Още акценти от интервюто с изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност:
- Над 80% от пътуванията са в рамките на 30 минути
- Обикновеният хартиен билет от 1,60 лв. ще е валиден до 1 март, после ще се продава и важи само в метрото
- Непрекъснато работим за по-бърз транспорт в пиковите часове
- Пуснахме и цивилни контрольори, а от догодина ще имаме и екип с бодикамери, които ще заснемат работата им
- От 1 януари за 30 минути ще може да се прекачвате многократно на цена от 1,60 лв. Този документ обаче ще е електронен
- Зоните въвеждат ред, и от район “Възраждане”, искат малък участък да попадне в тях
- Най-евтино е пътуването с годишна карта
- Г-н Дилчев, от 1 януари в София вече ще има билети за време - 30+ и 60+, които ще са на цена от 1,60 лв. и 2,20 лв. Как ще се пътува с тях?
- Това е последната стъпка от въвеждането на новата тарифна политика, която бе приета от Столичния общински съвет (СОС) през лятото. Искам да акцентирам върху другите нови превозни документи, които предлага Центърът за градска мобилност (ЦГМ) – годишна карта за младежи до 26 години, независимо дали учат или работят, както и за първи път може да си заредите и веднъж годишно ученическа или студентска карта. Най-популярна остава годишната карта от 365 лв., която вече може да се плаща на три вноски. СОС гласува и електронните билети за време. Те дават право да се прекачвате в рамките на 30 или 60 минути на толкова превозни средства, колкото имате нужда.
- Ще могат ли хората да продължат пътуването си, ако времето им е изтекло?
- Да, дори да се валидирате на 29-ата минута, вие ще може да си продължите пътуването до края на вашата дестинация. С 1,60 лв. от 1 януари ще може да ползвате повече линии на градския транспорт на същата цена.
- От къде ще се купуват тези билети?
- Това са електронни билети, които ще са налични на касите на ЦГМ, ще са и на нов носител - т.нар. ultra -light карта. Това е олекотена пластика, върху която ще може да заредите един или няколко билета, но само от един и същи тип. Това означава, че в нея не може да заредите едновременно 30+ и 60+. Тази карта ще може да се зарежда и на касите на “Метрополитен”.
- Остава ли обикновеният билет от 1,60 лв.?
- Познатият ни хартиен билет от 1,60 лв. остава валиден до 1 март, но ЦГМ ще спре да продава тези билети от 1 януари, така както приеха общинските съветници. Важно е да уточня, че ако имате такъв закупен билет, ще може да го използвате в рамките на следващите два месеца. Хартиеният билет в метрото обаче остава и след 1.03. 2023 година за всички пътуващи, които имат навика да си го купуват от касите или на автоматите в метрото.
- На същата цена ли?
- Да, на цена от 1,60 лв., но само за едно пътуване, както е и в момента.
- Ще може ли в метрото да се пътува с 30+ и 60+?
- Да, тези билети ще могат да се използват и в метрото, и в наземния транспорт.
- Имате ли разчети колко време пътуват софиянци в транспорта?
- Над 80% от пътуванията са в рамките на 30-40 минути. Това означава, че билетът 30+ ще е напълно достатъчен за тези хора, които пътуват инцидентно.
- Билетът, купен от шофьора, ще бъде 2 лв., защо взехте това решение?
- Билетът от водача ще важи само за еднократно пътуване. Той е хартиен и ще има QR код. Водещият мотив за това решение е фактът, че първата и най-важна работа на водачите е да се грижат за нашата сигурност като пътници. Практиката от пандемията, когато водачите не продаваха билети, показа още, че все повече граждани предпочитат да използват безконтактна дебитна или кредитна карта или смартустройство - телефон, таблет. Важно е да отбележим, че платените по този начин пътувания също са в рамките на 30 плюс и пътниците могат да се прекачват, без да бъдат таксувани допълнително.
Напомням, че както и да пътуваме с безконтактна карта, ако имаме повече от два билета 30 плюс, накрая ще бъдем таксувани само на цената на дневна карта, или 4 лева.
- Плащат ли софиянци с банкови карти?
- Този начин на плащане на пътуването в обществения транспорт стана много бързо изключително популярен и много удобен. Имаме над 600 хил. продажби с подобни устройства в рамките на месец.
- Ще е задължително и валидирането на превозни документи, ще глобявате ли хора, ако не го направят?
- На всички превозни документи валидирането е задължително, сега – също. Препоръчваме на столичани да свикнат при качване в превозното средство да се валидират, това е тяхната застраховка при евентуален инцидент. Но валидирането е реален начин всеки пътник да влияе директно за обновяването на градския транспорт и определянето на нови мерки той да е бърз и удобен. На база на валидациите ние правим анализи, които ни позволяват реални промени.
