Рецептата е държавата да помогне на всички по еднакъв начин, казва Цанко Драгиев
Цанко Драгиев е един от мащабните строители на Пловдив. В момента работи по изграждането на транспортния подлез "Модър-Царевец", който трябва да свърже районите "Западен" и "Южен" с подземно съоръжение, което минава под жп линия Пловдив-София. Стойността на обекта, който пловдивчани чакат от десетилетие, е 11,5 млн. лева. Договорът му с общината е подписан през 2020 г. В момента строителите работят по самия пробив, тепърва ще се правят връзките от двете страни. Срокът за приключване е 2023 г.
- Г-н Драгиев, как върви реализацията на един от най-важните обекти на Пловдив - пробива “Модър-Царевец”?
- Трудно е. Но бизнесът има възходи и падения. Строителните материали непрекъснато поскъпват. Това обаче не е в компетенциите на даден кмет. Редно е държавата да се намеси.
Или ще помага на всички
по еднакъв начин, или ще
ги остави да се давят
Какво да кажа? И да ревем, имаме сключен договор.
- Вие как се справяте, след като договорът ви е от 2020 година?
- Имам банков кредит, харча от него. След това ще видя как ще се оправям. Или ще наваксвам от следващи обекти, или от запаси. Трябва да се оцелее. Иначе няма оправия.
- Какво сочат наблюденията ви? С колко процента са нараснали строителните материали?
- Различно е. Желязото е с доста, а бетони и камъни са с по 20% нагоре. Цимента веднъж го вдигнаха, сега пак. В момента е непрогнозируемо. Паниката е голяма. Виждате, че и при недвижимите имоти предоговарят цени по сключени договори. Рецептата е държавна политика.
- От общината казват, че нямат законово основание да завишават договорените суми. Съгласен ли сте?
- Общината е в положение да казва на фирмите: “Имате договор, оправяйте се”. Другият вариант е градската управа да прибере гаранциите ни.
Фирмите трябва да решат коя щета
е по-голяма - да им вземат
банковите гаранции или да си
изпълнят договора
- Вие на какъв етап сте в момента от изпълнението на мегапроекта и ще се справите ли?
- Докато ми стигнат силите, ще работя. В момента копаем пробива, но не можем да работим по локалните платна. Занимаваме се с изкопни дейности. Оттам нататък всичко попада в трасето на бъдещия обект на ВиК - Южния обходен колектор.
- През есента по време на инспекция кметът Здравко Димитров изрази надежда, че “Модър-Царевец” може да приключи предсрочно. Възможно ли е при сегашната ситуация?
- За пари не си говорим. Имаме договор и работим до момента, ако ситуацията стане толкова тежка, че да кажем: “Ние сме дотук. Вземайте ни гаранцията”.
Другият вариант е да го завършим с наши средства. И накрая да ни похвалят по медиите. Не мога да кажа дали ще се поберем в тази сума от 11,5 млн. лева, защото всичко е толкова плаващо.
Само зная, че имам договор, който се опитвам да изпълнявам. Не искам да рева колко ми е трудно. Бях планирал някаква печалба, но винаги има риск. Колкото и да е извънредна ситуацията, все пак война няма още.
Да, скъпо е. Но засега бутаме. По график трябва да приключим в края на 2023 г. Дотогава дано се оправят нещата. Лошото е, че цените вървят нагоре. Топката е в правителството, не е в общината. То трябва да реши как да бъдат подпомогнати различните сектори.
Преживели сме доста кризи, редили сме се на опашки за кисело мляко.
Дано не се върнем на изходно положение.