Русия продължава да облъчва европейците с лъжи и дезинформация, а Фейсбук така и не успява да я спре, пише германският ФАЦ и дава пример с България, която открай време е класически полигон на руската пропаганда, пише "Дойче веле".
На страниците на "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг" (ФАЦ) германската журналистка Нина Буб разказва за руската пропаганда в Европа - и по-специално за изводите, до които стигат експертите от германската неправителствена организация Център за следене на дезинформацията. Според тях Русия намира начини да заобиколи ограниченията и продължава да облъчва европейците с лъжливата информация и пропагандата на държавните си медии. В статията често става дума за България като класически полигон на руската пропаганда, а авторката припомня, че платформите Ютюб, ТикТок и Фейсбук са поели ангажимента да трият съдържанията на пропагандните канали "Спутник" и RT, но резултатите не са задоволителни, тъй като въпросните медии успяват да пласират своите дезинформации по заобиколни пътища, установяват експертите. Те препоръчват социалните мрежи да контролират по-стриктно дискусиите и да възпрепятстват разпространението на дезинформация, реч на омразата и насъскване.
"Как Фейсбук се провали в България"
В този контекст авторката формулира подзаглавие "Как Фейсбук се провали в България" и пише: "Един случай с Фейсбук онагледява трудностите, на които се натъкват платформите при модерирането на съдържанията. Сайтът на Атлантическия съвет в България, една неправителствена организация, която подкрепя ЕС и НАТО, многократно ставаше жертва на атаки от страна на тролове. Фейсбук реагира на нарушенията, извършвани от тези проруски тролове, като на няколко пъти ограничи достъпа до сайта на Атлантическия съвет, а през август изцяло свали профила. На Атлантическия съвет не му остана нищо друго, освен да си направи нов профил, но от организацията протестираха срещу неоснователното сваляне на сайта. Центърът за следене на дезинформацията посочва, че този случай илюстрира една трайна тенденция в европейските страни, където проблематичната политика на Фейсбук всъщност запушва устата на проевропейски гласове", обобщава ФАЦ.
По-нататък в статията отново става дума за България: "Фейсбук играе решаваща роля в разпространяването на дезинформацията, идваща от Кремъл. Тази компания не само не успява да модерира и да отстранява определени съдържания, но дори предоставя на феновете на Кремъл възможността да възхваляват Русия и Владимир Путин. От 2016 година насам функционира мрежа от четири Фейсбук-сайта на име WorldRusMir, която се поддържа от потребители на Фейсбук в Русия, Украйна, Гърция и България и агитира в полза на Путин. Тези четири профила заедно с един свързан с тях акаунт в Инстаграм достигат общо до 300 000 души.
Още примери
Центърът за следене на дезинформацията установява, че тези профили са само частица от една по-голяма "екосистема" от Фейсбук-профили и групи, които правят реклама на Путин. Такива сайтове открито оповестяват, че публикуват съдържания, свързани с руския президент. Но има и други, които незабелязано променят функциите си", пише авторката и дава пример с един български развлекателен сайт във Фейсбук, който бил създаден през 2013 година и вече има 885 000 последователи. Първоначално тази група възникнала като платформа за размяна на снимки, свързани с любовта, семейството и християнството, но междувременно разпространява проруски съдържания, произлизащи от съмнителни източници. Според ФАЦ този профил служи като платформа за разпространяване на пропаганда срещу ЕС и НАТО в България и вече споделя единствено линкове към статии в един български сайт, който се е самопровъзгласил за източник на новини. Авторката обяснява:
"Този сайт публикува както статии по сензационни теми и клюки за ВИП-ове, така и проруски текстове и очевидна дезинформация. Линковете към проруски статии биват отваряни много по-често от потребителите във Фейсбук в сравнение с другите съдържания на този сайт. Една публикация от 8 септември препраща към статия за Путин, който предлагал на България намаляване с 50% на цената на газа, ако страната напусне ЕС. Фалшиви новини като тази има колкото щеш. Тази публикация беше докладвана на Фейсбук като дезинформация, но в продължение на повече от 24 часа концернът изобщо не реагира", четем към края на обширната статия във ФАЦ.