Най-представителната част на Римския форум заблестя, предстои да довършим и югоизточната част на древната агора
Ако в началото на мандата ме бяха подкрепили съветниците да изтеглим заем, сега обектите щяха да са готови и два пъти по-евтини
- В година на галопиращи цени, война, ковидкриза и инфлация как се справя пловдивската община, г-н Димитров?
- Правим всичко възможно да не бъдат спрени строителните обекти. Твърдя, че за последните 12 г. в Пловдив не се е строило толкова, колкото сега.
Завършихме и открихме северната част от Римския форум - най-представителното място от древната агора на Филипопол. 1,8 млн. лева е инвестицията.
Находките са експонирани, издигнати са колони, показани са и императорски надписи.
Всички тези артефакти са изложени сред зеленина. Те кореспондират със западната част на форума, която беше проучена и консервирана в предишния мандат. Открихме тази пролет обновената градска художествена галерия в Стария град. В нея са инвестирани 1,3 млн. лева. Сега е едно от знаковите културни пространства.
След тежки съгласувания стартирахме и облагородяването около Небет тепе - най-представителния археологически обект в Пловдив, където се проследяват всичките културни пластове - Праистория, Античност, Средновековие, Възраждане. Мястото ще бъде социализирано, осветено и със зони за отдих.
Проектът се казва “По крепостните стени на Филипопол” и е на стойност 8 млн. лева
и до края на 2023 г. трябва да е приключен. В него влиза и Източната порта на античния град, която също ще бъде реставрирана и експонирана. Така в Пловдив се създава нов туристически маршрут, който тръгва от Римския форум, минава през Голямата и Малката базилика, след това продължава през Източната порта и стига до Небет тепе - мястото, където се е зародил животът в града преди 7000 г.
- Говорейки за културна инфраструктура, едно място в самия център на Пловдив все още стои необлагородено - югоизточната част от Римския форум. Кога ще направите и него?
- Тази част от древния паметник вече е проектирана и търсим финансиране, за да я реставрираме и експонираме. Тя също е много знакова - на нея се намират главните улици изток-запад и север-юг, има доста артефакти, които ще бъдат изложени на показ. По предварителни изчисления ще са нужни около 5-6 милиона лева.
С тази част ще се разкрие целият блясък на древния площад. Тези паметници са във фокуса на нашето управление, нека не забравяме, че Пловдив беше европейска столица на културата. А
през тази година градът получи заслужено признание като туристически център
в класацията на European Best Destinations.
- Имахте обаче сериозни спънки по строителните обекти. Изпълнителите поискаха да бъдат индексирани договорите заради поскъпналите материали. След като изпълнихте техните желания, има ли гаранция, че тези строежи ще бъдат завършени?
- Кризата не подмина и нас, но направихме всичко възможно работата по обектите да не спира. Подписваме анекси към договорите за индексация на цените. Някои бяха склонни да се откажат.
Не срещнах разбиране от всички съветници. Ако в началото на мандата ме бяха послушали и ако бяхме изтеглили заеми, тези строителни обекти вече щяха да са завършени и да струват в пъти по-малко. Сега цените са съвсем различни.
Един съветник настояваше строителите да работят и когато изпълнят 95% от проекта, тогава да си искат парите. Това е неразбиране. Няма строител, който да построи изцяло обекта и тогава да му платим.
Смея да кажа, че въпреки трудностите не сме спрели да работим.
- Едно от обещанията ви беше да изградите 12 нови детски заведения в Пловдив. На какво се дължи забавянето в част от започнатите обекти?
- Има строители, които участват и печелят обществени поръчки. А после се оказва, че нямат нужния ресурс. Бави се например строителството на детска градина “Каменица”, по другите се работи и скоро ще бъдат открити.
До края на годината ще приеме над 200 деца новата градина на бул. “Александър Стамболийски”. Строим нова и в район “Тракия” за 3,5 млн. лева. Към съществуващите детски заведения изграждаме и пристройки, за да ги разширим.
Например увеличаваме капацитета на детска градина “Чучулига” с 50 места. Там ще има и физкултурен салон.
С допълнителните корпуси работим общо по 14 детски заведения. И още нещо важно за децата на Пловдив - започваме ударно подмяна на опасните съоръжения за игра по детските площадки. Ще премахнем старите катерушки и пързалки. Само до края на годината ще вложим в това 700 000 лева.
- Какво ще кажете на хората от район “Северен”, които се оплакват от разкопаните улици заради водния проект?
- Няма как да го приключим бързо. Там работим по 5 позиции. В момента се полагат тръби на “Брезовско шосе” и дадох указания на строителите да ускорят темповете.
С пълна пара се изгражда пречиствателната станция
- един обект на стойност 70 млн. лева и от огромна важност за града. Когато я завършим, в Марица няма да се изливат нечистотии.
Голяма болка ми е и проблемът с питейната вода на Пловдив и региона.
Като областен управител работех по проекта за каскада “Въча”, който след това беше спрян. Затова скоро ще организирам среща с всички институции, от които зависи реализирането му.
