- Агресорът трябва да бъде спрян и наказан да изплати военни репарации, казва посланикът на Полша у нас
- Военната помощ не означава, че страната се включва в руско-украинския въоръжен конфликт
- Полша отпуска специална субсидия за хората, които осигуряват подслон и храна на украинските граждани за своя сметка
- Антиинфлационен щит в Полша намали ДДС върху тока, газа и топлинната енергия, с 5% спадна и данъкът върху доходите, пусна се кредитна ваканция
- Ваше Превъзходителство, каква е ситуацията, след като Русия спря доставките на газ за Полша и България? Какви са възможностите пред двете страни?
- За полските потребители на газ, както за индивидуалните, така и за промишлените, ситуацията след спирането на доставките на руски газ не се различава от ситуацията преди това. Всички получават газа, който са поръчали. Не очакваме положението да се влоши по някакъв начин.
От години Полша последователно намалява зависимостта си от вносни руски горива. От години непрекъснато изтъкваме, че Русия не може да се счита за надежден търговски партньор, защото третира енергийните доставки като елемент на политически натиск. Последните събития ясно потвърдиха това мнение, тъй като Русия не се поколеба да удари дори България – братската и благоразположена към нея страна, заради славянския характер, религия, култура и история. Предварително информирахме, че дългосрочният договор за доставка на руски газ, който изтича в края на годината, няма да бъде продължен, а Полша ще осигури доставки от други източници. Става въпрос както за втечнен газ, който достига до Полша през LNG терминала в Швиноуйшче, така и за газопровода Baltic-Pipe, който в момента се довършва и по който преди новия отоплителен сезон ще потече газ от Норвегия за Полша, изгражда се и терминалът FSRU в Гданск. Разширяването на газопреносната мрежа и изграждането на интерконектори значително увеличават възможностите за източниците и направленията за пренос на газ. Става дума за интерконектора със Словакия и интерконектора с Литва, пуснат в експлоатация на 5 май. Независимо от това ние сме натрупали необходимите запаси от газ, които при спирането на кранчето от руснаците (на 27 април 2022 г.) запълваха 76% от капацитета на складовете ни и оттогава нараснаха до 81%. Действието на Русия в нарушение на подписаните договори само ускорява пълното прекратяване на вноса на газ в Полша от Русия.
- В България военната помощ стана обект на много политически спорове. Имаше ли такива във Варшава и как реагира правителството на опасенията, че чрез доставка на оръжие страната става пряк участник във войната?
- Да не забравяме, че Украйна прилага правото на самоотбрана по чл. 51 от Хартата на Обединените нации, а Русия е агресор, което е потвърдено с резолюция на Общото събрание на ООН. Международното право не забранява на държава, която не участва в конфликт, като Полша например, да помага на държава, която е жертва на агресия. Предоставянето на военна помощ не означава, че страната, която предоставя такава помощ, се превръща в страна на руско-украинския въоръжен конфликт. Полша остава неутрална и нашата помощ не представлява пряко участие във войната. Ние не изпращаме войски в Украйна и от наша територия не се водят преки военни действия.
- Някои медии твърдят, че България продава оръжия на Полша, която след това ги изпраща в Украйна. Имате ли такава информация?
- “Някои медии” са осведомени за неща, за които аз не разполагам с информация и затова не мога да потвърдя дали е достоверна. Трябва обаче да се подчертае безпрецедентната ангажираност и солидарност на страните от ЕС и НАТО, които подкрепят Украйна именно чрез доставката на оръжия и военна техника и координират прехвърлянето ѝ. Полша изпълнява ролята на логистичен център за прехвърляне на военна техника, доставена за Украйна. Доставката на военно оборудване е ясен сигнал за Украйна, че ЕС е наясно с влиянието на тази война върху сигурността на цяла Европа.
- Полша вече е изпратила 200 танка в Украйна. Има ли план за увеличаване на военната помощ?
- Достатъчно е да се вслушаме в драматичните молби и призиви на украинците, за да разберем мащаба на нуждите. Всяка от страните донори трябва да определи как и до каква степен може да подкрепи Украйна.
