- Това е червена линия за нас, няма да отстъпим, казва шефът на парламентарната група на "БСП за България"
Още акценти от интервюто:
- БСП не предлага ново програмно правителство в класическия смисъл, а Министерският съвет да остане в този състав, но да се определят ясни приоритети и срок за изпълнението им,
- БСП най-добре знае какво е да бъде подлагана на натиск и да бъдат отнемани депутати. В случая обаче става дума за друго - натискът върху тях е да се откажат от досегашната си подкрепа за правителството
- Очаквам да има отговорни депутати, които да надскочат партийните си ангажименти и да застанат на страната на хората
- Най-лошият вариант за държавата са избори сега, защото това носи опасност и от връщане на Борисов на бял кон
- Имаме експертиза и в енергетиката, и в регионалното развитие, и във външната политика - коалицията може да разчита на БСП в търсенето на подходящи кандидати
- Не ни притеснява, че ГЕРБ ще ни подкрепят за Изборния кодекс - целта е да дадем възможност на хората да гласуват и да има легитимност на институциите
- Спокоен ли сте за съдбата на правителството, г-н Свиленски, след последното развитие на събитията в ИТН? Ето, 5 гласа в подкрепа вече са осигурени, говори се, че ще има още.
- Към този момент не е важна съдбата на правителството, а съдбата на държавата и актуализацията на бюджета, с която може да се даде необходимата подкрепа за бизнеса и гражданите. А колкото до съдбата на правителството - ситуацията е динамична, виждате. От гледна точка на парламентарна подкрепа - на този етап такава има. Друг въпрос е дали през следващата седмица тя ще се увеличава, или намалява.
- В онзи запис Радостин Василев казва, че чакат още петима. Вие колко очаквате?
- Очаквам да има отговорни депутати, които да надскочат партийните си ангажименти и да застанат на страната на хората, които са ги изпратили в парламента. Защото тук говорим за конкретни неща - за бюджет, за плана за възстановяване, заради който трябва да бъдат приети промени в над 20 закона. И тези хора, които искат да съборят правителството, трябва да направят своя избор - дали искат стабилност и устойчивост, или хаос и избори.
- Говорите за стабилност, но не се очертава такава, въпреки че сега ще се закрепите. Така ли си представяхте живота на мнозинството - в пазарлъци? Купуването на депутати е порочна практика, заради която БСП нееднократно през годините е негодувала, вие също сте били потърпевши в по-предишен парламент. Сега не ставате ли част от схемата?
- БСП най-добре знае какво е да бъде подлагана на натиск и да бъдат отнемани депутати. В случая обаче не става дума за такова нещо, тъй като нито има схема, нито купуване на депутати. Напротив, натискът върху тях е в друга посока - те да се откажат от досегашната си подкрепа на правителството. Това са депутати, които са подписали коалиционното споразумение и са влезли в правителството, а сега им се оказва натиск да напуснат управлението. Така че не става въпрос за схема нито от БСП, нито от ПП, а по-скоро от външни фактори, които се опитват да разбият легитимното управление на държавата.
- Вие знаехте ли, че ПП се готвят да разцепват ИТН?
- Не. В последните дни, когато сме говорили, никой не е имал даже такива намерения. Нормално е партията мандатоносител и премиерът Кирил Петков да се опитат да осигурят продължаваща подкрепа за правителството. На последния си пленум БСП взе решение да се опита да инициира разговори с всички групи от коалицията за стабилизирането ѝ и за търсене на изход от ситуацията. И ако ПП и Петков имат затруднение и не могат да осигурят тази подкрепа, ние сме готови да проведем диалог, да видим какви са причините и в ИТН, и в другите партньори, ако имат притеснения, за да не се стига до такива ситуации. Ние винаги сме търсили баланса и компромиса, който може да бъде направен от всички, за да върви коалицията и да се изпълнява споразумението. До момента то не е било нарушавано, а пък видяхме това гръмко напускане на коалицията - неясно защо.
- Вашето предложение е за програмно правителство, но всички действия на ПП вървят към правителство на малцинството - вариант, който те си лансираха. Кое е по-реалистично?
