Още акценти от интервюто на съпредседателите на "Продължаваме промяната":
Над всеки трябва да има 4 очи, за да няма произвол
Няма да има квоти 3:5:8, България е малка, за да я делим на порции
Гласовете на българите, които искат добра държава, не са ничия собственост
Всички осъзнаха, че не може да има още едни избори
Ние сме номинации за премиер и финансов министър, но бъдещата коалиция ще реши
Ядрена енергетика трябва да има, значително по-евтино ще е да се случва в “Козлодуй”
- Господа, идва тежка зима, която ще изисква бързи и смели действия от следващо правителство и парламент. Какво трябва да се случи по темата “цени”, за да няма протести и нови избори напролет?
Кирил Петков: Първо да сме сигурни, че имаме конструктивно коалиционно правителство, което се е събрало не на база само необходимост, а на база ясни политики и разписан план. Колкото по-детайлно го направим сега това споразумение, толкова по-малък ще бъде потенциалният конфликт в бъдеще. Вместо ние да налагаме нашата програма и план, структурирахме групи от специалисти и всяка партия от бъдещата коалиция ще даде най-добрите кадри. Време е А отборът на България да започне да отговаря точно на тези въпроси.
- С кого преговаряте? При вашите партньори ситуацията е динамична - говорите с Нинова от БСП, но не знаете през януари кой от тази партия ще изпълнява това споразумение. Аналогично е и при “Демократична България”.
Асен Василев: Говорим с официалните лидери на партиите. Ако те излъчат други, с тях ще говорим.
- Имате ли сигурност, че тези партии ще са зад споразумението и при смяна на ръководствата?
К. П.: Толкова много сериозни проблеми са сложени на масата и те са толкова далеч от идеологиите на различните партии... Хубавото е, че когато направим тази програма, тя ще бъде комуникирана и към цялото население. Никой, независимо кой как е решил да управлява неговата партия, няма да тръгне срещу националните интереси, които ще са основа на тази програма. Така отговорността на всеки лидер - сегашен или бъдещ, остава с цялата си тежест.
- Какво е впечатлението ви от първите неофициални разговори с БСП, ИТН и ДБ? Ще съберете ли нужната подкрепа в парламента?
А. В.: Засега заявената подкрепа е достатъчна, за да започне този процес, в който да се изчистят политиките и решенията. И силно се надяваме при приключването да имаме детайлно коалиционно споразумение, подобно на австрийското или немското. Ако искаме да живеем в Германия, да започнем да управляваме като в Германия.
К. П.: Хубавото е, че видяхме конструктивен диалог с всяка една от тези партии. Усетихме, че осъзнават голямата отговорност, която им седи на плещите. Говорихме за това, че никой няма лукса оттук нататък да гледа тяснопартийно, а пък съвсем не - личностно. Всеки осъзна, че не може да има още едни избори.
- Така ли стоят отношенията и с ИТН на Слави Трифонов?
К. П.: Да, абсолютно! Същото е и с БСП, и с ДБ.
- А смятате ли, че ИТН ще са устойчиви и няма да чуете пак гневна реч на Тошко Йорданов от трибуната с лични нападки?
А. В.: Личните нападки са абсолютно безпредметни. Това, което е важно, е да има политики, по които сме си стиснали ръцете, и те да бъдат подкрепени в бъдещо управление.
- Всички партньори май искат смяна на главния прокурор Иван Гешев. Какви промени предвиждате за правосъдната система, защото свалянето на главния прокурор е по-скоро вендета, отколкото реформа?
К. П.: Единственото име, за което говорихме на срещите досега, беше точно името на главния прокурор. България е малка страна, а и идеята да има човек, при когото само Господ е над него, не е здравословна в която и да било страна. Но и индивидуалната личност на г-н Гешев е част от проблема според нас и коалиционните партньори. Да, имаме много добри идеи, не са еднакви - всяка партия има добър екип и ще спечелим да чуем всички идеи. И вярвайте, по тази тема ще има доста добре разписана програма!
- Освен Иван Гешев се появи и втора червена линия - смяна на предшественика му Сотир Цацаров, който оглавява комисията “Антимафя” - краткото име на КПКОНПИ. Това какъв знак е?
