Бившият кмет на Пловдив и настоящ депутат Иван Тотев отново критикува действията на общината. Този път на прицел е намерението тя да отдаде имоти на концесия за многоетажни паркинги. Ето какво е написал ексградоначалникът.
В програмата си за разпореждане Община Пловдив предлага шест имота за концесии с предназначение многоетажни паркинги.
Защо смятам, че това не е правилно решение?
Концесията е форма на публично-частно партньорство, в която публичният партньор /в случая общината/ би искал да получи услуга, било то чрез строителство или чрез управление на общински актив, която услуга е значима, но не е в началото на списъка от важни социално-икономически задачи.
Концесия на картинг писта или стадион е такъв пример. С важен социален елемент, но в никакъв случай в началото на списъка от задачи пред общинското ръководство. Това е и причината досегашните концесии да не носят значими приходи в общинската хазна. Приходите от концесии са между 0,5% и 0,9% от всички местни приходи.
Вторият критерий е икономическият. Възможно ли е създаване на бизнес план, подходящ за външно финансиране, най-често заемно?
Общините, за разлика от бизнеса, имат достъп до по-евтин финансов ресурс в лицето на ЕБВР, Фондовете за градско развитие, ЕИБ и т.н. Обекти и услуги, които са социално значими, с възможност за съставяне на бизнес план и попадат в кръга на активно изпълнявани дейности от общината, не бива да бъдат давани на концесия. Приходите от тяхното управление биха били значително по-големи, отколкото концесионните такси от тях.
Не по-малко маловажна е ценовата политика. При управление на изцяло пазарен принцип, а не на предварително зададен бизнес план, социалният елемент до голяма степен зависи от волята на концесионера. Тогава често добрите намерения се превръщат в лоши практики.
Паркингите категорично попадат в тази категория. Управлението им е дейност, която общината изпълнява и то, бих казал, добре. Управлението на „Синя зона“, паркингите, включително многоетажни, е дейност, свойствена за общинските служители.
За някои от предложените терени има напреднало проектиране и изготвени бизнес планове. Такива са теренът на ул. „4-ти Януари” и този на кръстовището на бул. „Източен” и бул. „6-ти Септември”. За теренът в Тракия има идейна разработка.
Всички те представляват проекти с ясно изразени икономически и социални ползи. Като такива трябва да бъдат поставени по-напред в списъка от неотложни задачи пред общинското управление и да бъдат изпълнени с общинско, било то и заемно финансиране. Още повече, че точно тези проекти бяха с одобрено финансиране от Фонда за градско развитие. Бяха проведени и обществени обсъждания и получиха положителна санкция от обществеността.
Не по-малко важно е да се отбележи, че в Пловдив вече има и работещ пример – многоетажният паркинг в район "Западен".