- И като споменах глоби - ще засилите ли контрола срещу гратисчиите?
- Борбата с гратисчиите не е спирала. Имаме екипи, които работят всекидневно. Съдействието на екипите на полицията е безценно, защото проверките с тяхно присъствие винаги са по-ефективни и успешни. Променихме значително работата на контрольорите в градския транспорт. Вече има няколко екипа, които работят без униформи и тестваме този начин на работа, който се оказа изключително полезен. От началото на следващата година ще имаме и екипи, които ще са оборудвани с бодикамера, които ще заснемат непрекъснато работата на контрольорите. Очаквам, че и инцидентите, и пререканията, които се получават от време на време, да намалеят. Ще се обърна към съвестта на столичани: през последната година няма цена на стоки и услуги, които да не поскъпнаха, но успяхме да задържим цените в столичния градски транспорт същите
- Цените останаха същите, но пандемията и високите цени на горивата нанесоха тежък удар върху транспорта. Общината ще отпусне заем на столичния авто- и електротранспорт на стойност 27 млн. лв., който да се изплаща в следващите 10 години. Ще стигнат ли? Съществува ли риск някои линии да бъдат закрити, ако не се покрият задълженията?
- И през пандемията, и в последващата криза с цените нямаме промяна на километрите в транспортната задача в столицата, напротив - те се увеличават. Догодина отново ще се вдигнат с около 5-6%. Непрекъснато се работи по ускорение на маршрутите, по оптимизация и настройване на разписанията, така че да поемат максимално трафика в пиковите часове. При тези цени на енергоносителите без адекватна помощ на общината и държавата трябва да е ясно, че системата на транспорта в столицата няма да издържи. Получаваме пълно съдействие от Столична община и като подкрепа, и най-важното - финанси. Имаме нужда от по-адекватна помощ от страна на държавата. За щастие, през последните 2-3 месеца можем да комуникираме грамотно, експертно и аргументирано, нещо, което в предишен период не бе възможно.
- Въведохте и спирки по желание- свикнаха ли хората да натискат бутона, за да слязат?
- Малко по-трудно се свиква, но продължаваме в тази посока. През зимата е изключително важно, защото, ако няма желаещи да слизат или да се качват - не е необходимо да се спира и да се отварят вратите, за да изстива превозното средство. Надявам се, че с времето пътниците ще свикнат.
- Какви новости предвиждате, за да бъде градският транспорт предпочитан от хората?
- Извън новите превозни документи, които без съмнение привлякоха още пътници, работата, която не спираме да вършим, е по оптимизацията на градския транспорт. Със задължителните валидации картината ще става още по-точна. За съжаление, финансите ни спират да направим всички други стъпки, които искаме и са необходими. На всички прави впечатление, че паркът в столичния градски транспорт се обновява непрекъснато с нови автобуси, трамваи, тролейбуси, както и метрото, което е един уникален за града проект и което продължава да се разширява. Практиката и опитът показва, че навсякъде, където се работи за печелене на пътници в транспорта, се полагат усилия за затягане на режима на ползване на автомобили. Това, предполагам, ще са мерки, които след време ще се дискутират в общинския съвет на града. Знаете, че нискоемисионната зона стана факт - има идеи за развитие и на други мерки, които са свързани със задръстванията. Само когато двете политики вървят успоредно, само тогава градският транспорт печели повече пътници, а градът ни - по-модерно и зелено развитие.
Искам да напомня, че разширихме услугата “Паркирай и пътувай”, която до този момент работеше само в метрото. Тази услуга може да се ползва и за наземен транспорт, след валидация. Друга наша политика е постепенното премахване на “кални точки” в кварталите. Изпълняваме обещанието си да отделяме средства от паркирането и с тях да превръщаме неугледни и разбити участъци в зоните в удобни места за паркиране.
- Нужно ли е в тази посока да се мисли и за разширяването на синята и зелената зона?
- За мен синята и зелената зона трябва да се разширяват, защото те създават ред и в паркирането, и успокояват транспортно зоните. Тази мярка е преди всичко ред за самите живущи в тези квартали. Практиката в последните два квартала - “Яворов” и “Иван Вазов”, отново показа, че зоната определено води до добри резултати.
- Имате ли заявки за разширение?
- Последно в район “Възраждане” коментираме един малък участък, който според жителите и районния кмет следва да се добави. Водят се обсъждания и в други квартали за зелена зона, но това е въпрос на сериозни дискусии сред живеещите, така че решенията предстоят.