Без държавна намеса наесен ще се режат линии на градския транспорт, казва в интервю председателят на Столичния общински съвет
Още акценти от интервюто:
Длъжници сме на софиянци за състоянието на тротоарите, затова ще инвестираме 11 пъти повече средства в ремонт и изграждане
Новите правила за преместваемите обекти ще влязат в сила през лятото, до 6 месеца срок за търговците да ги изпълнят
Очакваме собственикът на Драгалевския лифт да внесе проект за възстановяването му
Днес СОС ще разгледа пак решенията за издигане на украинското знаме пред общината, за градинка “Борис Немцов” и алея “Героите на Украйна” пред руското посолство
От лятото софиянци ще пътуват с билет за определено време в градския транспорт
Не мисля за местните избори. Политическите интриги са за хора, които няма какво друго да правят
- Г-н Георгиев, областният управител на София върна решенията на СОС за вдигане на украинското знаме пред общината и за именуване на алея пред руското посолство “Героите на Украйна” и градинка “Борис Немцов”. Какво ще предприемете?
- Това, което е по закон. В случая се предвижда право на еднократно вето от областния управител, което съм убеден, че с колегите в СОС ще преодолеем. При последващи обжалвания ще влезем в съдебни процедури. Това е юридическата страна, а политическата - прави впечатление, че жалбата на БСП е възпроизведена безкритично от юристите на областната управа. Правните мотиви за връщане на трите решения са несъстоятелни и вече съм ги включил в дневния ред на сесията днес, за да бъдат разгледани отново. Опасявам се, че областният управител е бил подведен от юристите си. Те казват, че в Закона за държавния протокол не пишело кога може пред общината да се сложи чуждо знаме, затова нямаме право да поставим украинското. Но това е закон за държавния протокол, който урежда посрещането на чужди делегации на ниво държава, министри и прочее. В него няма и дума за общините. Колегите са чели грешен закон. Със същия успех можеше да цитират и Семейния кодекс. Има друг закон, който е относим към случая - за държавния печат и националното знаме. За доклада за градинката “Борис Немцов” аргументът е, че нямало такава реципрочна мярка от московската община. Ами можем ли в момента да очакваме такава?
- Днес СОС ще гледа доклад за двойно поскъпване на репатрирането - става 120 лв. Защо се налага това?
- В началото бях много резервиран към това предложение на председателя на транспортната комисия Карлос Контрера. От изслушванията на Центъра за градска мобилност и изисканите анализи обаче установих, че дневно в София се получават по над 600 сигнала за нуждата от намеса на паяк. Месечно репатрираните коли са 2900. Много е важно да се знае, че тези сигнали са подадени от граждани, пред чиито гаражи например има паркирани автомобили и те няма какво друго да направят, или от градския транспорт заради коли, които спират движението му, или се пречи на вход към болници, училища, обществени сгради. Паякът не е наказание като скобата за неплатено паркиране, а мярка, която се налага на нарушители на закона. Цената му не е променяна над 10 г. и за да се обезпечи тази санкционна функция, е нужна актуализация, за да може да има ред в града.
- Какво ще се случи с градския транспорт през септември, ако държавата не отпусне средства? Може ли още през лятото да се стигне до орязване на линии?
- От миналата година поставяме този въпрос. За съжаление, разликата в политическото управление на държава и община води до това градският транспорт на София да катастрофира във фасадата на парламента. До голяма степен успяхме да преодолеем резултатите от пандемията с актуализации на бюджета, затягане на коланите, пренасочване на пари от готови проекти за издръжка на транспорта. През тази година обаче поскъпването на енергоносителите торпилира градския транспорт. В момента той е обезпечен до есента. Рискът от намаляване на линии е реален. Надявам се, че няма да стигнем дотам, защото има обещание от правителството, че “тати ще ни купи колело, ама друг път”, в нашия случай - че ще има пари при актуализацията на държавния бюджет през лятото.
Ние искаме нещо отвъд това, което се дължи на града - в Лондон например, макар и от различни партии с кмета, правителството отпусна за сектора 4 млрд. британски лири. Да не говорим за орязването на парите за метрото от плана за възстановяване, чиято цел е именно възстановяване на засегнатите сектори. В ход е анализ за оптимизация на линии и този въпрос виси със страшна сила. Без държавна намеса в София ще се режат разписания на градския транспорт.
