Дипломата от престижен университет е само добро начало. Важно е да си създал проспериращи фирми с големи печалби по света или в България и да си реализирал впечатляващ личен доход или пък да си станал водещ учен
“Продължаваме промяната” и цялата коалиция, преди да спечелят мнозинство в парламента, декларираха, че във всички важни органи на властта ще бъдат поставени най-добрите специалисти. Би било чудесно. Но още тогава писах в “24 часа”, че освен евентуално добри специалисти за министрите е по-важно да бъдат добри политици. Да имат ентусиазма, дръзновението, чувството за мярка, харизмата и убеждението да променят цялостно нещата, като привлекат най-добрите, да сведат корупцията до допустимата мярка, да реализират това, което са заявили, че ще направят, да увлекат последователите си и като резултат
България да се отлепи от последното място в ЕС,
където преди беше Румъния, но сега дишаме само праха ѝ.
Няма да коментирам политиците – имаме още малко време да видим резултатите. Още повече че целият ЕС е в една и съща ситуация на военни действия и сравнението по икономическо развитие с останалите държави членки ще покаже какво сме постигнали.
Бих искал да се спра на един не по-малко важен проблем. Смяната на членовете на регулаторите. КЕВР вече бе сменена. Предстои да се смени съставът на възлов орган за икономиката на България – Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Следват и други регулатори.
Членовете на регулаторните органи не са политици. Те трябва да бъдат отлични специалисти. И в административното управление има един закрепен в кодекс основен принцип – прозрачността. И за съжаление, досега не съм видял съществено обсъждане на качествата на членовете на регулаторни органи.
Да, на първо място е изключително важно какви университети са завършили кандидатите за регулаторните органи. Чудесно е
да са сред първите 10 или 20 в света
Но огледайте се. Във всички водещи фирми има завършили такива университети. Даже като погледна във водещите адвокатски фирми – във всяка има по трима-четирима човека, завършили “Харвард”, “Принстън”, “Оксфорд”, “Тъндърбърд”. Даже само в свързаните с мен фирми има над десетина човека, завършили или специализирали в подобни университети. А има и български фирми, където си ги подбират само такива.
В повечето образовани семейства този подход вече си е нормален път за много от децата и не е нещо необикновено. Доброто образование обаче е само едно добро начало. Изключително добри специалисти, като например в областта на правото, завършват и само Софийския университет или други водещи български университети. Нека имаме предвид, че преди години беше финансово трудно да учиш във водещи световни университети.
За да си член и особено ръководител на регулаторен орган, е много по-важно да се види какво си постигнал, след като си бил добър учащ се. Например - създал си проспериращи фирми с големи печалби по света или в България и съответно си реализирал и впечатляващ личен доход – както например сегашният министър на транспорта.
Или си станал водещ учен с впечатляващи монографии и публикации с практическо значение и си консултант на водещи корпорации. Ако си адвокат – какъв ти е
процентът на спечелени международни арбитражни дела
във водещи световни арбитражи и колко от спечелените дела са големи. Защото именно там само с правни знания се печелят такива дела.
По странно стечение на обстоятелствата държавата продължава да не се обръща към най-успешните адвокатски фирми и адвокати по такива дела, а и към други водещи специалисти в други сфери. Ами не е ли време това да се промени най-после?
Ето сега идва време да се формира например КЗК. Нека да се извадят за обсъждане изявени специалисти в областта на конкуренцията с многократно цитирани публикации в тази сфера. Нека се издигнат водещи юристи в областта на обществените поръчки или поне на административното право с голям практически опит и с многократно цитирани публикации.
Една често цитирана докторска дисертация ще е чудесна атестация.
Утвърденият специалист много по-трудно ще си плюе на фасона
и ще напише очевидно необосновано решение. А не примерно да се сложи в КЗК специалист от друг клон на правото, при положение че КЗК не се занимава с такава материя. Ако това стане – поне да не се декларира, че щели да се слагат добри специалисти. Ако това не стане - ще има ясен знак, че КЗК ще си остане отново политически орган и ще решава големите дела както досега – в зависимост дали се е обадил големият началник.
Не бива да има никакви политически назначения и никакви квоти в регулаторните органи. Хайде стига с тази борба за кокала и квоти с цел получаване на пропорционална на депутатите порция за всяка партия.
Както при всяка коалиция в България боричкането за ресурсни държавни постове е ожесточено. А апетитите към КЗК и другите регулатори са огромни и това даже не се крие от кумова срама. Дано се появи нещо ново под слънцето.