, динамика и качество на съдържанието.
В новата сграда обединихме всички медии
от портфолиото на компанията.
- Досега Нова тв беше под наем в доста голяма и съвременна сграда. Защо е важно за телевизията да има собствен дом?
- Огромно предимство за всяка медийна компания е да разполага със специално проектирана сграда. Важно е тя да бъде по мярка и да е в услуга на творческия потенциал. За да се постигне добър резултат при телевизионното производство, е нужна голяма височина. Искахме да осигурим на всеки един служител достатъчно пространство и удобства, за да твори и да участва пълноценно в работния процес. Благодаря на всички колеги, които вложиха енергия и сърце за тази внушителна трансформация. Тяхната всеотдайност и професионализъм помогнаха много за бързата адаптация.
- Колко голяма е инвестицията и на каква стойност?
- Инвестицията на “Юнайтед Груп” (собственика на “Нова” - б.а.) потвърждава сериозния ангажимент на компанията в България. Тя надвишава многократно средствата от последното технологично обновление и мога да кажа, че в такъв мащаб никога не е правена у нас. Това е инвестиция обаче, която се възвръща. В дългосрочен план разходите ще бъдат намалени благодарение на мултифункционалността на студийните пространства. Вече няма да се налага наемането на външни студиа и изграждането на декори. Преминахме изцяло на LED осветление в студийния комплекс, което чувствително ще намали и разхода на електроенергия.
- Какво означава модерно и високотехнологично на телевизионен език? Какво повече ще виждат зрителите?
- Модерните технологии ни позволяват да бъдем несравнимо по-бързи, иновативни и полезни на зрителите. Досега в новините, актуалните и спортните предавания имахме възможност да осъществяваме максимум четири живи връзки едновременно, а сега можем да представяме събитията от дванадесет различни точки по едно и също време. Управляваме студийното осветление вече и с телефон, а всички студийни камери са в 4К резолюция. Нашата технология за пренос на цифровия сигнал е абсолютно същата, каквато се ползва и на пистите на Формула 1. Когато излъчваме големите спортни събития, можем да запишем ключов момент и буквално след секунда да го повторим.
Всичко е различно - нов е начинът, по който се снима, имаме огромни възможности при създаването на графики и видеоматериали. Софтуерът, който новинарите използват, е изключително функционален - последна версия, достъпна само от няколко месеца на пазара.
- Студиата са огромни, от сутрешния блок се похвалиха, че са в 1000 кв. м. Защо е нужно подобно голямо пространство?
- Пространствата в новата сграда са проектирани спрямо нуждите на нашата компания. Всяко от петте телевизионни студиа е изградено по световните стандарти и съобразено с вътрешната продукция, която създаваме всекидневно.
Седмично излъчваме 48 информационни емисии по NOVA,
а в NOVA NEWS те са на всеки час. Имаме множество предавания и рубрики, всяко със своята специфика, сложност и времетраене, без да включвам специалните, извънредните и коментарните студиа. Четирите радиа в нашата група разполагат с индивидуални студиа, дигиталната ни компания “Нетинфо” също има свое собствено, за да произвежда атрактивно видео съдържание. Със сигурност мащабът на студиото не е в основата на качествената журналистика, но има съществена роля в представянето на съдържанието. Използваме пространствата и огромните видеостени умно, в подкрепа на визуалния разказ. Стремим се той да бъде всеобхватен, автентичен и прецизен, без това да се превръща в самоцел.
- Доста цветно е студиото на “Здравей, България”. За какво допринасят цветовете в едно студио?
- Цветовете трябва да създават уют и да задържат вниманието. Стиловото оформление на интериора и изборът на цветове са съобразени както с последните тенденции, така и с предпочитанията на българската аудитория. Решенията бяха взети и след изследване, което поръчахме. Наред с техническите иновации искаме преди всичко зрителите да се насладят на промените и да се чувстват като “у дома”, докато са в центъра на случващите се събития.
- Построяването на телевизионен комплекс едва ли е като строежа на един блок например. Кое е специфичното и какви консултанти ползвахте?
- Специфичен проект от такъв мащаб изисква време. Основен принос за неговото финализиране имаше “Юнайтед Груп”, без чиято активна подкрепа това не би се случило.
Процесът продължи около 4 години и беше разделен на два проекта, които се изпълняваха паралелно - строителството на самата сграда и технологичното осигуряване. Експертизата на Дирк Геркенс - директор “Програмиране, продукция и рекламни продажби” на “Юнайтед Медия”, от когото поех управлението, беше от първостепенно значение в избора на технологични ресурси. Той вече беше извършвал подобна модернизация в Унгария, затова и опитът му бе безценен. Доставчиците на технологичното ни оборудване са едни от най-големите в света. Една и съща компания например обезпечи телевизионното излъчване на нас и на световното първенство по футбол в Катар. Служителите ни преминаха през различни обучения в зависимост от спецификата на тяхната работа. Те бяха обучавани от международен екип от експерти.
