- Зам.-министърът на енергетиката е подведен
- Един камион няма да мине, зарича се представителят на инициативния комитет
"Разочарование". Това написа Павел Гимишев от Инициативния комитет "Стоп на кариерите в Белащица" след срещата със зам.-енергийния министър Пламен Данаилов. Цяла делегация от селото, в която участваха кметът на община "Родопи" Павел Михайлов и общинският съветник от Пловдив Константин Георгиев, бяха в София, откъдето си тръгнаха, меко казано, недоволни. Двата концесионера - "Холсим" и "Европейски пътища", чиито договори за добив на материали са изтекли, искат да бъдат подновени.
- Г-н Гимишев, възлагахте големи надежди на днешната среща в енергийното министерство, а си тръгвате разочаровани. Защо?
- Защото нищо не се случи. Зам.-министърът Пламен Данаилов е подведен от служители, които от 30 г. са в това ведомство и трябваше най-напред те да бъдат изчегъртани, защото имат обвързаности и са първи защитници на концесионерите. Това е ясно като бял ден. Никога на кариерите в Белащица през тези години не беше направена обстойна проверка. Шефът на дирекция "Концесии" Станислав Станков беше на срещата и в повечето време мълча. А зам.-министърът е подведен. Той не знае, че и на двата концесионера договорите са изтекли. Смята, че едва ли не ще съдят държавата за десетки милиони левове. Подведен е за всички факти около кариерите. Той няма представа какво село е Белащица, на колко метра от него са кариерите и на колко метра са до манастира "Св. Георги", който е на 1002 г. Просто му бяха представени нещата едностранно така, че едва ли не министерството да държи страната на концесионерите.
- Това ли ви каза зам.-министър Данаилов - че ще удължат договорите на концесионерите за добив на инертни материали?
- Не, обясни, че ще вземат решение, след като излезе Оценката за въздействие върху околната среда от РИОСВ-Пловдив.
- Значи нещата не са съвсем решени?
- Достатъчно време се занимаваме с тези казуси и знаем, че след като концесионерите ще си наемат фирми, които да им направят доклад по ОВОС, почти няма случаи, в които становищата да са отрицателни. Така е разписан законът в нашата страна.
- Кметът на община "Родопи" Павел Михайлов какви доводи изтъкна на срещата в министерството?
- Че в никакъв случай не трябва в Белащица да има кариери. Изброи всички факти, които сме изтъквали през годините. И каза, че в момента тече процедура с определяне на санитарни зони на двата водоизточника в селото, а те са точно до кариерите. Това е достатъчно основание да няма изобщо добивна дейност в периметъра им.
- Как ще реагирате?
- В понеделник излизаме на гражданско неподчинение. Един камион няма да мине през Белащица. Предупредихме и зам.-министъра. Ако смятат, че ще удължат концесионните договори, жестоко се лъжат. Пред Белащица повече камион няма да мине. Ще се съберем, ще дежурим и с телата си ще застанем пред камионите. Това трябва да е ясно. Достатъчно сме търпели и платихме висока цена със здравето. Няма да дадем нищо да се изнесе от баира.
- Концесионерите нямат ли законово основание да искат удължаване на договорите си?
- Какво значи законови основания? Имаме два изтекли договора, които по време на валидността им не са били удължени.
- Предишните управници по-решително ли действаха във ваша ползва?
- Факт е, че по времето на ГЕРБ след един наш протест бяха спрени кариерите. Факт е обаче, че така го направиха, че концесионерите спечелиха в съда и продължиха да работят. Ще изчакаме да видим кои са по-решителни.
- Не са ли пресилени страховете ви, след като още нищо не е решено?
- Убедени сме, че ще се решат в наша полза. Но през тези години видяхме как институциите у нас не работят в интерес на гражданите. Единствено министърът на екологията Борислав Сандов и областният управител Йордан Иванов са зад нас. Това са хората, които показаха, че имат смелостта и познанията как да бъдат спрени тези кариери. Белащица е на воден режим през летните месеци, в същото време два водоизточника изтичат в дерето. Как не го вижда това РИОСВ? Не било в тяхната компетентност.