Още акценти от интервюто с началника на отдел “Пътна полиция”в Главна дирекция“ Национална полиция”:
- Има спад на загиналите, но смъртността по пътищата ни е 3 пъти по-висока от в някои европейски страни
- Издадени са 1 024 021 електронни фишове за скорост. Общо връчени и платени са 376 177
- В рамките на акция “Зима” установихме над 1900 коли с неизправности по осветителните системи
- Трябва да се преразгледа системата за управление на безопасността на движението по пътищата
- Комисар Мичев, отскоро сте началник на Пътна полиция. Още преди да заемете поста, има постоянна акция, която започна през юли след катастрофата на бул. “Черни връх”, когато Георги Семерджиев уби две млади жени. Какво сочат данните за загинали и ранени от началото на годината и сравнението със същия период на миналата година?
- Мерките дават резултат. Има известно задържане в броя на жертвите, което е далеч от желаното. Нивото все още е високо. Страната ни е далеч от заложените глобални и европейски политики и цели. От 1 януари до 6 декември са станали 6198 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 489 души и са ранени 7892.
Добрата новина е, че при загиналите данните сочат 36 по-малко през периода на тази година, но в същото време се е увеличил с 574 броят на тежките пътни инциденти спрямо същия период на миналата, както и на ранените с 839.
- Това обаче е статистика. Как изглеждат нещата извън цифрите?
- Пътнотранспортният травматизъм нанася огромни социални и икономически загуби за обществото. Когато има инцидент на пътя, разбираемо медиите насочват вниманието на хората към него. За съжаление, интересът се свежда само до отговорите на въпросите – кога, как и кой? Остават невидими последствията от катастрофата. Да, много е лошо да има загинал човек.
Когато има ранен, в зависимост от травмата този човек трябва да се лекува, а лечението струва пари. После трябва да се възстанови. За колко време ще стане това, колко дълго няма да може да работи, работодателят ще го изчака ли, на 100% ли ще се възстанови, ще се възстанови ли изобщо?
Виждате колко въпроси може да последват. Да приемем, че има сериозен инцидент с товарен автомобил без жертви и ранени. Нека да помислим колко много неща следват от това. Разпиленият товар е разход за фирмите, които поддържат пътя, и загуба на суровина. От товара зависят работните места. Повреденото превозно средство е загуба за транспортната фирма. Това са неща, които остават скрити за хората, а трябва да им се представят, за да разсъждават и по друг начин.
- Но общото впечатление е, че пътните инциденти с жертви не спират. На 11 декември автобус с екскурзианти падна край пътя, загина жена, други са ранени и по чудо се размина по-голяма трагедия. Има ли и други канастрофи там и какви са предпоставките за инцидента?
- Разследващите работят по въпроса. Назначени са експертизи, за да има по-пълна картина, трябва да се изчакат резултатите. Предпоставките са движение в тъмната част на денонощието, завой и мокра настилка. От малкото изброени неща виждате колко варианти може да има. Реалната причина ще стане ясна, когато всички факти се огледат и изследват внимателно.
На този участък на пътя не е имало дори лек инцидент през тази и през миналата година. Иначе по цялото трасе от Дебелец до Свиленград има регистрирани 126 инцидента с трима загинали и 44 ранени. През миналата година на този път инцидентите са 136, загиналите са 5, а ранените са 42-ма.
- Какво трябва да се направи?
- Да се преразгледа системата за управление на безопасността на движението по пътищата. В това число и използването на нови методи за по-ефективно опазване на човешкия живот. През последните години броят на жертвите при пътнотранспортни произшествия бележи известно задържане. Пак да се върна на цифрите. През 2021 г. загиналите са 561. През 2020 г. са 463. През 2019 г. - 628, 2018 г. – 611. През 1990 г. обаче загиналите са били 1567. През 2008 г. вече са 1061. В момента броят на загиналите през последните четири години е на нивото на 1960 - 1962 г.
Независимо от това през последните години по показателя загинали на 1 милион жители, страната ни е на едно от челните места в ЕС. Смъртността по нашите пътища надвишава значително средната смъртност за страните членки и е до 3 пъти по-висока спрямо тази в някои от тях.
- Всеки ден се публикуват данни за пияни и дрогирани шофьори, за фишове и актове. Освен засилена контролна дейност как може да се обобщи картината? Доскоро точно вие отговаряхте за глобите.
- За това време 6616 служители са съставили 248 616 акта за установяване на административни нарушения (АУАН). Наказателните постановления са 192 262. Първата цифра е на документираните нарушения от екипите на полицията на пътя. На база на тях се наказва водачът. Повечето от тях са стигнали до нарушителите. Дано са си взели поука. И още една цифра, за която не ме питате, но е важна - отнетите книжки са 13 786.
- А какъв е броят издадени фишове и актове?
