Депутатите да приемат спешно законите за парите по Плана за възстановяване и за влизане в Еврозоната
Предишното Народно събрание освободи председателя си на 16 юни 2022 г. Народното събрание безпроблемно си функционираше още месец и половина без председател. И без председател бе приет закон за актуализирането на бюджета.
Да, вярно е, че до произвеждането на нов избор за председател на Народното събрание то се председателства от заместник-председателя, излъчен от най-голямата парламентарно представена партия или коалиция. Но Народното събрание винаги може да определи правила – например през какви периоди може да се редуват определени зам.-председатели като временно изпълняващи длъжността. Периодите може да са пропорционални на броя на депутатите от парламентарната група, от която е излъчен съответния зам.-председател. Може и да се определят да се редуват двама зам.-председатели. Може да се приеме и друг ред на редуване.
Не виждам правна опора да се твърди, че Правилникът за организацията и дейността на Народното събрание важи само за съответното Народно събрание, което е приело такъв правилник. Според Конституцията организацията и дейността на Народното събрание се осъществяват въз основа на Конституцията и на правилник, приет от него. В Правилника за организацията и дейността на Народното събрание никъде не се предвижда той да важи само за предходното Народно събрание. В самия Правилник изрично се предвижда, че този правилник отменя действащи преди това Правилник за организацията и дейността на Народното събрание.
В действащия правилник изрично се предвижда, че "Председател" по смисъла на този правилник е председателстващият съответното пленарно заседание на Народното събрание. Т.е. председателстващият съответната сесия зам.-председател изпълнява всички негови функции, предвидени в Правилника. А всъщност именно там са уредени правомощията на председателя на НС.
В допълнение трябва да отбележим, че в същия правилник се предвижда, че Главният секретар на Народното събрание осъществява неотложни административни функции на председателя на Народното събрание по този правилник и по закон, когато мандатът на Народното събрание е изтекъл или е предсрочно прекратен, до избора на председател на Народното събрание.
Е, в случая мандатът на предишното НС е предсрочно прекратен и не е избран председател. Поради тази причина Главният секретар напълно в съответствие с правилника осъществява тези функции. Поради това зам.-председателите няма да имат грижа да се занимават с административните работа, защото всички административни функции на председателя се изпълняват от Главния секретар.
При положение, че никой не ще да се коалира с Възраждане, а и Възраждане не ще да се коалира с никой и след като очевидно ГЕРБ не мели с ПП, ДБ и БСП, много трудно ще се състави правителство. Народно събрание следва да приеме спешно само две групи законопроекти. Първата – тези, които са необходими за да могат да бъдат отпуснати парите след авансовата вноска по Плана за възстановяване и развитие. И втората – тези, които са необходими за влизане в Еврозоната.
За първата група МС заяви, че е изготвил законопроектите. За втората група министрите казват, че се изготвят. Би следвало МС овреме да внесе всички тези законопроекти.
Крайно вредно е политически партии, на които им предстоят избори, да приемат бюджет. Видяхме как раздуха бюджета в края на предишното НС. Сега ще го раздуят до неузнаваемост. Инфлацията помпа пари в бюджета и това ще продължи и в началото на следващата година. След като бюджетът е достатъчно раздут и актуализацията е отпреди по-малко от 6 месеца, спокойно в началото на годината може да се кара със сегашния бюджет. Президентът има възможност да преценява сроковете до разпускане на НС. А има разумност изборите да са през пролетта – примерно след 22 март. Така ще има време да се приемат законите и ще мине достатъчно време избирателите да си сменят нагласите, за да не се повтори конфигурацията в настоящия парламент.