- Защо се бавите с новата тарифна политика за градския транспорт? Ясно ли е вече какви ще са новите билети и карти и дали ще поскъпнат?
- Преди 4 месеца представихме предложенията на групата на ГЕРБ-СДС за нова тарифна политика. Започнаха консултации - има предложения от ВМРО, ДБ и др. С въпроса се занимава специален комитет от общински съветници, на който наскоро учтиво, но с твърд тон напомних, че очаквам да се разберат по основните параметри на новата тарифна политика и да внесат предложение. Ние нашата част от работата сме си я свършили преди 4 месеца, но демокрацията изисква да постигаме съгласие по важните промени. Те ще дадат възможност за по-справедливо тарифиране на гражданите, повече удобства и на практика по-евтино пътуване. Билетът да е за време - нямаме спор, за вдигане на цените - не подкрепяме такова предложение. Бях помолил до края на март да получим финалното предложение, но още се водят разговори. Смятам, че е реалистично новата тарифна политика да започне да действа още през лятото.
- Какво стана с новите правила за преместваемите обекти, които представихте, но още не са приети от СОС?
- Изтече срокът за обществено обсъждане на предложените над 100 промени. Когато юристите измисляме правила, се опитваме максимално да ги приближим до практиката и до тези, за които ще се прилагат. Проведохме няколко срещи с търговци и с представители на фирми, които оперират рекламни елементи. Чухме предложенията на бизнеса и подготвяме корекциите по някои текстове. Окончателният вариант на новата наредба ще бъде в сайта на СОС през май за второ обществено обсъждане. Очаквам те да влязат в сила през лятото. Става дума за въвеждане на драконовски мерки и много високи глоби за нарушения. На практика ще се премахнат огромна част от мобилните съоръжения в парковете. Не очакваме подкрепа от контролираните, но слушаме много внимателно добросъвестните представители на бизнеса, защото тези промени могат да засегнат хиляди преместваеми обекти. Все още обсъждаме какъв да е срокът, който да дадем на търговците за привеждане на обектите им според новите правила - между 3 и 6 месеца.
- С кмета Фандъкова представихте програма за мащабен ремонт на тротоарите. Кажете първо кои участъци ще се ремонтират и защо?
- За мен лично тротоарите са огромен приоритет, по който работим от няколко месеца с екипа на кмета и съм един от инициаторите на този проект. Чистота, улични дупки, тротоари, зелени площи и градски транспорт - за мен това са петте основни теми, които вълнуват хората и за които имат очаквания към общината. Заради пандемията, спада на приходите и липсата на подкрепа от държавата не ни оставиха много варианти, освен да осигурим нужните средства чрез инвестиционен заем. Ще дам пример с долната част на “Лозенец”. Въпреки че ДБ гласува против бюджета на София и обвиненията, че наказваме едни райони за сметка на други, ефектът от ремонта на тротоари там е страхотен. Това са резултати от нашата работа и хората ги виждат. Естествено, получавам съобщения, в които пише, че сме си оставили ръцете. Обяснявам, че ремонта го прави районният кмет, но хората това не ги интересува. Имах срещи с пенсионерски клубове от “Надежда” и “Нови Искър” и един от най-честите въпроси беше за състоянието на плочките. Тоест проблемът с тротоарите е огромен и сме длъжници на гражданите. С тази програма искаме да променим инфраструктурата в кварталите - става дума за 11 пъти повече пари за инвестиции в нови тротоари. Има и децентрализация - 20% от средствата ще се дават на районните кметове по специална формула, за да няма обвинения, че даваме само на кметовете на ГЕРБ-СДС. Общинският съвет ще държи на контрола на отчетност и безкомпромисност по отношение на качеството.
- Откакто сте председател на СОС, поехте няколко социални каузи - ограничаване на фойерверките, първата правна клиника за жертви на домашно насилие, а сега предлагате и смартгривни за хора с деменция, за да ограничите случаите на изгубили се хора. Тези каузи не са типични за един политик, защо са важни за вас?
