Едва 4000 са екологичните коли в страната, а тези с дизел и бензин - 3,2 млн., изтъква Владимир Темелков
“Пловдив може да стане пример за други общини в България, ако разработи и приеме на местно ниво пакет от стимули за електромобили, регистрирани на територията на града”, убеден е общинския съветник от “Съюз за Пловдив” Владимир Темелков.
Според него темата за стимулиране на гражданите, които искат да си купят или вече имат екологочно чисто превозно средство, е изключително важна като е една от мерките за подобряване на въздуха.
В питането до кмета за броя на електромобилите, стикерите за безплатно паркиране в синя зона, наличието на частни и общински зарядни станции, Темелков подчертава, че всички плюсове са на страната на екологичните коли.
Той напомня, че Германия забрани продажбата на дизелови и бензинови автомобили, което е ясен знак към коя посока поема автомобилопроизводството. В същото време България изостава в преминаването към екологични превозни средства от други държави в ЕС. Към края на 2021 г. електромобилите в България са около 20 на сто от всички коли.
“Броят им в страната е около 4000, а на дизеловите и бензиновите автомобили - 3 200 000. Вероятно това е една от причините България да е единствената в ЕС, на която от ЕК е отказана субсидия за покупка на електромобил”, изтъква съветникът.
Той дава примери как в други държави на ЕС стимулират електромобилите.
- В Румъния помагат със суми до 10 000 евро при покупка на нов електромобил и 1250 евро, ако върнеш стария за скрап.
- В Гърция дават 5000 - 8000 евро и облекчения в данъците.
- В Унгария стимулират със 7350 евро, а в Германия - до 9000 евро в зависимост от цената на електромобила.
В България засега стимулирането е нулево.
Предимствата на електомобилите са безспорни, отбелязва Темелков. При пробег около 500 км в нормални градски условия разходът за пълно зареждане в домашни условия е приблизително 25 лв., а на публична зарядна станция - 40-50 лв. с ДДС.
Темелков поставя и още един въпрос - за необходимостта в Пловдив да има ясни правила и строг контрол за управление на индивидуални електрически превозни средства, в частност - скутери и тротинетки.
Той предлага от името на групата да се сформира работна група към Комисията по обществен ред, транспорт и защита при бедствия, която да изготви проект на Наредба. Правилата ще се базират върху Закона за движение по пътищата и ще важат не само за електрически превозни средства на фирми, които ги предоставят под наем, но и на граждани.
Работната група може да бъде в състав от 14 души, сред които са представители на ОП ОКТ, “Паркиране и репатриране”, на правна и стопанска дирекции на Община Пловдив.
“Наредбата, с посочените в нея санкции за нарушители е необходима, за да се гарантира повече безопасност при предвижването с този безспорно удобен, евтин и екологично чист алтернативен транспорт”, коментира Владимир Темелков.