От глоби според цената на колата до обновяване на автопарка
Не гледайте статистиката от годините на пандемията – тя е изкривена. Всякакви сравнения на 2022 г. с предходните две години, когато се пътуваше малко, са просто нелепи. Да, през първите 9 месеца на 2021 г. са загинали 362-ма души, а за същия период на тази година - 383 души. Но причината е в по-голямото движение през тази година. Следва обаче да се има предвид, че всички специалисти в Европа посочват, че движението през 2022 г. все още не е в същия обем, както през 2019 г. Това е и основната причина през първите 9 месеца на 2019 г. да са загинали повече хора – 446 човека.
Да видим как се движи положението в България през 2019 г. - България е втора в ЕС след Румъния с 89 загинали на 1 млн. човека. В ЕС средно има 51 загинали на 1 млн. Но за периода 2010-2019 г. загиналите в ЕС средно са намалели с 23%, а в България – само с 19%. Даже в Румъния смъртта е намаляла с 3% в повече спрямо България. Нещо повече - загиналите в България през 2019 г. са се увеличили с 3% спрямо 2018 г. Въобще не съм черноглед – през 1990 г. на пътя са загинали 1567 човека, а през 2019-а - 628 човека. Но това не ни пречи да си стоим на опашката в ЕС, включително по темпове на намаляване на произшествията в последните години.
Смея да твърдя, че за правителствата грижата за живота на хората не е приоритет. На обидното отношение към живота трябва да се сложи край. Има 6 мерки, които коренно могат да преобразят ситуацията и не са трудно осъществими, ако се направят умно.
1. Масово пътищата в България са с дупки и изтрита маркировка. Светлоотразителните елементи по мантинелите често са с изтекла годност. Последната година на много места просто нямаше маркировка поради спирането на договори с пътностроителните фирми.
През нощта това е покана за катастрофи
Пример е трагедията с автобуса с македонски туристи – всички видяха в какво окаяно състояние е маркировката на мястото на катастрофата. Пари за маркировка и текущи ремонти има. Просто трябва да се правят овреме, вкл. обявяването на обществените поръчки. Нека всички съдят АПИ и общините при катастрофи заради лоша маркировка и дупки. Нека има обвинения към безхаберните политици и държавни служители.
2. Само през тази година са издадени над 1 млн. електронни фиша. Повечето от половината не са връчени! Така стоят нещата и с наказателните постановления за пътни нарушения. Що за държава, за да допусне това! Естествено, че като няма санкция, нарушенията ще продължават. И хората се смятат за щастливи, че не плащат. А когато някой помете детето им – е, тогава са първи радетели за законност.
Писал съм много пъти – шофьорът е лицензирана професия.
Всеки шофьор оперира с опасна за живота машина
и носи огромна отговорност. Първият елемент е да може да бъде уведомен за наказание и да си го понесе. Затова трябва да има адрес за сигурно електронно връчване и като получи съобщение, дори да не го прочете, да се счита уведомен. Съобщаването може да се уреди при определени условия да става и на обикновен електронен адрес – с мейл или есемес. Ама шофьорът бил прост или неграмотен и не боравел с електронни адреси – тогава не трябва да е шофьор – нали се иска образование, за да имаш книжка. А който е уведомен, но не си плати глобата – да прекара 1 или няколко дни в арестите на МВР.
Естествено, първо трябва да се построят такива. А дотогава
глобите да се събират от частни съдебни изпълнители
3. За човек с над 10 000 лв. заплата месечно глоба от 100 лв. въобще не е проблем. Да не говорим за тези с по-високи доходи. Крайно време е да се изгради електронна система, която съобразно застрахователната стойност на всяка кола автоматично да определя глобата. Когато един собственик на “Майбах” трябва да плати няколко пъти по 30 000 лв. вместо 300 лв., сигурно ще му дремне.
4. Само с един текст може да се обяви, че при отказ от тестване с дрегер за алкохол и за наркотици се счита, че шофьорът е употребил максималното количество алкохол и наркотици. Другата възможност е пак с един текст отказът да се криминализира. Сега при отказ не се носи наказателна отговорност. Това е ясно от години, но на депутатите очевидно не им дреме за човешкия живот. Разгеле, едва тази година полицията се сети да си изпълнява задължението редовно да проверява шофьорите за алкохол и наркотици.
5. Вече 30 г. се знае, че сме в окаяно положение по строителство на магистрали. През последните 5 години Македония е построила над 3,5 пъти повече магистрали на човек от населението, а Сърбия – над 2,5 пъти. При това и двете държави имат повече съществуващи магистрали на човек от населението от нас. Поколения израснаха да гледат импотентните опити на държавата да завърши “Хемус” и да дострои “Струма”. Толкова ли беше трудно, след като имаше доста добри индикации, че ще се осигурят пари за изграждането на “Хемус”, да започне овреме проектирането, отчуждаванията и да се издадат съответните разрешения за строеж. Не е вярно, че обществените поръчки отнемат толкова много време. Още повече че обжалването им е уредено като бързо производство. Няма ли да му светне на някого, че вместо криволиците в Кресненското дефиле
трябва да се изгради истинска магистрала извън дефилето
Повече от 10 г. България прави жалки опити да завърши едни само 50 км от магистрала “Европа” до сръбската граница. За разлика от нас Сърбия отдавна построи своята част от магистралата, нищо, че не е член на ЕС. Като няма пари бюджетът, защо не направи конкуренция между повече национални доставчици за ТОЛ системата и защо с дребни суми намалява и без това символичните цени за винетките. Дори и да няма пари в бюджета, могат да се изградят магистрали на концесия, като се плащат магистрални такси. В цял свят всички го правят – само тук сме по-глупави ли?
6. Българите карат най-старите коли в Европа. Средната възраст в ЕС е 11,5 г., а в България – 19 г. Старите коли дават много повече дефекти и катастрофите поради технически неизправности с тях са повече.
Колите очевидно не се поддържат в добро техническо състояние – вижте само колко бълват облаци дим по улиците – не че от това им дреме на така наречените еколози. Да, ако някой има много пари да поддържа в отлично състояние стара кола – проблеми няма. Но истината е, че се купуват стари коли поради липса на пари. А пари няма, защото поради калпавото управление за последните 30 г. отидохме на последно място в ЕС – Румъния ни изпревари и вече ни води с 31% по БВП на човек и изпревари и други държави от ЕС.
Няма правителство, което смело да обясни,
че животът на хората е важен и коли над определена възраст не могат да са в движение. Вместо голяма и стара кола може да се вземе по-малка и по-нова. А техническите прегледи и видео наблюдението при тях засега са бошлаф работа.