Ще се справим с новите предизвикателства в стратегическия план, казва изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие"
- Г-н Тахов, най-после добри новини за земеделието. Първо платихте над 660 млн. лв. на 54 000 стопани по СЕПП в началото на декември, а след това ЕК одобри стратегическия план, по който е предвидено финансиране за над 8 млрд. евро до 2027 г. Готова ли е разплащателната агенция да се справи с тези огромни ресурси за сектора?
- В момента в ДФЗ се работи на пълни обороти, независимо че служителите са 1600 човека, които обслужват стотици хиляди земеделски стопани. Плащането по СЕПП беше за над 54 000 бенефициенти, по първата помощ заради войната в Украйна бяха 35 хил., сега по последната - също са толкова. И въпреки ограничения ресурс съм убеден, че ще се справим с новите предизвикателства, които са продиктувани от одобрението на стратегическия план.
В този контекст предстои промяна в националното законодателство, за да може България да се възползва от финансовия ресурс по този стратегически план. Освен промяната в Закона за подпомагане на земеделските производители, която трябва да бъде гласувана от парламента на второ четене през тази седмица, очакваме и промяна в подзаконовите нормативни актове.
- Изменението в Закона за подпомагане на земеделските производители ще гарантира ли работата ви по безпроблемното финансиране на земеделците дори и при евентуална липса на работещ парламент в следващите месеци?
- Убеден съм, че това ще даде спокойствие на всички и няма да има негативно отражение от непредвидимата ни политическа ситуация, която е в момента. По принцип считам, че промяната на националното законодателство е механизмът, по който се гарантират права и задължения, а също така се създава контролна система. Тя трябва да улеснява достъпа до европейски пари едновременно с изграждане на контролни механизми, които са превенция откъм опити за измами. Националното законодателство и очакваните подзаконови нормативни актове, които са инициирани от нас през управляващия орган - Министерството на земеделието, ще създадат именно тези контролни системи, които са ни необходими, за да докажем обективността на всяко изхарчено евро.
- По какъв начин ще се прави проверката за изпълнение на екоизискванията и екосхемите в стратегическия план, по които ще стават основните плащания за фермерите?
- Тук разчитаме изцяло на управляващия ни орган. Той определя политиките и трябва да издаде наредбите. Искам да вметна, че методологията за санкции и бъдещите контролни системи, които ще се създават, в никакъв случай не трябва да бъдат пречка за бенефициентите да усвояват средства. Те както биха могли да служат за превенция на опити за измами, така за мен трябва да бъдат и разписани по начин, който ускорява процеса, а не да го забавя. Това е тънкият момент да се постигне тази симбиоза, която е трудна, но е възможна и ще бъде работеща.
- Кога трябва да е готова подзаконовата рамка? Кампанията за директните плащания започва на 1 март, ще има ли правила преди това?
- Силно се надявам да стане. В постоянна комуникация съм с управляващия ни орган. Призовавам това да стане до 1 март. Но това е независимо от работата на фонд “Земеделие”. Много хора - и нашите бенефициенти, и тези извън фонда, не са наясно както със структурата, така и със задълженията и ангажиментите на ДФЗ. Дебело подчертавам, че ДФЗ не определя политики, а следва създадените от управляващия орган и съотносимите държавни органи. Изпълняваме стриктно политики на база разписани законови и подзаконови актове, но не ги определяме. Фонд “Земеделие” е единствената разплащателна агенция в България, която е оторизирана за такава и тя е със статут на банка.
Призовавам да се разпишат такива нормативни актове и контролни системи, които да бъдат много силен механизъм за опазване както на европейските, така и на националните средства. Но и по никакъв начин да не нарушават права и да вкарват в забава откъм обработката на проекти.
- От 1 януари започва новият контрол на площните мерки със сателитно наблюдение. МС одобри промени в устройствения правилник на ДФЗ за 130 нови служители в 2 дирекции. Как ще бъде организиран процесът?
