ПП - 50,25%, БСП - 15,58%, ИТН - 22,11%, ДБ - 12,06%
Както предвидихме в статията ми в “ 24 часа” за тежестта на всяко министерство (“Кое министерство колко струва според важност, пари и престиж” от 17 ноември, в която са оценени различните постове по скала от 1 до 10 - б.ред.), партиите се бориха министерствата да бъдат разпределени пропорционално на депутатите на всяка. Това е справедливо, защото гласоподавателите за всяка управляваща партия биха искали тя да участва в управлението пропорционално на получените гласове. За да се намери компромис между исканията на 4-те партии, някои от министерствата бяха разделени
по начин, който
го няма по света
Умни хора като Кирил Петков и Асен Василев едва ли имат съмнения по този въпрос. Но те имаха една много по-важна цел – да се състави правителство, което постигнаха.
Как да оценим разделените министерства?
Министерството на растежа и иновациите получава ОП “Иновации и конкурентоспособност”. Досега на година средно са раздавани по 250 млн. евро. По плана за възстановяване и устойчивост сумата ще бъде 27,4% от 12,5 млрд. евро (при ГЕРБ беше към 20%). На година това прави по 685 млн. евро, което е сериозно повишение. Даниел Лорер от ПП се очаква да отговаря за ключови ведомства като ББР, Фонда на фондовете, индустриални зони, “София Тех парк”, агенцията за инвестициите, експортното застраховане, агенцията за научни изследвания и иновации и тази за насърчаване на малки и средни предприятия. При това положение на министерството следва да се дадат 3 точки.
Ако министерството подготвя нормативни актове в областта на икономиката, оценката му би се повишила.
Министерството на икономиката и индустрията губи част от насочените към министерството на Лорер дейности. Но получава “Терем” от МО и “Транспортно строителство и възстановяване” от транспортното министерство.
Министърът пряко ще управлява
държавните дружества
при предвиденото закриване на ДКК. Това са аргументи оценката на министерството да остане 5 точки.
Министърът на електронното управление пък получава “Информационно обслужване”, Държавната агенция “Електронно управление” от МС и дирекция “Информационни технологии” от транспортното ведомство. В плана за възстановяване и развитие се предвиждат 20% за дигитализация. Малко неща са направени в дигитализацията досега – напр. системата за сигурно ел. връчване на ДЕУ, софтуерът на Агенцията за вписванията, системата на Булстат, системата на НАП. Повечето други пари
отидоха в нечии джобове
Дано занапред да не е така. На министерството следва да се дадат 3 точки.
Изваждането на Агенцията по вписванията от Министерството на правосъдието намалява точките му на 3. То би имало много по-голям капацитет, ако при него започне да функционира истински съветът по законодателството.
Вицепремиерът по ефективно управление ще работи с дирекции на МС. Към него ще отидат гражданските регистри и административното обслужване. Сигурно е имало и аргументи защо при него да отидат и Български пощи, кадастърът и Агенцията по вписванията. Аз поне
не се сещам за аргументи Български
пощи да се извади от транспорта
и съобщенията. Но тъй като тук не става въпрос за обособяване на министерство, то не се променя оценката за ПП. Заради Агенцията по вписванията следва да добавим 1 точка към тези на премиера.
Какво показват сметките? Двете партии – ПП и ДБ, са получили почти идеално пропорционално точки спрямо броя на депутатите си. Известно превишение има ИТН – с 3,45%. Само БСП взема с 3,83% по-малко точки спрямо броя на депутатите си. Но да не забравяме, че Министерството на икономиката и индустрията управлява голяма част от държавните фирми. А те може да бъда управлявани повече или по-малко интензивно.
Нека не забравяме и че разпределението въобще не е приключило. Остават да се разпределят или да запазят досегашните си ръководители независимите регулатори, държавни агенции, фондове и др: КЗК – 4 т., КЕВР – 4 т., КРС – 0,5 т., КФН - 2 т., КПКОНПИ – 2 т. – но ако ѝ се дадат засилени разследващи функции, точките ѝ следва да се увеличат, ДФ “Земеделие” – 4 т., Държавната агенция по горите – 1,5 т., Българската агенция за безопасност на храните - 0,5 т., и т.н. Едва ли към тези структури ще се подходи по различен начин.
Дали министрите са най-добрите специалисти в предлаганото правителство? Далеч не всички. Някои като Кирил Петков, Асен Василев и редица други безспорно са добри специалисти. Но не е казано, че всеки министър трябва да е специалист в ресора си. Във всички демокрации министрите може и да не са специалисти. Защото за един политик е важно да има харизма, изказ, поведение и хъс и да може да работи с добри специалисти.
Малко е странно в малка държава като България да има толкова много типични разследващи органи с обща компетентност – МВР, ДАНС, следствието и в съществена степен - КПКОНПИ. А в някаква степен разследващи функции имат в своята сфера КЗК, НАП, митниците и т.н. Дали не се разпилява ресурсът и необходимата компетентност? Не знам дали някой си е правил труда да провери колко контролни органа с препокриващи се функции има само в здравеопазването. Дали това не е една от причините да сме на последно-
предпоследно място в света
по смъртност от ковид?
И дали нормалният бизнес не губи твърде много време да се обяснява на многобройните разследващи и контролни органи. Какво иска частният бизнес? Преди всичко да не му пречи държавата. Да, това е основният проблем на бизнеса в България! Дано процентът на прибраните пари при обществените поръчки
се намали поне на 10% - това
ще е много голям успех
На теория не е лесно това да стане при тези относително ниски заплати и пенсии на министри. За съжаление, не всички министри и решаващи органи са си надвили на масрафа и са готови да работят за около 6-7 хил. лв. вместо за в пъти повече в частния бизнес. Няма да станат нещата и без прозрачно и публично тотално електронно управление, включително
използване на чипове с много
възможности в личните карти
Без агенти под прикритие, без отмяна на декриминализирането на провокацията към подкуп. Без полиграф в редица сфери на дейност, където той се използва в развити държави (специални служби, полиция, данъчни, митничари и др.).
Почти никой няма стимул да си плаща реално пенсионно осигуряване, при положение че над половината от пенсионерите получават еднакви пенсии и уравниловката се задълбочава. И сега има криминализиране на неплащането на данъци върху укритите доходи, но това не помага.
Идват интересни времена. Дано видим нещо наистина ново и при това положително.