- Не планираме продажба на която и да е от нашите компании - нито Yettel, нито bTV. Щастливи сме в България и продължаваме да търсим нови инвестиционни възможности тук, казва изпълнителният директор на PPF Telecom Group за Централна и Източна Европа
- Приветствамефакта, че КЗК инициира проверка на сделката, след като комисията не е получила уведомление за концентрация, както повелява законът
- Мрежата на Yettel е една от най-добре представящите се в света според независимата организация Umlaut
- Публично достъпни източници разкриват, че чрез поредица от сделки един от нашите конкуренти би могъл да придобие значителна пазарна сила
- България заема специално място, освен в медиите и телекомуникациите тук сме представени и от нашия производител на влакове и трамваи Skoda Group
- Г-н Слачик, на 27 януари 2022 г. обявихте ребрандиране на телеком оператора “Теленор”, сега вече Yettel. Каква е равносметката година по-късно?
- Създаването на нова марка беше следващата логична стъпка в дългосрочната ни стратегия за българския пазар и целия регион. Както знаете, използваме бранда Yettel и в Сърбия, и Унгария. Ребрандирането надмина очакванията ни, защото за една година успяхме да направим това, което обикновено според международните стандарти може да отнеме поне 18 месеца.
Марката Yettel е важна стъпка в нашата стратегия, насочена към предоставяне на страхотно изживяване чрез нашата първокласна мрежа, която е една от най-добре представящите се мобилни мрежи в света според независимата организация Umlaut.
- Стратегията ви включва и друг елемент - ESG. Публикувахте първия си доклад, в който обявихте стратегията за устойчивост на групата PPF Telecom. Защо това е важно за вас?
- Глобалните колективни усилия за постигане на по-голяма устойчивост създадоха необходимост компаниите и организациите от всякакъв мащаб да бъдат по-прозрачни по отношение на постиженията, насочени към служителите и обществото. Yettel надгражда дългогодишната традиция за полагане на усилия в посока устойчивост, като в края на миналата година публикувахме първия доклад на групата PPF Telecom.
Програмата ни за устойчиво развитие е неразделна част от ДНК-то на Yettel и беше продиктувана от идеята за правене на бизнес по изцяло нов, обмислен и съобразен с природата начин. И затова всички компании, опериращи под бранда Yettel, продължават да бъдат движещата сила на ESG усилията на цялата група.
- В България PPF Group е позната като група, инвестираща в телекомуникации и медийно съдържание, но всъщност вие имате доста по-мащабен обхват на други пазари. В какви сектори инвестирате?
- PPF Group е диверсифицирана международна компания, която притежава активи за над 42 млрд. евро в редица индустрии, включително финансови услуги, биотехнологии и електронна търговия. Бизнесът ни се простира на над 25 пазара в Европа, Северна Америка и Азия. Телекомуникациите и медийният бизнес представляват повече от 25% от портфолиото на PPF.
България заема специално място в отпечатъка на групата, тъй като освен в телекомуникациите и медиите тук също сме представени и от нашия производител на влакове и трамваи Skoda Group.
- Нека да погледнем към вашия основен бизнес в България и Yettel. Всички ваши конкуренти предлагат пакетни услуги с телевизия и интернет, докато вие останахте единственият играч, който предлага само мобилни услуги. Каква е причината за това?
- На всички наши пазари наблюдаваме конвергенция на дигиталните услуги, мобилната и фиксираната свързаност. Yettel България предлага услуги за фиксиран безжичен достъп. Тъй като продължаваме да търсим възможности за разширяване на нашите предложения, със сигурност може да се счита за предимство фактът, че PPF притежава и bTV, ако Yettel реши да обедини телекомуникационни услуги и цифрово съдържание в бъдеще.
- През последните месеци се появи информация, че обмисляте продажба на bTV Media Group - компания, която също е собственост на PPF от 2020 г. Това вярно ли е?
- Бих искал категорично да заявя, че не планираме продажба на която и да е от нашите компании в България, включително bTV Media Group. Многократно сме казвали, а и доказвали, че сме сериозен играч на българския пазар, който има дългосрочни цели. Постиженията ни доказват, че сме надежден партньор на нашите клиенти от Yettel и CETIN, на аудиторията на bTV и на всички бизнес партньори.
Имаме сериозни инвестиционни намерения за България. Планираме да продължим да се развиваме тук. Като работодател на близо 3000 служители с принос от близо 200 млн. лв. към икономиката, имаме интерес това да стане в конкурентна, справедлива и стабилна среда.
- Направихте опит да разширите бизнеса си с “Булсатком”, но той се провали. Защо?
- Този въпрос трябва да бъде разгледан от гледна точка на пазара. През последните няколко години наблюдаваме сериозна консолидация. Това се вижда например при пазарите на достъп до интернет и телевизия, където Vivacom направи няколко придобивания.
Ние например дадохме конкурентна оферта за придобиване на “Булсатком”, но не спечелихме търга, защото нашето намерение беше да се търси одобрение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Малко след това от медийни публикации стана ясно, че сделката за продажбата на “Булсатком” е била сключена с друг купувач, но антимонополният регулатор не е бил уведомен, както повелява законът.
- Това ли бе причината заедно с A1 България да изпратите сигнали до КЗК? Какво ви притеснява в тази сделка?
- Като един от най-големите инвеститори, данъкоплатци и работодатели в страната ние очакваме и имаме желанието да работим на пазар, който се регулира чрез пазарни механизми, в условия на честна конкуренция и правила. Убедени сме, че спазването на нормативните разпоредби и конкретно Закона за защита на конкуренцията е ключов принцип, който следва да ръководи не само нас, но и всеки играч на пазара.
Появилата се в публичното пространство информация относно структурата на сделката обосновава разбирането, че чрез серия от трансакции победителят в търга - “Вива Корпорейт България”, е финансиран от собственика на “Виваком”, който очаква “връщане” на отпуснатите средства в натура под формата на оптичната мрежа на “Булсатком”.
По този начин нашият конкурент може да прехвърли реалната икономическа стойност на “Булсатком” към себе си и така да придобие значителна пазарна сила. Тези данни трябва да бъдат проверени от КЗК. Ние сме много загрижени, както вероятно и A1. Надяваме се, че КЗК ще предприеме съответните действия, за да защити конкуренцията на пазара и което е по-важно - потребителите.
Ето защо приветстваме стартираната от КЗК процедура по разследване на сделката, след като стана ясно, че комисията не е получила уведомление за концентрация съгласно изискванията на закона. Съответно очакваме с интерес заключението на комисията. Нещо повече, размерът на участващите дружества по отношение на техните приходи, оборот и териториален обхват в Европейския съюз потенциално би могъл да оправдае предположението, че компетентните органи биха могли да проучат някои параметри на сделката и на ниво ЕС.
- Какво следва оттук нататък?
- PPF Group ще продължи да бъде отговорен инвеститор и компания, която влага в българската икономика в полза на потребителите и цялото общество.
По-конкретно, по отношение на сделката с “Булсатком” в момента обмисляме всички възможни варианти, включително да сезираме антимонополната комисия за евентуален картел между някои от посочените предприятия.