Тия млади хора трябва да стиснат зъби и да устискат, казва синдикалистката и бивш депутат
Никакво лицемерие нямаше при преговорите. Честно!
Служебното правителство няма право да предлага по-високи пенсии. Не е честно към тези, които ще ги плащат
В държавно регулираната цена влиза и тази за технологични нужди, и за пренос. Е, тогава защо ЕРП-тата да я купуват на свободния пазар, а не от производител с определена норма на печалба? И ние като държава какво да правим - да даваме помощи на тези, които не могат да я платят? На кого - де факто на тези, които надуват цените.
- Тъкмо зарадвахте пенсионерите, че нито един от тях от януари няма да взема по-малко от колкото е взел през декември, и служебният финансов министър Валери Белчев обяви 490 лв. минимална пенсия. Започна ли надцакването и защо точно от служебния кабинет към новите управляващи г-жо Зайкова?
- Разбрах. Недоумявам. Няма право да го прави. Не е почтено към тези, които реално ще плащат пенсии от януари. Нямам представа как се е стигнало до тази цифра. Та това означава по-големи разходи за пенсии и социални плащания!
- Продължавате ли да смятате, че нито един пенсионер догодина не трябва да взема по-малко от последните месеци на тази година?
- Категорично. Никой не трябва да взема по-малко. Нашето решение бе да не слагаме някакви пари, като добавки. Разбира се има работа по реформата на пенсионната система, тя е една инертна система, не трябва да се пипа така. Това, което ГЕРБ под натиска на патриотите направи е престъпление - работилите над 30 години, да вземат толкова, колкото не работилите, или работилите по-малко. Събраха половината пенсионери над 1 милион, които вземат ниските пенсии, в едно. Договорихме се също да се изследва и предната част на пенсионната формула. Ние сега първо решихме, че ще увеличим коефициента на 1,35. С перспектива до 2024 г., т.е. до края на мандата на новия кабинет да стане 1,5 тежест на всяка година трудов стаж. Но, съотношението среден осигурителен доход и личен осигурителен доход също трябва да се изследва, за да не причинява дисонанс на системата.
- Посоката на реформата в пенсионната система уточнена ли е, коментирана ли е и каква е тя?
- Нали не забравяш, че има и втори стълб на тази система? Сега от пенсионната вноска се вземат 5% и се пренасят във втория стълб. Но това са малко пари. В цяла Европа пенсиите са на капиталов принцип, а не на разходно - покривен тип, като у нас. Ако занапред се реши да се увеличава бавно и полека вноската и към 2035 г. стигнем до съотношение 50/50, ще се намали дефицитът, а и така хората ще разполагат с личните си пари. Има два варианта за анализ- единият е, законът да се промени така, че да разреши на пенсионните компании от втория стълб по-рискови вложения за по-висок доход и съответно по-високи втори пенсии. Другият вариант е самото лице да решава за своите пари- да може например до 50% от тях, от личната му партида, да са за по-рискови инвестиции. Това също предстои да бъде анализирано и постепенно, за 15 години, да решим дали да остане основна държавна пенсия, или не, но и малко по-малко да се доближим до капиталовия характер на пенсионните системи.
-Безсилни ли сме пред цените на тока и парното? Ще предизвикат ли те протести, ще скарат ли партиите от коалицията?
- Не, не сме безсилни. При първоначалното обсъждане, колегите от БСП все още не искаха да разберат, че трябва да съчетаем нашето мнение с тяхното. Помислете - България има мощности от 10 000 мегавата, ползваме - 3 000 , останалото го продаваме. Аз питам, защо при излишък на ток, цените растат. Очевидно е, че трябва да уточним как ще се формират цените, което ще бъде решено за най-много един до три месеца. Нали разбираш, че България е най-бедната държава и повечето хора не могат или трудно могат да си позволят да плащат тези цени. Само за пример- регулираните цени се формират от цената на производителя, която например за „Козлодуй“ е 50 лв. на мегават, вместо 400 лв. за мегават , колкото е на борсата. В държавно регулираната цена влиза и тази за технологични нужди, и за пренос. Е тогава защо ЕРП-тата да я купуват на свободния пазар, а не от производител, с определена норма на печалба? И ние като държава какво да правим - да даваме помощи на тези, които не могат да я платят? На кого, де факто на тези, които надуват цените.
- След края на преговорите по работни групи, доста важни новини останаха за след юли, че и след това- семейно облагане, необлагаем минимум… Дали хората ще имат търпение да ги дочакат или ще започне недоволство?
- И сега има важни новини. При необлагаемия минимум имаме различия, затова се получи отлагане. По-десните искаха той да бъде на нивото на прага за бедност, други да бъде на ниво на минималната работна заплата. Ние, от ИТН, предложихме на нивото на средната работна заплата. Затова остана да се анализира кое е най-полезно и кое е възможно. Вероятно ще бъде някъде около нивото на минималната работна заплата. Друго важно решение, което бе взето е максималният осигурителен доход да е 2/3 от средната заплата. Важни данъци също решихме да ги няма- данък лихви и данък уикенд. Реши се мерките за подпомагане на бизнеса да се запазят. Минималната работна заплата от януари трябва да бъде не по-малка от 700 лева, най-вероятно ще е 710 лв. Оставихме размерът и да уточнят социалните партньори, и то само за 2022 г. Защото вече е подготвена европейска директива, която ще е в сила от 2023 г., която казва, че минималната трябва да бъде 50% от средната. И нещо, също много важно-решихме бюджетният дефицит, да не е над 4% догодина и да започне да намалява. Разходите да не са над 40% от БВП, иначе отиваме към неприятни финансови резултати, което не бива да си позволяваме.