- Получи се неразбиране с термина “програмно правителство”. Това, което обсъждахме, не е съставянето на ново правителство в рамките на този парламент с независими експерти и програма. Нашият вариант е да се начертаят ясните програмни приоритети, които трябва да бъдат приети в рамките на 1-1,5 г., и правителството да продължи да работи само по тях. В този състав и в тази коалиция, а не с нови формати и подкрепа.
- След разцеплението обаче ИТН май вече нямат връщане назад към коалицията, не е ли така?
- Когато вземахме тези решения, ги коментирахме в рамките на 4-те партии в коалицията. Тогава заявката беше, че Слави Трифонов еднолично си оттегля министрите и се разбра, че те даже не са знаели, че това ще се случи. Но от понеделник насам ситуацията е друга - има напуснали депутати, не се знае и кои министри наистина искат да напуснат...
- А и отношенията не само между ИТН и ПП, но и вътре в ИТН много загрубяха - говори се за предатели, детектори на лъжата, вадят се записи, отправят се обвинения кой е мафия...
- На ИТН им трябва още доста време да участват в политическия живот, за да се научат на коалиционни отношения и как основното е доверието.
- Какви са вариантите пред правителството оттук нататък тогава - да търсите подкрепа по важни законопроекти или има все още шанс да се съберете около програма и приоритети с ясен хоризонт? За което, между другото, говори и президентът и за първи път от доста време БСП е в един глас с него.
- Не знам какво е говорил президентът по темата, ние сме обсъждали това на Национален съвет и го има като вариант за действие. Но като гледам развитието на събитията, мисля, че това правителство ще има необходимата подкрепа и може да продължи да функционира както досега. Разбира се, би било добре хората да знаят кои са основните приоритети и кога те ще бъдат реализирани.
- Какъв е хоризонтът? Владислав Панев казва до лятото, вие говорите до края на годината или 1,5 г.?
- Всеки има различна гледна точка, но най-вредното и опасното е изборите да са сега или през септември, тъй като активността ще бъде ниска, а и законите, които са ни приоритет, няма да бъдат приети.
Най-лошият вариант за държавата е да се отиде на избори сега, защото това носи опасност и от връщане на Борисов на бял кон, каквито са социологическите прогнози. А не това беше целта нито на управлението, нито на 2-годишните усилия на хората да отстранят модела ГЕРБ. Затова за мен вариантът е правителство с ясни приоритети за 1,5 г., след което да се седне отново на масата на преговори и да се види дали можем да продължим, или се отива на избори.
- Предстои в пленарната зала да влезе актуализацията на бюджета - ще събере ли тя достатъчно подкрепа?
- По заявките, които дават и останалите, и напусналите ИТН депутати - те твърдят, че ще подкрепят бюджета в социалната му част, а той целият е такъв. И би трябвало да подкрепят и трите бюджета на двете четения, за да има реално увеличение на парите на пенсионерите. Най-опасното е между двете четения, когато се очаква ГЕРБ и ДПС да предложат различни параметри на бюджета, те да получат подкрепа от част от ИТН и тогава бюджетът да катастрофира, защото ще е с необвързана рамка.
- Защо се бави внасянето на оставките на министрите в парламента? Петков каза, че ако не се събере мнозинство за промените в кабинета, отивате на избори. Опитвате се да си дадете време за бюджета ли?
- Актуализацията на бюджета е важна. А смяната на министри трябва да мине през обсъждания на съответните коалиционни съвети. И ако другите парньори трябва да предложат имена, това трябва да бъде обсъдено в съответните им партийни органи. Няма как в рамките на 3 дни, защото на Слави му е хрумнало в петък слетобед да си изтегли министрите, сега всички да се юрнем. Има време, в което да се обсъди всичко това и да бъдат предложени подходящите хора.
- БСП кои министерства ще иска?