- Наложените глоби с фиш са общо 1 910 914. Общо платените фишове са 936 311. От тях издадени електронни фишове за скорост са 1 024 021. Общо връчените и платените електронни фишове са 376 177. При електронните фишове собственикът на автомобила има възможност да декларира кой е шофирал по време на нарушението. Това води до анулиране на първоначално издадения електронен фиш, издаването на нов за същото нарушение и установяване на нарушителя за връчване на издадения документ. Има възможност и за обжалване на електронния фиш, което е част от административнонаказателния процес, а това води и до едно променливо състояние на подаваните данни.
- От години има проблем с невръчените наказателни постановления (НП) и електронни фишове. Обяснете колко са те и защо се случва така?
- Броят на невръчените наказателни постановления за 2021 г. е 12 365, а за 2022 г. - 53 061. Тук трябва да се отбележи, че тази година административнонаказателната дейност на Пътна полиция е много по-мащабна. Най-много фишове и НП връчваме чрез екипите на пътя. Те имат таблети и мобилни принтери, или както ние ги наричаме - работни станции за отдалечен достъп. Чрез тях от началото на годината до 5 декември са връчени 342 930 електронни фиша при около средно по 200 000 за предходните години.
- Как може да бъде променено това? Имаше идея за промени в закона, с които актът с епише на място, определя се наказанието и размер на санкцията.
- Прилагаме действащите законови разпоредби. И сега всички нарушения, за които не се предвижда лишаване от право да се управлява моторно превозно средство и отнемане на контролни точки, може да бъдат санкционирани на място с фиш без значение от размера на предвидената в закона глоба. Затова се отчита и увеличение в броя на съставените фишове за сметка на съставените актове.
Затруднение има в случаите на съставяне на акт. Тогава нарушителят се търси на адреса му. Но има проблем, когато той не е уведомил за смяна на местоживеенето си.
С промените в Закона за административните нарушения и наказания е предвидена възможност в акта да се посочи, че желае наказателното постановление да му бъде връчено чрез изпращане на съобщение до персонален профил, регистриран в информационната система за сигурно електронно връчване. В закона има такава възможност. За да има по-широко приложение обаче е необходимо гражданите да се информират и да пожелаят този ред. Сега действащият процес за установяване и налагане на наказания е бавен. Често се стига и до изтичане на давностните срокове на документи за глоби. Това води до чувството за безнаказаност у шофьорите, особено тези с много нарушения, и е пряко свързано с увеличаване на пътнотранспортния травматизъм.
Налагането на административни наказания по действащия ред ангажира значителен човешки ресурс на МВР, без да допринася за повишаване на безопасността на движение по пътищата и намаляване на пътнотранспортния травматизъм. Затова се предлага улесняване на процедурите по съобщаване и връчване.
- Всяка година организирате акция “Зима” със СБА и БЧК. От 15 ноември зимните гуми или летните с грайфери поне 4 мм са задължителни. Каква е равносметката от акцията?
- Акция “Зима” приключи в края на ноември, но контролът продължава. Не само на водачите, но и за всички участници в движението. Проверени са 129 хиляди превозни средства - 108 хиляди автомобила, 16 хиляди камиони и бусове, 773 каруци, 750 велосипедисти, трактори, комбайни и друга селскостопанска техника - 693, 689 мотоциклета, индивидуални електрически превозни средства – 394, и мотопеди – 362. Общо 4910 са били неизправните превозни средства. Най-много са били тия по осветителните системи и сигнализацията – над 1900. Обръщам внимание на водачите затова. На следващо място са гумите, за които питате. От екипите са констатирани близо 170 случая на шофиране с разкъсани или износени гуми. В никакъв случай не омаловажавайте и следващата цифра – 60 случая на неизправности по устройствата за стъклопочистване. Зима е, често пътищата са мокри и стъклата лесно се зацапват, не е възможно да се управлява безопасно при липса на видимост. При останалите водачи повече от 100 велосипеда са били с техническа неизправност и близо 30 индивидуални електрически превозни средства. Много хора се придвижват в градовете, а и на близки разстояния между малките населени места с велосипеди, бързо се стъмва, липсата на фар при подобно превозно средство може да е фатална. И последно за акцията - взето е отношение по административен ред срещу 45 658 участници в движението по пътища, като съставените фишове на мястото на нарушението са 36 731, а актовете за установено административно нарушение – 8290, повече от 390 пътни превозни средства са спрени от движение.
Цифрите показват усилията, които полагаме за намаляване на пътните инциденти. Можем да изброяваме още стотици акции и инициативи. Проблемът с пътнотранспортния травматизъм е многопластов и за минимализирането му са необходими общите усилия на институциите, включително и в изграждането на толерантно поведение на участниците в движението. Благодаря на медиите за активната гражданска позиция, коректно партньорство и ангажираност.