- Страхът от устройствата за гласуване е силно преувеличен, просто трябва още по-активна разяснителна кампания, смята говорителят на ЦИК
- Реално нямаме чак такъв срив на активността - на последните избори гласуваха половината от живеещите в страната пълнолетни българи, в избирателните списъци обаче фигурират много повече хора
- Г-н Томов, не само като говорител на ЦИК, а и като социолог очаквате ли още по-голям срив на избирателната активност при четвъртите избори в рамките само на година и половина. Или пък завръщане към урните?
- Към момента това е невъзможно да се прогнозира. Но когато говорим за срив на избирателната активност, трябва да имаме предвид и това, че избирателите в страната са значително по-малко от вписаните в избирателните списъци хора – вероятно не повече от 5,2-5,3 млн. Това означава, че на последните избори са гласували около половината от живеещите в страната пълнолетни българи. А на висока активност сред живеещите извън страната не можем да разчитаме, докато не сме въвели дистанционно гласуване
- Чий страх е по-голям - на избирателите от машините или на партиите от тях? Нямаше ли все пак резон в искането на ГЕРБ и БСП да се върнат и хартиените бюлетини?
- Страхът от машините силно се преувеличава в публичното пространство. Това, което трябва да направим, е още по-активна разяснителна кампания и осигуряване на условия, при които всеки, който желае, да може да се пробва да гласува с машина преди изборите. През миналата година машините не достигаха, но сега вече не е така.
Партиите биха могли да подпомогнат разяснителната кампания и да поискат машини за тестово гласуване за своите избиратели. Ще имаме възможност да задоволим такива искания.
Не е проблем връщането на хартиените бюлетини, проблемът е в техническите затруднения, които създава смесеното гласуване в една и съща избирателна секция.
- Защо машините още стоят в частен склад? Как се гарантира сигурността им и как ще оборите новата порция атаки, че те може да бъдат “пипани”?
- Сигурността на машините е напълно гарантирана Достъпът до тях е възможен само след решение на ЦИК, охраната се осъществява от МВР. Съгласно Изборния кодекс ангажиментът за съхраняване на машините е на Министерския съвет, а ЦИК има контролни функции.
ЦИК нееднократно е поставяла пред Министерския съвет въпроса за намиране на подходящо помещение за съхранение на машините, което да е държавна собственост, но този въпрос още не е решен. Проблем със сигурността няма, но ползването на частен склад е допълнителен разход, а и изисква периодична актуализация на договорните отношения.
- Може ли нещо да компрометира вота, упражнен с наличните машини?
- Няма технология за гласуване, която да дава 100% сигурност. Личното ми мнение е, че рисковете при хартиеното гласуване са по-големи отколкото при машинното. Имам колеги, които са на обратното мнение.
Това, което е важно, е да не допуснем компрометиране на вота, независимо от начина на гласуване.
- Експерти призоваха за по-изчистени бюлетини и опростен процес по отчитането на гласовете. Може ли това да се случи?
- Това е стремежът и на ЦИК. Но може да се случи в разумни граници и с отчитането на изискванията на изборното законодателство.
- Достатъчно ясен и работещ ли е Изборният кодекс, или продължава да се нуждае от още корекции?
- ЦИК изпълнява Изборния кодекс такъв, какъвто е. При анализа на миналогодишните избори, представен в Народното събрание, комисията направи някои предложения за промени в изборното законодателство. Имаше и три внесени законопроекта. Добре би било, ако след предстоящите парламентарни избори и достатъчно рано преди следващи избори новото Народно събрание да разгледа тези предложения.
- Кои са най-големите предизвикателства, които ЦИК трябва да реши преди 2 октомври?
- Според мен - комисията да не се поддаде на политическото напрежение, което съпътства всяка предизборна кампания.
- Не е ли време за постоянна изборна администрация?
- Донякъде това е така и сега. ЦИК и общинските избирателни комисии са постоянно действащи органи.