Пенсионирахме хартиения билет за пътуване, вече го ползват само 1/3 от пътниците, казва председателят на СОС
- Г-н Георгиев, започва новият политически сезон на Столичния общински съвет. Кои са приоритетите в работата?
- Днес е първото заседание на общинския съвет след лятната ваканция. Очаквам колегите да са презаредили батериите, защото започва последната година от мандата ни, а имаме още много работа. Надявам се, предизборната кампания и лозунгите да останат извън залата на СОС и да се придържаме към трудно постигнатия конструктивен тон в дебатите. Защото гражданите очакват от нас конкретни решения на наболелите въпроси, а не политиканстване. Местните власти сме най-близо до гражданите и всеки ден се явяваме на избори пред тях с всяко наше действие. София се развива и придобива облика на модерна европейска столица. Благодаря на всички колеги, с които постигаме добри резултати за града. Благодаря и на гражданите, които обичат своята столица и се отнасят с грижа към заобикалящата ги среда и към проблемите. Благодаря и на критиците, които добронамерено посочват грешки и с тяхна помощ подобряваме решенията си. Не искам да звуча като утопист, но виждам нова градска култура и ритъм на живот в София. Това ми дава надеждата, че с общи усилия можем да живеем по-добре. Важно е хората да усещат в местната власт партньор, стабилна институция, която работи за тях. Това е разбирането ми за управлението на града в полза на хората.
Още днес отново ще разгледаме наредбата за преместваемите обекти, която беше върната от предходния вр.и.д областен управител на София. Според мен поради неразбиране на правната материя. С новите правила
слагаме край на висящите кабели, необезопасените съоръжения, застрашаващи живота на хората
Другата важна тема, която не търпи отлагане, е въвеждането на нискоемисионни зони - малък и голям ринг. Ограничаването на движението в центъра на най-замърсяващите автомобили - над 20-годишни на дизел и над 30-годишни с бензинов двигател. За мен е загадка защо тази мярка още не намира нужната подкрепа от други партии.
- Защо настоявате общините да получат законодателни права и да участват в осигуряването на пътната безопасност, като им се даде възможност да глобяват нарушители на пътя?
- С Националното сдружение на общините формираме предложения за законодателни промени. Според нас чувствително ще се подобри безопасността на придвижване в градовете, ако се позволи на местните власти да ползват трафик камерите и за санкциониране на недобросъвестни шофьори. Така разположените в цялата страна хиляди общински камери ще се ползват за налагане на глоби за превишена скорост, пресичане на червен светофар и шофиране в забранена улица. Тоест за тези 3 толкова очевидни нарушения камерите да се превърнат в средство за контрол, а не само да ги констатират. Глобите ще влизат в общинските бюджети и ще се ползват целево за подобряване на пътната безопасност. Тази мярка преди всичко ще е дисциплинираща за шофьорите и очаквам драстично спадане на нарушенията.
- Зам.-председател сте на междуведомствената група, която трябва да начертае мерки за оздравяване на “Топлофикация - София”. Вариант ли е връщането на собствеността на държавата?
- Въпросът не е в това дали ще е държавна, или общинска, а какво ще се промени, ако я прехвърлим на държавата? И дума не може да става компанията да се приватизира. Как обаче, ако акционер стане държавата, ще се гарантира услугата за софиянци и нейната поносима цена - това са важните въпроси, на които очакваме отговор от министъра на енергетиката. Държавата е икономическият оператор на дружеството - тя определя на входа на каква цена то да купува природния газ и на изхода - колко да струва произведената с него топлоенергия. Компенсират се другите енергоносители - еленергия и горива за колите с мярката “25 ст. за литър”, недоумявам защо синьото гориво не се компенсира. От това страдат всички, които ползват природен газ, не само “Топлофикация - София”. Вече в цяла Европа се подпомагат тези дружества - отоплителната компания на Виена търси 6 млрд. евро компенсации от държавата, най-голямата немска компания - над 14 млрд. евро. Този феномен не е софийски и му е нужно спешно национално решение. За него неуморно говорим от 1 г. Но вече имаме подписан договор между “Топлофикация - София” “Булгаргаз” за доставките за цялата 2023 г.