Строежът на сградата обаче бе реализиран изцяло от български компании,
като всеки един етап детайлно бе обсъждан и консултиран с мениджърите в “Нова Броудкастинг Груп”.
- Какво ви струваше преместването и имаше ли вълнение и стрес дали на 1 февруари всичко ще тръгне безпроблемно? Така ли стана, имаше ли гафове?
- В дългия процес на този многоаспектен проект срещнахме не една и две трудности. Но не допуснахме те да повлияят на крайния резултат. Войната в Украйна също се отрази на веригата на доставки на всички технологични компании и съответно на сроковете и при нас, което не бе възможно да се предвиди. По време на първия ефир имаше голямо вълнение и много емоции, което е напълно разбираемо. Но сериозни грешки не допуснахме и това за пореден път доказа, че сме един изключително ефективен и мотивиран екип.
- Модерните технологии и студиа имат смисъл само ако бъдат изпълнени със съдържание. Какво ново замисляте в програмата на Нова тв през предстоящия пролетен сезон?
- Изготвянето на програмната схема за всеки сезон е в резултат на дълго и внимателно проучване. Те се планират след обстоен анализ на зрителските нагласи и очаквания и са съобразени с локалните предпочитания. Тази пролет ще предложим разнообразно съдържание, подходящо за максимално широка аудитория.
За първи път в историята на “Като две капки вода” ще има два сезона, един от които благотворителен - посветен на каузите на УНИЦЕФ в България. Вярвам, че с нашите усилия и опита на дългогодишните ни партньори от УНИЦЕФ ще успеем
да подобрим живота на стотици деца в страната
Форматът Hell`s Kitchen ще бъде по-интересен от всякога, с много нови елементи. Заложили сме и на романтичното риалити “Един за друг”, интересът към което все повече нараства в последните години. За почитателите на комедийния жанр ще предложим премиерния сериал “Много мой човек”. Развлекателното и образователно съдържание ще бъде гарантирано и с две предавания в ранния праймтайм през седмицата - “Голямото преследване” и “Семейни войни”.
- Освен новите сезони на предаванията ще има ли нещо невиждано досега - какви тв премиери са подготвени или в процес на реализация?
- Компанията разполага с най-богатото спортно съдържание. След като излъчихме световното първенство по футбол в Катар в 4К резолюция, дадохме възможност на футболните фенове да следят мачове и от Висшата лига с перфектно качество на картината. Това, което предстои да предложим за първи път в България, са състезанията от Формула 1 в 4К. Ексклузивните спортни програми ще бъдат обогатени с допълнителни коментарни студиа и професионални анализи.
- Българските сериали все повече ангажират вниманието на зрителите, а Нова тв е известна с кампанията си в подкрепата им. Подготвяте ли нови сериали?
- Създаването на български филми е един от основните ни приоритети. Оставаме фокусирани върху този ангажимент като част от неизменната ни мисия да подкрепяме българските филмови творци и продължаваме да инвестираме в съдържание с висок продукционен стандарт.
Криминалната драма “Дяволското гърло” ще има нов сезон,
който зрителите вече очакват. В края на миналата година приключиха снимките на сериала във Велико Търново и в момента проектът е в етап на постпродукция. Обсъждаме и още няколко филмови проекта, за да осигурим добро жанрово разнообразие през есенния сезон.
- Преди близо година поехте ръководството на “Нова Броудкастинг груп”. Какви са мечтите ви за компанията, докъде ще стигне тя?
- Това е компания, която 28 години не е спирала да върви по пътя на иновациите. И момент като този, в който се случи най-мащабната ѝ трансформация, е напълно заслужен. “Нова Броудкастинг Груп” променя медийния пазар в България непрекъснато и съм сигурна, че хората, които работят за нейния успех, винаги ще го правят.
Аз също се променям. През последните месеци се убедих, че и най-амбициозният план може да се окаже тесен за творческия ни размах. Нашият талант не може да се изчисли предварително. Всеки ден се убеждавам, че в нещата, които правим, има и доза магия. За рационален човек като мен това беше неочаквано, но приятно откритие.
CV
Стефана Здравкова е главен изпълнителен директор на “Нова Броудкастинг Груп” от май 2022 г.
От 2019 до 2022 г. е изпълнителен директор на дъщерното дружество на “Нова Броудкастинг Груп” – “Нет Инфо”
От 2016 до 2018 г. е директор за България на eMAG
Професионалната й биография включва още мениджърски позиции в големи мултинационални компании като XEROX, Siemens Mobile, Logitech & Toshiba Europe