- Към момента в немалка степен успяхме да осигурим контрола за тези наблюдения, както е предвидено в правото на ЕС. Там възможностите ни са чрез сателитите на “Сентинел” и програмата “Коперник”. Има и други еквивалентни към тях геоданни, които може да ползваме и са допълващи. Те заменят проверките на място, всичко се вижда по дни. Логиката на системата за мониторинг на площите е, че тя служи за сателитно и автоматично наблюдение. Премахва субективния фактор. Оценява селскостопанските дейности и практиките, които се извършват върху площите като цяло.
Съгласно новия устройствен правилник ще обособим 2 основни дирекции - “Мониторинг, докладване и оценка”, както и “Специализирани проверки и последващ контрол”. Силно се надявам те да сработят по начина, по който ние очакваме.
Двете дирекции са тясно свързани - едната ще дава данни на другата и ще се търси ефективността чрез игнориране на човешкия фактор. Това ще бъде силен антикорупционен процес и ще спре опитите за измами.
- Кога е реалистично да започне кандидатстването с проекти по новата ПРСР, в която мерките стават интервенции?
- На 7 декември ЕК одобри стратегическия ни план. И за да можем да получим финансовия ресурс и земеделските производители да се възползват, трябва да влезе националното законодателство за прилагане на плана. В момента то е в процес на разработване. МЗм е издало заповед за създаване на работни групи с участници от ДФЗ и други ведомства. Силно разчитам да се създаде адекватна законова и подзаконова рамка. Разработват се предложения и всичко това се надявам да мине през одобрение и санкция на парламента.
Най-голямата разлика и предизвикателство за мен е създаването и внедряването на електронния прием.
Да избегнем подаването на заявленията на място в служби, а да може всичко да е електронно. Затова разработваме сега нашите информационни системи, за да може да ускорим този процес на електронен прием. Това ще бъде предизвикателство както за нас, така и за бенефициентите. Но разчитаме на МЗм да разпише такива правила, които да не затруднят потенциалните заявители.
- Докъде стигнахте с наваксването на изоставането с разглеждането на хилядите проекти по ПРСР, които бяха задръстили фонд “Земеделие”?
- Раздвижихме 4000 проекта за 3 месеца и за първи път вече работим само по проекти от приеми през текущата година.
По 4.1 за инвестиции в земеделските стопанства приключи оценката на всички постъпили 1868 проекта, предстои изпращане на уведомителните писма. Всичко това ще стане до Коледа. Паралелно с 4.1 обработихме 6.1 и 6.3 от приемите през 2022 г. И по 6.1 - “Стартова помощ за млади земеделски стопани”, от подадените 218 проекта успешно преминаха техническа и финансова оценка 175. По 6.3 - “Стартова помощ за развитие на малки стопанства”, от 1496 са преминали 1298. За всички тях е наличен бюджет и са предложени за финансиране.
По 6.1 първото плащане е в размер на 24 447,50 лв. на проект, или общо 4,278 млн. лв. За 6.3 първото плащане на одобрен проект е 19 558 лв., или общо 25,386 млн. лв. Така общата сума за плащане по двете подмерки е 29,664 млн. лв.
Възможността за плащане на цялата стойност зависи от това дали одобрените кандидати ще предоставят изискуемите документи преди договорите. От страна на ДФЗ е направена организация, включваща служебна проверка на повечето документи така, че максимално сме намалили административната тежест за кандидатите за подписване на споразуменията. Договорите, които бъдат сключени в рамките на тази календарна година, ще бъдат изплатени само в рамките на няколко дни. Затова чрез вас ги призовавам да подават всички необходими документи и да съдействат на нашите служители, за да може плащането да стане преди Коледа. И тези 30 млн. лв. да влязат в този труден за земеделците момент.
- В края на годината сме - ще има ли загуба на евросредства по ПРСР? Ще бъдат ли пренасочвани и по кои направления?
- С цел избягване на загубата на средства по ПРСР по правилото N+3 е направено предложение за предприемане на допълнителни действия от страна на МЗм за реализиране на мярката за войната в Украйна и изплащането на средствата по нея до края на тази година. От своя страна ДФЗ е предприел всички необходими действия, за да избегне всякаква загуба на средства по ПРСР 2014-2020 г. Именно като част от взетите мерки за недопускане на загуби е и форсираното обработване на проектите по 6.1 и 6.3. Осигурили сме всички необходими ресурси, за да обработим всичките близо 1500 проекта по 6.1 и 6.3.
