Да има стимули само до второ дете, да внасяме образовани хора. Качеството на живот да расте много бързо, за да остават младите тук
Всички знаем, че населението на страната към 7 септември 2021 г. се е стопило до 6 520 000 души. С 844 000 души е намаляло населението между 2011 г. и 2021 г. и е най-голямото регистрирано намаление от всички досега за 10 г. период!
През 1992 г. 24% от населението беше на 17-годишна възраст, а само 14% бяха възрастните над 65 години. През 2021 г. вече само 14% от населението е до 17 години, но 24% от населението е на възраст над 65 години.
По оценка на ЦРУ по ръст на населението България е на 226-о място в света.
През целия период на прехода българските правителства като цяло нехаеха за задържането на младите хора в България и така го докарахме до този трагичен демографски колапс. Тъй като политиците през целия преход мислеха основно за своето си лично “добруване”, а не за бъдещето на България.
При тази катастрофална демографска ситуация е крайно време да се вземат много по-категорични стимулиращи мерки. Очевидно сегашните не действат.
- Поначало всеки иска да има едно дете и поради това тук стимули не са необходими, освен за бедните. Вече от доста време 3 деца имат тези, които могат да си го позволят. Ето защо помощта за трето дете не само не трябва да е най-голяма, а просто не трябва да я има. Немалка част и от ромите емигрираха, а останалите в България вече като цяло не искат да имат 3 деца. Поради това би следвало
да се стимулира само раждането
на второ дете – включително и с пълна заплата за майката – за сметка на бюджета - до навършването на 3-годишната му възраст.
- Вместо да се раздават пари за помощи на калпак, да се изградят нови детски ясли и градини.
Помощите да са само за наистина бедните
При толкова намаляващо население за целия преход местата в детските ясли и градини продължават сериозно да недостигат, особено в големите градове. Бъдещето е на младите и децата. Когато една държава мисли на първо място за пенсионерите, младите емигрират и става зле преди всичко за пенсионерите. Само държава с повече млади хора може да осигури траен приличен доход за пенсионерите.
- Помощта на държавата за раждането, отглеждането и образоването на деца ще е помощ за развитите държави, ако тези деца не остават в България. Както съм писал неведнъж с точни цифри в “24 часа”, парите, които изтичат от България в помощ на развитите държави под формата на квалифицирани млади хора, далеч надвишават помощите от ЕС. Ето защо хората, които емигрират, да бъдат така добри да си платят професионалното и висшето образование. Всеки, който не го плаща, да подпише договор с поръчители – родители или други работещи хора, че ще си плати образованието с лихвите и неустойките, ако
поне в 7-годишен период след завършване не работи и не се осигурява
в България. Крайно време е това да се закрепи в закон.
- Пенсионерите да получават сериозни надбавки в зависимост от броя на децата им, работещи в България.
Навремето именно децата са били основното социално осигуряване – нека се използва този мощен механизъм. Няма никаква логика тези, които живеят в България, да издържат със своите данъци и осигурителни вноски родителите на напусналите България. При това напусналите като цяло получават по-високи доходи, особено в абсолютни цифри. Не бива тази мярка да се прилага към хората, които нямат деца – в огромния брой случаи това не е по тяхно желание и не бива да бъдат наказвани. Държавата нехае за
мъките на бизнеса да намери читава работна ръка
В последните години безработни в България са само тези, които не искат да работят. За разлика от повечето държави в Европа, тук е изключителна мъка да минеш по стълбиците на административния ад, за да докараш даже един читав програмист в страната. Не знам дали управляващите от последните 10 години са наясно, че един добър програмист в България получава повече, отколкото в Западна Европа. Липсват специалисти и работници във всички сфери. Всички държави по света имат изключителни преференции за квалифицирани специалисти.
А ние нямаме качеството на живот на Западна Европа, за да си позволяваме да създаваме допълнителни трудности. Напротив - тук всичко трябва да е много по-лесно и да се използва главно електронен път за комуникация. Вносът на квалифицирани хора следва да става при много точни критерии без право на преценка от страна на администрацията, за да няма затруднения и корупция. България спешно трябва да си изработи изцяло нова имигрантска политика за внос на читави хора. Читави са тези, които са добре образовани или имат полезна за страната професия, говорят някой от световните езици и не са криминално проявени. В момента например имаме златен шанс да внесем добре образовани хора от Украйна. Нямам предвид жените с малки деца. Отлична възможност е да внесем специалисти от Куба, Индия, Виетнам и редица други държави. Пропуснахме шанса да доведем бесарабски българи. Знаенето на български не е най-важното нещо в съвременния свят. Един средно интелигентен човек ще го говори на работно ниво след по-малко от година престой при един начален езиков курс. А в големите и особено във високотехнологичните фирми всички говорят английски.
Каквито и мерки да взема държавата за стимулиране на задържането на
младите в България, те няма да останат, ако се тътрим
с тези изключително бавни икономически темпове. За целия преход бавно и мъчително пълзим към средния доход в ЕС и категорично държим последно място.
Румъния, която през 1987 г. беше с два пъти по-нисък БВП на човек от България, през 2021 г. вече е с 30% по-голям БВП на човек от нас. През първото тримесечие на тази година ръстът на БВП на България е 4% на годишна база. Докато средният ръст на ЕС е 5,2%. Т.е. вместо да догонваме средния доход в ЕС, ние изоставаме. За същия период БВП на Румъния нараства с 6,5%!
Инфлацията в България през май на годишна база е 15,6% срещу 8,8% средна инфлация в ЕС за същия период. И то при положение, че България е износител на електроенергия и използва относително много по-малко газ за производството ѝ.