- Европа вече си омръзна - пазарите в туризма се преразпределят и е време красотите на България да не са най-добре пазената тайна в света
- Голямата ни цел е да избягаме от имиджа на евтина дестинация, защото онова, което даваме на хората, не е “евтино”, то е прекрасно
- Трябва обаче да вложим огромни усилия в качеството на услугата. И другото “трябва” - да станем изключително агресивни в рекламата
- България е тайна почти колкото покушението срещу Кенеди
- В Латинска Америка няма значим природен обект, където да не се плаща за достъп
- Г-н Димитров, Световната туристическа борса в Лондон е отново жива. Колко оптимизъм носи това?
- Светът се завръща към пътуванията с пълна скорост и от нас зависи дали ще се возим в последния вагон, или при машиниста. Само чуйте шума, който се носи от залите на туристическото изложение - това са хиляди посетители, които работят за днешния ден на туризма. Вече не обсъждаме дълголетните планове, защото човечеството разбра, че може да се превърне в затворник и сега хората от всякакви слоеве искат не само да наваксат, искат да са сигурни, че дълго отлагани планове вече са в действие, защото животът се случва днес!
- Какво трябва да преосмислим в туризма - това е мотото на изложението в Лондон?
- Туризмът не е същият след COVID-19 и след като започна войната. В резултат потребителското поведение е различно, глобалната транспортна криза продължава да е проблем и светът не може да се възстанови. Десетки хиляди забавени и отменени полети, стотици хиляди загубени багажи - никой не помни такъв хаос в международните полети. Авиокомпании вдигат цените, за да ограничат потока от пътуващи, летища ограничават допуска на самолети, а хората спят по летищата, чакат с часове полета си и пътуват!
Сега е моментът туристи да жадуват и за България, да я разказват на други, да оценяват простото съвършенство на автентичните места на страната ни.
Тепърва пазарите се преразпределят, а точно сега трябва да вложим разум, да бъдем съзидателни и да предлагаме най-доброто, на което сме способни. Говорим за бум в търсенето на нови дестинации, нови преживявания, заредени с добрина и красота пътувания. Цяла Европа търси това, защото самата Европа вече се познава и си е омръзнала. За наше щастие обаче, ние не сме познати и сме в кръга на екзотиката, която обаче не налага да бъде прекосен светът.
- В какво е нашата екзотика?
- Интересен бит, традиция, история и култура. Добрата храна привлича много хора, но сама по себе си тя не е достатъчна. Културата, историята, природата, минералните ни извори като част от полезните предложения - всичко е налице. Вече говорим за сериозна велостратегия, за да не сме най-опасни в Европа в инфраструктурно отношение. Трябва обаче да вложим огромни усилия в качеството на услугата. И другото “трябва” - да станем изключително агресивни в рекламата, да бъдем видими в дигиталния свят, да сме интересни още оттам.
- На срещата на министрите на WTM вие казахте, че след убийството на Кенеди ние сме най-добре пазената в света тайна, а когато все пак някой ни открие, не може да се нарадва на свободата, простора и безгрижието по време на ваканцията си.
- Когато седя срещу министъра на Саудитска Арабия, който заяви, че страната му ще инвестира 800 млрд. евро в развитието на туризма и обучение на младите хора, които ще са лицето на неговата страна, нали е ясно, че няма как да кажа, че ние сме доволни на едни 18 милиона лева, с които да пускаме картинки в интернет! Да, няма да се сравняваме със саудитците, нито с други арабски държави, чието богатство те влагат в момента в най-модерни технологии, в иновации, в обучение. Ние сме със своите несъмнени качества, природа, култура, ако щете - цвят и звук, но разделителната линия е между великолепните условия и обслужването.
- Да поговорим за него.
- Сезонността е проблемът, който дъвчем от хиляда години. Голямата ни цел е да избягаме от имиджа на евтина дестинация, защото онова, което даваме на хората, не е “евтино”, то е прекрасно. Ще се представяме със съдържание, емоции, обещание за незабравими мигове и цената да е само елемент от решението на всеки турист.
- На срещата изтъкнахте също, че потреблението на природни ресурси, на първо място водата, а също и енергийни източници, на практика е едно и също, независимо дали става дума за туристи с раници, т.нар. бекпакърс, или за тези, които отиват в луксозните комплекси.
