Този кабинет падна, защото се оказа, че ИТН искат да “изчегъртат” ГЕРБ и ДПС, но не съвсем. По-скоро искат схемите на ГЕРБ да тръгнат към други хора под тяхното ръководство, казва вицепремиерът и министър на финансите
За да не загубим първия транш от плана за възстановяване, парламентът прие първия от 22 закона. Останалите трябва да променим до края на годината
Изобщо не сме скарани - ние с Кирил Петков сме влезли в това заедно. Чувствам се на мястото си в Министерството на финансите
Полезно е да се броят депутатите преди всяко гласуване. Да се гласува монолитно по заповед на партиен лидер, трябва да остане в историята
- Втори опит с вашия мандат и с почти същия състав сочи като първа опция премиерът Кирил Петков. Тъй като е по-вероятно останалите да не се съгласят, не го ли правите само за да кажете пред избирателите си - опитахме, г-н Василев?
- Според мен трябва най-напред да видим има ли 121 депутати в този парламент, които искат да застанат на страната на гражданите, а не да поддържат схемата “кюлчета, пачки и шкафчета”. Ако няма такива, които са от тази страна на разделението, няма много смисъл да се говори за втори кабинет, за програмен кабинет. Ако ги има, заедно с партньорите ни ще седнем и ще обсъдим.
- Кирил Петков не вижда вас като свой наследник, вие на свой ред казвате, че постът, на който сте, си е точно вашият, но все пак възможно ли е това да се случи? Впрочем някои вече ви “скараха” заради тези изявления? Наистина ли са обтегнати отношенията ви?
- Изобщо не сме скарани. Ние с Кирил Петков сме влезли в това заедно. Чувствам се на мястото си в Министерството на финансите и мисля, че тук съм най-полезен.
- Не се ли боите, че нови червени нишки ще обтягат периодично отношенията и ще броите депутати преди всяко гласуване? Изброявам - хартиени бюлетини, оръжие за Украйна…
- Според мен е полезно да се броят депутатите преди всяко гласуване. Защото всеки депутат, независимо в коя партийна група е, си има глава на раменете и свои разбирания как да гласува по конкретни казуси. Това да се гласува монолитно, по заповед на партиен лидер, според мен трябва да остане в миналото, ако искаме да имаме нормална държава.
- Защо отказвате “офертата” на Борисов за евро-атлантическа коалиция? Политическата ни класа или избирателите не са узрели за широка коалиция, или виждате зад това скрити цели?
- Защото, ако има партии, които се грижат за всички граждани, и партии, които се грижат да угоят определени фирми и няколко партийни лидери, то ГЕРБ е от втората страна, на която аз никога не бих застанал.
- Не мислите ли, че ако сегашните лидери на всички парламентарни партии отстъпят крачка назад, а не само Борисов, това ще я направи възможна?
- Всичко се свежда до това дали има 121 депутати, които са готови да влязат в тази доста тежка битка с мафията, която е пуснала дълбоки корени в българското общество. Защото ние тук си говорим за 8-10 строителни фирми, които изсмукват ресурса на държавата и той отива към шкафчетата с кюлчетата и пачките. Но всеки гражданин и всяка община могат да ви кажат кои са местните фирми, които правят същото.
Всичко това трябва методично, систематично, започвайки от най-големите и стигайки до най-малките, да бъде разградено. За да могат ресурсите на държавата да отиват наистина у гражданите, а не в сметките на няколко големи фирми и оттам към шкафчетата на някои политици.
- Какво е отношението на ПП към програмен, експертен или друг подобен кабинет? Той няма ли да се окаже смокинов лист, зад който да стоят познати лица?
- Много е вероятно да се окаже точно така. Имаме доста лош опит с кабинета “Беров”. Така че няма смисъл да повтаряме това безвремие.
- Ако твърдо се върви към избори, мислите ли за предизборна коалиция, а не следизборна? Няма ли да бъде по-добър вариант от разпадналата се току-що?
- Това е въпрос на разговори, преглед на нагласите на партньори и симпатизанти и в крайна сметка решението е на управителното тяло на “Продължаваме промяната”.