Пренасочил съм с вътрешна заповед и много хора от други дирекции да работят по обработката на проектите. Затова имам този умерен оптимизъм, че нещата ще се случат.
- Кога ще преведете парите по последната за годината помощ за близо 62 млн. заради войната в Украйна?
- Имаме уверения, че ще получим нотификацията от ЕК. Чисто технически сме готови да платим и преди нея. Срокът за кандидатстване по мярката беше до 5 декември. Подадени са над 35 000 заявления.
Впрегнали сме целия си административен и човешки капацитет. Усилията ни са насочени към изплащането на подпомагането на стопаните до края на календарната година. Да припомня и че СЕПП беше платен в максимално възможния обем. По индикативния график беше предвидено за 15 декември, а ние го платихме на 5 декември. Да, 10 дни може да не са много, но за някои стопани са жизненоважни.
Тази година, през ноември, финансовата подкрепа по схемата за Преходна национална помощ за животни, необвързани с производство, за първи път беше изплатена 100%. Сумата е близо 31 млн. лв. по ПНДЖ1 и над 21 млн. лв. по ПНДЖ3.
До края на годината предстоят плащания и по 8 схеми за обвързаната подкрепа на животновъдите за около 120 млн. лв. До 23 декември ще доплатим 73 млн. лв. по временната рамка заради войната в Украйна с национални средства. В петък подписах платежно за 97 млн. лв. по мярка 13 - “Плащания за необлагодетелствани райони”, на близо 30 000 кандидати. Предстоят и тези за компенсиране на природни бедствия.
Или само за декември плащанията отиват на над 1 млрд. лева.
- Какво да очакват фермерите от новата 2023 г.?
- Интервенциите са разработени по начин, който да не се отличава много в сравнение с това, което е прилагано досега. Те са направени след комуникация на управляващия ни орган с бранша. Надявам се реформата в политиките на финансирене да допринесат за по-справедливото разпределение, като ще наблегнем на малките и средните стопанства, както и на младите фермери. Новата ОСП дава гъвкавост, в която държавите членки сами могат да подбират подходящите мерки, в съответствие с техните специфики. Дава и повече възможности с повече интервенции за зеления преход. Или ако стопаните опазват околната среда, те ще получават повече средства.
- Когато поехте поста, обявихте за приоритет оптимизирането на системите за контрол в ДФЗ. Това факт ли е вече и какво още предстои?
- Създали сме контролни системи, които да ускорят обработката на проектите. Типично за всеки нов директор е да прави уволнения и драми, но при мен това не се случи. Показах, че и без уволнения мога да мотивирам служителите си, за да се случват нещата. Опитвам се да създавам и вкарвам в действие нови етични и морални норми. Стартирах процес за сертификация по ISO 37001 - стандарт за борба с подкупването. Нито една държавна администрацията у нас до момента не се е престрашила да иска този стандарт. А при нас от 1 месец има хора, които изследват всички системи за контрол и процедури. Всичко се гледа под лупа и сертифицирането ще стане от голяма германска или френска фирма.
Миналата седмица бях в Брюксел за участие в 16-а конференция на директорите на разплащателните агенции в ЕС. Основен акцент в разговорите беше реформата в политиката и финансирането и по-справедливото разпределение на средствата между стопаните. Искам да отбележа, че както казаха нашите представители там, през тези 16 години ние като фонд и държава сме били незабележими. Този път на мен ми беше дадена думата и в рамките на 15-20 минути направих изказване в контекста на нашето домакинство на конференцията на ОЛАФ през октомври. Чисто имиджово това събитие в областта на земеделието се съизмерва като второто най-значимо в България след европредседателството. ОЛАФ дойде в София и за 3 дни направихме тази важна конференция с основни теми за противодействие на измамите и конфликта на интереси. Поставихме нова основа на отношенията ни с Главна дирекция “Земеделие” и ОЛАФ, показахме ново лице на ДФЗ.