Лицемерно е управляващите да твърдят, че туризмът им е приоритет, а да отхвърлят всяко предложение, което ще го подпомогне, казва народният представител от ГЕРБ-СДС
Още акценти:
Четворната коалиция всеки ден ни сервира четиристепенно меню от разнородни
идеи, което никой не е поръчвал
Зададох 200 въпроса към министрите
в един ден, защото послушах указанията на
председателя на НС
- Госпожо Ангелкова, миналата сряда предложихте в пленарната зала 120 млн. лв. допълнителна помощ за туристическия бранш към бюджет 2022. Кажете по-подробно за каква помощ става дума, независимо че мнозинството не прие сумата.
- Свързано е с необходимите 20 млн. лв. допълнително увеличаване на помощта, позната като “35 евро на седалка” - подпомагането на туроператори, които водят чуждестранни туристи с чартърни полети. За сведение, през 2019 г. на морските ни летища са обслужени над 14 хиляди чартърни полета с над 2,5 млн. чужди туристи. Тези 25 млн. лв., които сега предвижда българското правителство за тази мярка, могат да стигнат за не повече от 1900 полета със самолети от по 180 места всеки, и то ако седалките са заети 100%. Виждате, че разликата е огромна и има нужда от допълнителни средства, още повече че Европейската комисия нотифицира тази помощ. Но предложението на ГЕРБ-СДС бе отхвърлено.
Високите цени на тока смазват българските хотели и ресторанти и от ГЕРБ-СДС предложихме 70 млн. лв. за подпомагане на бранша. В точка 20 от коалиционното споразумение на управляващата четворна коалиция пише, че те ще предложат енергийни помощи за сектора, но както видяхте, се отметнаха и от този си ангажимент.
Новата мярка, която предложихме, бе да се субсидират и туроператорите, които ползват автобуси, за да довеждат туристи – по 10 евро на седалка. И това отхвърлиха. 2 години след пандемията е време мерките да бъдат надграждани, но явно у управляващите няма политическа воля за това.
Предложихме и допълнителни 10 млн. лв. за реклама. От “Продължаваме промяната” твърдят, че това е исторически бюджет за Министерството на туризма, защото са заложени 27 млн. лв. за ведомството за 2022 г. Само че министерството още през 2021 г. работеше с бюджет от 25 млн. лв. Реално в момента предложените средства са с малко над 2 млн. лв. повече, от които около 1 млн. лева са разходите за заплати. Не виждам нищо историческо.
Изобщо сегашните управляващи само на думи твърдят, че туризмът е приоритет. На фона на отхвърлянето на нашите предложения това твърдение е истинско политическо лицемерие.
Получаваме и сигнали от туристически предприятия, че държавната помощ за оборотен капитал, вече получена от туроператори, ресторантьори и хотелиери по критерии за допустимост и оценка, направени от НАП, сега същата тази НАП изисква от тях парите да бъдат възстановени с лихвите. И това при абслолютно изпълнени изисквания на финансиращата институция.
Положението е много тежко и обяснението за отхвърлянето на тези предложения, които реално ще помогнат за по-бързото възстановяване на бранша, е или управленска немощ, или политическа ревност, че правилните решения произтичат от опозицията.
- Браншът от години настоява държавата да облекчи процедурите по издаване на български визи. Наскоро Националният борд по туризъм призова ако не могат да се намалят цените на визите, поне да се създаде електронна платформа, която да улесни издаването им. Вместо да изграждаме изнесени визови центрове в големи държави като Русия например. Защо наистина този въпрос не може да се реши от години?
– Улесняването на визовия процес винаги е било актуален въпрос. Работя по него още от 2014 г. Тогава започнахме активни разговори с Европейската комисия заедно с колегите от Хърватия, Гърция, Испания и Италия. Наскоро научих, че тези наши усилия са се увенчали с успех.
Европейската комисия е на път да вземе решение, с което от април тази година да се дигитализира целият визов процес. Вярвам, че скоро ще има официално съобщение за това. Ще се създаде дигитализационен пакет за визите, ще има общи европейски условия за издаване на е-визи и дори документите на хартия ще бъдат напълно заменени. Всички страни членки ще издават електронни визи при еднакви условия, т.е. държавата ни няма да може да се оправдава и да не ги въведе. И не се налага тепърва ние да създаваме електронна платформа, тя ще е общо европейско дело.
Това изключително улеснява процеса и искам да благодаря на ЕК за предстоящото решение. Няма да се налага да изграждаме изнесени визови центрове, да назначаваме чиновници там, хората да пътуват стотици километри, за да си получат готовите визи. Особено на фона на всичко, което се случва днес в Украйна, дигитализацията на визовия процес е отлична новина.
- Започналият конфликт няма ли да се отрази негативно на притока на руски и украински туристи у нас тази година?
- Украинските туристи и, разбира се, руските традиционно заемат голяма част от чуждестранния туристопоток у нас. Преди пандемията от Украйна идваха и много сезонни работници в този отрасъл. Със сигурност ще се отрази негативно. Необходимо беше и се радвам, че макар и след дълги дебати, парламентът прие декларация, която осъжда грубото нарушение на международното право от страна на Руската федерация и посегателството върху териториалната цялост чрез военна интервенция срещу Украйна. Това институцията Народно събрание бе длъжна да направи.
Когато има такъв военен конфликт, неблагоприятните последици със сигурност са неизбежни. И най-крехкият мир е по-добър от всяка война.
