Освен всички драматизми, днес има няколко положителни развития за газовата ситуация.
1. На терминала в Ревитуса (Гърция) беше инсталиран третият плаващ кораб на компанията GasLog, който е част от разширението на терминала. Разширението ще увеличи възможностите за съхранение и капацитета за регазификация на терминала Ревитуса като се очаква да приключи този месец.
След разширението на Ревитуса вероятно ще има допълнителни слотове за разтоварване на танкери с втечнен газ. Дано този път Булгаргаз да действа по-чевръсто и да не "забрави" да си резервира слотове. В края на април и през май имаше свободни слотове на терминала, с журналисти проверявахме по онова време. Но след като Газпром врътна кранчето на Италия и Германия всички слотове бяха резервирани.
2. Европейските газохранилища вече са пълни над 70% от капацитета си и продължават да се пълнят с високи темпове въпреки рязкото ограничаване на доставките на руски газ. За сравнение, миналата година по същото време газохранилищата бяха пълни само на 58%. Европа вече е близо до целта за 80% запълване на газохранилищата преди зимата, дори изглежда постижимо да се достигне и 90% запълване.
Няколко страни вече са запълнили газохранилищата - Португалия е на 100%, Полша е на 99%. Швеция и Дания са около 90%, Франция, Чехия, Испания и Белгия са около 80%. България достигна 49% запълненост, като темповете на нагтеняване на газ са сред най-високите в ЕС и съответно България може да достигне 85% запълняемост до зимата, а с още малко усилия може да се надмине и 90%.
3. Нидерландия обяви, че няма да има дефицит на газ през зимата дори при пълно спиране на доставките на руски газ за Европа. Това се дължи на разширение на съществуващия терминал за втечнен газ и на строителството на втори терминал (EemsEnergyTerminal), което започна през май и ще завърши през септември. Общо, двата проекта ще удвоят капацитета за внос на втечнен газ от 12 милиарда куб.м. годишно на 24 милиарда куб.м.
4. Петролът Брент падна до 97 долара на барел и се върна близо до нивото от преди началото на войната в Украйна. Ако се чудите как това помага за газа - всъщност, много употреби на природния газ като гориво могат да се заменят с петролен газ, така нареченият пропан-бутан (например, петролните рафинерии в Европа масово вече преминават от природен газ на петролен газ, което е много по-евтино). Вчера дори една таксиметрова шофьорка ми обясни как ще преоборудва автомобила от метан на газ, тъй като разликата в цената вече е драстична.