- БСП е участвала в управлението на държавата, предлагали сме през годините и кабинети в сянка, имаме експертни съвети по всички теми. Нека да видим в крайна сметка за кои позиции въобще ще стане въпрос. Имаме експертиза и в енергетиката, и в регионалното развитие, и във външната политика. Така че коалицията може да разчита на БСП в търсенето на подходящи кандидати. Въпрос на разговори е коя партия къде би била най-подходяща. Но този разговор ще се проведе, след като стане ясно кои министри окончателно напускат управлението.
- Възможно ли е Радостин Василев да остане на поста си, или да стане вътрешен министър на мястото на Бойко Рашков?
- Това е второто име, което се завърта за този пост в последните дни. Тази позиция е приоритет на ПП и те ще решат кого ще предложат, а ние ще решим дали ще го подкрепим.
- Премиерът обвини ИТН, че заради тях се бавят реформите, като даде за пример КПКОНПИ. Така ли е?
- Не само КПКОНПИ. В 6-месечното функциониране на коалицията, когато трябваше някакво законодателство да бъде приемано, винаги в последния момент ни се обясняваше как законът не бил точно написан, как противоречал на конституцията, на правилници, искаше се непрекъснато удължаване на срокове...
Ще дам само един пример - със закона за колекторските форми, който беше внесен от МС след безброй обсъждания със заинтересованите страни. И след внасянето му в парламента ни се обясни, че не съответства на правила, противоречи на конституцията, че трябва максимално дълъг срок между двете четения. Съгласихме се и на това искане на ИТН, дадохме 4-седмичен срок за предложения. Той е изтекъл на 9 юни, а няма нито едно внесено предложение, включително от г-жа Митева, която беше най-големият критик на закона. Тоест симулирането на това, че си загрижен за законодателството, а в същото време не предлагаш нищо, води само до едно - че бавиш провеждането на дадена реформа. В случая беше да бъдат защитени гражданите от тормоза на колекторските фирми.
И така се случва вероятно с други законодателни инициативи, затова от ПП говорят за спъване на реформите от ИТН.
- Само между ПП и ИТН ли се късаше нишката, защото съм чувала, включително от депутати от БСП, че ПП си действат, без да се съобразяват с никого, когато си наумят нещо по дадена тема. Знаете ли например, консултирано ли е с вас, че се очаква темата за ветото за Северна Македония да влезе в сряда в пленарната зала?
- Това не е обсъждано. На всеки коалиционен съвет премиерът заявява, че ветото няма да бъде вдигнато, докато парламентът не се произнесе и докато Северна Македония не си изпълни ангажиментите. На следващия ден чуваме как се готви да вдигне ветото. Дори на последния коалиционен съвет го попитах лично: “Въпреки парламента и правителството, можеш ли ти сам да вдигнеш ветото?” И той каза: “Абсурд, няма как да стане.” В крайна сметка този човек не е някакъв извънземен, който да си решава сам какво да прави.
- И вие знаете, че това вето влиза в парламента?
- Не, не знам. Никой не го е предложил, за да влиза.
- Добре - ако бъде внесена подобна точка, без да е предварително обсъдена с вас, каква ще е вашата реакция?
- Естествено, че няма да бъде подкрепена. Първо, няма никакви индикации Северна Македония да е изпълнила и 1 точка от договора от 2017 г. Какво се е случило, за да налага парламентът да преразглежда своята позиция? Аз поне не съм запознат да се е случило нещо положително в този диалог.
- Не е ли по-логично ветото на България да е за самото членство на Северна Македония в ЕС, а не за старта на преговорите сега? Няма ли да имаме в хода на преговорите повече механизми за контрол на изпълнението на всички тези ангажименти на РСМ?
- С поведението си досега Северна Македония не дава абсолютно никакви основания да имаме доверието и увереността, че биха започнали да изпълняват евентуалните ангажименти, ако бъде дадена зелена светлина сега и в процеса на времето тези неща бъдат проследявани дали се изпълняват. Разбирам усилията на ЕК и всички европейски държави, загрижени за присъединяването, но все пак ние трябва да защитим нашите национални интереси.
- Но с оглед на ситуацията с войната в Украйна в момента няма ли логика да се стартират преговорите с РСМ, за да се гарантира европейското ѝ бъдеще, а България пак да защити националните си интереси в хода на преговорите?
