Историята ми със СИК е инсинуация на кръгове с нарушени интереси, каза още министърът на земеделието
Знаем каква е славата на горските в момента - всички са с нагласата, че там цари беззаконие
Най-ощетени се чувстват зърнопроизводителите заради заявката, която е дадена за таван на плащанията
Приоритет е подпомагане на производителите да са конкурентоспособни както на пазара у нас, така и в ЕС
И като народен представител съм казвал, че основната роля в държавата е на парламента
- Министър Иванов, честито! Две от най-важните агенции - на храните и горите, обаче се вадят от министерството заедно с агенцията за сертификационен одит на европарите. Как приемате тези структурни промени, това не е ли значително орязване на ведомството?
- В никакъв случай. Напротив, смятам, че е възможност за по-ефективно работеща структура. Министерството на земеделието е една мегаструктура, която в себе си съдържа немалко второстепенни разпоредители с държавни средства. В крайна сметка решението за структурни промени се взе по време на коалиционните преговори с една-единствена цел - да има по-голям контрол върху дейностите. Защото и агенцията по горите, и БАБХ са контролни органи, които получиха доста лоша слава в последно време. Това беше и водещият мотив да бъдат изведени като отделни структури и да преминат към Министерския съвет под шапката на министър-председателя. Не считам, че тези промени биха довели до някакъв негативен развой в посока значението на институцията Министерство на земеделието. Това няма да се отрази негативно и на отрасъл “Земеделие”. Той винаги е бил структуроопределящ и много значим за страната ни. Просто извеждането на контрола извън министерството ще доведе до по-голяма ефективност.
- В горите няма само контрол, а има и стопанска дейност. Къде ще бъде мястото на горските предприятия - към МС или в МЗ?
- Горските предприятия и стопанската дейност остават в рамките на Министерството на земеделието. Вече ги събрах, за да потвърдя, че продължава започнатата при служебното правителство политика за строг контрол при добива на дървесина. Особено в случаите на незаконен добив, който ощетява най-вече гражданите, които имат по-висока цена. Проведох разговор с директорите на 6-те предприятия, за да намерят възможно най-скоро формулата, която ще върне старите нива на цените на дървесината.
- Има ли такава формула без мораториум по подобие на енергетиката?
- Мисля, че ще я намерят. Разбира се, без мораториум. Ако се наложи, дори ще прекратяваме обществени поръчки и ще възложим нови по далеч по-прозрачен начин, отколкото досега са свикнали. Защото всички знаем каква е славата на горските в момента - всички са с нагласата, че там цари беззаконие.
- Кога тези мерки ще дадат отражение на цените на пазара на дървесина?
- Задачата, която съм възложил, е до края на януари да имаме вече резултати. Включително да има намаляване на цените на дървесината.
Но въпреки промените министерството ще бъде основата за определяне и задаване на посоката за развитие на българското земеделие в следващите години. То ще продължи да бъде източникът на политиките в сектора. Ние сме институцията, която ще прилага новата Обща селскостопанска политика, на чиято база се изгражда стратегическият план. Тук са директните плащания, Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) и всички дейности, които са гръбнакът на земеделието в България. Всичко, което предстои, ще става на базата на диалог. В следващите дни ми предстоят срещи с браншовите организации. Вървят тематичните работни групи за стратегическия план. Там дискусията е напреднала доста. Искам да чуя и на живо тези хора, за да видим какви забележки имат.
- Част от браншовите организации не са особено доволни, че човек извън сектора поема министерството. Но всъщност предимство или недостатък е липсата на опит в земеделието? Предимство, защото сте равно отдалечен от всички сектори, а недостатък, защото не сте се занимавали досега с детайли като ОСП и стратегически план например?
- Коалиционните партньори, особено мандатоносителят, искаха начело на министерството да бъде човек без обвързаности в сектора. Тоест да не е зависим от един или друг.
Според министър-председателя това е предимство, което ще даде възможност за по-прозрачна работа. Влизаме хора, които нямат зад гърба си обвързаности със зърнопроизводители, със зеленчукопроизводители, с животновъди. Всички ще бъдат равнопоставени. Това е много важно в този диалог, който ни предстои за реализиране на коалиционното споразумение. В него има наистина много амбициозни задачи и те трябва много внимателно да се разгръщат, за да не се нарушава балансът и някой да остане ощетен. Тоест всички реформи трябва така да се направят, че да няма рязък удар върху някой от секторите. Защото в момента най-ощетени се чувстват зърнопроизводителите заради заявката, която е дадена за таван на плащанията.
Като цяло в работата си на народен представител от област Шумен съм работил по решаването на много земеделски проблеми. В моето битие преди политиката е имало немалко работа и с производството на земеделска продукция. Фирмата, която съм консултирал като юрисконсулт преди време, имаше и такава дейност.
