Фокусът са електромобили, възобновяваме преговорите с всички инвеститори, които сме изпуснали. В контакт сме с “Тесла”, казва изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции
Обмисляме да изградим център за предварително обучение на кадри, за да привлечем нови заводи. Държавата ще помага на местни фирми, за да станат доставчици на големи производители
Във връзка сме с 37 компании след първото ни мероприятие в Рим
Не е изключено следващата година да привлечем производство на батерии
- Успяхте ли да привлечете нови инвестиции на форума в Рим и Милано, от който се връщате, господин Богданов?
- Това беше събитие за годината в по-активна маркетингова кампания на БАИ и мисля, че успяхме да постигнем добри резултати. Фокусът бяха автомобилна индустрия, машиностроене, IT и енергетика. От 50-те компании, които избрахме предварително с анализ, около 40 дойдоха на събитието, което беше подкрепено и от Министерството на иновациите и растежа с присъствието на министър Даниел Лорер, нашето посолство в Рим, генералното ни консулство в Милано и Конфиндустрията.
Италианските компании все повече проявяват интерес към България - и в производствения сектор, и в този на услугите и IT.
Продължаваме да работим с компаниите, с които маркирахме интересни аспекти на сътрудничество, и в следващите месеци трябва да имаме нови срещи. Маркирали сме 37 компании - някои от тях са в начален етап на оценка на България, някои не бяха дори помисляли да правят бизнес у нас, но това започва да се променя. Други, специално в сектора на енергетиката, имат вече присъствие в България и с тях можем да влезем в конкретика. Интересуват се от проекти, насочени към водород и зелена енергия.
- Има ли договорен по-голям проект?
- На такъв тип форуми, които са донякъде имиджови, не може да се очаква мигновенен резултат с инвестиционно намерение, но дефинираме конкретни параметри. Но интересното е, че компаниите в Италия търсят алтернативи на доставчици, на клиенти, което България може да предложи. Специално в аутомотив сегмента, особено в частта електрически автомобили, италианските компании проявяват интерес.
- С какво се занимават селектираните от вас компании?
- Те произвеждат части за автомобили, софтуер, други са в сектора на металообработката, което също е пряко приложимо в автомобилната индустрия. Имаме компании, които се занимават със зелена енергия. Компания прояви интерес в България да има част от производството за геотермално оборудване.
- Може ли да кажете конкретни имена?
- Голямо име, което присъства, беше “Амазон” - подразделението, с което работим за проектите в България и което е базирано в Италия. С тях сме пред подписване на споразумение за партньорство на правителствено ниво, то е парафирано и сега в Рим бяха проведени финални разговори.
- Какво ще включва това партньорство?
- То ще е по няколко направления. Едното е развитието на кадри - обучителни програми, които “Амазон” може да предоставя, те влязоха като партньор и в ИНСАЙТ. Също изграждане на дейта центрове в България. Транспортният сегмент и комуникациите също са засегнати. Много добър знак е, че голяма компания като “Амазон” избира да си партнира с българското правителство.
- Дадоха ли ви компаниите нови идеи за насърчителни мерки и политики?
- Този въпрос го обсъждаме с всеки инвеститор, продължаваме да работим и да дефинираме нови насърчителни мерки.
Ще дам пример, насочен към автомобилната индустрия, но той може да се приложи и във всяка друга. Когато имаме голям инвеститор, който иска да назначи голям брой хора, един от основните критерии за него е как ние обучаваме и създаваме кадри. Така се роди идеята заедно с български компании да разработим методи за обучение чрез дигитална и смесена реалност на експерти в конкретен сегмент - производство, асемблиране, развойна дейност, още преди да се случи инвестицията и заводът да е направен.
Такива методи се използват от години в автомобилната индустрия. Ще се колаборираме например със “София Тех парк” да изградим такъв тип обучителен център. Така ще поемем ангажимент пред инвеститорите, че можем да им обучим кадрите предварително.
Вторият модел, който разработваме, е, когато един инвеститор иска да дойде в България, да заработи с нашата екосистема. Голяма част от компаниите у нас не са готови да са преки доставчици на големи производители, защото те имат много изисквания. Затова обсъждаме възможността държавата да може да осигури капацитет - както финансов, така и експертен, с който да развием българските компании до нивото и очакването на инвеститорите, за да могат да им станат доставчици на първо и второ ниво.
- Това значи, че държавата ще финансира конкретни компании?
- Не, държавата би могла да финансира проекти за развитие на локалната екосистема. Не говорим за преки инвестиции във фирми, но държавата може да изгради екип от експерти, те ще консултират компаниите и ще им помогнат да изградят необходимата структура и компетенции. Но това е първоначална идея, която ще се изчисти, и не говорим само за автомобилната индустрия.
Третото нещо, което обсъждаме като насърчителна мярка, е възможност за компаниите, които искат да дойдат на българския пазар, да имат достъп до бързи процедури за кадри. Повечето инвеститори първоначално идват с техния си мениджмънт и експерти, които ще трябва да живеят и работят тук. Една от насърчителните мерки може да е специална бърза процедура, по която те да получат постоянно пребиваване и да ускорим процеса по започване на инвестицията.
- Така не ограничаваме ли нашите експерти?
- Не, целта по-скоро е да е дефиниран профилът на експертите, които могат да се включат в такъв проект. Говорим за мениджмънт и стратегически експерти, които имат ноу-хау, което не е при нас. Идвайки тук, те могат да развият и нашите кадри, за да могат един ден те да поемат тази дейност. Касае се също и за доверие, което България да получи, преди да се делегират определени ключови процеси.