Полша е един от основните донори на военна помощ за Украйна и военно обучение на украинските войски. Според информацията, предоставена от премиера Матеуш Моравецки на 23 април тази година, стойността на военната помощ, предоставена на Украйна от началото на руската агресия, възлиза на приблизително 7 милиарда злоти (1,6 млрд. долара). Решенията за по-нататъшна помощ ще се вземат в зависимост от развитието на ситуацията, заявените от украинската страна нужди в тази област и обективните възможности за подкрепа.
Военната помощ може да задоволи само част от огромните нужди на нападнатата Украйна и нейните жители. Според данни на ООН повече от 12 милиона души на обхванатата от войната украинска територия се нуждаят от спешна хуманитарна помощ, включително храна, медицински консумативи и подслон. Тази част от помощта не е толкова емоционална, колкото доставката на оръжие или боеприпаси, но най-малкото е поне толкова важна.
На 5 май във Варшава Полша и Швеция съвместно бяха домакини на Международната донорска конференция за Украйна. Тя се проведе в партньорство с председателите на Европейския съвет и Европейската комисия и с участието на Организацията на обединените нации. Тя послужи като платформа за деклариране на допълнителни средства за оказване на незабавна, животоспасяваща хуманитарна помощ за Украйна чрез Ukraine Flash Appeal и други механизми за финансиране. Дори ако някой има съмнения относно военната подкрепа на Украйна, той със сигурност ще открие своята роля при предоставянето на хуманитарна помощ.
- Появиха се обвинения, че Варшава планира да изпрати войски в Западна Украйна, което би било първата стъпка към установяване на полски контрол над тези области. Има ли основания за подобни обвинения и от какво са провокирани?
- Руската пропаганда надминава себе си в измислянето и разпространението на неправдоподобни глупости, които обиждат интелигентността дори на онези, които нямат ни най-малка представа за положението в нашата част на Европа. Такива идеи са безпочвени и абсурдни и могат да бъдат измислени само от онези, които смятат, че отнемането на нечия територия е нещо нормално. Не сме забравили четирите подялби на Полша, в които Русия изиграва най-голяма роля. В нашето съвремие, през XXI век, можахме да наблюдаваме руските подялби: Южна Осетия, Крим, Луганската и Донецка република. Разпространението на подобни лъжи е една от постоянните теми, използвани от Русия (например медии като: interfax.ru, vedomosti.ru, rg.ru, gazeta.ru, rossaprimavera.ru, interaffairs.ru, tvzvezda.ru, vesti.ru, rbc.ru, kp.ru, nation-news.ru, iz.ru), която цели да скара поляци и украинци.
- Как се справя Полша с огромния брой бежанци? Как е организирано настаняването им, как се намира работа за тях, как се финансира помощта за бягащите от войната?
- Вече повече от 5,3 милиона души са принудени да избягат от Украйна от началото на руската агресия. Милиони хора бяха принудени да се заселят в страната. До 7 часа на 10 май 3 275 738 души вече са преминали полско-украинската граница. Този брой включва граждани на Украйна, Полша и на над 170 други държави.
В цяла Полша функционират над 39 пункта за приемане и 149 информационни пункта за бежанци. Наред с помощта за специални цели Полша е въвела системни решения - Закон за подпомагане на украинските граждани, който предоставя правна основа за действие. Този закон между другото отвори полския пазар на труда за украинци, въведе фонд за помощ за Украйна и планира да финансира временна подкрепа за поляците, които предоставят подслон на украинските граждани. От средата на март полските институции дават на украинците идентификационен номер PESEL, който им позволява да функционират на територията на Полша наравно с полските граждани. До 4 май са дадени 981 779 номера. Украинските деца се приемат в училища и детски градини (вече близо 200 000 деца). Украинците имат достъп до полската здравна система наравно с полските граждани.
Настаняването на бежанци от Украйна започва в гореспоменатите приемни пунктове, където получават топла храна, напитки и основна медицинска помощ. Тогава на помощ идват “обикновените” поляци. Интернет и местните социални центрове са пълни с обяви за безплатен прием на бягащи от войната хора в пансиони, центрове за отдих, институции или предприятия, спортни бази, хотели или частни домове. Държавата подкрепя този процес, като отпуска специална субсидия, за която може да кандидатства всеки субект, включително физическите лица, които осигуряват подслон и храна на украинските граждани за своя сметка.
