Картината се променя при нови избори и особено ако НДСВ прескочи 4-те %
Имах възможност преди време няколко пъти да пиша в “24 часа”, че приказките за страшната зима са неверни. И причината въобще не е в това, че зимата е мека. А защото България е износител на електроенергия и даже печели повече при сурова зима. Неголям вносител на газ сме, а през страната се транспортират значителни количества газ, включително и руски. Нашите оръжейни заводи работят на три смени заради войната. И поради това България е на чиста печалба от тази война. Това, че се използваха подставени неукраински фирми за износа, е общоизвестно. Поради тези причини, дори да застудее, нищо фатално няма да се случи. И затова
зимата няма как да се отрази съществено на резултатите
при нови избори, още повече ако са напролет.
От май 2021 г. досега над 1 г. в България има класическа президентска република – правителството се определя от президент, избран пряко на избори, а Народното събрание половината време не работи, а в останалата половина се опитва да приема закони – засега малко и главно некачествени. В правото е много спорен въпросът какво става, когато за дадено действие не е предвиден срок, както е за някои от действията на президента при съставяне на правителство. Принципът е, че когато няма срок, действието се дължи веднага. Но има и друго тълкуване – че действието трябва да се извърши в разумен срок. Което създава неопределеност. Затова мъдрите законодатели все пак слагат
изискването за разумен срок,
но не повече от определен по-дълъг срок.
Освен че превърна машините в скъпи принтери, досега Народното събрание почти нищо не свърши. Нито прие законите, необходими за отпускане на следващите траншове от плана за възстановяване и устойчивост, нито други изключително важни закони и решения, които да ни придвижат към Шенген и еврозоната. В интерес на истината и служебното правителство забави внасянето на част от законите по плана за възстановяване. Декларативно решение на парламента с призив към правителството да вземе мерки за влизане в еврозоната беше полезно, но е далеч от необходимите законодателни промени. Естествено е, когато това състояние на парламента е временно, партиите в него да мислят за избори, а не за закони.
Заливането на парламента с
огромно количество PR закони,
които няма как да се разгледат, е безсмислен труд, на който вече никой не обръща внимание. Ако имаше истинска президентска република, нещата щяха да стоят по различен начин и в парламента. Но като се знае колко лековерни са българските избиратели, може да се случи да се избере и човек, който при президентска република може да се окаже опасен. Е, при късмет - като например при Сингапур, един интелигентен и отговорен диктатор може да направи много за просперитета на държавата. Няколко от досегашните президенти, а вероятно и царят биха били успешни президенти при една президентска република, и то не като диктатори.
Като цяло правителството при сегашното президентско управление е прилично. Повечето министри са професионалисти. Няма изцепки като например при министъра на културата при предишното редовно правителство, няма и управленци без чувство за мярка, каквито е имало при почти всички управления досега. Добро впечатление прави управлението на “Булгаргаз” например, а също и на електропреносната система. Нивото на корупцията при обществени поръчки и концесии запази падането с около 2% до 18%.
Много правилен ход на правителството беше, че не вкара бюджет, който да позволи партиите
да се наддават колко повече да дадат на пенсионери,
много от които не са си направили труда да плащат социално осигуряване. Този въздържащ подход на правителството беше подкрепен от по-десните партии в парламента и до масово наддаване не се стигна. За 2022 г. дефицитът не е голям само заради неизпълнение на инвестиционните разходи, т.е. финансовата стабилност
беше платена чрез все по-трагично състояние на пътищата,
което, освен че води до повече жертви, нанася вреди и на икономиката.
(Продължава
Правителството не положи достатъчно усилия за влизането ни в Шенген. И даже се надяваше да ни приемат, въпреки че за България нямаше никакви шансове. Австрия спря Румъния без каквото и да е основание с единствения частично разумен довод, че не било лесно да се раздели Румъния от България. Истината е, че просто не искат свободно да влизат хора от държави като България и Румъния. Да не би Хърватия да спира емигрантите преди Австрия? Румъния реши проблемите си с корупцията, пък и през тази страна не минават съществен брой мигранти.
