От депутатите зависи дали “Хемус” ще продължи да се изгражда, казва служебният регионален министър
- Господин Шишков, хората направо не могат да повярват – връщат се от дълги празници и няма тапи по “Хемус”. Нима ремонтите на тунелите и виадуктите там напълно свършиха?
- Най-странното там е, че ремонтите, които се правеха напоследък, са били възложени само преди около две години. Те не са отпреди 5-6 години, както си мислите, а от 2020-2021 г. Лошото е, че дълго време не са започвали.
Това, което намерих като министър, беше буквално една “тъмнина в тунела”. Възложих на ръководството на “Автомагистрали” ЕАД да свършат ремонтите. Така че това не е някакво чудо. Частично по някои мостове продължава да се работи, но поне движението вече е пуснато.
Освен това от четирите тунела само два са напълно ремонтирани и повече няма да се затварят. На другите два тепърва предстоят ремонти, но първо ще се направят проекти и тогава ще се възлагат.
- Това е обаче старата част на “Хемус”, а стои въпросът с тази, която трябва да се дострои. Възприемат ли според вас депутатите идеята ви вече построеното, макар и незаконно, да се обяви за “търпимо”?
- Не знам какво ще решат в крайна сметка народните представители, аз направих това, което мисля, че се изискваше от мен. Направихме анализ и по 4-и и 5 -и лот на “Хемус” установихме незаконно строителство. Аз предлагам да се обяви за търпимо, за да се върви напред. Ако депутатите решат нещо друго, което да реши проблема по законов път, ще е добре. Ще бъде зле, ако не приемат никакво законово решение.
- Като сте установили незаконно строителство, защо не го премахнахте, както изисква законът?
- Защото щетата за държавата щеше да е по-голяма. Ние не само трябва да мислим как всичко да е законно, а и как да действаме в полза на държавата. Не можем да си позволим с лека ръка да изгубим нещо, което вече е изградено. А търпимостта все пак изисква построеното да се обследва, дори да получим гаранция за него. В никакъв случай не става дума за амнистия и едва ли не за автоматично узаконяване на всичко вече направено.
- А защо министерството не издаде разрешения за строеж на новите части от “Хемус”, след като така или иначе част от парите вече са платени авансово? Пък и възниква въпросът – ако са толкова лоши тези инхаус договори, защо никой не ги прекъсна досега и не ги обяви за незаконни? Това е съвсем в кръга на вашите правомощия.
- Да обясня за лотовете първо. 9-и лот е в напреднала фаза по утвърждаване на подробен устройствен план. Имаше процедури, свързани с това, че трасето преминаваше през едно гробище. Но вече имаме решение на засегнатите общини и се извършват всички действия, които се изискват за плана.
По 7-и и 8-и лот имаме проблеми с трасето, но ние тези два лота ги разделяме на по-малки – на по три, и там, където е възможно и няма проблеми, работата ще започне.
Колкото до договорите, пак трябва да мислим кое е полезно за държавата и кое – не. Тези договори в края на краищата вече са сключени и част от парите са платени. Ако ги прекратим, ще загубим парите и ще има дълги и сложни съдебни дела, с които съвсем ще забавим строителството.
Тъй че ако депутатите приемат предложението ми за търпимост и служебният кабинет все още е на власт, няма да седим и да чакаме – ще поемем своята част от отговорността. Но ще направим една междуведомствена работна група с участието на МВР, правосъдното и нашето министерство.
И ще дадем своите становища, така че да гарантираме законното продължаване на строителството на “Хемус”. Включително и кой ще даде гаранции за построеното накрая.
- А със самите фирми говорили ли сте? Те могат и да кажат, че тези договори са правени през 2019 и 2020 г., когато цените на материалите бяха други.
- Имали сме разговори, но не задълбочени и конкретни, а като част от диалога ни с бранша. Те са склонни да дадат гаранция за построеното и този проблем според мен е решим. Тъй че никой - нито аз, нито някой колега от кабинета, не бяга от решаването на проблемите.
- А защо все още няма първа копка на тунела под Шипка? Нали има вече договор?
- Не обичам понятието “първа копка”. За тунела под Шипка, ако си спомняте, има подписан през юни договор, който предвижда проектиране и три години и половина за строителство. Без готов и приет проект няма как да се издаде разрешение за строителство.
Обходът на Габрово е вече изграден и той е с по една лента за всяка посока, както и самият бъдещ тунел. С което тунелът под Шипка ще има чисто регионален характер. Ако мислим по-глобално, трасето от Русе до Маказа минава през Прохода на републиката, а не през Шипка. С това не казвам, че няма да се строи тунелът под Шипка – има договор и ще се строи. Но няма да имаме ефекта, който очакваме.
