Това, че сме 4 партии в коалиция, не означава непременно, че всички трябва да се подпишем под едно и също мнение по всеки въпрос. Търси се баланс, казва председателят на Народното събрание
Още акценти от интервюто:
Опозицията не пожела да се включи в комисията за конституцията, но се надявам да го направи на по-късен етап - по конкретни предложения в пленарната зала
Интеграцията на Западните Балкани е в наш интерес, така че действията по засилване на отношенията между София и Скопие следва да се оценяват позитивно. Здравословно е за държавата да се чуват различни мнения.
Не мисля, че на хоризонта има разрив между президент и премиер
- Колко удобен е столът на председателя на парламента, г-н Минчев?
- Позицията е много отговорна, което прави стола не толкова удобен. Когато седне в него, човек трябва да е много внимателен, защото от действията му в немалка степен зависи правилното функциониране на Народното събрание. От тази гледна точка бих го определил като отговорен.
- Учите се в крачка – коя е най-голямата ви грешка до момента?
- Не се чувствам в положение да анализирам себе си публично - както в позитивен, така и в негативен аспект. Със сигурност има действия, които съм можел да предприема по по-правилен начин. Но ще запазя анализа за себе си с оглед на желанието ми да се подобрявам винаги.
- Вие сте най-младият председател на парламента в новата ни история. Депутати с опит от другите групи непрекъснато ви поучават, някои дори ви се карат. Чувствате ли пренебрежение?
- Не бих казал. Приемам нормално това, че си позволяват критика. Дори понякога тази критика да звучи по-тежко или като заяждане, не усещам лошо отношение от нито една група. Спокойно се чувствам. Не мога да спра хората да изразяват своето отношение към мен. В крайна сметка депутатите, независимо какъв опит имат, имат право да изразят становище или отношение. Оттам нататък е моя работа каква част от техните коментари и становища ще взема предвид. Разбира се, когато се касае за градивна критика, която може да допринесе за по-добра работа в Народното събрание, съм склонен да я приема.
- Още на втория месец ви заплашиха с искане на оставка. Чувствате ли се застрашен от заплахите, които лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ отправи към вас, и имат ли основание критиките му за парламентарния контрол и министър Бойко Рашков?
- Аз смятам, че съм прав. Има зададен въпрос от г-н Карадайъ, има предоставен отговор от г-н Рашков, процедурата е изпълнена. Ако г-н Карадайъ има възражения по качеството на отговора, аз не мога да давам съвети на министъра как да го допълни. Така че конкретната процедура е реализирана докрай и аз не чувствам вина за действията си.
А иначе това, че г-н Карадайъ ме заплашва с оставката ми, не ме притеснява по няколко причини. Първо, не мога да спра никого да говори за моята оставка. Второ, не мога да спра депутатите да започнат процедура за това. Ако съберат необходимите 80 подписа, това ще се разгледа. Трето, аз със сигурност съм тук за определен период от време. Независимо дали ще е по-кратък, или по-дълъг, в някакъв момент аз ще си тръгна. Тези постове винаги са временни. Докато работим добре, най-вероятно и аз ще съм тук. Времето ще покаже колко дълъг ще е този период.
- Каква е вашата прогноза? Казахте – докато работим добре... как работи коалицията в парламента?
- Минали са по-малко от два месеца от съставянето на правителството, така че за крайни оценки е рано. Но като за четиристранна коалиция нещата се движат добре. Нормално е, когато има 4 формации, всяка със собствени стратегии и виждания, комуникацията да отнема повече време и съгласуване. Но за момента се работи добре.
Един от първите ни приоритети е бюджетът. Вече е внесен, което показва, че се върши работа. А това няма как да стане, без да има необходимата спойка между партиите в коалицията.
- Всъщност точно покрай бюджета се очаква в пленарната зала да се появят търкания между партиите от коалицията. Как ще се справите с тях?
- Нормално е да има различни виждания. Всяка партия има програма, която няма как да не защитава. След като се тръгне по пътя на изготвянето на бюджета, е нормално всяка от тях да направи някакъв компромис, така че да се намери баланс между всички. И в този процес има дискусия. Може би някъде тя е малко по-твърда, но в това няма нищо странно. Всеки защитава своите идеи, докато се намери балансът.