Истина е, че нищо кой знае какво съществено срещу корупцията не е направено в България – за разлика от Румъния. Което беше и поводът на Нидерландия да гласува срещу влизането на България в Шенген.
От бездействието на Народното събрание губят всички партии в него. Ето защо не изключвам, ако има добра организация и по-харизматичен лидер, а също и официална подкрепа от царя, НДСВ да влезе с неголям процент в парламента. Бизнесът е доста категоричен, че най-спокойно и при най-добри условия е работил при управлението на НДСВ. Нищо, че не промениха кардинално държавата за 800 дни. Индексът на корупция при обществени поръчки и концесии тогава все още беше 10%. По онова време и съдът, и така наречените независими регулатори имаха по-голяма независимост.
Какво правителство
ще ни управлява? Не е толкова сложно да се предвиди.
- ГЕРБ няма да управлява официално с ДПС и БСП.
- БСП няма да управлява официално с ГЕРБ.
- ПП и ДП няма да управляват официално с ГЕРБ, освен ако Борисов не стане примерно почетен председател.
- САЩ биха били щастливи, ако ГЕРБ, ПП и ДБ направят коалиция.
- “Български възход” няма проблеми да управлява с всеки. Повечето от другите партии биха ги приели.
Ако НДСВ влезе – и те биха могли да управляват с всички. “Възраждане” би управлявала с БСП, но БСП не би се обвързала официално с “Възраждане”. “Възраждане” иска нови избори, за да увеличи депутатите си в парламента. ГЕРБ и ДПС също се надяват да имат по-добри резултати на следващите избори. Вероятно е ДБ леко да увеличи резултатите си.
Простата сметка показва, че официална коалиция в настоящото Народно събрание не може да се направи. Ако се даде мандат на БСП, трудно ще стане коалиция, защото ГЕРБ няма да иска да се обвърже с този мандат. БСП, ПП, ДБ и “Български възход” пък нямат мнозинство. А и ПП, и ДБ вече не са вдъхновени от тази възможност. Под формата на експертно правителство от тези партии ще е необходима подкрепа от ДПС, което ПП и ДБ няма да искат заради избирателите си. Нека не забравяме, че повечето партии декларират голямо желание за съставяне на редовно правителство с цел да не изгубят гласове на предстоящите избори. Затова не бива много да се вярва на такива приказки.
ДБ може да се направи, че сглобява
експертно, програмно или техническо правителство с експерти, които да са фактически препоръчани от ГЕРБ и ПП. Като ще се заяви, че в правителството няма партийно участие. Трудна работа, защото е прозрачна и скоро ще лъсне. Но при добра работа може да издържи до местните избори и давам около 10% на тази възможност.
“Български възход” може да предложи експертно правителство, където определени министри експерти да се подкрепят от определени политически партии пропорционално на депутатите им, но без “Възраждане”. Разбира се, не това ще се каже пред обществото, където ще се представи правителство от отявлено независими експерти. Тук са възможни варианти около този принцип на разпределение, като най-вероятно е да стане с ГЕРБ, ДПС и БСП.
Шансът за такъв вариант е около 15%
Защо се обсъждат въобще такива малки проценти? Ами защото много от българските политици са подвластни на моментни емоции и са възможни всякакви – включително и нерационални решения.
А какво би станало при нови избори? Вероятно недостигащите депутати за мнозинство на ГЕРБ и ДПС няма да са много. Ако влязат в парламента “Български възход” и НДСВ, те биха се присъединили към такова мнозинство. За да избегне открито коалиране с ДПС, вероятно ГЕРБ ще използва формулировката на програмно и/или експертно правителство. ДП, ПП и БСП също ще са много по-готови да се включат в управлението, защото обществената нагласа вече жестоко би наказала липсата на правителство.