Говорил съм с областния управител Ангел Стоев и ще рестартираме проекта.
- С какви трудности се сблъсквате като кмет?
- Приемането на държавния бюджет се забави, а оттам и на общинския, тъй като двата са взаимносвързани. В същото време нямаше как да спра средствата за храна в детските градини, социалните трапезарии, електричеството.
Имаме и проблем с кадрите, защото заплатите на общинските служители не са високи. При нас има юристи, които получават 1000 - 1200 лева.
- Какво става със строителството на прословутия плувен басейн с олимпийски размери, чиято първа копка беше направена още през 2019 г.?
- Първата копка се оказа символична. Парите не бяха осигурени и след развихрянето на цените се оказа, че ще са необходими 20 млн. лева за строителството на такъв плувен комплекс.
Но той е много необходим на Пловдив, защото тук има талантливи плувци, а нямаме достатъчно бази, където да тренират. Финансирането за басейна ще бъде отпуснато от фонд ФЛАГ.
Продължаваме работата и по стадионите “Христо Ботев” и “Локомотив”
Ще изтеглим заем по 12 млн. лева за всеки от тях. Тук искам да подчертая, че никога държавата не е отпускала толкова пари за спортни съоръжение, както направи правителството на Бойко Борисов - осигури 37 млн. лева за двата стадиона.
- Какво още ви се иска да направите за Пловдив?
- Малко ли е това, което правим? Работим по 40 обекта.
- Изтече годината, в която по съдебно решение Пловдив трябваше да реши проблема с мръсния въздух. Възможна ли е обаче подмяната на печките на дърва и въглища с пелети и отопление на газ при тези цени?
- Благодаря за този въпрос. Пелетите скочиха от 400 на 950 лева за тон, ако ги намериш. Газът също поскъпна. Хората отново търсят дърва и въглища. Но да се надяваме, че цените ще се нормализират и интересът към екологичното отопление ще се върне.
Имаме парите, можем да подменим старите печки на хората, стига те да го поискат.
- Ще има ли Пловдив дом на операта, след като инициаторите за построяването му не одобриха предложения от вас терен до спортната зала “Колодрума”?
- След като не харесаха това място от 12 декара, ще обявим архитектурен конкурс за изграждане на конгресен център там. Пловдив не разполага с такъв, а ползва този в панаира. Когато имаме по-големи мероприятия, плащаме наем.
Ще търсим варианти как да го изградим. Може и с публично-частно партньорство. Но мястото до зала “Колодрума” е подходящо. Може и хотел да се изгради.
А колкото до дом за пловдивската опера за мен добър вариант е тя да бъде до панаира. Мястото е знаково, комуникативно, в центъра.
- Ще се запишете ли в историята като пловдивския кмет, успял да разшири територията на общината, присъединявайки близкото село Белащица?
- Не зная дали ще успея аз да го постигна, но Пловдив не може да остане в сегашните си граници -
единственият град у нас без никакви прилежащи територии
- така, че разширяването е неизбежно.
Колегите от съседните общини “Родопи” и “Марица” може да се сърдят, но това някой ден ще стане. Хората от близките села искат градският транспорт на Пловдив да стига до тях, но да не плащат данъците на големия град. Това е неестествено - безплатен обяд няма.
- Случи ви се тежък мандат, ще искате ли втори?
- Твърде много други избори предстоят преди местните. През май догодина ставам на 60. И съм казал на близките си, че тогава ще реша.
- Какво още предстои, г-н кмете?
- Предстои началото на дългочаканото разширение на “Голямоконарско шосе”, което осигурява връзката на Пловдив с магистрала “Тракия”. В ход е процедурата по избор на изпълнител, а стойността на обекта е 19 млн. лева.
В плановете ни е и реконструкция на “Рогошко шосе” - едно от най-разбитите. Не е ремонтирано основно повече от 40 години. Трафикът през него е голям, недоволството на шофьорите от близките населени места - също. Цялостното му обновяване ще глътне 15 млн. лева.
Работи се и на пътния подлез “Модър-Царевец”, който свързва районите “Западен” и “Южен”. Там има известно забавяне, защото дейността не зависи само от община Пловдив. ВиК трябва да изгради Южния обходен колектор и това спря временно работата по пътната връзка.
Надявам се обаче закъснението да бъде наваксано и да успеем да задържим обекта в договорения срок - края на 2023 г.
Стартира и реконструкцията на ул. “Хаджи Димитър”, която е в непосредствена близост и е важна за цялата зона. Инвестицията е 3,5 млн. лева. Когато завършим подлеза, ще ремонтираме и съседната ул. “Царевец” и целият район ще придобие съвсем друг вид.
Работи се по разширението на ул. “Даме Груев”, първият етап вече е готов и не е далеч времето, когато тя ще бъде една от градските магистрали подобно на бул. “Васил Априлов”.
Над 3 млн. лева инвестираме в различни обекти по малки, средни и големи улици и тротоари. Повече от 6,3 млн. лева вложихме само в кв. “Гладно поле”.