- А не беше ли грешка, че към коалиционното споразумение нямаше ясно разписана програма, за да няма тълкувания и дребнави спорове какво пише в него и дали пише това?
- Аз не мисля, че правителството падна, защото някой погрешно интерпретира коалиционното споразумение. Мисля, че правителството падна, защото се оказа, че ИТН иска да изчегъртат ГЕРБ и ДПС, но не съвсем. По-скоро иска схемите, които са били на ГЕРБ, да тръгнат към други хора под тяхното ръководство.
- Убеден ли сте, че ще спечелите изборите? Подкрепата на хората от площада ли ви дава увереност? Подсказват ви обаче, че сте все още бутикова партия, позната главно в столицата и без никакви структури в страната?
- При условие че без да сме партия, взехме 25% от вота и спечелихме първото място, аз не знам как точно сме бутикова партия. Това, което на мен ми дава увереност, е, че много ясно се очерта какъв е основният въпрос, който стои пред избирателите. И той е искаме ли модел, който е едно стабилно безвремие, в който общественият ресурс се краде и се насочва към няколко придворни фирми и оттам отива в чекмеджета. Или искаме европейски модел на прозрачност, при който общественият ресурс стига до гражданите. Това е основната разделителна линия в обществото в момента. Аз може би съм наивник, но все си мисля, че над 50% от хората в страната не искат модел, в който обществените пари се крадат и отиват към шкафчета и кюлчета. Независимо колко е стабилен този модел.
- Че Македония бе димка, зад която се скриха истинските причини за свалянето ви от власт, стана ясно. По-важното обаче е ще се случи ли отмяната на ветото, след като комисията с много скърцане все пак отлепи от нулата, а парламентът даде зелена светлина?
- Парламентът взе решение. Беше казано много пъти - ако някой може да промени българската позиция, това е той. Това, което аз, без да съм специалист, разбирам от документите, и след консултации с експерти е, че Европа за първи път приема българската позиция като валидна, за първи път тя се включва във всички европейски документи, които Северна Македония ще трябва да подпише вече не с нас, а с ЕС. Това е огромна победа за България. Добре е да си запишем всички наши изисквания в европейските документи, за да не може след това те да се отмятат. А за всяка стъпка от пътя ще има вето, ако не си изпълняват ангажиментите, само че вече не наше, а европейско.
- Горчи ли ви, че за пореден път отвън оценяват направеното от кабинета и лично от премиера като успех, а отвътре ви наричат национални предатели?
- Аз мисля, че България трябва да се управлява на база на това какво е най-добре за българите. Това какво някой мисли отвън за едно правителство, няма особено значение. То има значение дотолкова, доколкото дава възможност на един кабинет да реализира добра за България външна политика. Одобряването на плана за възстановяване и на европрограмите, общите покупки за газ, за зърно, които сега започват и които ние поставихме на европейската карта, говорят, че имаме една хубава, динамична външна политика. И към този момент стоим добре и на световната, и на европейската карта. И това е в наш интерес. Ние не провеждаме външна политика, при която, за да се угоди на някой, се правят неща, лоши за страната. Мисля, че такова нещо не сме правили и няма да допуснем.
- Нямате ли усещането, че “изчегъртването” почти спря? Дали това не е причината анализатори да казват, че работата на кабинета е била саботирана? Възможен ли е блицкриг на битката срещу мафията?
- Изчегъртването спря, защото една от четирите партии не иска да го прави. Надявам се на следващи избори гражданите да кажат какво мнозинство искат да ги управлява. Кой как се казва, няма значение, въпросът е от коя страна е застанал.
- Ще загубим ли финансиране по плана за възстановяване и ще се наложи ли промяна в графика за членството ни в еврозоната? Работи ли се по прословутите 22 закона? А по тези за еврото?
- За да не загубим първия транш, който е на 30 юли, има само един закон, който вече беше променен - за управлението на европейските фондове. За останалите - част от тях са готови, част от тях се готвят за есенната сесия на парламента. Ако имаме нормално работещ парламент, имаме шанс да ги приемем до 31 декември. Ако отидем на избори, есенната програма ще бъде натоварена и може да не се успее. Що се отнася до еврото, там също върви подготовка, но повечето промени са технически и не е критично да не се приемат в рамките на тази година. Може да се случи и в рамките на пролетната сесия догодина.
