Моите приоритети са електронно правосъдие,
предвидимо кариерното израстване и достойно
заплащане в съдилищата в малките селища, казва председателят на районния съд във Велико Търново, избран за член на Висшия съдебен съвет
- Г-н Димитров, за първи път съдия от районно ниво става член на ВСС с пряк избор, очаквахте ли такъв резултат?
- Донякъде очаквах. Аз се кандидатирах именно защото усетих какви са нагласите в системата, подкрепата, на която мога да разчитам.
Кандидатурата ми е издигната от моите колеги
Всички 12 магистрати, които правораздават към момента в районния съд във Велико Търново, ме подкрепиха единодушно. Останалите колеги са командировани в окръжния съд - 6 човека.
Това ми даде увереност, че нещата могат да се случат. Подобна беше и нагласата в районните съдилища в останалата част от страната, които се чувстваха до известна степен неглижирани от ВСС и искаха да имат представители в кадровия орган.
- Проведохте истинска предизборна кампания, срещахте се с колегите си в страната, какви проблеми ви поставиха те?
- Колкото повече съдилища в страната посещавах, толкова повече се убеждавах, че тези обиколки са изключително полезни. Не толкова за това да презентирам себе си и да привлека гласове, а действително да разбера какви са проблемите по места.
Те са специфични за всеки съдебен район. Тези обиколки не бива да се случват само в предизборната кампания, а ВСС трябва да е по-мобилен, по-динамичен, по-близко до съдиите, за да се запознае с проблемите във всеки район.
Освен специфичните има и общи, които засягат магистратите. Един от тях е свързан с кариерното израстване, което през последните години много мудно се случваше. За да се осигури функционирането на системата, се прибегна до масови командирования на съдии, които от изключения се превърнаха в практика.
Друг проблем е свързан с разликите между възнагражденията на отделните нива и прогресиращата диференциация.
- С каква концепция убедихте колегите си магистрати да гласуват за вас?
- Основен аргумент бе, че аз съм човек, работещ в системата -
познавам проблемите на първоинстанционните съдилища
и бих работил те да се разрешат. Насоките, по които трябва незабавно да се предприемат мерки, са свързани главно с осигуряването на ритмичност и защо не дори предвидимост на кариерното израстване.
Въвеждането на електронното правосъдие е един от инструментите, с които могат да се разрешат широк кръг от проблеми, свързани с натовареността, разпределението на делата по съдебните райони.
Електронното правосъдие би дало възможност за преосмисляне на подхода и нови алтернативи при прекрояване на съдебната карта.
Засегнал съм и въпроса с възнагражденията. В моята концепция изрично предложих подход, по който може в рамката на настоящата законова база да се достигне до
по-справедливо възнаграждение в отделните инстанции
По този начин ще се даде възможност да бъдат справедливо възнаградени колеги, които работят на районно ниво в малките населени места. Един районен съдия, който е работил и ще работи в малкия съд през цялата си кариера, трябва да получи достойно възнаграждение, защото за този малък район той олицетворява съдебната система.
Хората с него контактуват, него познават, към него се обръщат.
В момента разликата между най-ниското възнаграждение и най-високото е близо 2 пъти.
- Казвате, че имате 6 командировани колеги в окръжния съд - каква е средната натовареност на съдия в районния?
- Средната натовареност за 2021-а е около 33 дела на месец на един съдия. По този показател ние влизаме в групата на под средното ниво за натовареност в областните центрове, ако се отчита чисто количественият критерий.
Другият проблем е неравномерната натовареност на съдилищата по райони. Това е един от главните ангажименти, които би следвало да разреши ВСС.
Модулът натовареност, който се ползва от информационната система, трябва да дава постоянно данни, които да анализират съответните комисии на ВСС и да се предприемат мерки към по-доброто кадрово обезпечаване на районите.
Или да се мисли за предложения за законодателни изменения, за да бъде регулирана натовареността.
Министерството на правосъдието е публикувало за обществено обсъждане законопроект, който е свързан с електронизацията на заповедното производство.
Тези дела са един значителен процент от гражданските дела, които се разглеждат от районните съдилища.
Аз приветствам такъв подход за електронна форма на провеждане на заповедното производство, за да може да се разпределят делата централно измежду всички съдилища в страната.
- Като човек от кариерата вие за окрупняване на системата за правораздаване или за запазване на малките съдилища сте?
- В резултат от тази обиколка стигнах до извода, че
не може под
един аршин да се разреши проблемът със съдебната карта
Има малки съдебни райони, които са много натоварени. В тях работят малко на брой магистрати без възможност за специализация. Някои са изключително натоварени, а и трябва да се справят с разнородни дела като материя.
Аз съм работил по този начин в началото на кариерата си в районния съд в Свищов. Там нямаше специализация и съм наясно колко е трудно.
Окрупняването на съдилищата може да доведе до възможност за специализация. Тя не е самоцелна, а по-скоро би трябвало да е насочена към подобряване качеството на правораздаване.
За да се стигне до концептуално решение за реформа в тази област,
не трябва да се подценяват и социално-икономическите фактори
в отделните райони, чисто географското разположение на съдилищата. Макар достъпът до качествено правосъдие да е важен, хората трябва да имат възможност за физически достъп до институцията.
ВСС трябва да продължи с обиколки по места и да придобие лична представа къде, каква е необходимостта. Където има възможност, да се окрупнят съдебни органи, на други места да останат.
- По повод изборите за ВСС и вота на недоверие се чуха мнения като това на доц. Христо Христев, преподавател по право на ЕС, че “промяната и съдебната реформа, изглежда, приключват, преди да се състоят”. Какво мислите?
- Не намирам нищо лошо в това, че в съвета ще попаднат хора, които имат известен административен опит. Даже смятам, че това би било полезно, тъй като дейността на ВСС е точно административна.
Надявам се тази реформа да се състои и когато имаме възможност да вземем участие в него, колегите да усетят промяна в дейността на ВСС.
Знаете, че се чака решение на Конституционния съд, което ще даде някаква яснота как може да се постъпи с конституирането на новия ВСС, ако НС не може да излъчи членове или не функционира.
При нестабилна политическа обстановка трудно може да се направи реформа, без да се разчита на адекватни законодателни промени.
Ако приемем, че ВСС трябва да работи само в тази законова рамка и с тези законови правомощия в момента, то реформата може да се състои в промяна на начина, по който се вземат решенията.
Трябва да се работи по-експедитивно, прагматично, да се използват всички инструменти. Така например има варианти за ускоряване на конкурсите и атестациите, като по този начин се разрешат тези проблеми, които са свързани с кариерното израстване на магистратите.
- С какви очаквания ще влезете във ВСС?
- Най-вече да имам възможност да реализирам идеите си. Съзнавам, че за разлика от едно правителството, ВСС няма да има 100 дни толеранс, а колегите ще очакват резултати веднага.
Разчитам, че ще има конструктивен диалог и среда, в която да се вземат адекватни, прагматични и правилни за развитието на системата решения.