А. В.: Това е знак, че КПКОНПИ трябва да започне да работи и абсолютно навсякъде, където има корупция, и да може да бъде установена по надлежния ред КПКОНПИ да започне да разследва. Абсолютно недопустимо е да имаме хора в списъка “Магнитски”, а КПКОНПИ да не е открила нарушения там.
К. П.: КПКОНПИ ще има различна функция - не само ще прави директно проверка за корупция, но ще има механизъм, който да дава поне 4 очи над възможността всеки министър да прави нещо в министерството си. Например има дирекции, които трябва да откриват нередности в министерствата, които рапортуват директно на министъра. Представете си какъв е шансът те да уловят някаква корупционна практика на министъра?! Ако КПКОНПИ стане звено, където тези дирекции да рапортуват и да бъдат отговорни пред нея, това ще раздели контролните органи във всяко министерство и изпълнителната функция на министъра. КПКОНПИ ще даде възможност за цялостно преструктуриране на тези одитни отдели.
Както в една банка - одитният ѝ отдел никога не рапортува към изпълнителния директор, а към собственика. Иначе би фалирала ужасно бързо. Ако говорим за министерствата, собствениците са гражданите и органът, който ще следи тези процеси - КПКОНПИ.
- Говорите за коалиционни партньори, но “Продължаваме промяната” стана първа сила именно с гласовете на част от тези формации. Как реагират те на това?
К. П.: Няма нечии гласове! Няма такова нещо! Има българи, които искат тяхната държава да се развива по най-добрия начин. Тези българи не са ничия собственост. Ние сме техни служители. Оттук нататък трябва това да се разбира - всеки държавен служител, всеки политик, е служител на тези гласоподаватели. Обръщаме пирамидата с главата надолу.
Както и че държавата не притежава пари - тя събира пари от едни хора и бизнеси като данъци и тогава започва да харчи техните пари.
- Факт е обаче, че привлякохте хора, гласували за Слави Трифонов, Мая Манолова и т.н. Къде сгрешиха протестните партии, което вие да не повтаряте, за да успеете да задържите тези хора и да ползвате тази енергия за управление?
А. В.: Не става въпрос за грешки. Хората по площадите, без значение дали са били за протестни, или непротестни партии, казаха прости неща - искат да има нормални болници, нормални училища, нормална инфраструктура. Искат младите да се върнат. Искат да имат работа, добре заплатена. И гласуват на база на това кой смятат, че тези проблеми могат да бъдат решени и тези цели постигнати.
- Като говорим за коалиции - огласихте леви политики с десни средства. Как ще се споразумеете с БСП например, които са против дясното средство плосък данък?
К. П.: Преди данъците трябва да говорим за кражбите. Ако те бъдат спрени, ще има много повече средства за леви цели - здравеопазване, образование, да няма никой под линията на бедност от пенсионерите. Тук има огромен проблем, който се нарича корупция - огромни средства, които отиват при много малко на брой хора. И само това да спрем и ги насочим към проекти, които са важни за България, няма за какво даже да говорим за ляво, център и дясно.
А. В.: Като свършим тази задача, на следващите избори - може би след 4 г., дискусията ще е друга. Данъците са средство, целта е да имаме нормални болници и училища, да няма хора под линията на бедност. Ако тя може да се постигне със съществуващ ресурс, без вдигане на данъците, не мисля, че някой ще има нещо против.
- Смятате ли, че с тези партньори ще го постигнете?
А. В.: Абсолютно.
- Г-н Василев, бяхте, а и най-вероятно ще сте финансов министър - вече преживяхте кошмарна седмица при актуализацията на бюджета в предишния парламент.
А. В.: Да, беше наистина кошмарна седмица, но бюджетът в крайна сметка се прие единодушно, с всички партии. И той беше точно с такава философия - успяхме да повишим събираемостта от данъци, да спрем част от течовете, и част от тези пари отидоха за повишение на пенсиите, за здравните работници, за подкрепа на бизнеса в COVID кризата, за образование, за култура, за абсолютно всички сектори, които имаха нужда от финансиране в кризата. И точно с такава философия смятаме да подходим към бюджета за догодина.