- Коя ще бъде следващата дестинация, където ще представите инвестиционната среда в България?
- През септември в Дюселдорф. До края на годината всеки месец имаме събития по света - Испания, САЩ. Там ще имаме две локации - с IT насоченост в Сан Франциско и индустриална и машиностроене в Портланд.
Започнахме работа и по виртуалния офис на агенцията, за да добавим няколко функции. Целта е да съкратим инвестиционния процес и да го дигитализираме. Ще осигурим достъп до инвестиционни активи, който ще даде по-голяма яснота какви терени и параметри на застрояване има в България. Заедно с други институции ще изготвим списък на доставчици на услуги и възможни партньори, така че инвеститорите да имат връзка с нашата екосистема.
Ще добавим и директен комуникационен канал към БАИ. Това ще е форма както за похвали, така и за оплаквания. Ако инвеститорът има проблем, той ще може да го адресира директно към нас, а ние да го координираме с определената институция. Агенцията за инвестиции трябва да е първото място, за което инвеститорът се сеща, защото ние сме тук да помагаме.
- В момента по какви инвестиционни проекти работите?
- Основно производствени. Трябва да даваме на инвеститорите сигурност, че в ситуацията на политическа нестабилност, в която се намираме, страната ни е на прав път и има аспекти, които са над политиката. Опитваме се да обясним ясно, че фокусът и приоритетите няма да бъдат изместени. Ние ще защитаваме интересите на инвеститорите и ще работим с всички, които имат същата амбиция.
- Колко намерения за инвестиции са постъпили при вас?
- В последния месец са постъпили намерения за общо над 700 млн. евро. Това са първоначални намерения в сектор услуги, производство. Има един интересен проект за материали, които са от изключителна важност за строителството не само в България, но и в Европа. Проектите не са свързани само с производство, но и с енергийна ефективност.
Очакваме още няколко писма с интерес. Много е важно да се отчетат и данните на БНБ от април, че преките чуждестранни инвестиции отбелязват ръст от над 220% спрямо миналата година. Това са индикатори, които показват, че сме на прав път, но не трябва да се отпускаме, защото сега е моментът да привличаме инвестиции с висока добавена стойност. Да върнем инвеститори, които сме изпуснали, не сме били достатъчно активни или е имало държави, които са предоставили по-добри условия от България. Вече подновява разговорите с компании, които са индикирали намерения в миналото, за да възродим техния интерес. С една от тези големи компании се свързахме проактивно и се оказа, че сме на прав път. Тя е в сектор металургия, милиардна компания.
- А в автомобилния сектор?
- Също продължаваме разговорите. Японска компания, за която вече споменахме, ще открие свой развоен център в София. Стартира с 50 човека, а до 2025 г. ще са 200. Сумата е няколко милиона.
Продължаваме контакта с най-големите компании в света, които произвеждат батерии, за да привлечем такова производство в България. Не е изключено това да се случи следващата година.
Ако имаме политическа стабилност и се справим с неотложните законодателни промени, особено в съдебната система, много скоро ще видим голям инвеститор в автомобилния сектор, и не само. Много е важно проектите, които са заложени в плана за възстановяване за зелена енергия, да се случат, защото голяма част от компаниите търсят зелена енергия и инфраструктура.
- Кога го очаквате този голям инвеститор?
- За автомобилния сектор съм оптимист тази година да имаме потвърждение, че България влиза в шортлиста като локация. Трябва да се позиционираме в топ 3 най-малко на няколко големи инвеститора, не един. Говорим и за финално асемблиране. Фокусът са батерии и електрическите автомобили. Говорим за мултинационални компании, които трябва да повишат своя капацитет.
- Откъде са - Европа, Китай, Америка?
- И от трите локации имаме разговори.
- На форума, който организира “Аутомотив клъстер България”, участие взе подразделение на “Фолксваген”. Има ли нещо общо?
- Дойдоха много компании. И “Тесла” участваше, и с нея водим разговори. Аз съм сигурен, че в България ще имаме голям производител на автомобили. С компании в Китай също говорим - някои от тях да се върнат в България, други тепърва да се установят.
- В началото на месеца министър Лорер заяви, че се работи по 7 проекта за 2 млрд. лв.
- Това са европейски компании. В момента разговорите са България да израсне във веригата на доставки, да се качим до ниво критичен компонент и дори до производство на автомобили.
Имаме напредък с няколко компании в това отношение, но за да се случи това, трябва да работим много върху кадрите, инфраструктурата и насърчителните мерки. Това са основните притеснения на компаниите. Друго е колко бързо можем да изпълним такъв мащабен проект. Затова създадохме работна група за по-големите и важните проекти, в която маркираме определени терени и предварително подготвяме набор от документи, за да можем да влезем в конкретика с всеки един инвеститор и той да види нашата готовност за работа в най-кратки срокове. Надявам се в следващите месеци да имаме обявени намерения от големи компании.
- Кои са определените терени, в Северна България има ли интерес?
- Северна България е приоритет за нас, три от терените, които сме маркирали, са там - във Видин, Плевен, Варна. Други са в Стара Загора, където ще има инвестиции с бъдещ фокус декарбонизация, както и Пловдив и София, където инфраструктурата е доста по-развита, но кадрите започват да са дефицит.
CV:
- Завършил е бакалавър по финанси във ВУЗФ
- Учил е в Университета Уест Честър в САЩ
- Магистър по европейски бизнес и финанси от УНСС и университета Нотингам Трент във Великобритания
- Специалист по бизнес развитие с над 10-годишен опит
- Работил е за български и чуждестранни компании с фокус в производства с развойна дейност и висока добавена стойност
- Женен, с две деца