- Казвате, че работите добре, но в политическите среди вече се говори за предсрочни избори и дори вървят наддавания кога ще са те – наесен или следващата пролет. Как ще ги опровергаете?
- Този въпрос е малко като с моята оставка – никога не можем да спрем хората да говорят по определени теми. Докато управлението работи в полза на обществото и хората го чувстват по този начин, няма причина то да не продължава. Надявам се това да е за по-дълъг период.
- Подхлъзва ли се мнозинството в парламента по някои от номерата на по-опитната опозиция? Както стана с мораториума върху цените на тока например?
- Да, ГЕРБ го предложи, но ние преценихме, че за момента това е подходяща мярка. Гласували сме го. Какво значи “подхлъзнали”? Има предложение, всеки депутат има възможност да прецени неговото основание. Взели сме решение, че следва да се подкрепи, и това е. Действително се наложи корекция с нова дата на този мораториум, но в крайна сметка това е един нормален процес, не бих го определил чак като подхлъзване. Ние имаме конкретна програма, по която работим. След съставянето на комисиите в парламента работата тръгна много по-активно.
- Имаше много спорове за юридическата валидност на този мораториум. Като юрист вие как приемате намесата в работата на независим регулаторен орган? И очаквате ли мораториумът да падне по-рано?
- Запознат съм с практиката на КС по такива мораториуми. Конкретно този до момента не е бил оспорен. Има предпоставки да бъде отменен по-рано, надявам се това да се случи. Това ще означава, че пазарът е влязъл в нормални рамки и не е нужно с такава мярка да се осигурява защита на потребителите.
- Като говорим за парламентарните трикове и лоши практики на ГЕРБ – и вие вече взехте май да ги усвоявате? Ето, видяхме, че вкарвате през преходните и заключителните разпоредби на бюджета промени и в други закони – преурежда се статутът на съдиите по вписванията, правят се структурни промени в Министерския съвет. Уж говорите за промяна, пък такава няма. Защо го допускате?
- Да, действително в законопроекта, който постъпи в Народното събрание, има такива текстове. Но в крайна сметка тези промени няма да бъдат реализирани чрез преходните и заключителните разпоредби на бюджета. Ще се възприеме друг подход – чрез отделен законопроект, който да мине по законовата процедура.
- Това ваше решение ли е? Няма ли да ви скара с премиера и вицепремиера?
- Не, категорично. Това не значи, че няма да предложим тези промени. Те просто ще минат по каналния си ред, за да могат засегнатите лица да вземат отношение по предложенията, съответните комисии да обърнат внимание на промените и да имаме един качествен законопроект.
И няма да ме скарат с никого, защото в крайна сметка качественото законодателство е приоритет не само на законодателния орган, не само на членовете на “Продължаваме промяната” в Народното събрание, а и на премиера и вицепремиера. Цялата коалиция държи на това.
- Тоест това не е само ваше решение, а е изговорено с премиера?
- То няма как да е само мое решение, тъй като аз, в качеството си на председател, не мога да зачеркна някои разпоредби, които не ми харесват. Така че това е общо решение, дискутирали сме го и всички застават зад това.
- И кога ще бъдат внесени тези промени?
- Работи се в момента по отделни законопроекти и когато са готови, ще бъдат внесени.
- Президентът и премиерът се появиха заедно на честването на Гоце Делчев след размяната на “стрелички” между тях. Има ли обаче скрито напрежение между тях заради менторския тон на Радев към Петков?
- Чак напрежение не мисля, че има. Нормално е да има различни виждания между две различни институции. Дори е здравословно за държавата да се чуват различни мнения. Не би било правилно, ако всички власти са в абсолютен унисон по дадена тема. Така че не мисля, че на хоризонта има разрив между президент и премиер.
- Една от критиките, отправена от президента, беше, че визитата на премиера в Скопие е била прибързана. Ще отстъпи ли България на натиска на Европа да пусне Северна Македония за старт на преговорите?
- България няма да отстъпи на натиска на Европа и позицията на изпълнителната власт не е такава. Идеята е да се даде нов тласък на преговорния процес между България и Северна Македония и той се случи много успешно в началото на годината. Но това не е резултат на натиск, а на желание да се постигне истински напредък. В наш интерес е интеграцията на Западните Балкани, така че действията по засилване на отношенията между двете страни и изчистване на всички отворени въпроси следва да се оцени позитивно.