К. П.: Ако премахнем корупцията, ще премахнем много и от административната тежест към бизнеса, който трябва да работи по-добре. И проектите, които ще се изпълняват и ще се фокусират парите към тях, ще бъдат не тези, от които е най-лесно да се откраднат пари, а тези, които са най-важни. И всичко това е свързано с нулева корупция - това ще бъдат думите, които ще чувате от нас непрекъснато.
- Като заговорихте за проекти - кои ще бъдат приоритетните? И каква е позицията ви например по една червена линия, която БСП слага - за АЕЦ “Белене”?
А. В.: Експертната група ще прецени. Нашата позиция е, че ядрена енергетика в България трябва да има. Значително по-евтино и по-прагматично е тази ядрена енергетика да се случва в “Козлодуй”.
За гражданите дали ще има ядрена мощ в “Белене”, или “Козлодуй”, е без значение, стига да се произвежа на-евтин ток. Абсолютно прагматичен подход към ситуацията би бил да се каже: Да, ядрена енергия искаме да имаме и дайте да видим къде е най-евтино тя да се случи.
- Като заговорихме за енергия - кажете къде свършва реалното в скока на цените на тока и газа и къде започва спекулата?
А. В.: И това е въпрос на експертна оценка. Истината е, че при текущите нива на въглеродните квоти България може да има устойчива енергия под 200 лв. на мвтч независимо от консумацията. Това е много начално виждане. Най-вероятно може да е и по-ниско, но трябва експертите да се произнесат. Но това е систематичен подход и преглед, след като се сменят върховете на дружеството.
- Г-н Василев, понеже споменахте бюджета - дали вече сте във връзка със служебния финансов министър точно по изготвянето на бюджета?
А. В.: Все още не. И текущият бюджет с актуализацията може да бъде изпълняван на 1/12 януари и февруари без сериозни драми в държавата. Така че имаме месец и половина, за да изготвим бюджет за 2022 и той да бъде надлежно приет. Особено ако има, както очакваме, структурни промени в Министерския съвет, промени в агенции, за да има по-ефективно управление.
- Значи бюджетът трябва да бъде подготвен и внесен от редовно правителство, а не от служебното сега?
А. В.: Да, това е моето мнение.
- Бихте ли описали какви структурни промени в МС предвиждате?
К. П.: Ще го направим да бъде максимално функционално. В момента във всяко едно министерство има несъответстващи организации. Ще дам пример с Министерство на икономиката - няма никаква логика язовирите да са под Държавната консолидационна компания. Какво общо има икономиката с безопасността на язовирите, особено когато тези язовири са напоителни? Ще гледаме такива функционални странности. Примерно в министерството на транспорта има болница, в МВР също. Защо тези звена трябва да са там, а не в Министерство на здравеопазването?
- Ще запазите ли ДКК, защото тя бе създадена с една цел - парите от приватизация да не отиват в Сребърния фонд за пенсиите?
А. В.: Отговорът е - не. Всички подобни шапки - ДКК, БЕХ и т.н. трябва да изчезнат. Това е нашата входяща позиция като “Продължаваме промяната” в коалиционните преговори.
К. П.: Тези шапки дават възможност за две неща. Едното е да се случват големи инхаус процедури, което е грешка. Второто е министрите да нямат контрол какво се случва в техните министерства, защото има шапки с техни си бордове, които решават. Това трябва да се прекрати и всеки да понесе отговорност за решенията.
- Синдикати и бизнес се изпокараха преди седмица за минималната заплата и дали тя да стане 764 лв. от 1 януари, както искат профсъюзите.
А. В.: Минималната работна заплата и максималният осигурителен праг трябва да бъдат фиксирани като процент от средната заплата - когато се вдига тя, се вдигат и минималната, и максималният осигурителен праг.
Нашето предложение е този процент да е в границите на това, което е бил в последните 5 години, така че да няма непредвидимост за бизнеса, и ще отпадне този спор, който се води всяка година. Трябва да се фокусираме върху по-важната задача - как да направим нашите бизнеси по-конкурентоспособни и с още по-голяма добавена стойност, което ще позволи по-високи заплати за всички.