- Тъжно е, че такива теми не са във фокуса на политиците. Не съм се хванал с политиката, за да правя това, което всички други правят. Иначе ще съм поредното клише, а си имам по-интересни занимания. Тези теми са в моя фокус, защото това са проблеми на хората. Разказвал съм как започнахме да работим по темата за подкрепа на жертвите на домашно насилие - отидох на протест срещу насилието, чух разказите на две жени как са били малтретирани системно от половинките им, нещо ме хвана за гърлото и на следващия ден започнахме с неправителствени организации да работим по темата. Причината е огромно чувство на отговорност и обяснението, което често повтарям, че няма начин да няма начин. Да, наистина домашното насилие не е фокус на общината, но като няма кой друг да го направи... Проблемите са пред нас - който има очи да ги види и сърце да работи за решаването им, го прави. Не е най-важната работа на СОС да ограничи фойерверките, но това решение вреди ли на някого - не, струва ли пари на бюджета - не, а преодоляваме системен проблем, който пречи на нормалния живот на софиянци.
Гривните за хора с деменция също отнеха много време, докато изготвим програмата, но в това намирам най-голям смисъл в работата си. Като университетски преподавател и корпоративен адвокат кога щях да отида в “Орландовци” и да се срещна с младежи със синдром на Даун, които спортуват там със своя треньор. Хубавото на тази работа е, че тя е като никоя друга, защото ти дава възможност да помагаш на хора, до които обичайно рядко би имал досег. След срещата в “Орландовци” разговарях с майките на тези деца и ето - имам списък от 9 задачи, поставени от тях. (Показва записаното в тефтера си - б.а.) Три вече почти сме изпълнили. Ще отворим спортни обекти за такива младежи и те ще могат да тренират със сертифициран треньор. Правим кариерен център за интеграция, вече разговарях с няколко компании за наемането им на работа. Има голям проблем със сегрегацията в училище, затова ще подготвим специална кампания, за да се опитаме да повлияем върху тези нагласи. Тези решения може да касаят малка група хора, но когато с помощта на гривните утре 5 семейства няма да треперят дали близкият им, страдащ от деменция, ще се прибере, значи сме свършили доста смислена работа. Поне аз така разбирам политиката.
- Какво се случва с възстановяването на Драгалевския лифт? Миналата година казахте, че през 2022 г. ще заработи.
- Драгалевският и Княжевският лифт са частна собственост. Общината не може да нарежда на частните собственици какво да правят, но извървяхме дълъг път. С възстановяването на Драгалевския лифт сме по-напред, защото главният архитект е издал виза, която предвижда това да се случи от първа станция до “Бай Кръстьо”.
Очакваме собственикът да внесе проект за реконструкция. Искрено се надявам лифтът да се възстанови още тази година, защото хората го очакват и това ще бъде голяма победа за София. Както се вижда с казуса с Княжевския лифт, когато влезем в битки със собственика, това отнема поне 1 г. Миналото лято СОС възложи на главния архитект да наеме международна компания, която да направи независим анализ може ли лифтът да се възстанови в сегашните му стъпки. Решението беше обжалвано, спечелихме, но отне няколко месеца. Главният архитект издаде заповед за възстановяване на лифта, ще видим дали собственикът ще я обжалва, но според международната компания, проектирала лифтове в Алпите, това е възможно. Очакваме заповедта да бъде изпълнена.
- Казват, че сте много амбициозен и може да сте следващият кандидат на ГЕРБ за кмет на София. Така ли е?
- Никога не съм възприемал амбицията като добродетел, опитвам се да бъда възможно най-добрата версия на себе си в работата си, така че по-скоро съм работохолик. Отговорността, която нося, е огромна - аз съм на 35 г. и съм председател на най-големия общински съвет в страната. Проблемите на града са много. Имам сравнително успешна кариера като преподавател и адвокатска кантора, политиката за мен не е на всяка цена. София си има кмет, който си върши добре работата и с когото работим в екип. На този етап не съм обмислял изобщо местните избори, които са след година и половина. Има време за политически интриги и спекула, особено за хора, които нямат друга работа.