- Един от основните въпроси, който се поставя от наша страна, е за правата на българите в РСМ. Чухме от премиера Ковачевски, че промяна в конституцията им е възможна при отварянето ѝ за членството в ЕС. Не се ли завъртаме така в омагьосан кръг – ние искаме, преди да вдигнем ветото, това да е факт, те казват, че то може да стане при промените в конституцията им за преговорите, тоест този процес трябва да е стартирал?
- Да, действително премиерът Ковачевски отвори вратата за подобно изменение, но то в момента не е и част от рамката 5+1, която се коментира в отношенията между България и Северна Македония. Защитата на правата на македонските граждани с българско самосъзнание е ключов въпрос за нас и ще остане такъв. Как точно ще бъде реализиран – дали ще остане само на законово ниво, или не, това ще се изчисти в преговорите. Но от защита на правата на това население никой със сигурност няма да отстъпи. Те са много важни за българската страна.
- Създадохте комисия за промени в конституцията, но ГЕРБ и ДПС отказаха да участват в нея, а без тях нямате необходимия брой гласове? Тогава как точно ще се случат намеренията ви спрямо Иван Гешев, тъй като до голяма степен промотираната от коалицията съдебна реформа се съсредоточи в неговото махане?
- На първо място, с промените в Закона за съдебната власт категорично ще бъдат вкарани в рамки неговите правомощия. Това е много важно. Така че, дори и да остане той, не че това е предпочитан вариант, но който и да е – правомощията му да не са толкова безгранични, колкото са в момента. Изменението на ЗСВ е много важен инструмент в тази посока. Самата смяна на главния прокурор минава през ВСС и ще видим и там как точно ще се развият нещата. За промени в конституцията е необходима по-широка подкрепа.
- Каквато няма да имате май в този парламент?
- След заявките на опозицията изглежда, че тя няма особено желание действително да се води сериозна дискусия по темата. Но в рамките на временната комисия със сигурност ще бъдат разгледани важни аспекти от конституцията, ще се вземат предвид становища от различни страни.
Опозицията не пожела да се включи в състава на тази комисия, но когато тя излезе с конкретни предложения, те отново ще бъдат дискутирани в пленарната зала и опозицията ще може да изрази отношението си. Ако припознае част от предложенията, би било чудесно. Това не е последната стъпка, а първата. Оттук нататък започва широка дискусия в обществото. Ако част от формациите не са пожелали да се включат в комисията, надявам се да го направят на по-късен етап поне по конкретни предложения.
- Каква е вашата позиция за зеления сертификат – трябва ли да се премахне той изобщо?
- Цялостната полза от зеления сертификат е по-добре да бъде коментирана от лица с медицинска експертиза. Те най-добре могат да преценят какви са ползите от въвеждането му и какви биха били рисковете от отмяната му. Не се чувствам аз човекът, който да даде по такива медицински въпроси адекватно становище.
Относно въвеждането му в парламента – доколкото всички граждани имаме задължението да разполагаме с такъв при влизането в различни обекти, редно е и за Народното събрание да бъде по същия начин. Въпрос и на морално отношение е – когато нещо е необходимо за всички граждани, защо тук да правим изключение? Това не би дало добър пример.
- Зеленият сертификат обаче стана повод за първо разцепление в коалицията ви – ИТН се подписа под искането на “Възраждане” до КС?
- Между 4 формации е нормално да има различни идеи и концепции. ИТН са срещу тази мярка и това е тяхно право. Това, че сме в една коалиция, не означава непременно, че всички трябва да се подпишем под едно и също мнение по всеки въпрос. Търси се балансът. Това е тема, по която ИТН са на различно мнение, така са преценили. Ще видим и КС какво ще реши.
- Покрай споровете за работата на депутатите в условията на пандемия възникна и въпросът за новата пленарна зала. Каква ще бъде съдбата ѝ, след като се върнахте в старата сграда? И тук ли ще остане парламентът окончателно?
- За момента със сигурност ще остане тук. В момента другата сграда не може да приеме Народното събрание поради ремонт. Моето лично мнение е, че Народното събрание трябва да бъде в тази сграда и по чисто символни съображения - това е мястото, което най-позитивно се свързва с този орган.
- А каква ще е съдбата на новата зала, за която се хвърлиха милиони?
- Конкретно за залата не сме мислили, иначе другата сграда се използва много активно.