- Окончателен ли е разривът между вас и президента? Той не започна ли от “скъсания” договор с “Газпром”, или има друго, не толкова явно начало? Как ще приключи студената война между “Дондуков” 1 и 2?
- Аз не мисля, че има разрив между нас и президентството. Просто всеки влиза в конституционно определените си правомощия. Да, имаше напрежение покрай отстраняването на Николай Павлов като директор на “Булгаргаз”. Знаете, че той бе енергиен министър в първото служебно правителство на г-н Радев. Също така е близък до Делян Добрев от ГЕРБ. Имаше съпротива при отстраняването му от поста, но имайки предвид, че той бе подписал анекс, с който се отказваме от две трети от цялото количество азерски газ при три пъти по-ниска цена от тази на “Газпром”, неговото отстраняване беше абсолютно резонно.
- Допускате ли реваншизъм спрямо вас от назначен от президента служебен кабинет? Има ли за какво да се хване?
- Реваншизмът е лош съветник. Един служебен кабинет трябва да прави това, което и ние правихме - където види нередности, да ги осветява и да ги дава на прокуратурата.
Помолили сме НО да направи изчисления на пенсиите по проекта на кабинета, така че веднага след приемането на бюджета на НОИ да бъдат готови с изплащането от 1 юли
- Има ли опция договорът с “Газпром”, който е валиден до края на годината, да бъде активиран? Или да бъдат взети решения, които рязко сменят посоката?
- По принцип един кабинет може да провежда всякаква политика. Те могат да пробват изцяло нов договор с “Газпром”. Доколко един служебен кабинет трябва да взема такива стратегически решения - по скоро – не. Това е работа на редовен кабинет. Както направихме ние с Плана за възстановяване – той не беше предаден, докато нямаше редовен кабинет, който ще го изпълнява. Може да се работи, но да се заключват решения, не мисля, че е удачно.
- Следва гласуване на бюджета на второ четене. Има всички признаци наддаването да премине разумните граници. Ако това се случи, ще го оттеглите ли?
- Аз нямам право да го оттегля, тъй като вече е минал на първо четене. По-скоро ще работим в бюджетната комисия и се надявам разумът да надделее.
- Ще си получат ли пенсионерите увеличените пенсии от 1 юли, защото има техническо време да се пресметнат новите им размери?
- Ние сме помолили НОИ да бъдат готови с изчисления на база на проекта на правителството, така че веднага след като бъде приет бюджетът на НОИ, да имат готовност за изплащането. Ако се правят каквито и да е корекции, ще трябва ново изчисляване и това ще постави под риск изплащането навреме. За останалите мерки, включени в бюджета, също има готовност да бъдат администрирани, защото времето е твърде кратко.
- Да обясним думите ви от парламентарната трибуна: “Бедните да го духат”, защото ми се струва, че не бяхте разбран?
- Това е фраза, която ясно илюстрира политиката на ГЕРБ през последните 12 години, вследствие на която неравенствата значително се увеличиха. Политика на грижа за богатите, по време на която неравенствата между бедни и богати драматично се увеличиха. Ние сме държава с най-голямо неравенство, защото политиката бе много проста – няколко фирми да получават големи поръчки и богатите да стават все по-богати, а всички останали да получават постна пица, по думите на един техен финансов министър.
- Можете ли да бъдете самокритичен - къде кабинетът сгреши? А вие лично?
- Мога. Но нека оставим това за времето, след като излезем от политиката.
CV
Завършил е икономика в Харвардския университет
През 1999-2004 г. е консултант в “Монитор груп” в САЩ, Канада, Европа и Южна Африка
Съосновател и директор на Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност
Преподавател в Програмата за икономически растеж и развитие към СУ “Св. Климент Охридски” и Центъра за стратегии и конкурентоспособност на Харвард бизнес скул
През 2013 г. е министър на икономиката, енергетиката и туризма в служебното правителство на Марин Райков
От 12 май до 16 септември 2021 г. е финансов министър в служебното правителство на Стефан Янев.
От 13 декември 2021 г. е вицепремиер по еврофондовете и финансов министър