- Преговорите между четирите партии симулация за пред публика ли бяха или наистина се водеха с добър тон и стремеж към разбирателство? Питам ви като човек, който участва в тях?
- Никакви симулации нямаше. Добрият тон наистина го има. Има го и желанието да се постигнат важни неща. Всяка една от партиите изложи своите виждания, след това се съставиха протоколи, които са основата за коалиционните споразумения. Никакво лицемерие нямаше. Честно.
- Записани са 135 точки, по които има консенсус. Всичките ли ще намерят място в коалиционното споразумение?
- Мисля си, че всичко ще намери място. В тези точки има и такива, които предвиждат да се направи анализ. Ще видиш обаче, че тези анализи, дори най-дългосрочните са най-много до три месеца. Което означава, че след трите месеца трябва да се вземе решение. Тъй като нещата са сумирани в частта „Финанси“, ще видиш, че е заложена актуализация на бюджета след първото полугодие, която трябва да поеме финансовото обезпечаване на мерките след тези анализи.
- Някои смятат, че много от записите просто отместват решаване на проблемите във времето, за да има кабинет на всяка цена. Така ли е?
- Не, категорично няма такова нещо. Точно затова е заложена актуализацията на бюджета за юни.
- По време на преговорите, вие възкликнахте: „За бюджета на САЩ ли говорим“. Имаше ли състезание по популизъм сред партиите или наддаване чии предложения да се приемат?
- Ако си спомняш при преговорите по социална политика, когато дадоха думата първо на БСП, те поискаха, както казват хората, майка си и баща си. Ясно е, че всяка партия иска да се представи добре пред избирателите си, ама ако бяхме продължили така… Та, затова аз възкликнах : „ всичко това е много хубаво, но ако имахме бюджета на САЩ“. Добре е, че при разговорите някои неща бяха минимизирани, или отложени за по-нататък.
- Този път няма да откриете първото парламентарно заседание, за да го кажете и в зала. Съжалявате ли, че не станахте пак депутат?
- О, не, не съжалявам. За какво да съжалявам. Просто не ме избраха, това е.
- Ако бяхте избрана, какво този път бихте казала на колегите си?
- Щях пак да им припомня, че по-важна е България от партийните интереси. И аз се надявам, че те вече са го проумели. Че са си научили урока. И десните, и левите, и ние по средата. Конфронтацията никому не е полезна.
- Защо предишните два кратки парламента не успяха да направят кабинет? Какво попречи? Версии много, кажете своята?
- Новите партии бяха много млади. Все пак ИТН победи ГЕРБ след толкова много години управление. Идеята бе да се поеме лична отговорност, за да може ако сгрешим, да има други партии, които да са чисти и които да продължат. Затова смятахме, че е по-добре да има правителство на малцинството, подкрепено от другите партии. Не се оказа правилно. По-добре е да се направи коалиционно споразумение и всяка партия да си поеме отговорността.
- Само това ли попречи, защо не го обяснихте по добре на останалите?
- Е, имаше и разни апетити на разни хора да са министри. Аз не знам каква е тая чудесия да се иска. Министър да си, се иска освен акъл, и да познаваш материята, и много физическа сила. Не всеки може да бъде министър. Не знам защо много хора си мислят, че като седнат на тоя стол и ще им пораснат крила. Човек трябва да има чувство за отговорност. Представи си само - аз съм на 79 години и всички много ме обичат – от старата левица до новата десница. Та, представи си идиотската мисъл аз да стана министър да дойде някому в главата- ама как да стана бе, аз още имам акъл! Затова казвам, човек трябва трезво да си прецени, ако има нещо в главата си. Ама не всички го правят.
- „Изчегъртването“, или да не употребяваме тази дума, но рестарта на системата и смяната на модела, ще създават конфликти и занапред. Пресен пример- уволнението на шефката на ДКК от последните дни.
- Защо да не използваме думата изчегъртване, когато такова трябва. А ако погледнеш по навътре, ще видиш, че тази жена, уволнената, е взела интересни решения. Цяла сутрин обаче гледам телевизия и не видях един човек, различен от ГЕРБ да бъде поканен. Още ли има страх от Бойко, не знам, но може ли само едностранно да се гледа на един конфликт!
- Ще издържат ли и на това хората, които ще влязат в новия кабинет?
- Тия млади хора трябва да стиснат зъби, и да издържат. Пожелавам им го от сърце. Аз мога да им помогна, но само с акъл.
- Всъщност узряха ли политиците, а и електоратът ни за широка коалиция? Ще приемат ли временно съюзяване на десни и леви, за постигането на леви цели с десни средства? Накъсо казано- ще успеят ли този път четири партии да съставят кабинет?
- Ако видите програмите на партиите, независимо дали са десни или леви, ще видите твърде много общи неща. След преговорите, за които говорихме, в протоколите никъде не става въпрос за дясно и ляво, а за неща, които наистина ни трябват. Кабинет ще има и той трябва да издържи цял мандат.