- Защитата е ясно разписана, всичко друго е компромис. При срещите си с еврокомисаря по разширяването ние сме водили разговор дали ЕК и ЕС могат да бъдат гарант на изпълнението на договора. Тогава Верхаи каза, че не може да поеме такива ангажименти. Той е почти убеден, че и другите държави не биха били съгласни да поемат ангажименти за неща, които не зависят от тях.
- Като опитен парламентарист вие знаете, че ако ПП и ДБ решат да вкарат в пленарната зала вдигане на ветото, то може да намерят подкрепа и без БСП - от ДПС, от ГЕРБ, и това да мине. Каква ще бъде вашата реакция тогава - ще напуснете ли коалицията?
- Тези партии, които биха подходили така и биха подкрепили вдигането на ветото, приключват с политическия живот за дълго време. А съдбата на останалите зависи от избирателите - нашата позиция е последователна, ние няма как да подкрепяме това.
- Но не казвате ще напуснете ли коалицията?
- Решението какво ще правим в тази ситуация, ще се вземе от Националния съвет. А ситуацията ще е доста драматична.
- Но не казвате твърдо, че напускате? Ако НС реши, че е по-важно правителството да продължи да работи?
- Като член на НС аз мога да си кажа мнението, но това не значи, че НС ще приеме моята позиция. Нека видим. Влизаме в хипотеза, която според мен въобще не е актуална и няма да се стигне до нея.
Но ако въпросът е дали оцеляването на правителството е по-важно от Северна Македония - не, не е по-важно. И е възможно правителството да падне, тъй като и в коалиционното споразумение е записано, че за ветото на Северна Македония може да се говори след изпълнение на ангажиментите. Това е червена линия за нас, която няма да прекрачим.
- ГЕРБ обяви късно във вторник, че внася вот на недоверие. Това притесни ли ви?
- Не. Смятаме, че не могат да получат необходимата парламентарна подкрепа. Интересно е как ще гласуват представителите на ИТН. Дали ще видим обединението между ГЕРБ, ДПС, “Възраждане” и ИТН в действие? Този модел бе отречен от българите преди 1 г.
- Какво стана с промените в Изборния кодекс, с които се връща хартиената бюлетина?
- Промените в Изборния кодекс - те така или иначе всеки момент може да влязат в пленарната зала, защото 2-месечният срок за комисиите изтече. И това обсъждане ще мине през пленарната зала и се надявам да получи подкрепа от повече от една партия.
- Със сигурност зад БСП в момента по тази тема застава ГЕРБ. Не ви ли притеснява, че сте рамо до рамо с ГЕРБ в тази битка срещу партньорите?
- Не, тъй като това не е тема, разписана в коалиционното споразумение. Вероятно и “Възраждане” и ДПС биха подкрепили, тъй като те също са имали такива позиции. Целта е да се даде на българските институции легитимност, защото всички знаем как само за 7 месеца разликата в избирателната активност беше над 750 хиляди гласа. Това е единствената причина да внесем тази промяна - да дадем възможност на хората да упражняват правото си на вот.
Да, аз съм бил един от най-големите защитници на машинното гласуване и продължавам да твърдя, че то свърши своята работа от гледна точка на премахването на невалидните бюлетини, сгрешените протоколи и всички манипулации, които извършваха. Но няма как да отречем рязкото спадане на избирателната активност.
- Едва ли само машините са виновни за този спад. Може би по-скоро причината е в общата политическа ситуация и поведението на партиите, не мислите ли?
- Сигурно има и други причини, но анализът на ЦИК, а и на наши експерти показва, че основна причина е именно въвеждането на машинното гласуване и притеснението на по-възрастните да използват този вид вот.
Визитка
Роден на 9 октомври 1970 г. във Велико Търново
По професия е строителен инженер
Беше два мандата общински съветник в София от БСП
Пети мандат депутат от БСП, избран от 24-и МИР - София
Член на Националния съвет на БСП
Наследи Корнелия Нинова като председател на групата на левите депутати в този парламент