Като член и зам.-председател на комисията по европейски въпроси основната ми задача 8 години беше да се занимавам с програмирането, разходването и контрола на евросредствата, в голяма степен свързани и със земеделието в ПРСР. През комисията минаваше целият обем информация за тези програми. Тоест считам, че имам експертиза и в земеделието. Например за африканската чума по свинете бях много активен като депутат, за да не се стигне до затваряне на предприятия и избиване на животните. Погледнете - в региона на Шумен нямаме такива случаи, въпреки че тогава бях в опозиция.
- По въпроса със СИК - ако само сте продавали застраховки като студент, защо фигурирате като управител на клона в Шумен в регистъра ДАКСИ от 1995 г.?
- Не мога да си обясня какво се е случило и защо е направено това.
Фактите са ясни - тази история е изключително неприятна инсинуация. За мен е резултат от интереси на определени кръгове, които считат, че ще бъдат накърнени, и се лансира тази история.
По това време бях студент в Софийския университет, живеех в бл. 17 в Студентски град. В София, а не в Шумен.
През годините този въпрос никога не е бил поставян. Правени са много проверки, включително и по Закона за достъп до класифицирана информация, както и проверки от НАП и други институции, които не доказаха нищо от тези обвинения. Вади се само в моментите, когато се сложи моята кандидатура за някаква държавна позиция.
- Като например през 2013 г., когато бяхте зам.-министър на вътрешните работи за часове...
- Още тогава и премиерът, и министър Цветлин Йовчев казаха, че няма никакви данни, и към днес е проверено на всякакви нива моето неучастие в каквито и да е схеми и престъпни групи. Доказано е, че няма такова, иначе нямаше да бъда тук. Бил съм зам.-председател на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред, с най-висок достъп до класифицирана информация.
Пак казвам, всичко това е инсинуация от определени кръгове и ще стане ясно скоро кои са те. Когато стартираме един сериозен мониторинг на министерството, ще започнат да излизат редица нелоялни практики.
- Да очакваме ли смени на шефове на агенции и дирекции в министерството или на фонд “Земеделие”?
- Предстои детайлен преглед на работата на всяка една агенция или дирекция, на всеки служител. Вероятно ще се наложи преструктуриране на някои дирекции, най-малко заради структурните промени. Законовите и подзаконовите промени трябва да вървят ръка за ръка.
Най-общо ще се направи една преценка за начина на управление и ефективността на всяка една от структурите. Трябва да има един екип, който наистина работи и дава резултати. Основното е да има координация между различните звена. Когато застъпят зам.-министрите, ще бъдат разпределени ресорите и основното изискване ще бъде да има изключително точна координация в действията. Не можем да си позволим разнобой по различни теми, когато се приема най-важният стратегически документ - именно този стратегически план.
Предизвикателство е, че влизаме в период, който е много напреднал. И ако има да се правят промени във връзка с подписаното коалиционно споразумение между 4-те партии, това трябва да стане изключително внимателно, деликатно. И отново да се дискутира с браншовите организации в тематичните работни групи и да се консултира с партньорите от Европа. Планът на служебния министър е бил в края на годината да се предаде планът, но е твърде вероятно това да се случи малко по-късно.
- Кога? И парламентът ли ще вземе най-дискусионните решения като например за тавани на плащанията и размерите на субсидирането?
- Таванът на плащанията и видовете субсидии ще бъдат дадени като решение на Народното събрание. Винаги и като народен представител, съм казвал, че основната роля в държавата е на парламента.
Категорично не е реалистично да успеем с внасянето на плана до края на годината. Но не сме само ние. 22 държави, сред които и Германия, са подали заявления, че няма да спазят срока. Той не е преклузивен, а препоръчителен. С Германия имаме идентични мотиви, те също влизат в нов етап на своето управление. Няма как политики, заложени от предходни правителства, да не бъдат ревизирани в момента през призмата на нашето коалиционно споразумение. Не може така набързо за 2 седмици да вземем решения за период от 2023 до 2027 г. Аз няма да го допусна!
Но като министър на земеделието ще държа да се работи много усърдно и дори да се забавим с месец-два, това да бъде максимумът. Тоест в оставащите дни на декември и в първите на новата година да се действа много усърдно, за да бъде завършен този план. И бързината няма да е за сметка на качеството.
- В земеделието интересите са огромни и разнопосочни. Как ще балансирате между малки и големи фермери, между зърнопроизводители и животновъди?
- Много е важно и аз няма да допусна да се противопоставят едрите и дребните фермери. В никакъв случай. Всеки има своето място и значение в сектора. Ще защитаваме интереса на всички земеделски стопани, но акцентът ще бъде, както е в коалиционното споразумение, към развитието на микро, малки и средни стопанства. Ще опитаме да върнем колкото може повече хора в земеделския сектор. Това ще бъде и един от механизмите за завръщане на нашите сънародници от чужбина. Със своя опит и знания те ще могат да се реализират и у нас - например в биологичното земеделие.
Всеки сектор е важен и има своя принос за земеделската политика и икономиката на страната. Ще вкараме и финансовите инструменти. Всеки да има равен достъп до средства - национални, европейски, под формата на нисколихвени и облекчени кредити. Така и по-големите ще могат да се компенсират, ако има намаляване на субсидиите им.