- Но подобен подход ще ви скара с “Демократична България” и Ивайло Мирчев, който е убеден, че каквото и да било увеличение на максималния осигурителен доход ще убие айти бизнеса в България.
А. В.: Което е лъжа. В смисъл, че не е вярно. Защото IT бизнесът спокойно може да понесе по-висок максимален осигурителен праг. Но точно затова имаме експертни групи в преговорите. Честно да кажа, ако не сформираме правителство заради максималния осигурителен праг, това би било доста несериозно. Аз идвам от бизнес сектора и имам IT фирма от 2005 г. Никога максималният осигурителен праг не е бил проблем пред заплащането или пред възможностите на фирмата.
К. П.: Ние отиваме на тези преговори със съзнание, че ще чуем аргументи, върху които да помислим и ние. Имаме доста сериозни идеи за повишаване на добавената стойност на бизнеса. Ние сме изследвали икономиката на България, знаем всички 300 хил. компании какво правят. Учудващо за нас е, че има 1,5% от българските компании, които са над средноевропейските като продуктивност, което означава, че е възможно.
Знаем най-добрите практики в света и и се надявам много бързо да ги приложим. Когато бях министър на икономиката, идваха външни инвеститори и казваха: “Трябва да изберем между вас, Румъния, Гърция, Словакия, Словения.” Те винаги конкурират няколко места, преди да инвестират. И на третото изречение питаха: “Как ще ни гарантирате, че нашите инвестиции ще са в безопасност? Как ще ни гарантирате, че няма да ни искат рекет и подкупи? Какво ще направите, ако съдебната система не ни третира нормално?”. Аз отговарях: “Лесно е! Нулева корупция. Докато съм министър, ви обещавам нулева корупция”. Те, естествено, казваха: “Да, но вие сте министър за 3 месеца”. Сега същата тази нулева корупция, когато можем да я обещаем за 4 години, процентът на инвеститорите в България ще се увеличи неимоверно.
- Казахте, че е несериозно да не направите правителство заради максималния осигурителен доход. А сериозно ли е да не съставите правителство заради “Петков не може да е министър"”, каквато реплика имаше откъм хората на Слави Трифонов?
К. П.: На лидерските дискусии говорихме за “А” отбора на България. Не говорихме с имена, нямаше фамилии. Няма да има 3:5:8, няма да има това министерство е мое, а това е твое. Имаме обща задача. България е твърде малка, за да си я разделяме на парчета. Имаме едни и същи цели и трябва да работим заедно за тях.
- Да, но влизате в преговорите с вашите две имена като премиер и финансов министър.
А. В.: Ние казахме, че това са нашите предложения, но бъдещата коалиция ще реши.
- Служебният премиер Стефан Янев мисли да остане в политиката - вие къде го виждате?
А. В.: Не сме дискутирали имена. “Продължаваме промяната” сме заявили, че г-н Петков ще е нашата номинация за премиер, а аз ще съм номинация за финансов министър.
К. П.: Но сме работили много добре с г-н Стефан Янев и го уважаваме като специалист, особено в посоката на отбраната и сигурността.
- Казахте, че харесвате и Бойко Рашков като вътрешен министър. Не смятате ли обаче, че активното му включване в предизборната кампания мотивира и донесе допълнителни гласове на ДПС и ГЕРБ?
К. П.: Не. Това, което смятаме, е, че той е човек, на когото, поне от нашите разговори, наистина му пука за България и показа, че държавата застава като регулатор на реда и няма наши, ваши, трети и пети хора. Ние заради това го харесваме.
- Бихте ли му предложили да остане вътрешен министър?
А. В.: Хайде да не говорим пак за имена. Имената след политиките.
К. П.: Последното нещо, което искаме да правим, е да вадим имена, преди да сме се събрали всички на една маса.
- Ами да си говорим тогава за политиката в борбата с пандемията от COVID. Вашите предложения доста се различаваха от приложените от Кацаров мерки.