- Колко пари съответно от винетки и от толтакси успя да събере националното толуправление за 2022 г. и все още ли леките коли плащат повече за пътищата, отколкото камионите и автобусите?
- През 2022 г. са продадени винетки за 282,3 млн. лв. и са събрани толтакси за 242 млн. лв. Тоест все още от винетките се получават повече пари, макар и разликата да не е вече толкова драстична, колкото в предходните години. На практика ние трябва да продължим да работим в посока събираемостта от камионите да се увеличи.
Но имаме голям проблем – за да събираме повече от тях, трябва и да им предложим нещо насреща. А всички виждате, че примерно “Тракия” от София до началото на магистрала “Марица” е постоянно задръстена и трябва да има не две, а три активни ленти.
Само че при сегашния начин на финансиране на нови пътища не виждам начин скоро да напреднем в построяването им и именно затова призовавам политиците да помислят за изграждане на пътища на концесия.
- А как ще бъдат накарани водачите да плащат допълнителни такси, за да преминат през нещо, което е построено на концесия, след като плащат винетки и толтакси за всички останали пътища?
- Има много начини. Например в момента държавата изгражда пътя от Монтана до Ботевград, и то скоростен път, с по две ленти в посока. Но ако на концесионер се даде да изгради тунела под Петрохан, това ще скъси пътя със 70 километра, така че водачите ще имат опция кое да предпочетат.
Има и начин държавата да даде някому да изгради цяла магистрала на концесия, като плаща уговорената сума ежегодно. Концесионерът ще има задължението да я построи и поддържа в продължение примерно на 30 години. Държавата ще събира толтаксите. Това в зависимост от точния икономически анализ може да се оприличи на един огромен заем.
Ако се направи една такава обща за страната концепция, България ще успее да построи всички необходими магистрали за следващите 10 години. В противен случай ще продължаваме да имаме само едно политическо говорене, от което никой не печели.
- А защо е тази голяма съпротива на Националното толуправление да уведомява чрез имейл хората, на които са им изтекли винетките, или примерно са сбъркали при писането на регистрационния си номер и се налага да бъдат глобявани? Носят от 9 кладенеца вода, за да докажат, че това няма как да стане.
- Въпросът ви е много точен и аз съм го задавал в самото начало. Отговориха ми, че когато е била правена системата, е имало нежелание да направят задължително купувачът на тези продукти да записва имейла и телефонния си номер. Когато вие си купувате през сайта такъв продукт, оставяте тези си координати, но когато ги купувате по друг начин, това не е задължително. И така не можете да бъдете открит, за да ви уведомят. Очевидно е, че в тази посока трябва да се направят изменения и трябва да намерят начин да бъде коригиран софтуерът и хората да получават обратна информация, че са направили нарушение. Както и когато сбъркат или им предстои изтичане.
Пък и вече коментирахме с председателя на регионалната комисия в парламента, че когато вкарат тези промени в закона, ще дадат известно време като преходен период, за да може системата да се подготви.
- А какво ще правим с магистрала “Струма”? Моментът, в който изтича действащият доклад по ОВОС за трасето на магистралата през Кресненското дефиле, неумолимо наближава. Доколкото си спомням, беше през май 2023 г.
- Така е. В момента имаме належаща задача – да пуснем движението през тунела “Железница” и в двете посоки. Там има свлачище на две места и едната част съвсем скоро ще бъде укрепена, така че ще пуснем движението. Строителите са ми обещали, че това може да стане до 3 месеца. Сега използваме едни 3 километра, които пуснахме наскоро, и движението бе до известна степен облекчено. Но истински ще бъде отпушено, когато бъдат пуснати и двете тръби.
Имаше предложение да пуснем движението в двете посоки в едната тръба, но специалистите по организация на движението възразиха, че така ще се образуват тапи и в двете посоки.
А за Кресненското дефиле се работи. Трябва да излезе анализът на мерките за смекчаване на въздействието от трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле. Той ще е готов до края на януари. След което веднага ще стартираме процедурата за одобряване на подробните устройствени планове за тази част от магистралата, които вече са готови. Тогава ще можем да издадем частични разрешения за строеж.
- Защо частични?
- За да можем да спасим доклада за ОВОС и да не се налага да се прави нов, което ще отнеме години. А не можем да започнем цялото строителство, защото нямаме готови подробни устройствени планове за цялото трасе през Кресненското дефиле, пък и се налагат още отчуждения. Докато трасето стигне до планираните виадукти, там има на места и частни имоти.
- Т.е. може да се каже, че тази пролет поне първа копка може да се направи на “Струма” през Кресненското дефиле?
- Щом така ви харесва да го наричате, да. Не е въпросът в церемонията и в символиката ѝ. Просто започваме строителния процес и той ще стане необратим.