- Иначе туристическият бранш, имам чувството, че предвкусва края на пандемията и е с големи очаквания за това лято. Има ли обаче основания за оптимизъм и какво ще представлява постковид туризмът?
- Всички сме с надеждата, че идва краят на пандемията, която засегна изключително много именно туризма. Не е въпросът само до фалитите, липсата на оборотен капитал, но и до кадрите. Те се пренасочиха към други сектори, преквалифицираха се и това ще се отрази негативно на качеството на обслужване, което е водещ критерий за успешен туристически продукт. Но това е световна тенденция и целият туристически свят страда от този проблем. Ключово в такъв момент е държавата да покаже, че застава зад бранша и го подкрепя, за да се възстанови поне към края на 2023 г.
- В тази връзка как ще коментирате идеята на просветния министър за учебна година, която да започва по-рано и да продължи до по-късно? Хотелиерите казват, че по този начин учениците ще бъдат заети през юни и дори част от юли, точно когато им трябват стажанти.
- Ето затова е изключително важна държавната политика, която се води в сектор туризъм, да е синхронизирана. Всеки министър трябва да реагира адекватно на ситуацията и да защитава интересите на ресора си. А забелязвам, че четворната коалиция, която ни управлява, всеки ден ни сервира четиристепенно меню от разнородни идеи и предложения, което потребителите не са поръчвали, но заплащат сметката за него накрая. Министърът на туризма има огромна нужда от подкрепа не само от партията, която го е излъчила, а и от своите колеги в тази коалиция. Забелязвам, че той сякаш е сам.
- А вярно ли е, че сте задали наведнъж цели 200 въпроса на министрите?
- Абсолютно неочаквана за мен бе реакцията на управляващите за тази напълно нормална според мен инициатива на депутат от опозицията. Впрочем до момента в настоящия парламент съм задала над 300 въпроса, но до онези 200, които депозирах в един ден, стигнах по съвет на председателя на Народното събрание. Опитах се да задам взаимносвързани въпроси, които се отнасяха до изразходването на публични средства. Излишно е да коментирам, че държавата все още няма одобрен план за възстановяване и устойчивост, че няма одобрени оперативни програми и реално имаме нулева година по отношение на европейските средства. Но е важно хората да знаят как се планира да бъдат харчени парите им, както и средствата от приетия за 2021 г. държавен бюджет.
Зададох въпросите, но председателят на парламента прецени, че те са много общи, и ми ги върна няколко пъти, защото засягали различни ресори. Затова реших да спазя указанията му и зададох въпросите поотделно на всеки министър.
Приемам критиките, че съм затруднявала по този начин администрацията като ласкателство. Та аз съм само един народен представител, а в държавната администрация работят над 36 хиляди души. Какво пречи да отговорят на писмени въпроси, чиито отговори се намират в електронни системи. Всичко е въпрос на организация на работния процес. Важно е да знаем как управлението харчи публични средства.
Освен това неприятно впечатление ми прави разделението между отделните институции. Когато попитах какви допълнителни материални стимули са раздадени през последните 6 месеца на служебния кабинет на президента Радев, ми направи впечатление, че от над 100 млн. лв. допълнителни бонуси 16 млн. лв. са раздадени само на НАП. Изключвам от тази сума парите за работещите на първа линия. А на този фон за БАН, за култура и туризъм нямаше пари.
Така че ще продължа да задавам въпроси и да защитавам интересите на избирателите от Софийска област и на всички български граждани, които са гласували за ГЕРБ-СДС. И да се боря за сектор туризъм, защото той винаги ще бъде кауза за мен. Важно е това, което е направено до момента, да бъде надграждано.
- А каква е тази рекламна брошура на българския туризъм с ваша снимка, която управляващите сега намерили сред изостаналите рекламни материали?
– Това е типичен пример за политическа безпомощност – вземаш един факт и манипулираш обществото, заблуждавайки за какво става дума. Някак не се връзва с посланията на партията на промяната за морал и честност, нали?
Това не е рекламна брошура, а книга от над 220 страници на български и на английски, посветена на българските фестивали и традиции. Поръчана е за протоколни нужди и става дума за типичен протоколен подарък. Всеки, който е запознат с международната дейност на Министерството на туризма, знае, че когато се подаряват такива книги, вътре има поместено кратко обръщение от действащия министър. За лятото на 2020 г. бяхме предвидили България да бъде домакин на голям международен инвестиционен форум в туризма, за който очаквахме над 300 международни гости. Книгата беше част от рекламните материали за страната ни, зад които стои сериозен труд. Началото на пандемията попречи да проведем това събитие и затова част от тези книги останаха.
CV
- Народен представител от групата на ГЕРБ-СДС в 47-ото народно събрание и заместник-председател на парламентарната комисия по туризъм
- През периода 2011-2013 г. е заместник-министър на МРРБ, служебен министър на транспорта през 2014 г. и министър на туризма в две правителства на Бойко Борисов (2014-2017 и 2017-2020)
- Възпитаник на Harvard Business School по програмата за ръководни кадри “Развитие на лидерски умения”. Преди това е магистър по право в УНСС, където завършва с грамота за отличие
- Специализира финансово управление на структурните фондове на ЕС, регионална политика и управление в Института по публична администрация в Маастрихт и в Регионалния институт за административна реформа в Нант, Франция
- През 2014 г. е избрана за един от 214-те млади световни лидери в Световния икономически форум в Давос, а 2 години по-късно е наградена от президента на Италия с най-високото отличие, което се присъжда на чужденци – Stella di Italia
- Владее английски, италиански, испански, френски и руски език
- Омъжена, с едно дете