Вместо да мрънкат за съдбата на летците, военните по-добре да им осигурят бързо щабни квалификации
Американските изтребители F-16, каквито България купи осем и предстои да вземе още осем, са скъпи и капризни машини.
Това мнение може да бъде чуто от почти всеки генерал от ВВС. А командирът на авиобаза “Граф Игнатиево” ген. Николай Русев дори стигна по-далеч, като заподозря, че се готви чистка във военната авиация на хората, които летят на МиГ-29. Направи го в интервю през октомври, когато стана ясно, че шведските изтребители “Грипен” са фаворит на назначеното от президента Румен Радев правителство за закупуване на т.нар. междинен изтребител. Всъщност, както стана ясно, този изтребител няма да е междинен, докато дойдат F-16, а ще се ползва поне 10 години.
“Замирисва ми на чистка в авиацията. Всички, които са обслужвали руската техника, да бъдат освободени, за да останат тези, които ще експлоатират F-16. Това е непристойно поведение. Те могат да продължават с усилията, ние ще ги гледаме отгоре – това е несериозно. Всички могат да се справят с американската техника”, обяви ген. Русев в интервюто си за Би Ти Ви през октомври. Тогава политици започваха да задават въпроси защо не се търсят стари F-16, а се говори за различна платформа. И дали няма да е прекалено скъпо ВВС да поддържат два вида бойни самолети. Още повече че преминаването на многофукционални бойни самолети има именно целта ВВС да престанат да експлоатират различни машини МиГ-29 за изтребителна авиация и Су-25 за щурмова.
В опит да успокои политиците военният министър Димитър Стоянов пък обясни, че вземането на европейски изтребители е обещано от президента Румен Радев като алтернатива, ако САЩ не ни дадат стари F-16, които да ползваме поне до 2027 г., когато българските 16 изтребителя ще са постигнали пълна оперативна готовност. И продължава да твърди, че не е решено междинният самолет да е “Грипен”, можело да е и “Мираж 2000”. Сред военните дори се твърди, че френският вариант бил по-изгоден, защото щели да бъдат взети машини втора ръка от Катар, който преминава на по-модерните пак френски самолети “Рафал”.
В мъглата около вземането на междинните изтребители обаче някак си се губи, че висшето командване на ВВС като че ли открито бойкотира F-16. Неведнъж именно ген. Русев споменава как още при преговорите за първите осем изтребителя станало ясно, че сделката е политическа, а самите американци предупредили, ако нямаме пари да ги поддържаме, да не вземаме F-16.
Всъщност Русев и останалите генерали от ВВС са прави да не харесват американските изтребители. Но не защото са скъпи. А защото заради F-16 генералите и полковниците във ВВС ще започнат да губят пари. Лични пари.
Според правилата във ВВС на военните пилоти се изплащат две добавки към заплатите. Веднъж на всички зачислени в летателния състав се плащат между 306 и 378 лв. на месец.
За пилотите на свръхзвукови самолети допълнителното заплащане е 378 лв. на месец. И правото за него се губи, ако летецът не изпълни поне два полета за полугодие. Допълнително за всеки полет се изплащат между 9 и 13 лв. добавка в зависимост от това дали е дневен, нощен и какви са метеорологичните особености. Това е и една от основните причини българските генерали да продължават да летят.
Всъщност основната разлика между F-16, “Грипен” и “Мираж” не е в качествата на самите самолети. Всички те са многоцелеви бойни самолети от 4-о поколение и имат сравними качества и като въоръжение, и като престой и поведение във въздуха. Американската програма за обучение на пилоти за F-16 обаче е изключително строга. И предвижда на новите изтребители да се обучават изключително млади офицери, взети от банките на военновъздушното училище. Логиката е, че когато влагаш огромни средства в това обучение, трябва да си сигурен, че ще ползваш летеца поне 20 години. Което автоматично приземява всеки летец, който е по-висш от лейтенант. Европейските програми на “Грипен” и “Мираж” за сметка на това са доста по-либерални. Няма изисквания към възрастта на пилотите, преотстъпва се и правото за сертифициране на летците. Което ще остави летящите в момента на МиГ-29 отново във въздуха.
Естествено, да си принуден да “кацнеш”, не е приятно на нито един летец. Не само заради парите. Но някак си странно е мълчанието във ВВС какво се случва с хората, които летят на Су-25. А истината е, че и те като тези на МиГ-29 ще бъдат приземени, щом дойде F-16. И също като за изтребителите трябва да се помисли какво бъдеще им се предлага. А то е Министерството на отбраната спешно да осигури максимално много обучения на тези хора в генералщабни академии, за да може да продължи да ги ползва. А не просто да саботира F-16, докато всички излязат в пенсия.