К. П.: Не и в последния момент. В последната седмица точно нашето предложение за антителата беше прието. В екипа му бе привлечена проф. Аргирова, която много уважаваме като експерт и ползвахме за нашата програма. Така че последното действие на министър Кацаров е точно пример, когато експертността е сложена на по-високо ниво от политиката.
- Какви ще са бързите мерки, които да предотвратят още една вълна на пандемията след 2 месеца?
К. П.: Искам много бързо да направим истинска информационна кампания. Хората са толкова залети с фалшива информация, че е безумно. На няколко места нормални българи ме питаха дали ще спрем пръскането на COVID. Те не са нито лоши, нито глупави - просто са имали достъп до грешната информация. Трябва да вкараме истинските експерти в екраните, да обяснят мерките и рисковете. Всеки трябва да може да вземе информирано решение на база на истинска информация.
Проф. Аргирова не трябва да се появява един път на 2 месеца на екрана. Аз лично, когато се ваксинирах, а зная, че и Асен, взех решението си на база на диалог с хора, които разбират. И разбрах, че рискът е неимоверно по-малък от този от COVID. Всеки иска да е жив и здрав. И тази информация трябва да достигне до населението в максимално бързи срокове.
- Не носите ли и вие, политиците, огромна вина заради егоистичното използване на противоречиви послания - за Радев на Шипка имаше вирус, а в София нямаше, Кацаров дълго беше противник на кампании и ваксиниране, а потенциалният ви партньор Тошко Йорданов продължава да е противник на ваксините?
К. П.: Изпуснахте и Бойко Борисов, който каза, че е изтекъл срокът на ваксините точно в момента, в който започваше по-сериозното ваксиниране.
- Да, прибавяме и Борисов като част от политическия пейзаж с отговорност за тази COVID истерия.
К. П.: Дезинформацията е на цената на човешки живот и заради това е толкова важно да има истинска информация. В момента институциите нямат високо доверие, но има експерти, на които хората се доверяват.
А. В.: Няма причина българските граждани да вярват на мен, като им казвам да се ваксинират или да не го правят. Това е все едно да ме питат дали да си направят операция.
- Какъв трябва да е следващият здравен министър, след като през годините това е най-проблемният пост - лекар, мениджър?
А. В.: Двата най-големи проблема са, че системата не е ориентирана към това да поддържа хората здрави и да ги лекува, когато са болни, а е ориентирана колко пари могат да се вземат от даден пациент. И вторият проблем, който видях като финансов министър, е, че процесите в НЗОК и в цялата система на лечение са изключително неефективни. Може би заради корупция, може би заради наследени проблеми, но използването на финансовия ресурс е изключително неефективно. И следващият министър трябва да може да реши тези два проблема.
Пациентите не трябва да се страхуват, като влизат в болница, да не им искат пари на всяка крачка и да получат наистина добра грижа. А от друга страна, това да стане по начин, който е правилно обезпечен ресурсно, защото има неща, които плащаме в пъти повече, отколкото трябва, има неща, които са недофинансирани. И всъщност трябва екипът в това министерство да направи тази промяна в системата, която да разпредели ресурса по най-ефективния начин, за да получат българите най-доброто лечение.
- Звучи повече като мениджър, отколкото като лекар?
К. П.: Ако няма човек, който да покрива и двете, затова са и заместник-министрите. Максимално изнасяне на превенцията на преден план ще облекчи системата неимоверно. Само като пример - раково образувание, ако се хване достатъчно рано, манипулацията струва 800 лв. Ако се закъснее, лечението стига до 80 000 лв. Имаме огромна възможност и този екип в здравното министерство трябва да разбира и от медицина, лекарите да го разпознават като част от тях, но и да е мениджър, който да управлява огромни ресурси, които в момента изтичат в грешни посоки. Това, което видяхме в страната, беше безумно. В Ямбол носеха хора в одеяла като през Първата световна война, а има болница, за която липсват 25 млн. лв. да бъде довършена. Такива гледки се надявам да няма след края на нашия мандат.
- На вас двамата стиска ли ви да стоите зад гърба на здравния министър, независимо какви са протестите срещу него? Питам ви, защото почти всеки в последните 30 години е бил предаван от своя премиер.