- Неслучайно го казах. Приходите от условно наречените луксозни туристи или да кажем - пълноплащащи, които се настаняват в хотелската база, дават възможност за реинвестиция. Природата на България е прекрасна за младежи, които обикалят планините с палатките на гръб, но също така трябва да преосмислим достъпа до такива места - в Латинска Америка почти няма знаков природен планински обект, където да не се плаща за достъп, местата с контролиран достъп в света се увеличават постоянно и се поставя дневна, сезонна и годишна квота от посетители. Ако искаме да пазим, да инвестираме, в това участие ще вземат и туристите. Иначе край нас с оферти за запазена красота ще минават държави, които отрано са преценили какъв е рискът за природата, ако всеки, по всяко време и на всяко място може да се настани.
В крайна сметка, и бекпакърите, и луксозните туристи ползват еднакво количество вода, за да се изкъпят, ползват транспорт, за да стигнат до желаното място.
- Как изглежда в момента британският пазар за нас?
- Интересът към ски ваканциите е в страхотен възход, радваме се на толкова голям интерес. Разчитаме на британския пазар и за лятото. Дадох интервю за “Евронюз” и отново подчертах, че България е изключително сигурна и спокойна държава, където ваканциите носят само удовлетворение и разтоварване. Съседният щанд на България бе Исландия и на техните видеоекрани постоянно излъчват изригващи вулкани. У нас се виждат снежни писти, рози, китни дворове. Е, къде да пожелае да отиде човек - при извиращия огън или край напалена камина с чаша великолепно българско вино след щастлив ден по пистите? Не на последно място - през 2023 г. в Банско ще се проведе световно първенство по сноуборд.
- Кой е модерният начин да представяме България?
- Ще бъдем много модерни, когато сме целогодишни. Във вътрешността на страната, където целогодишно посрещат туристи, качеството на услугата е много по-високо и удовлетворението на гостите - също. Ето пример: в Сапарева баня бяха счупили горещия гейзер, ремонтиран е, дебитът там е с 20 литра повече, а качеството на хотелите постоянно се повишава.
- Вие сте първият министър, който създаде работна група с Националния статистически институт, за да се уеднаквят данните между Единната информационна система, която включва местата за настаняване у нас, и онова, което показва статистическата ни служба.
- Това е много наболяла тема и е крайно време да се намери техническото решение как двете системи да си “говорят”. На този етап данните на ЕСТИ понякога се различават с около 30% от тези на НСИ. Всички сме с интерес от верни данни. За първи път от страницата на Министерството на туризма всеки може да види какво е било движението на туристи в даден район, и то в разрез по възраст, пол, места на настаняване, продължителност. Всеки собственик на бизнес, който зависи от посещения, отваря тези данни и така ресторантьорът знае да затвори ли в средата на септември, или да стои отворен до средата на октомври. И това е най-прост пример. Реалните числа ще бъдат голям двигател за бизнес решения и на самия бизнес, и за туроператорите.
- Какво от новите технологии ще въведем в международната ни реклама? Несъмнено в това отношение изоставаме и липсата на удобни приложения възпира потенциални посетители.
- Отиваме към нови технологии, на инфлуенсъри, влогъри и разказване на истории плюс подкрепа от националните ни медии, като стартираме аудио и видео подкаст в БНТ, преведен на 11 езика. Ще показваме какво прави туристите щастливи, ще разкриваме преживявания, ще разказваме истории и ще изпращаме послания, които да карат сърцето да трепне и човек да си каже: “Искам и аз!” Всичко това ще бъде видимо в много скоро време благодарение на дигиталната карта и ще бъде онлайн, всичко ще бъде в телефона.
CV
- Роден е на 11 септември 1983 г. в Добрич
- Завършил е немската гимназия в родния си град
- Има три бакалавърски степени от Варненския свободен университет - по туризъм, мениджмънт и маркетинг
- До 2021 г. бе председател на Варненската туристическа камара
- В края на 2021 г. стана народен представител от ПП на мястото на избрания за министър Даниел Лорер и бе председател на комисията по туризъм
- През август 2022 г. бе назначен за министър на туризма в служебния кабинет на Гълъб Донев
- Семеен, с две деца