Паралелно с дейностите в Полша се провежда координирана акция в помощ на тези, които са останали в Украйна. Успяхме да създадем най-простата форма за предоставяне на хуманитарна помощ. Такава може да се изпраща от неправителствени организации, сдружения, фондации, частни лица и местните власти. Освен това помощи изпраща Държавната агенция за стратегически резерви. Досега за Украйна са експедирани 8000 тона хуманитарна помощ.
- Да си представим, че войната утре свършва. Какво следва? Какви са вашите прогнози за ситуацията, в която ще се окаже Русия, колко дълго ЕС може да продължи санкциите, може ли да се очакват репарации?
- Подобни прогнози са в сферата на ясновидството, още повече когато всички виждаме, че дори авторът на това престъпно приключение, руският президент, има напълно погрешни оценки и планове. Всички добре знаят как трябва да изглежда развитието на събитията от гледна точка на международното право. Агресорът трябва да бъде спрян и наказан, да изплати военни репарации; военните престъпници трябва да бъдат изправени пред трибунала, Украйна трябва да бъде възстановена и да се въведат механизми, които да предотвратят възникването на такава ситуация отново. Този сценарий обаче предполага рационалност и вяра в международното право. Междувременно Русия е държава, която не държи на думата си, потъпква ангажиментите, които е подписала, и не признава силата на закона, а само закона на силата.
Нито една от страните, които не са били атакувани от руския агресор, не възнамерява да “кани война” на своя територия и затова действията на всички нас се фокусират върху две задачи: предоставяне на помощ за Украйна като жертва на агресия и принуждаване на Русия да спре войната. Санкциите са ефективен инструмент за изпълнение на втората задача. Целта им е да ударят руската икономика, така че Русия да не може да води война в Украйна.
Колко време трябва да останат в сила санкциите? Толкова дълго, че след тяхната отмяна Русия да няма шанс да се върне към имперските си обсесии.
- Цяла Европа страда от новата криза, причинена от войната. Какви действия предприема Полша, за да помогне на хората във връзка с нарастването на инфлацията?
- Целият свят е изправен пред увеличение на цените. Американският президент ясно посочва вината на Русия и Путин, който разпали бандитска война. Руската военна машина, която има много негативно въздействие върху цялата икономика, не бива да бъде оневинена. Русия започна дестабилизиращи действия много преди войната. Цените на горивата и енергията са отговорни за глобалното увеличение на цените. Ето защо е толкова важно да станем енергийно напълно независими от Русия.
Въпреки че причините за инфлацията са външни, полското правителство е подготвило инструменти за подкрепа, така че полските семейства да бъдат възможно най-малко засегнати от нейните последици. Полският отговор беше Правителственият антиинфлационен щит. Той включва намаляването на ДДС върху електроенергията, а също и намаляване на данъците върху газа и топлинната енергия. След данъчните промени (намаляване на ДДФЛ – данък върху доходите на физическите лица – от 17 на 12%) се приеха решения в подкрепа на кредитополучателите, засегнати от последиците от повишаването на лихвените проценти. Най-новото развитие на антиинфлационния щит се изразява в подкрепа за 2 милиона полски семейства, които имат ипотечни заеми в полски злоти, това е помощта под формата на “кредитни ваканции” и нов, по-благоприятен лихвен процент по заемите. Полша не е пасивна и предприема действията, които са необходими, но в същото време не забравя, че всички те трябва да се извършват в съответствие с политиката за национална сигурност.
CV
- Н.Пр. Мачей Шимански е посланик на Република Полша в България от лятото на 2019 г.
- Завършил е славянска филология в Силезийския университет през 1981 г. и е доктор на хуманитарните науки
- Бил е посланик в Словения, Босна и Херцеговина, Сърбия и Черна гора и после само в Сърбия
- Преди идването си в България е генерален директор на Дипломатическата служба
- Оглавявал е и Дипломатическата академия към Министерството на външните работи на Полша