- Какво показват първите ви впечатления в министерството, кои са най-големите подводни камъни и проблеми, които не търпят отлагане?
- Работи се усилено и в четвъртък за пръв път бяха изплатени едновременно двете най-големи плащания в земеделието - по СЕПП и обвързаната подкрепа за животни, в общ размер от над 750 млн. лв.
Но един от основните проблеми са “Напоителни системи”. Ежедневно получавам доклади и се занимавам от сутрин до вечер с тях. Проблемите са натрупани с години. Унищожена инфраструктура, нарязани съоръжения, помпени станции за скрап, неподдържани канали. Много е важно да намерим решение в кратък срок. Най-вероятно в “Напоителни системи” ще влезе и външен одит, за да имаме ясна картина. Още повече че в този сектор ще бъдат съсредоточени немалко средства.
И в стратегическия план ще има мярка за напояване. И по предходния програмен период на ПРСР има 100 млн. лв. за рехабилитация на системата. Но и там има проблем. Предстои да го решаваме, защото благодарение на “усърдната” работа на предишни ръководства има опасност от много сериозна финансова корекция, която да ги доведе до фалит. Сега търсим изход от тази ситуация с ръководството на фонд “Земеделие”. Вероятно част от материалите ще отидат и при г-н Рашков и МВР ще влезе там.
- Кога е станало това?
- Преди служебното правителство. Просто с лека ръка са проведени тръжни процедури, по които има сериозни забележки. За радост, навреме са спрени процесите и не сме изхарчили нито стотинка. Но щетата е, че реално могат да бъдат загубени средствата от ПРСР, и се опитваме да я избегнем. Целта е да направим всичко прозрачно и да нямаме забележки, защото 100 млн. лв. са една голяма сума. Нямаме право на грешки.
- В коалиционното споразумение е записано създаване на 6 събирателни пазара, на които да става контролът на вноса от НАП и митници и в същото време да могат да предлагат продукцията си на тях и дребни производители. Как и кога ще стане изграждането им - това държавни тържища ли ще бъдат, или публично-частно партньорство?
- Важно е да се осъществи, за да се разгърне потенциалът на българското земеделие. И родните производители да реализират продукцията си и да не се стига до изхвърлени домати и излято мляко. Досега липсваше целенасочена политика от страна на държавата.
Направи се опит и има щандове в големите вериги, но те не са достатъчни. Там са все още единици.
Предстоят ни срещи с представителите на веригите, за да се опитаме тези щандове да се увеличат и стоката да е в по-голям обем. Ще си поговорим пак за френския опит. Знаете, че там веригите са задължени да продават регионални продукти. Но няма да решаваме въпроса с тоягата, всичко ще е чрез процес на диалог. С разговори и създаване на предпоставки за качеството на българската стока сами ще се убедят, че им е по-изгодно да продават български продукти.
Как ще функционират тези тържища, много дейтално ще бъде фиксирано в концепция, която ще бъде направена между министерството и земеделските производители. По-скоро ще са публично-частно партньорство.
Приоритет за правителството е подпомагане на производителите, за да бъдат конкурентоспособни както на пазара у нас, така и в ЕС. Това ще бъде първата стъпка. Изграждането на такива тържища има и в плана за възстановяване. Предвидени са инвестиции в центрове за подготовка за предлагане на пазара на плодове и зеленчуци в размер на 30 млн. лв. Финансиране има, бенефициенти са земеделски производители, организации и сдружения. Крайният резултат е да се направят тези 6 центъра.
- Как гледате на идеята за обособяването на гарантирани регионални бюджети за субсидиите по инвестиционните мерки? Или на такива за големи и малки стопани?
- Удачно е да се прилага регионален подход по отношение на мерките в ПРСР. Смятам, че това е изключително полезно и за мерките за общинска инфраструктура. Ще се даде възможност за по-равноправно разпределение на евросредствата. Ще направим консултации с НСОРБ. Също и за инвестиционните проекти трябва да има регионален подход.
Въпросът е да има ефект за земеделците, а не да се изгради стадион по ПРСР, за да пасат кравите на него.
Това ще стане с детайлен анализ на отделните райони за това какви култури са подходящи за отглеждане в тях. Не просто да се дават пари, а след обстоен анализ какви култури и продукти могат да се произведат.
Целта е субсидиите да са към култури с потенциал.
CV
l Роден е на 13 август 1975 г. в Шумен
l Завършил е история в Софийския университет и е доктор на историческите науки от Шуменския университет. Завършил е и право във Великотърновския университет
l Бил е член на Шуменската адвокатска колегия
l Бил е два мандата общински съветник от БСП в Шумен - от 2007 г. до 2013 г., и кандидат за кмет на града през 2015 г.
l Депутат от БСП в 6 парламента - от 42-ото НС насам
l Член на Изпълнителното бюро на БСП