- При актуализацията на държавния бюджет градският транспорт получи дофинансиране. Ще стигнат ли средствата до края на годината, след като цените на горивата продължават да растат, и може ли да се стигне до спиране на линии?
- За съжаление, този проблем не беше решен от предходното редовно правителство. Благодарение на депутатите от опозицията получихме половината от необходимата сума, но средствата не са достатъчни. Инвестициите, които правим в подобряването на услугата и в мащабната дигитализация на превозните документи, са изключително много. Истината е, че градският транспорт на София стана жертва на войната между институциите при предишното държавно управление. В такива случаи винаги потърпевши са гражданите. Затова много добре трябва да си даваме сметка кой какви обещания дава и кой може да ги реализира.
Пътуването с градски транспорт през последните години се подобри чувствително. Зад всички тези подобрения стои много административна работа. В последната 1 г. направихме дигитална революция с новите начини на купуване на превозни карти - онлайн и с банкови карти. Пенсионирахме хартиеното билетче - то е едва 1/3 от всички продавани билети.
- Защо е важно столицата да има нискоемисионна зона?
- За чистия въздух трябва да се гласува с чиста съвест. Общински съветници се поддадоха на популизъм в навечерието на предсрочните парламентарни избори. Едните казват, че мерките не са достатъчно рестриктивни, другите - защо ще страдат най-слабите социално наши съграждани. А ние предлагаме златната среда. Въвеждането на зони с ниски емисии е
разпространена и ефективна европейска мярка за борба с мръсния въздух
Предложеният нормативен документ дава достатъчно дълги срокове за приспособяване към новите правила и важи само за месеците с най-замърсен въздух.
- Инициирахте създаването на първата правна клиника за жертви на домашно насилие. Това е поредната ви социална кауза.
- Една от добрите страни на позицията, която заемам, е, че мога да предлагам решения, за които преди това като адвокат не съм имал лостове. Борбата с проявите на домашно насилие не е нова за мен, но съм изключително горд, че успях да реализирам тази идея с помощта на колегите ми. Благодаря на всички общински съветници, които подкрепиха идеята и в София, след много разговори с експерти и проучвания, приехме програма и създадохме първата в страната правна клиника за жени и деца, пострадали или застрашени от домашно насилие. На горещата телефонна линия на фондация “Анимус” и на страницата на общината има контакти за връзка, на които всеки с подобен проблем, без значение дали е от София, може да потърси помощ. Ще получи безплатни консултации от адвокат, юристите могат да водят дело за издаване на ограничителна заповед.
Създадохме и още едно защитено жилище за безплатно настаняване на жени и деца за до 6 месеца в секретно помещение в София.
- София получи признанието световна столица на спорта. С какви активности ще се опитате да привлечете повече софиянци към масовия спорт?
- София награди титлата, която получи през 2018 г. да бъде европейска столица на спорта и вече можем да се гордеем, че през 2024-а ще бъде и световна. Това ни задължава да продължим усиленото развитие на спортната градска среда. За първи път през зимата София ще има леден парк, подобно на този във Виена. Той ще бъде в Княжеската градина срещу Софийския университет. Голяма част от алеите ще бъдат заледени, многото разклонения и завои ще доставят удоволствие на любителите на зимните спортове.
- Утре е Денят на София. Какво е посланието ви към столичани?
- Първо, искам да поздравя всички с празника и да пожелая все така да обичат и да се грижат за своята столица. От 30 г. на 17 септември честваме Деня на София. Ще имаме тържествена сесия, на която ще връчим отличията на почетните граждани. Ще има много тържества и забавления за малки и големи в парковете. Празникът на София е време да си припомним, че само обединени можем да преодолеем трудностите. Благодаря на всички колеги - в общинския съвет, районните администрации и в общинските дружества, за отговорната работа. Благодаря и на гражданите за тяхната ангажираност. София расте, но не старее и именно в този девиз е вярата, надеждата и любовта в нашето общо бъдеще в красивия ни град. Честит празник на всички! Бъдете здрави и нека света София и нейните дъщери ни закрилят!