А. В.: Не само ни стиска. Но заради това искаме да има съгласие по политики и по дати кога тези политики ще се случат. Защото не само министър-председателят, не само финансовият министър, не само кабинетът, а цялата коалиция трябва да седи зад тези хора с подписите си и съгласието си, че това е начинът, по който здравната система да бъде променена, и това са стъпките, които ще бъдат предприети.
К. П.: Не ни стиска следващите 4 години да гледаме как пренасят хора с одеяла, за всичко друго ни стиска.
- Споменахте зам.-министрите. Как ще устоите на натиска от вашите партньори, когато започнат да се раздават местата във втория ешелон на властта, които всъщност са най-вкусните?
К. П.: Няма вече вкусни места, има много тежки отговорности. Когато тази програма се разпише, да си министър, ще бъде едно от най-трудните и не най-благодарните позиции в България - с огромна отговорност, с цели, които не са били постигани в последните 32 години, и едновременно нулевата корупция ограничава възможността за възнаграждение в повече от заплатата.
Тогава това ще са хора, чиято единствена причина да са на тези места ще е тяхната кауза. Ако пък случайно някой стъпи погрешно, рискува да влезе в затвора. И ще видите, че министерските постове ще станат най-страшните, най-опасните и най-неблагодарните позиции. Но ако се справят, ще са направили най-голямата промяна в България. Тези хора трябва да имат тези критерии.
- Тоест ще дойде при вас Корнелия Нинова с десет зам.-министри и вие ще ѝ кажете “не” на тези хора?
К. П.: След като е готова програмата, смятайте, че на хората, които са готови да се жертват да я изпълнят от високи позиции, наистина ще трябва да им стиска много.
- Няколко пъти подчертавате за нулева корупция. Вие лично как ще я гарантирате?
К. П.: Баба ми казваше, че рибата мирише от главата. Да, най-вероятно няма да можем да хванем всеки, но всеки ще знае, че ако го хванем, няма наши, няма ваши, а всички ги мерим с един аршин.
Заради това ни трябва силна правосъдна реформа от самото начало, за да сме сигурни, че тези, които ги хванат, ще си понесат отговорността. И че никой не трябва да се чувства спокоен, ако използва публични средства за лични облаги. Докато ние сме в тези позиции, от които ще зависи, гарантираме, че няма да има толерантност към корупцията.
- Прощавайте, но ми напомняте ранния Борисов, който 2009 г. дойде на власт със закани за нулева корупция и цитати от баби и дядовци. Но вече ви обвиняват, че сте продали министерско място.
К. П.: Кой ни обвинява?
- Бойко Борисов.
К. П.: Аааа, да. Ще ви кажа истината. Продали сме го не за 300 хил. лв. Продали сме кандидат-депутатското място за 2 млн. лв. Компанията на г-н Събев е платила 200 млн. лв. данък, неговото време, вкарано в кампанията, струва 2 млн. лв. И за тези 300 хил. лв., които даде, много му благодарим и те бяха много нужни, за да стигнем където сме, но реално най-ценното нещо, което този човек ни даде, беше неговото време.
А. В.: И неговото име.
- Няма да ви питаме дали сте президентска партия, защото не криете симпатиите си към Радев, но къде са общите ви действия?
А. В.: В борбата срещу корупцията, където бяха и до момента.
- През годините се нагледахме на противопоставяне между “Дондуков” 1 и “Дондуков” 2, ще намерите ли бонтон?
А. В.: Силно се надяваме. Противопоставянията между президент и премиер, особено излизането на държавния глава на площада, тръгнаха от това, че една немалка група хора не искаха държавата да бъде крадена. И Радев се присъедини към нея. Което създаде конфликт с хората управляващи държавата.
- Покрай тези действия на Радев се заговори за президентска република. Каква е позицията на ПП?
А. В.: Ние смятаме, че България е и трябва да остане парламентарна република.
К. П.: Но и също смятаме, че е много важно човекът, който оглавява президентството, да има качествата за това. Това, което видяхме от съвместната ни работа с Румен Радев, беше точно това. И много се надяваме на изборите в неделя той да е следващият президент на България.
- А бихте ли работили с Герджиков, ако той спечели? Той, между другото, разказа, че помежду си се шегувате, че като ректор на Софийския университет косвено ви е запознал с Румен Радев, пращайки ви в едно пътуване с президента като представител на висшето училище?
К. П.: Николай Денков ме запозна с него. Ние имахме съвместна работа в Софийския университет. Както знаете, една от моите гордости е, че направихме иновационен център във Физическия факултет, където сме работили заедно с г-н Денков. Ето това е пример за човек, който е в единия процент на най-добрите учени в света на Станфордския университет - и то не най-добрите живи, а сред най-добрите въобще. Когато имаме такъв българин, трябва да му дадем максималната възможност да промени България.
- Денков също бе спряган за част от “Продължаваме промяната”, сега ще му предложите ли да остане в правителството?
А. В.: Ние може да му предложим, но коалиционните партньори заедно с нас ще решат.
- Не отговорихте дали бихте работили с проф. Герджиков, ако той спечели в неделя?
К. П.: Нека да видим резултатите. Ние много се надяваме следващият президент да е Румен Радев.
- Ще публикувате ли кои фирми са подкрепени от ББР в последните месеци, след като вие разкрихте онези 20, взели 1 млрд. лв., и така да разсеете съмнението, че кръгът на ДПС е заменен с кръга “Прокопиев”?
К. П.: Това с кръга “Прокопиев” много ми харесва, то е версия само на ДПС. Още по-хубава теза е, че включването на г-н Пеевски в списъка “Магнитски” било дело на същия този кръг. Ние се замислихме това какво означава. Че този страшен кръг е успял да убеди ЦРУ, ФБР и накрая и Белият дом е успял да потвърди това име пред Байдън. Това е пълен абсурд и тези митични кръгове аз ви гарантирам, че повече няма да се говорят, защото хората, когато видят как се работи, ще разберат, че всякакви такива фалшиви истории и новини нямат покритие.
- А какво точно се случи, след като обявихте онези 20 фирми с големите кредити от ББР?
К. П.: Първото нещо, което се случи, е, че средният кредит падна до 200 хил. евро. Преди това бе 100 милиона. Другото, което много ме зарадва, е, че по време на кампанията най-различни хора, включително един човек в “Люлин” каза, че е успял да вземе кредит от ББР.
Това е радващо, защото системата работи и когато не зависи вече от теб. И с промяна от 5 човека в тази банка успяхме да накараме цяла институция да работи много по-добре. Истината е, че корупцията минава през много малко на брой хора и когато тези хора се сменят с отговорни, цялата институция започва да работи много по-добре.
- Имате различия с вицепремиера Пеканов за плана за възстановяване. Ще го върнете ли за тунинговане, въпреки че вече е внесен в ЕК?
А. В.: Едно голямо тунинговане е наложително в енергетиката - парогазовите централи. Те не би трябвало да са в плана. Но това е въпрос на работните групи по енергетика, които да кажат в следващите 4 години и следващите 15 как да изглежда електроенергийната система.
- Г-н Петков, а можете ли да обещаете, че вече ще спазвате буквата на конституцията?
К. П.: Мога да обещая, че много внимателно ще подхождам. Ние сме законова държава и ако направя грешка, трябва да си понеса отговорността. Тук визирам последното ми изказване по време на изборите, това беше грешка. (Тук Петков говори за агитацията си в деня на вота, за която бе наказан от ЦИК - бел. ред.)
А за конституцията много се надявам, че ще успеем аз да стана причината да дадем възможност на 2 милиона българи да бъдат участници в политическия процес на България. Това е един огромен талант, до който в момента нямаме достъп. И се надявам за тази част от конституцията да намерим по-широка коалиция.
- Вие сте носител на наградата "Достойните българи" на "24 часа", опасявате ли се, че може след участието ви в политиката да си я вземем обратно?
К. П.: Ако се наложи да си я вземете, това ще ми е най-малкият проблем. Големият проблем е, че няма да мога да се погледна в огледалото.